Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:07

Wat zijn ze schattig!! <3

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:19

zo ik lees nu alweer een tijdje mee maar zal mij maar weer eens opnieuw voorstellen ^^ want over ratten praten blijft leuk

Mijn naam is iris, 19 jaar en houd al 5.5 jaar ratjes als huisdier
op het moment heb ik een groepje van 8 ratjes, 6 mannetjes van Rattery Shi.ta (2 groepjes van 3 broertjes, zijn neefjes van elkaar) en 2 gecastreerde dames uit belgië van rattenopvang Ratopia

de i'tjes zijn 2 jaar en 3 maanden
de dames zijn 1.5 jaar
de L'tjes zijn bijna 1 jaar oud

Ik heb dus veel familie in de kooi, een broer van mijn i'tjes (iezy) is de vader van de L'tjes ^^.
Tevens was de vader van de i'tjes, mijn mannetje Franko ^^, en hopelijk krijg ik de komende nestjes of het nestje in het voorjaar weer kindjes van LaBlue of Lewis.

vlnr
Ingmar - Roza - Lewis
Lablue- Idse
Loebas- Briënne - Italy
Afbeelding

op het moment logeren mijn 6 mannen bij de fokker, rattery shi.ta in loenen
dit omdat Lewis/Lablue en Idse mogen dekken met haar dametje Shi.ta's Nanuq en Idse mag dekken met rattery Castor's Ilah en Iorek
hier een cute date foto van LaBlue en Nanuq (op verzoek zijn er ook 18+ foto's :P :') )
Afbeelding

Mijn groep woont in een Royal suite kooi, en bij mijn moeder en haar vriend staat nog een alu kooi (de alu kooi staat ook tekoop). In mijn kooi hangen veel knaagspeelgoed, hangmatjes, plateuas en de favoriet de sputnik.
Verder voer ik het voer van Knagersnatuurlijk (zonder supplementen) of hangmatjes enzo (met supplementen)
en krijgen mijn oude ventjes en de dames nog het supplement Easy Mover tegen achterhandsverlamming en artrose. Ook krijgen ze soms nog Senior aid erbij als supplement.
ik voer vegetarisch om de mogelijkheid op tumoren te verkleinen maar krijgen jonge ratjes tot 6 maand wel apart dierlijke eiwiten bijgevoerd.

Tevens doe ik mee aan Rattenkeuringen en shows, dit doe ik sinds 2014
ik ben 4 jaar op rij de trotse winnaar van de Beste rex of 2e beste rex. Verder heb ik 2jaar (2014/2017) beste huisdier gewonnen en ook in de categorie uitmonstering (siamezen/burmezen) heb ik een aantal prijzen gewonnen.
dit ben ik met Shi.ta's Ingmar, hij won dit jaar 2017 beste huisdier en Grootste knuffel
Afbeelding

Vragen beantwoord ik graag en ik klets graag weer mee ^^
en ik kan zelf niet wachten tot mijn mannetjes weer bij mij thuis zijn, dus duimen jullie mee dat de dames bij de rattery snel zwanger zijn? <3

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:13

Kun je wat meer vertellen over dat easy mover spul? Heeft dat ook nog effect als er sprake is van een (gedeeltelijke) achterhandverlamming? En waar koop je het?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:10

wat een schatjes zijn het! :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:30

Hoi Iris wat een leuke verzameling heb je! :D Welkom!

Ik had bijna een royal suite op de kop getikt maar hij was toch wat teveel beschadigd. Wellicht sparen voor een nieuwe dan maar.. pff ze zijn zo duur!!

