Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:08

Als je ziet wat er aan zoönoses zijn durf je geen dieren meer te houden... :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:10

Neehoor is niet verplicht ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:35

Verplichten wordt hoe dan ook lastig maar als het nodig isen/of de risico's vrij hoog zijn lees ik me er graag even over in.
Voor de honden heb ik voor titerbepaling en een losse L4-enting gekozen bijvoorbeeld, als zoiets voor cavia's ook mogelijk is zou ik dat heel fijn vinden want dan gaan ze mee met de honden de volgende keer. :)
DubbelDun schreef:
Als je ziet wat er aan zoönoses zijn durf je geen dieren meer te houden... :)

Das zeker waar. :D
Maarja, dood ga je toch eens en een hoop zoönoses hier zijn hinderlijk maar vrij onschuldig als je een goede weerstand hebt. :)
Kwestie van hygiëne in acht nemen om de evt risico's zo mogelijk wat lager te houden lijkt mij.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:04

Ja die beertjes kunnen helaas toch wel 'lastig' worden als ze gaan puberen.. Je moet natuurlijk net het goede karakter treffen, meestal gaat het goed maar soms heb je inderdaad pech. Leuk dat je later wat nestjes wil! Cavia baby's zijn zo leuk <3 Gaaf dat je zoveel ruimte voor ze hebt, dan zou je het later met een van zijn eigen baby's toch altijd nog eens kunnen proberen als je ziet dat er een rustige tussen zit.

Hier zijn ze niet geënt. Ik heb het thuis nog nooit gehad en in de opvang maar een paar keer gezien/gehoord, dus daarom niet gedaan. Als je het wel zelf hebt gehad of vaker ziet kan ik me goed voorstellen dat je het wel doet. Ik twijfel er wel eens over omdat het toch weer wat uitsluit.

Ik heb een foto gemaakt van de gemiddelde hoeveelheid groente die ik geef, dat zegt toch meer dan een foto :) 'S ochtens krijgen ze ook altijd een witlof. Per week wisselt het wat ik heb, maar vaak lijkt het hier wel op. Ik deel alles op zodat ze allemaal overal een stukje van krijgen voor de variatie :P
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:11

De andijvie laten ze hier al liggen, net als die appels.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:17

Oh echt? Wat sterk, hier is andijvie de grote favoriet bij alle cavia's. Hier zit geen appel bij, het is biet, aubergine, tomaat, paksoi, bleekselderij, paprika, andijvie, wortel en komkommer.

Appel vinden ze af en toe wel lekker hier, maar echt weg zijn ze er niet van. Aubergine eten ze ook maar af en toe, anders laten ze het liggen. Bleekselderij geef ik vooral omdat het zo gezond is, want dat laten ze ook net zo lang liggen tot ze zeker weten dat ze niks meer krijgen :P

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:18

Hier is de wortel en komkommer favoriet. Wortel wordt echt heel snel meegenomen naar een hutje om rustig op te eten.

Inenten hebben wij hier ook niet laten doen.

Hier een paar foto's.

onze Pooh
Afbeelding

De nieuwe meiden:
Afbeelding

Het verblijf schuin van voren:
Afbeelding

Het verblijf van boven. Er hangt altijd een camera op dat we kunnen terugkijken wat er gebeurt met ze:
Afbeelding

We hebben van ons verblijf wel een fort knox moeten maken. Er ligt overal stevig gaas onder en gaas aan de bovenkant van het hek. Een Duitse Reus is leuk, maar dat zijn geen gravers maar springers :') Wat dat betreft kan je beter cavia's houden...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:22

melody7 schreef:
Ik vind het ook belangrijk om meer huisjes dan cavia's te hebben, het is zo sneu als ze iemand buiten sluiten :(:) Hier zitten ze toch het liefst allemaal apart in een huisje, alleen Marley en Kareltje liggen vaak samen in zo'n grote blokhut. Hoeveel cavia's heb jij nu eigenlijk Lor? Dat is wel een mooi groot verblijf!

Little One ken ik wel, dat zijn mooie producten! De potjes zijn volgens mij wel vrij duur door de verpakking, maar dat gedroogde spul is altijd goed.

CH Teddy's kunnen ook wel zo'n sleep hebben, in de opvang worden die meestal wel bijgeknipt. Tessels met dik haar zijn het ergst, dat vervilt het snelst. Soms komen ze echt met van die mega knopen tot op de huid binnen :(:) Gelukkig niet heel vaak, maar ik heb wel eens flinke plekken weggeknipt die de cavia's echt in de weg zaten.

