Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:40

Freek krijgt al ongeveer een jaar KVV en daar ben ik erg enthousiast over. Die doet het er ook veel beter op. Ik wilde alleen wachten tot Harrie wat ouder was, want ik vind KVV voeren toch wat ingewikkelder voor pups dan een goede puppybrok. Daar voelde ik me niet ervaren genoeg voor.

Ben benieuwd. De hele vriezer ligt vol, inclusief die van onszelf... Hij eet iets meer dan onze kleine Freek. Die krijgt 160gr per dag :')
Laatst bijgewerkt door mavantos op 24-06-24 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:40

Hier idd wel degelijk een hond die echt niet tegen activiteit kan kort na het eten, dus daar let ik goed op. Heb 1x gehad dat ze tijdens een wandeling alles heeft ondergespuugd buiten, omdat het toch te kort is geweest - ze was niet ziek verder, ze spuugt nooit een volle maag uit normaliter, echt nooit dus het kan echt niet anders als dat het gewoon te zwaar op de maag lag in verhouding met de activiteit. Dus of dat nu echt zo achterhaald is is maar de vraag… Ik ga dat er iig niet meer op gokken en ben daar toch echt wel voorzichtiger mee. Een rondje hier in de wijk om even te poepen en plassen is dan niet erg, maar echt er op uit gaan doe ik toch echt niet kort na het eten.

En ohhh Frankrijk <3 Wat heerlijk! Leuke foto’s! Wij hopen volgend jaar weer terug te gaan - zijn er nu een aantal keren geweest met ons gezin/Arya en ik ben echt zwaar verliefd op het land geworden - zoveel geschiedenis, zoveel gezellige dorpjes, lekker eten, mooie chateau’s en natuur <3 We zijn telkens naar de Dordogne gegaan so far, al zou ik ook zeker nog wel andere provincies willen gaan ontdekken. We huren dan altijd een eigen huis, hond vriendelijk en gaan dan lekker de omgeving ontdekken tussen het chillen door - vooral de kleine dorpjes en de mooie natuur en chateaus overal maak je mij heeeeel gelukkig mee haha! En de boulangerie, lekker verse stokbroden, croissants, pain au chocolat, en ander lekkers <3 Yes please, hihi.

Jullie hebben zo te zien ook een huisje gehuurd mavantos? Waar zaten jullie?

Ik zag nog meer toffe foto’s voorbij komen (oa Schotland en Noorwegen weer, prachtig hoor. Lekker genieten met Vidar & Evi!). Sorry dat ik niet overal op reageer - ik heb gister een heftig dagje Pinkpop gehad met bakken in de zon en ben echt gesloopt :') uitgebreide bijleesposts maken zit er even niet in :’)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:21

Evi eet vanaf ongeveer 6 maanden 2x per dag.

Heeerlijk Frankrijk mavantos! Het ziet er super uit <3

Wij genieten nog steeds enorm in Schotland. Evi doet het fantastisch. Gister was ze moe, dus hebben we even zonder haar gewandeld. Dat was prima en ze is weer lekker uitgerust *D

Afbeelding
(Zoek Evi)

Afbeelding

Levensgenieter
Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:32

Ik doe kort na het voeren gerust een korte uitlaatronde maar de losloopwandeling of zeer actieve bezigheden doen we minimaal een uur na de maaltijd.
Vnl omdat een volle maag niet lekker aanvoelt als je rondrent of sport oid.
Ik bied ze 's morgens elk een bak brokken aan en als die nadat ze uitgegeten zijn nog niet leeg is zet ik hem weg en bied ik hem 's avonds nogmaals aan.
Als de oppashond niet komt blijft de bak overdag gewoon staan, maar ivm zijn voedselallergie wordt dat lastig als hij er is.

CupCakes_

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:48

Jip hebben we weer terug gezet naar 3x per dag voeren, maar dat is omdat hij op de prednison staat en letterlijk alles steelt wat los en vast zit. Daarnaast krijgt hij verplichte rust na een maaltijd, omdat anders alles er direct weer terug uit komt. Dus gelijk actief na een maaltijd is ècht niet aan te raden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:14

We hebben het over nog geen 6 maanden oude honden, een periode wat rustiger aan doen in plaats van van 10:00 tot 15:00 alleen maar vol gas rennen is dan sowieso verstandig. Gewoon vrije beweging, eventueel aangemoedigd naar rustigere beweging (die off-switch die door werklijn bordercollie fokkers altijd zo gepromoot wordt) kan prima na het middagmaal voor de meeste honden. Dan is de splitsing van maaltijden helemaal niet 'nutteloos' voor actieve honden en gaat de vertering helemaal prima.