Goh ik heb gister wat meegemaakt. Dikke paniek. Ik doe eens in de zoveel tijd even een tumorencheck en voel dan de buikjes. Echter voelde ik iets bij Freek, de oudste, en voelde ietsje dieper. Bleek achteraf zijn buikspier te zijn.
Maar toen begon hij te creperen van de pijn :oo Geen gepiep, maar knijpen met de oogjes, flanken inhouden, plat liggen, kop intrekken.
Ik direct de dierenarts gebeld en die adviseerde me pijnstillers en ondertussen ging het met Freek al weer beter want hij deed niet meer standje 'pannenkoek'. Hij liep dus na 2 minuten al weer vrolijk rond en te vreten.
Ik ben me dood geschrokken en nog extra lang opgebleven om hem in de gaten te houden.
Hij krijgt nog wel pijnstiller maar het gaat alweer prima met hem, al lijkt hij wel ineens de status "oud" te hebben gekregen. Hij was de laatste weken ook wat afgevallen.
Dus... ik moet maar niet meer panisch buikjes voelen voor ik weer wat verkeerds doe :o hou Freek goed in de gaten en hij krijgt elke dag extra dikmakers. Hij eet gewoon wat trager dan de andere 2, en krijgt zo dus minder brokjes binnen..

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:38

Eelmo schreef:
Kun je wat meer vertellen over dat easy mover spul? Heeft dat ook nog effect als er sprake is van een (gedeeltelijke) achterhandverlamming? En waar koop je het?

de easy mover geef ik vanaf de leeftijd van 18 maanden, ik begin met ongeveer 1 a 2 druppels per week en geef dit naar behoefte omhoog bij de leeftijd. tot op een gegeven moment 2 a 3 druppels per dag wanneer ze rond de 2 zijn. overdosis kan bijna niet en bij de fokker zijn er meerdere ratjes (dames) 3+ mee geworden zonder achterhandsverlamming. mannetjes zijn er sowieso wat gevoeliger voor

mijn eigen mannen zijn nu 2 jaar en 4 maanden en ze doen het er goed op

@de anderen
bedankt voor de welkom ^^

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:03

Ik ga dat dan ook bestellen voor Freek, ter preventie. :)
Nog tips voor dikmakers zonder dierlijke eiwitten?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:08

Dat is schrikken macs! Denk je goed bezig te zijn door regelmatig een volcheck te maken, dan krijg je dit.. :(

Ik check iedere dag als het kan, door beweging,hun oogjes hun gedrag en natuurlijk door het aaien en eventjes in handen houden voel ik direkt hun hele lichaam na.
Dit doe ik als ze het toelaten, iedere dag is het anders met hun humeur.

Vandaag heb ik een nieuwe kooi gekocht, wel 2de hands maar in perfekte toestand.
Royal suite XL :D ik ben helemaal gelukkig :D
Zelfs groter als mijn andere kooi XD

nieuwprijs bijna 400 euro, nu heb ik voor tweedehands 320 betaald met heel veel spulletjes erbij die ik nog niet had.
Mijn kleine auto was volgedrukt met kooi en heel veel rattenspulletjes, ik kon nog net zitten en auto rijden XD

Bovenkant
Afbeelding

Onderkant
Afbeelding

Het geheel

Afbeelding

Kooi vind ik nog te leeg, ik moet nog verder inrichten. Maar eerst laat ik mijn meisjes aan hun nieuwe kooi wennen.

Op dit moment slapen ze, lekker uitgeput zijn ze XD

Kooi was max. 1 jaar gebruikt.

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:51

Nou ja inderdaad... vanochtend schrok ik want Freek lag alleen ergens verstopt, maar hij is al een stuk beweeglijker en vrolijker, echt weer de oude. Eens kijken wat hij zonder pijnstilling gaat doen.

<3 wat een geweldig hok! Echt zo mooi. Leuk ingericht ook!
Ik zie wel slechte verhalen over de kooi (alle types van dit soort), snel verroest, schroefjes los of wieltjes stuk... ook al na een jaar gebruik. Daarom twijfel ik om deze ooit aan te schaffen. Maar die deurtjes zijn zoo handig!!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:58

ik ben zo ook een keer gechrokken omdat 1 van de meiden zo rustig was en haar verstopt had.. Maar uurtje later was ze weer aktiv, ik weet nog altijd niet wat er aan de Hand was..