Rosie is al steeds aardiger tegen Utah en ze laat zich al meer zien. Volgens mij heeft ze echt een heel goed karakter, dat is fijn voor een nestje :D

Pepper is een Tessel en die heeft echt bijna nooit klitten en ik kan hem niet maar knip hem wel bij. Maar sneu dat ze dan zo binnen komen arme dieren...

@NAIWHl welkom!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:24

wauw wat een schatjes en een heerlijk verblijf

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:07

melody7 schreef:
Bleekselderij geef ik vooral omdat het zo gezond is, want dat laten ze ook net zo lang liggen tot ze zeker weten dat ze niks meer krijgen :P

Dat snap ik wel, vind ik zelf ook niet te eten :') :+
Mooi nestje heeft ze al gehad <3

@naiwhl: wat een mooi plekje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:20

@NAIWHL: mooi plekje heb je er van gemaakt. Ik zie ook wat bekende bakken van de Action staan :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:31

Mocht het handiger zijn, ik ga ook door het leven met de naam Janneke :)

En die bakken van de action zijn ideaal. We halen hier in de buurt hooi en stro bij de boer en verdelen het in 4 bakken. Twee in de garage en twee bij het hok. Stuk goedkoper en goede kwaliteit. Normaal staan de bakken wel onder het hok. Ze liggen er allemaal ook graag tussen.

We blijven wel voldoende plannen houden om het verblijf te verbeteren. Om de struikjes komt nog nieuw, hoger en steviger gaas zodat Hanna (de duitse reus) niet telkens de toppen er vanaf vreet. :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:46

Vanmiddag naar de da, besloten mijn skinny's te enten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:28

Wat een mooi verblijf Janneke!
Ze hebben heerlijk de ruimte zo :) En het is mooi ingericht!
Ik wil zelf ook zoiets maar durf het persoonlijk niet aan om er geen dak boven te hebben, toch bang voor katten en roofvogels. Vooral katten zitten veel in deze wijk, die klimmen er zo in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:57

Tegen de roofvogels heb ik de draadjes gespannen, maar katten hou je alleen met een dichte ren tegen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:29

Wat wat een gaaf verblijf hierboven :wow:

Leuke nieuwe caafjes ook weer, welkom! :D

Wij hebben nu sinds 3 weken een ander nieuw bewonertje <3

Afbeelding
Afbeelding

Maar grote "broer" wordt soms wel moe van die kleine meid :=

Maar hij is zo lief en geduldig met haar <3

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:16

Wat een schatje... ging dat meteen goed samen ??

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:19

Ze moesten wel even wennen. De kleine meid (we hebben haar Emori genoemd) vond onze Texel nog wat eng :+

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:33

Goede naam :D haha.
Wat een leukerd. Boevenoogjes

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:28

Emori schreef:
Goede naam :D haha.
Wat een leukerd. Boevenoogjes

Haha nou ze is wel een handvol hoor :=

Afbeelding
Dus die beker ging om :+

Wij hebben Emori gekozen nav van de serie "The 100" net zoals Ecky een verbastering is van Echo uit de serie :D

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:13

Haha succes!

Ja the 100 was ook mijn inspiratie voor emori

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:43

Oooh ze is wel heel leuk Nientsje.

En wij hebben hier eigenlijk niet echt katten in de wijk Temeraire. En degene die katten hebben weten ze anders goed in de eigen tuin/huis te houden. We hebben hier wel heel veel honden in de buurt. En die springen gelukkig niet zomaar over een hoge schutting heen.

Vandaag gaan wij beginnen aan de opdeling van de weide. De meiden krijgen de ene helft en onze Pooh mag de andere helft houden. De konijnen mogen over het hekje heen kunnen springen, maar de cavia's natuurlijk niet. Anders hebben we straks veel te vroeg een nestje en dat willen we niet. Hoe hoog zouden jullie minimaal aanraden? 50 cm? We maken dan mooie panelen met 2mm dik gaas erin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:52

Ik heb zelfs hekjes van 45v cm staan waar ze netjes achter blijven, maar kijk naar de maat van je gaas en pas de maat daar op aan. Scheelt wat snijwerk :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:00

Het is een rol van 25 meter bij 1 meter. Dan zal het 50 cm worden. Dan hoeven we maar 1x te knippen en hebben we meteen twee lengtes. Of we gaan er met de flex doorheen. Het is super mooi en stevig gaas, maar verschrikkelijk om stukje voor stukje met de tang te knippen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:36

Ik deed het gewoon met de decoupeer met een ijzerzaagblaadje er in.