gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:43

Wat er van je verwacht wordt, hoeveel interactie je hebt met de konijnen, zulke dingen :) Kan me voorstellen dat het overal anders is maar ben benieuwd naar ervaring van anderen. Bij welke opvang ben jij vrijwilliger?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:53

Bij Huisjepluis in Midwoud.

Ik maak vooral de hokken schoon, voeren, controleer dan automatisch de konijnen of alles goed gaat qua gezondheid e.d., nagels knippen, etc.
Sinds kort ga ik ook mee naar de DA om de gecastreerde rammen te halen, en als er een "vangactie" is help ik ook als ik tijd heb.
Ene moment is er meer te doen dan het andere moment, ligt echt aan het seizoen ook. Maar over het algemeen is het vooral schoonmaken.

Ik denk echt dat het per opvang wisselt :) ikzelf vind het erg leuk om te doen, soort uitlaatklep, maar dat kan ook komen doordat ik heel leuk contact met de eigenaresse heb :P het is eigenlijk altijd ontzettend gezellig

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:59

Oeps O:) perongeluk 2 hondenhokken gekocht voor de nieuwe ren. :=

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:57

Mag ik ook mee kletsen O:)

We hebben hard gebouwd aan een mooie ren en die is nu zo goed als af. Op dit moment moet er alleen nog op een paar plekken gaas op het dak komen om de ren helemaal sluitend te maken. Hij wordt nu wel al met tijdelijke bewoners bewoond, mijn zusje heeft ook konijnen, 2 grote rammen en wilde er graag 2 bij. Om te koppelen op neutraal terrein woont het hele stel nu even bij mij, super leuk! De 2 rammen komen uit een opvang uit Belgie, helaas geen fijne opvang, ze ging erg lomp met de konijnen om, goed bedoelt, maar dat weten die dieren niet. Echt tam hebben we ze nooit gekregen, ze eten uit je hand maar daar is alles ook mee gezegd. Nu heeft ze er een grote Lotharinger van 2 bij en een Belgisch haasje van 2 maanden. De Lotharinger was al mensen gewend op een leuke manier, ze wordt erg graag over haar kopje geaaid en als ze lekker relaxed is mag je haar hele lijf ook aaien. Het haasje was nog niets gewend, maar ook niets slechts, dus met wat lekkers is ze zo over te halen om zich aan te laten raken en ondertussen vind ze dat ook helemaal prima. Mooi om te zien hoe onbevangen ze is :)

Dit is overigens een foto van de ren:
Afbeelding

Ik heb een hondenhok als nachthok erin gezet, klein hondenhok van van Cranenbroeck, mooie is dat dit hok 2 openingen heeft. We hebben hem op poten gezet, 30 cm van de grond en dat werkt perfect, ze springen er via een grote steen als opstapje makkelijk in en uit en zitten er ook graag onder.

Volgende week gaan de dames en heren terug naar mijn zusje, dan leggen we de laatste hand aan het hok en dan is het tijd om de definitieve bewoners op te gaan halen :) Ik heb ze al uitgezocht :D
Fenja van opvang konijnen paradijs
Afbeelding

En Boaz van konijnenopvang Joy
Afbeelding

Hopen dat zij net zo leuk zijn als de 2 nieuwe nijnen van mijn zus!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:54

Leuk! En wat een gave ren!

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:56

Neem er nog een konijn bij! Dat is gezellig zeggen ze! Nu had ik een konijn bij een vriendin zitten en de mijne zou vorige maand gecastreerd worden.het konijn van mijn vriendin is er bij gekomen in een ander hok aangezien de castratie niet door ging en de konijnen weg moesten. Maar nu na 3 dagen ben ik gewoon echt gebeten en meneer beet echt door!!! Weet iemand wat dit kan zijn?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:06

Paramuse, hoe zit het konijn erbij?
Het kan hoknijd zijn maar het kan ook door de hormonen komen die opgewekt zijn door het ander konijn, dan kunnen ze agressief worden .. Wat is het geslacht van het ander Konijn?

Mooi hok Nagini, leuk gemaakt! En wat leuk dat je hem volgende week mag gaan ophalen!!

Amable, hele mooie ren en konijnen, veel succes met de koppeling :)

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:08

_Tarzan schreef:
Paramuse, hoe zit het konijn erbij?
Het kan hoknijd zijn maar het kan ook door de hormonen komen die opgewekt zijn door het ander konijn, dan kunnen ze agressief worden .. Wat is het geslacht van het ander Konijn?

Mooi hok Nagini, leuk gemaakt! En wat leuk dat je hem volgende week mag gaan ophalen!!

Amable, hele mooie ren en konijnen, veel succes met de koppeling :)

Het konijn dat aanvalt zit in een ruim hok en heb ik al langer.
het is wel raar dat hij alleen mij aanvalt als hij op de bank loopt bij mijn broer doet hij niks.
eerder was ik de enige die hem kon pakken
het nieuwe konijn is een vrouwtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:08

Mooi Nagini!