Ja, er zullen uitzonderingen zijn, zeker bij honden die op medicatie staan of een zeer gevoelige maag hebben, maar als we het hebben over een gewone jonge hond is dat niet van toepassing. Ik zei niet: ga lekker een flink stuk wandelen direct na de maaltijd, ik zei dat het rust moeten houden na de maaltijd een mythe is. En ja, daar had ik geen sterrretje bij gezet dat hier uitzonderingen op zijn bij honden die medische dingen hebben lopen.

De 2 uur rust na het eten was voornamelijk gebaseerd op de gedachte dat beweging een verhoogde kans op maagkanteling zou geven. Uit onderzoek is gebleken dat maagkanteling juist in verreweg de meeste gevallen ontstaat in rust, en dan ook nog eens op een lege maag. Dus niet 3 uur 's middags, een uur na de lunch waarna direct gewandeld is, maar 3 uur 's nachts, wanneer de hond diep in rust is, en zijn maaltijd van 18:00 uit die maag vertrokken is.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:41

En toch ben ik het niet met je eens dat "rust na de maaltijd" een mythe is.

Voordat Jip ziek was kwam het eten terug omhoog als we na de maaltijd aan de slag gingen met iets. Dit zie ik ook terug bij de honden in mijn omgeving (toller, ODH, field trial labrador, doodle achtig iets). Dus nee. Om te verkondigen dat het een mythe is vind ik persoonlijk behoorlijk gevaarlijk. :=

Ik hoop maar dat het voor jullie goed uit blijft pakken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:56

Ik geef onze pup van 14 weken 3 keer per dag een goede portie brokken en dan voor het slapen gaan nog een paar brokjes (om hem in zijn ren te krijgen). Volledige rust doen we niet perse maar als hij direct erna wild gaat spelen komt alles er inderdaad weer uit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:26

Hier altijd rust na het eten. Baadt het niet dan schaadt het ook niet. Overigens hoef ik hier niets voor te doen. Als ik ze uit heb gelaten en daarna voer liggen ze altijd een paar uur te tukken _O-

@Cursebreaker: Jaa het was onwijs fijn. Voor de hondjes en voor ons. We hadden twee huisjes gehuurd op twee locaties met privé zwembad en omheinde tuin. Freek is gek op zwemmen, maar gelukkig ging hij niet het zwembad in. Vlakbij was een rivier waar ze konden zwemmen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:38

Heerlijk ja. Wij hebben een vast stekkie wat idd ook volledig privé is, omheind perceel van 3000m2 en zwembad en ook voor de hond een zwembad aanwezig enz. Ligt in de natuur, buiten een dorpje dus echt rustig- de reetjes en hazen lopen elke dag langs de tuin, zo mooi. Jammer genoeg hadden zij wel al boekingen voor volgend jaar dus we kunnen maar 1 week doen omdat we volgend jaar maar 2 specifieke weken kunnen gaan ivm werk van m’n man en net die tweede week was al geboekt door iemand helaas. Normaal doen we 2 weken het liefst. Dus ik ben nu aan’t kijken voor een ander stekkie in Frankrijk ook voor de tweede week dus als je toevallig een van die huisjes kunt aanraden en meer informatie hebt ben ik wel benieuwd :) we zouden het ook wel leuk vinden om idd aanvullend dan nog elders in Frankrijk te gaan nu voor die tweede week.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De tuin loopt nog helemaal rondom het huis en het hekwerk is 1.50m hoog dus ze kan echt volledig vrij door de tuin, daar geniet ze altijd zó van <3 ik moet de eerste keren als wij het zwembad in gaan Arya ook even grenzen stellen want die komt het liefst ook erbij maar dat mag echt niet haha.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:09

Hier zijn we ook rond de 6 maanden over gegaan op 2x p.d eten.
Ook Odin moet verplicht na het eten even rustig aan doen. Dat wilt hij zelf ook heel graag :') . Al wilt hij ‘s avonds nog wel eens proberen met zijn speeltje aan te komen.

Op vrijdag doe ik altijd langere wandelingen met hem (10km+ ) dan voer ik hem een heel klein beetje (echt 2 lepels) met water. Wacht een half uurtje en stap dan in de auto. Afhankelijk van hoe lang het rijden is zijn we meestal ruim en uur verder voor we echt gaan wandelen. Als ik hem niet voer gaat hij veel gras lopen eten. Met een klein beetje voer voelt hij zich blijkbaar beter. Dan krijgt hij tijdens de wandeling nog een e&c bar en dan als we thuis komen pas weer zijn eten.
Dat werkt voor ons prima.