Dankje wel :D

ik ben daarom ook bij deze mensen geweest en heb de kooi grondig nagekeken, werkelijk geen 1 roestvlekje of iets kapot :)

ik kann mij voostellen dat dit wel gebeurd als je de goedkopere versie neemt, omdat hij op foto´s zo 'goedkoop' uitziet.
deze kooi kost nieuw bijna 400 euro, op Basis dat deze kooi zo goed uitziet (als nieuw) heb ik ook dit groot bedrag betaald. prijs was 320 handelbaar, ik heb niet eens gehandeld. ik heb hun gezegt dat deze prijs goed is. met heel veel spulletjes erbij en strooisel. deze prijs was het mij zeker weten waard!

de vorige eigenaar van deze kooi heel goed schoon gehouden, en dat doe ik nu ook. ik denk wel dat het daar aan ligt dat je werkelijk de kooi moet onderhouden, omdat heel veel mesnen de kooi niet goed onderhouden ist het snel roestig en vies.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:47

Eloya schreef:
Eelmo schreef:

de easy mover geef ik vanaf de leeftijd van 18 maanden, ik begin met ongeveer 1 a 2 druppels per week en geef dit naar behoefte omhoog bij de leeftijd. tot op een gegeven moment 2 a 3 druppels per dag wanneer ze rond de 2 zijn. overdosis kan bijna niet en bij de fokker zijn er meerdere ratjes (dames) 3+ mee geworden zonder achterhandsverlamming. mannetjes zijn er sowieso wat gevoeliger voor

mijn eigen mannen zijn nu 2 jaar en 4 maanden en ze doen het er goed op

@de anderen
bedankt voor de welkom ^^

Ik ga het denk ik ook maar bestellen.. Ik heb dus een dame met een lichte achterhandverlamming. In april wordt ze 3, dus ze mag ook wel oud worden nu hoor! Maar houd haar het liefst zo lang mogelijk bij me :(:) Ze krijgt nu vitamine B druppels bij, google vertelde mij dat dat (niet bewezen) ook goede ondersteuning zou zijn.

Mooie kooi Arashah! Kunnen je meiden zowel beneden als boven? Of gebruik je hem als 2 losse kooien? :)

Vriend en ik staan inmiddels weer op de wachtlijst voor 2 nieuwe meisjes erbij. Als we uit het eerste aankomende nestje 2 meisjes krijgen dan zijn dat de kleindochters van een zusje van onze jongste :D

Zijn er hier trouwens meer mensen die met hun ratten clickeren? :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:15

de kooi kann ik in 2en delen Maar ze mogen zowel onder als naar boven kletteren. op beide verdiepingen heb ik water staan en onder ist hun etensplaats. boven slapen ze, en verder beide verdiepingen zijn om te spelen en wat nieuws ontdekken.

ik ben zo blij met deze kooi, ik kan zoveel nieuwe dingen in stoppen. echt dankbare dieren zijn het :)

clikeren heb ik wel gedaan, Maar ze vinden het een raar geluid. en ik heb het Idee dat het zeer luid is voor hun? beloning kennen ze wel, zowel als voedsel en als stem.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:26

Oh dan hebben ze echt bizar veel ruimte! Heerlijk! <3

Die van mij zien de clicker als een soort magische voedsel-dispenser en ze proberen hem regelmatig te stelen :Y)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:37

Clickeren heb ik ook gedaan (lees mijn berichten maar terug :) ).
De 2 "nieuwste" vonden het geluid spannend, maar ik click dan gewoon van me af en nu zijn ze er aan gewend. Moet het eigenlijk weer oppakken wat het ging heel goed met Moos. En wil nog steeds de model-rival methode bevestigen bij Beer.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:42

Ik heb de RS 95, tweedehands voor bizar weinig over kunnen kopen. Hij is op sommige plekken wel zo verroest dat de schroefjes niet meer los kunnen maar hij werd daarvoor ook al een hele tijd gebruikt. En hij paste gewoon door het trapgat dus het maakt me verder ook niet uit. Heb nu Frummel en Muis met z'n tweeën in de hele kooi, leuk dat ze het vinden :)) Wil er uiteindelijk nog wel een paar bij, vind het toch wel heel gezellig zo'n groepje ratten <3

