Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:50

Koolies zijn absoluut geen kruisingen zoals labradoodles hoor? := Wat voor kruising zou het zijn dan?

De Koolie is gewoon een van de veedrijvers uit Australië net als de Kelpie en Cattle Dog. Zo heb je ook nog de Stumpy tail die dan weer veel op de cattle lijkt.

Het ras bestaat ook al ruim 200 jaar dus echt geen modekruising :D Qua karakter en bouw lijken ze enorm op elkaar. De Koolie mag veel meer kleuren en tekeningen hebben dan de Kelpie maar qua drijfstijl lijken ze enorm op elkaar.

Edit : https://www.dogbreedinfo.com/koolie.htm

Ze worden ook wel German Koolies genoemd maar komen toch echt uit Australië.

Zoe_97

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:55

Koolies zijn origineel kruisingen tussen smooth collies, kelpies en borders. Het ras is bij geen enkele kennel club erkend. Is ook totaal niet te vergelijken met een stumpy. Een stumpy is gewoon FCI/internationaal erkend.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:09

Ik zeg toch nergens dat het te vergelijken is met de Stumpy? Ik benoemde die alleen als ook een van de Australische veedrijvers.

Cattle Dogs en Kelpies zijn ook ontstaan uit ongeveer diezelfde kruisingen en bestaan niet veel langer dan Koolie. Alleen de Koolie is een stuk minder populair omdat ie later kwam en toen de Cattles en Kelpies al overal verspreid waren. Maar het is nog steeds gewoon een ras hoor, komt het alleen niet veel tegen buiten Australië.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:19

Pretty much wat Kaus zegt, de kelpie is ook ergens ontstaan door kruisingen met smooth collies. Zo is elk ras op een bepaalde manier ontstaan, de koolie is alleen zo onbekend dat hij niet fci erkend wordt. Er is wel degelijk een Koolie Registry, het is niet 'gewoon' maar een kruising.

Brindle vind ik eigenlijk overal wel mooi, zeker in de Hollandse herder. De enige Akita's die ik heb gezien zijn rode, vind ik eerlijk gezegd helemaal niet mooi. Ik ben dan ook helemaal geen fan van japanse honden, ook shibas niet. Die zie ik ook overal tegenwoordig, ook alleen rode.

De koolie die hier komt, wordt 't liefst een red merle. Maar ik vind de zwarten met wit gestipt en de sables en de biblues en de velvets ook heel erg gaaf. En ik twijfel nog, 3 honden is wel veel en ik heb Aj erbij gedaan omdat ik graag weer een grote hond wilde. Vind nog meer honden ook een beetje overdaad, kan ik ze individueel dan nog wel genoeg aandacht geven?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:25

Ik heb drie honden nu en iedereen krijgt ook persoonlijke aandacht :j ik vind het niet veel anders dan 2 honden, nu heb ik natuurlijk geen echte probleem honden dan zal het vast anders zijn :D van karma haar nest (mocht het allemaal lukken) zullen we 1 teef houden dan hebben we er 4 :p

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:29

Hier komen er nooit meer 2 honden. 1 of 3+ is makkelijker.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:29

Ieder zijn mening.
Er zijn ondertussen ook labradoodles rasverenigingen, maakt ze nog niet minder geen officieel ras. Maar goed. Deze discussie heeft hier geen zin.

Hier komt ook een 3e. Met Kenai doet mama wel gehoorzaamheid. Maar Daeva en de nieuwe pup train ik volledig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:35

Mijn vriend wilde er graag een extra, maar ik denk dat tegen de tijd dat Lilith zo ver is Spip te oud is om er nog een bij te zetten (die is 9 en toch al tamelijk blind aan het worden).
Ze zijn wel echt heel leuk samen :j

Afbeelding

Afbeelding

Heb het gevoel dat ik echt heel veel fotos plaats :')

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:44

StonedRomy schreef:
Hier komen er nooit meer 2 honden. 1 of 3+ is makkelijker.

Waarom?

Voordat ik Aj had, riep ik sowieso al dat ik nooit meer dan 2 honden wil. Dit ook omdat ik altijd moeilijke probleemhonden heb gehad, die al je energie vragen. Zig is ook een herplaatser en hoewel hij het super doet, heeft hij altijd veel sturing nodig nog. Aj maakt hem wel vriendelijker gelukkig. De enige reden dat ik er toch over na ben gaan denken, is omdat als Aj 2 is, Zig straks 9 is. Dan vind ik het voor Aj leuker en voor Zig rustiger als er nog een jonger en groter speelmaatje bij komt. En ik loop wedstrijden natuurlijk, altijd leuker met meer. M'n vriend wil wel graag nog een sable smooth collie en m'n moeder een tri smooth :').