Edit: morgen ga ik even zitten voor een verdere bijleespost

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:59

Mijn honden spelen juist altijd na het eten. Hun hele leven lang. Mijn pup ook. Ik laat ze dat echt lekker zelf bepalen. Lumoz krijgt momenteel nog 4x per dag eten. Maar de laatste maaltijd voor het slapen gaan is echt een klein beetje voor het idee.
Meestal gaan ze hier met een maand of 8 naar 2x per dag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:03

Hier krijgen ze eigenlijk nog steeds 3x per dag. Maar mijn vriend werkt voornamelijk thuis dus dat is gewoon prima te doen hier. Ook na de wandelingen dus de rust is er sowieso haha.

Gave plek cursebreaker! Hoe heb je die gevonden?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:41

IMANDRA schreef:
Gave plek cursebreaker! Hoe heb je die gevonden?

Oorspronkelijk, jaren terug, via de site van Micazu (je kunt filteren op huisdieren en omheind terrein e.d.) maar tegenwoordig hebben ze hun eigen website - het huis is in eigendom van Nederlandse mensen. Het heet Maison le Puy (ik weet niet of ik linkjes mag delen maar via google vind je het zo. Als je goed spiekt kom je zelfs Arya nog ergens tegen haha) en ligt vlak buiten het dorpje Lanouaille in de Dordogne. Mooi ruim huis - tot 6 pers met 3 slaapkamers - en zeer hondvriendelijk. Hondenzwembad aanwezig en als je er gebruik van wilt maken ook een bench en mand en handdoeken en speeltjes - er ligt ook altijd wat lekkers klaar voor de hond, en een fles rosé voor ons in de koeling. De eigenaren zijn altijd bereikbaar via Whatsapp dus dat contact/die communicatie verloopt ook zeer fijn.

Heel mooie omgeving zo midden in het platteland; veel bosgebied, zonnebloem velden, leuke kleine dorpjes en meer dan genoeg chateaus om te bezoeken - honden mogen Meestal niet mee naar binnen, wel in de tuinen maar er zijn er waar de hond ook mee naar binnen mag -, er zijn riviertjes en meren en ook andere bezienswaardigheden zoals op een uurtje rijden waar een dorp ligt dat in de tweede wereldoorlog is gebombardeerd en dat hebben ze zo gelaten zoals het is, het hele dorp is een soort museum geworden. En zoveel meer, ook qua activiteiten e.d. is er overal vanalles te doen, maar ook dingen zoals week markten en antiek winkeltjes e.d. als je dat leuk vind. Het is iig voor ons echt de ultieme plek om tot rust te komen met zo ook je eigen zwembad erbij - er rijd nauwelijks verkeer, er zijn zelfs geen straatlampen haha - maar vanuit waar je ook heel fijn alle kanten op kunt om te wandelen, en andere dingen te ondernemen.

Qua huurprijs zitten zij voor wat je krijgt echt heel heel erg schappelijk - zeker als je kijkt naar de prijzen momenteel en ook de verhogingen naar 2025 toe. Ze zitten helaas wel ook snel vol met boekingen, vooral in het hoogseizoen, maar soms hebben ze nog net wat vrij ergens. Voor 2025 staat het nog niet beschikbaar op de website, maar je kunt wel contact opnemen met ze erover - voor ons is er voor volgend jaar al plek vrijgehouden voor die ene week.

Ik was nu ook voor Noord-Italie aan’t kijken voor 2025, maar de prijzen daar vallen echt Heel erg tegen voor vergelijkbare huurhuizen met omheind terrein en eigen zwembad en dan houd het helaas wel snel op voor ons want dat zijn wel basis eisen waar we niet vanaf willen zien. In Frankrijk zijn deze huizen wel net wat makkelijker te vinden allemaal, dus we gaan weer focussen op Frankrijk volgend jaar, wat ook echt geen straf is. We zoeken dan alleen nog voor de tweede week een huis waar we vanuit ons vaste stekkie naartoe rijden, waar ik momenteel druk mee bezig ben.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:05

Tommy doet eigenlijk überhaupt niet aan rust overdag, ook niet na het eten dus :+ Maar we gaan nog even door met 3x per dag. Hij eet 's middags wel echt minder enthousiast dan de avond/ochtend, maar onze andere hond krijgt dan geen eten dus misschien dat dat scheelt?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:35

Novi, nu 11 weken krijgt nog 4x per dag eten. Geen idee wanneer we naar 3x per dag gaan. Het is een klein hondje en gevoelsmatig is 4x prima voor nu, dat zal op een gegeven moment wel veranderen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:32

Thanks! Die ga ik onthouden, heel gaaf!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:10

Jaa zo leuk tips via Bokt! Wij zitten nu op een camping die we door Warboel getipt kregen *D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:53

Ik doe tot 12 weken 4 keer per dag en tot zes maanden 3 keer per dag. Daarna 2 keer per dag.