Clickeren heb ik nooit gedaan. Ook nooit in verdiept eigenlijk. Frummel en Muis komen als ik hun naam noem maar daar houdt het verder ook wel bij op :P Misschien dat ik het met toekomstige ratjes ga proberen als ze nog wat jonger zijn, lijkt me wel heel leuk!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:44

Ik wil ook weer rittens... :')
Maar ik zou het -in de toekomst- niet aandurven met Moos. Hij heeft nog steeds zijn dominante momentjes dat hij er gewoon een van boven naar beneden laat vallen en er dan er achter aan blijft rennen. De plukken haren vliegen dan door de kooi. Ik durf dat eigenlijk niet aan met kleintjes.. die zijn toch iets minder weerbaar.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:14

hoe doen jullie dat met vuurwerk vanavond? ik heb het geluk naast een bejaartehuis te wonen daar mag niets afgestoken worden, anders maak je je strafbaar.

Maar natuurlijk hoor je hier wel vuurwerk.

zetten jullie een rustig muziekje op, dat ze niet veel mee krijgen of hoe doen jullie dat? dit is het eerste jaar dat mijn meiden dit mee gaan maken, tussendoor wel vuurwerk afgeknald worden Maar omdat het korte duur was. was het niet zo erg.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:26

Haha.. hier wordt al een paar dagen geknald maar ze zijn te lui om ook maar hun oren te bewegen _O-

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:46

XD dat is leuk om te lezen XD ik hoop dat mijn meiden er hun oortje er ook niet voor omdraaien, Maar ben bang dat ze wel bang zullen worden omdat ik wel erg gevoelige dames heb..

ik doe mijn gordijnen en ramen dicht en zet een klein muziekje op (zijn ze gewend), ik maak er dan iets positiefs van.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:08

Mijn mannen reageren er ook niet echt op, terwijl letterlijk op 2 meter afstand de hele dag door geknald wordt := Als ik vanavond wegga doe ik de gordijnen dicht maar verder verwacht ik geen problemen :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:29

Ik zit met een probleem waar ik me zorgen over maak.

Sap is nu ongeveer 2,5 jaar. Ze krijgt kale plekken en is mager. Ik geef haar nu extra, makkelijk weg te krijgen voer (Brinta, babyvoeding, natvoer). Maar snachts kan ik niet slapen omdat de dames ruzie maken, niet normaal zo hard. Ik wil me er niet mee bemoeien maar heb ze toch maar walnoten gegeven. Vanochtend ging ik kijken en sap durfde niet te voorschijn te komen. Uiteindelijk heb ik haar te pakken gekregen. Ze heeft een paar oppervlakkige wondjes maar verder is ze zichzelf.

Kunnen ratten jaloers worden? Aangezien sap er nu meer uitkomt dan de andere 2 (die er ook uitkomen, maar minder)?
Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:59

Ik gok dat ze de zwakke proberen af te stoten aangezien die geen nut meer hebben in een groep. Merk dat hier ook steeds meer met Freek. Slapen doen ze nog wel samen, al ligt Freek sochtends altijd alleen in het warme mandje. Maar met eten zijn ze niet zo lief meer tegen hem.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:13

de eerste knallen zijn al daar, ze reageren er niet op XD dat is goed nieuws :D

hier komen de dames alle tegelijk eruit, ze mogen zelf weten of ze eruit willen en spelen of toch liever in hun kooi blijven. ruzie maken ze af en toe wel. vooral de twee dominante meiden.. kunnen ruzie maken als de beste XD Maar dat lost zich zelf weer op :)

ik hoop dat het met jou ratje beter gaan samen. Maar ook ik denk dat ze de 'zwakkere' weg hebben willen..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:40

Ik dacht daar ook wel aan inderdaad maar met mijn andere ratten heb ik het nooit zo gemerkt. Ook niet toen ze erg ziek waren. Nou ja, ik geef ze nog meer afleiding dan ik al deed en hoop dat het dan beter gaat!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:40

Ik dacht daar ook wel aan inderdaad maar met mijn andere ratten heb ik het nooit zo gemerkt. Ook niet toen ze erg ziek waren. Nou ja, ik geef ze nog meer afleiding dan ik al deed en hoop dat het dan beter gaat!