Leuk Amable ! , opvangen route maken? :P . Eerst de 1 halen en door naar nummer 2 en weer naar huis ? Haha

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:09

Mij lijkt dat het na de castratie over gaat, hij ruikt nu natuurlijk het vrouwtje.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:16

MarlindeRooz schreef:
Mij lijkt dat het na de castratie over gaat, hij ruikt nu natuurlijk het vrouwtje.

Dat hoop ik ook heel erg...
Het is echt van de een op de andere dag dit.
Maar de castratie kon niet doorgaan omdat ze niet alles konden vinden ookal was ie al 5 maand oud.
Nu dus in de gaten houden en zo snel mogelijk alles regelen

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:44

Mooie ren Amable! Wat hebben ze daar een hoop ruimte.

Mijn konijnen zijn inmiddels gesetteld in hun nieuwe huis, een ren van 1.80 bij 1.20 met een huis tuin en keuken hokje erbij aan, ze mogen dag en nacht kiezen waar ze gaan zitten.

De winkel had overigens een gebrek aan nertsengaas, waardoor we besloten hebben de panelen hekjes maar aan het houten frame vast te maken. Beetje provosorisch maar kei stevig!

Ze zijn ontzettend lief naar elkaar, behalve als ze eten krijgen.. Dan eist eentje het op en jaagt de ander weg. Als zij klaar is gaat de ander eten. Ze houdt wel genoeg over voor hem dus echt een probleem is het niet, wel jammer.

Afbeelding
Achter het reismandje is nog ruimte zodat ze ook helemaal rondom kunnen lopen. Verder in het midden een zandbak waarmee ze zich heerlijk vermaken :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:51

Ziet er goed uit! De klimop kunnen ze niet bij neem ik aan? :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:55

Nee daar zit nog aardig wat ruimte tussen en de klimop wordt goed kort gehouden :j

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:58

Ok, dan heb ik niks gezegd! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:06

Mooi zo! , panelenhekjes zijn zo multi functioneel :P

Blijft gek konijnloos, ,vanmiddag bij ouders Nynke haar schuilhok en ren weer opgeruimd. Hopelijk snel ruimte in de opvang mijn moeder begint zich te hechten :')

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:11

Liever te oplettend dan iets over het hoofd zien Ivy! :D

Bedankt Rebecca, ze zijn inderdaad heel handig :+ Goed stevig ook haha.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 02:25

Gave ren en hokken komen er voorbij zeg. Heel leuk!

Mooie konijntjes ga je ophalen Amable, vooral Fenja vind ik erg mooi <3

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:33

Thanks mensen! Het is nog mooier, Anniek van het konijnen paradijs gaat de konijnen alvast voor me koppelen, zo weer ik ook zeker dat ze elkaar leuk vinden en gebeurt het onder professionele begeleiding :)

Wat naar dat je konijn ineens zo vals reageert, Paramuse, hopen dat de castratie helpt :j

Leuk om te zien hoe anderen hun konijn houden :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:32

Wat een mooie konijnen Amable!

Ik heb de konijnen vandaag precies 2 jaar geleden uit de opvang gehaald!

Afbeelding
Zo begonnen we.

Afbeelding

Afbeelding
En nu <3

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:33

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag. Ik ben me aan het oriënteren om twee konijnen aan te gaan schaffen. In principe krijgen zij een hok + ruime ren in/aan het weiland van mijn pony's (dit wordt uiteraard veilig afgezet zodat zij er niet bij kunnen) maar mijn vraag is eigenlijk of dit ook in de winter (lees: met vrieskou) zou kunnen? Eventueel heb ik ook een binnenstal ter beschikking waar ik een winterhok zou kunnen maken, maar of dit warm genoeg is kan ik nog niet helemaal ontdekken. Wat zouden jullie adviseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:49

Dat is wel fijn :D , Nynke staat ook daar op de wachtlijst. (Wil alleen maar het beste voor mijn baby , en de lokale opvang is het net niet voor haar haha)

Als het buitenkonijnen zijn kunnen ze buiten lopen de hele winter :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:50

Nuray, zorg ervoor dat ze niet in de volle wind staan en dat ze een tochtvrij hok hebben met veel stro. Dan komt dat helemaal goed! En met hele erge vrieskou zou je ze eventueel nog in een stal kunnen zetten, dan is er geen probleem.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:56

Bedankt voor de reacties. Ik heb nog geen konijnen op het oog (wil me eerst goed inlezen/oriënteren voor ik ergens verliefd op wordt) dus of het echte buitenkonijnen zijn weet ik nog niet. De plaats voor het hok is in ieder geval redelijk windstil en ik zal dan nog even goed zoeken naar een goed tochtvrij hok. :)

Ik heb al heel wat websites en artikelen gelezen, maar hebben jullie nog iets waarvan je zegt dat moet je even doornemen of iets dat snel vergeten/over het hoofd gezien wordt?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:26

Je hebt "de konijnenapp" daar vind ik opzich wel goede informatie staan. Ook dingen waar je 123 niet aan denkt. :)