Harrie gaat erg goed op de KVV. Hij heeft veel minder ontlasting en betere kwaliteit. Hij eet momenteel alleen niet fantastisch (zn brok ook niet voordat die over ging op rauw). Ik doe er nu van die rundpoeder oid overheen en heb een nieuwe voerbak gehaald (had alleen een slowfeeder en dat vindt hij teveel moeite en eet dan niet).

Iets met hormonen en veel geurtjes buiten gok ik zo :+ . Hij begint ook nu met af en toe op 3 poten te piesen _O- .

Deniseee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:02

Hoe doen jullie honden het met deze temperaturen? Ollie kan er niet zo goed tegen, die heeft het al snel heel warm, dus we zijn vanochtend vroeg nog even kort naar de rivier geweest om toch nog iets te doen. Gisteren zijn we de tuin niet uitgeweest.
Afbeelding

En de rest van de dag ziet er ongeveer zo uit :')
Afbeelding

Ik ben zelf gelukkig eigenlijk ook de hele dag thuis op dit soort dagen, want het is veel te warm om iets met honden te doen, dus bijna alle lessen zeg ik af.

Gisteren zijn de auto spullen bezorgd, alleen de Barrier bleek niet op voorraad, die wordt waarschijnlijk volgende week geleverd. Straks met mijn broer eens kijken of we in ieder geval de gate alvast kunnen installeren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:23

Wij gaan vroeger en later op de dag eruit voor de wandelingen - vaak zoek ik dan ook stukjes met water op wel, heerlijk. Overdag zijn we gewoon binnen met de airco aan, liggen ze vooral op de tegel vloer en hebben de dieren gelukkig nergens last van. In de tuin is hier helaas geen optie met zon op het zuiden, kleine betegelde tuin en tussenwoning - daar ga je echt dood, ook met doeken/parasols en water. Overdag alleen even snel plassen/poepen en weer terug.

Oh jammer dat de Barrier niet op voorraad was, maar ben benieuwd tzt als alles zit :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:44

Mino de Ridgeback ligt het liefst op het asfalt in de zon, Tommy de sheltie ligt al de hele dag bij mij binnen. Elkaars tegenpolen dus

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:56

Hier heb ik Odin maandag en gisteren meegenomen naar het bos ‘s ochtends vroeg.
Verder zijn we de rest van de dag alleen naar het grasveld gelopen en weer terug. ‘s avonds dan nog wel een normaal rondje.
Vandaag doen we het rustig aan dus heeft hij vanochtend zijn gewone wandeling gehad door de buurt en net alleen even naar het gras.
We hebben geen tuin of balkon dus buiten zijn kan sowieso niet.
Thuis ligt hij vooral op de vloer of in zijn mand. De koelmat die we hebben vind hij dus echt vreselijk, die raakt hij dus ook niet aan :')
‘s avonds ligt hij met de ventilator aan wel nog tegen ons aangeplakt op bed

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:18

Wij zijn ook al vroeg op pad, vanochtend waren we best 'laat' om 6.30u, wat ook direct te merken was aan de temperatuur. Ze hebben nog meegerend met het gras maaien maar daar was het eigenlijk al wat warm voor, halverwege haakte de meeste honden dan ook af. Behalve de puppy's, die waren nog niet moe of hadden het niet warm blijkbaar. :+

Voor de rest liggen ze de hele dag in de airco en de puppy's liggen in de bijkeuken in een kastje, die hebben de airco nog niet ontdekt. _O-

Gisteren wel wezen trainen omdat we NK hebben aanstaand weekend, maar met mate. In de ochtend hadden we van 10.30-11.30u training en van 20-21.15u. We hebben korte stukken gedaan en in hun koeljasjes, en tussendoor lekker koelen en blijven stappen, dan was het wel te doen. In de avond was het wel veel erger qua benauwdheid, onze honden zijn het uiteraard wel in (zekere mate) gewend, dus dat scheelt.

Puk heb ik nog gewassen om haar vacht eruit te halen, die had het maandag ineens heel benauwd en zwaar, daar kwam nog meer dan een extra hond aan haar uit, dus dat was niet zo gek.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:29

Wij doen heel weinig. Op het heetst van de dag lekker binnen. Verder kleine rondjes.

Maandag van 9.00 uur tot 10.30 getraind met Senna. Dat was nog goed te doen. Vanmorgen had ik praktijklessen ivm prikkels in de stad, maar die is gecanceld. En vermoed dat de lessen hoopers met Senna morgenavond ook niet door gaan.

Zo jammer, dat geen regen meteen bloed heet is…

Ga zo even kijken voor een zwembadje in de tuin