Nu heb ik atm wel m'n handen vol aan puber Aj die van afstand al begint te blaffen en te springen bij alles dat beweegt. Doet ie sinds een week :roll:

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:49

Omdat ze dan elkaar opvoeden en corrigeren. Olivia luisterde naar mij en als ik wil dat mijn bord met rust wordt gelaten door de honden, zorgt zij ervoor dat de honden er niet aan komen bijvoorbeeld.

Alleen laten is een minder groot probleem met meerdere honden en ze hebben altijd wel een maatje erbij.

Wij hebben ook altijd pittige honden gehad en nu nog altijd, maar deze 3 zijn wel erg makkelijk als roedel. Komt er bezoek? Dan gaat Jasper in zijn bench of ik maak zijn riem vast aan Olivia. Gaan we naar het bos en komt er een hond olivia lastig vallen? Jasper gaat spelen met de hond en rent dan een eind weg. Komt er een voetganger die wilt aaien? Dan loopt Olivia naar voren en laat zich knuffelen zodat Jasper en satan niet worden lastiggevallen.

Ze voeden elkaar echt op en leren ook veel sneller als roedel.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:52

Daar heb je helemaal gelijk in, maar waarom dan geen 2? Mijn 2 doen dit ook bij elkaar. Aj schooit? Zig corrigeert hem. Zig doet te heftig naar een andere hond? Aj komt er tussen staan.

Nu werden ze indd wel makkelijker toen ik m'n oppasbeagle nog had, meer een roedeltje. Vooral op straat, in huis werden ze drukker.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:55

Ik zou me ook echt geen zorgen maken om ze geen individuele aandacht te kunnen geven. Hier train ik ongeveer een half uur per dag per hond, dan ga ik met ze naar het veld en dat is hun gereserveerde privetijd. Daarbuiten zien ze maar wie er op schoot wil liggen, wie er wil spelen, wie er aandacht wil of wil snuffelen tijdens het wandelen.

Dan kan er prima een derde hond bij. Ik ga een derde hond overwegen vanaf dat Dexter ruim twee is en als de situatie het dan toelaat. Twee is niet genoeg :))

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 16:59

Hier is het ook de planning om dus een 3e in huis te halen. Maar, voor nu, eigenlijk wel echt op voorwaarde dat het een teefje is uit de combi van Boellie en Chick of van Chick. Maarja je weet nooit wat de toekomst brengt in dat opzicht.

Ik denk dat een 3e makkelijker zal zijn erbij dan zo met zn tweetjes. Boellie en Chick zijn maatjes, maar soms wil de ene wel spelen en de ander niet, of als Chick loops is dan komt Boellie echt wel wat tekort. Niet zozeer via ons, maar echt hond contact. Ik heb wel best wat rassen die in de toekomst een optie zouden kunnen zijn. Buiten 3 staffies om. Maar dat is wel echt afhankelijk van hoe we dan wonen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:02

Omdat je dan nooit met 1 hond weg kunt zonder dat er 1 alleen achter blijft. Je toch minder een roedel hebt en ze echt minder aan elkaar hebben in stress situaties.

Nu hebben ze echt meer dan genoeg aandacht. Wandel bijna altijd met 1 hond tegelijk en train iedere hond op een andere manier.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:04

Hier train ik toch wel een uur per dag per hond, daarnaast fiets ik nog met de ene en zodra Aj ouder is gaan we ook urban mushen en fietsen en agility trainen. Dan ga ik ook nog met beide naar de club voor elk verschillende groepen.

Ik doe ook pas een extra hond als Aj 2 is, vind ik toch het meest veilige. Maar ja, ik studeer ook niet eeuwig. Hoe doen de werkende mensen onder ons dit?

En hoe zit het met geslacht? Gaat 3 reutjes werken? Ik heb zelf niks met teefjes, dus liever een reu. Maar ik heb 1 dominantie reu en 1 onderdanige, qua oppashonden klikt het beter met teven dan reuen tot nu toe. Zeker ongecastreerde reuen accepteren ze niet zomaar.

('trainen met Aj is dan vooral wandelen zonder trekken en niet uit z'n plaat gaan van enthousiasme als hij mensen en honden ziet :') )
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 28-08-18 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:07

StonedRomy schreef:
Omdat je dan nooit met 1 hond weg kunt zonder dat er 1 alleen achter blijft. Je toch minder een roedel hebt en ze echt minder aan elkaar hebben in stress situaties.

Nu hebben ze echt meer dan genoeg aandacht. Wandel bijna altijd met 1 hond tegelijk en train iedere hond op een andere manier.

Ja oké, daar zou je gelijk in kunnen hebben. Nu vinden mijn beide honden alleen zijn prima, heb ik ze ook op getraind. Maar dat roedel gevoel is volgens wel minder zo ja.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:09

Ik denk dat ej dan beter een reu bijneemt dan een teef. In mijn ervaring gaan reuen vaak super samen, zolang er geen (loopse) teef in huis is, dan is de kans groter dat ze gaan knoken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 17:11

Ik werk wel, maar voornamelijk vanuit huis/kantoor waar de honden mee naar toe kunnen. (eigen baas) en dat gaat waarschijnlijk in de toekomst ook zo blijven. Dus daar heb je weinig aan.

Geslacht drama is zo wisselend. Teven zijn onderling vaker echt Bitches, maar in een goede roedel is dat 9vd10 keer ook niet het geval. En reutjes onderling, ja er zijn er genoeg die anderen niet kunnen luchten maar ook veel gevallen dat reutjes samen gewoon goed gaan.

Wij hebben een reutje gehad die kon met geen enkele hond. Maar heeft wel met verschillende honden samengewoond. Reutjes en teefjes, alles ongeholpen en nooit problemen gehad. Mijn ervaring is ook dat het weinig uitmaakt of het een pup is of een volwassen hond. Puur algemeen gezien. Er zijn er genoeg die net zo goed geen pup in huis accepteren maar wel volwassen of totaal niks. En je hebt er genoeg die pups wel accepteren, ook als ze ouder worden, en volwassen niet accepteren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:13

Gewoon kijken wat het beste is voor je roedel i.p.v. wat jij als voorkeur hebt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:16

Dat wat kiwiwitje zegt herken ik ook. Kenai heeft hier ook moeite met pups, maar met volwassen honden geen probleem (zolang hij los loopt en dus weg kan lopen als ze te druk zijn).

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:22

StonedRomy schreef:
Gewoon kijken wat het beste is voor je roedel i.p.v. wat jij als voorkeur hebt.

Dit sowieso. Een koolie zal ik moeten importeren, dus ik ga dan sowieso een goede fokker kiezen die een nesttest doet en z'n pups goed kent. Zo kan het juiste karakter hier in de roedel gepast worden en als dat een teef is, dan is dat zo.

In principe accepteren ze hier alles, zowel pups als volwassenen. Aj heeft moeite met grote, dominante reuen, die vindt hij eng en Zig wil nog wel eens met die reuen aan de knok gaan. Zig heeft ook meer moeite met volwassenen dan pups, maar dat is hond afhankelijk. Nu hebben koolies wel het soort karakter dat hier goed past.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:34

Voor iedereen die een Kelpie overweegt, je meubels zijn niet veilig... Dit heeft hij sinds gisteren bedacht om naar buiten te kunnen kijken, springt er zo op vanuit stilstand en die tafel is bijna een keer zo hoog _O-

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:33

Jaaa topic 2019 mag haha
Helaas de combinatie waar ik voor op dd lijst stond gaat niet meer door. Ben dus weer zoekende maar heb nog wel een jaar. Wil pas laatste helft 2019 een pup erbij

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 20:39

he wat jammer Dierenfan. Gelukkig heb je nog de tijd om te zoeken. En wie weet komt er een nest of hondje op je pad.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:02

kiwiwitje schreef:
he wat jammer Dierenfan. Gelukkig heb je nog de tijd om te zoeken. En wie weet komt er een nest of hondje op je pad.

Ohh er komt nu al zoveel voorbij wat bij mij en onze roedel past daar ben ik absoluut niet bang voor in elk geval.
Zag ook al gaaf husky x schotse collie langhaar nest en de schot rondom getest op alle belangrijke punten en in orde. Dit was oeps door breuk in omheining maar misschien doen ze eind volgende jaar toch wel serieus overwogen herhaling. Voor mij een zeer aantrekkelijke kruising. Collies op zich zijn mij te relaxed maar met husky gekruist dan wel meer power er in.