Hier hengelt de poes alleen buiten wel eens als er eentje dicht tegen het gaas aan zit, maar ze zal er nooit in springen om ze echt achterna te zitten.
Geen poes, dus geen ervaring. Wel 2 konijnen, maar gezien die buiten wonen en de caafjes binnen, is dat niet echt een ding. Ex-ram kan in de zomer wel enorm boos kijken als de caafjes op 'zijn' gras mogen lopen. Dan rukt ie gefrustreerd aan het hek.
Wie heeft hier allemaal zijn caafjes binnen, in een leefruimte, staan? Hoe bevalt dat? Kan het wat geurloos? Hoe vaak verschonen jullie dan en op wat zitten de diertjes?
Ik overweeg om mijn eigen heren binnen te halen, is veel gezelliger denk ik! Maar ik ben wat bang voor extra werk en geurtjes
Ik heb een haast 4 m2 bak binnen inde woonkamer staan. Momenteel zitten er 4 binnen, maar ik heb er ook wel 12 in gehad. Ik gebruik bedonderleggers op de bodem en gehakseld koolzaadstro als bedding, soms ook hennepstro. Nu heb ik één bak met houtkorrels, maar dat is te duur en te zwaar buiten dat het me toch ook niet zo bevalt. De caafs lopen er moeilijker in, maar ik ben wel benieuwd hoelang het reukloos blijft. Over het algemeen die ik 2 a 3 weken met de bedding voor het verschoond moet worden. Onder de slaaphuisjes leg ik meestal een extra krant onder de bedding zodat ik die vaker kan verschonen, dat scheelt in geurtjes.
Ik koop grote balen bedding en gebruik een halve baal voor het hele hok (3 lagen) en ong 8 a 9 onderleggers in totaal van 60/40 of 60/90 afhankelijk van de diepte van de bak.
Ik heb de caafs in de woonkamer. 2. Bevalt prima, het is leuk dat ze gewoon 'dichtbij' zijn. Als je goed verschoont (op tijd, verschilt per persoon) dan zijn er niet echt vreemde geurtjes volgens mij. Onze caafjes zitten op zaagsel en ook hennepvezel, gemengd omdat dat wat goedkoper is maar alleen zaagsel ('gewoon' zaagsel) schijnt te stoffig te zijn. Verschonen elke 2 weken 3 keer.
@xniieeenke: gewone houtkrullen is niet alleen stoffiger, maar er zit ook een bepaalde stof in wat erg slecht is voor dieren die er met de neus dicht op zitten (aubietinezuur).
Oh... niet handig dus! We gebruiken het ook minimaal, maar het scheelt toch net even wat en gemengd zie je er amper wat van maar het vult het wel goed op zodat 't bedekt is.
Hier verschoon ik 1 keer per 4-6 dagen. Wisselt een beetje. Nu met mijn 2 nieuwe dames (moeder en dochter) erbij zal het wel 1 keer in de 4 dagen worden. Dan normaliter alleen onder de huisjes, waterflessen en bij de ruifjes. De hele bak gebeurt 1 keer in de zoveel tijd.
Ik heb ze altijd in de woonkamer gehad toen we er 2 hadden, het gaf wel troep (zaagsel wat er nogal eens naast vloog) maar ik vind het niet stinken mits je het genoeg schoonmaakt.
Ik wil deze week mijn kerstkaarten maken, zoals altijd met de cavia's. Zippy mocht vandaag vast oefenen
Ik heb een cavia slaapkamer. Naast mijn eigen slaapkamer. Ik vind het ook veel gezelliger en leuker. Is prima te doen kwa geur. Heb wel de hele dag het raam open en geen verwarming aan. Maar 2 keer in de week schoon. 1x vieze plekken scheppen en 1 keer helemaal leeg en uit soppen.
Maar eh, we hebben dus twee nieuwe dames erbij. Een vermoedelijk lilac-saffraan(paar haren )-witte engels gekruinde dame Sarah (eigenlijk Yasmine) en haar lilac-goud-witte (denk ik) engels gekruinde moeder Julia. Beide nog geen 1 jaar, zoals ik begreep. Dochter vond Yasmine niet mooi, dus nu gaat ze als Sarah (Saar dus) door het leven. Zoon vond Julia wel een mooie naam, dus zij blijft Julia (Juul) heten.
Ze zijn heel rustig, vriendelijk en een tikje onderdanig. Liggen al lekker midden in de groep. Nu wel wat angstig even, maar dat is logisch. Een flinke reis (dankzij file) en een vreemde omgeving is altijd spannend.
melody7
Geplaatst: 06-12-16 22:24
Wat leuk! Je hebt dus het zeugje wat je van tevoren ook graag wilde? Super dat het zo goed gaat!
Nee. Niet eens. Die heet Lieffde. Prachtig meiske, maar deze twee dames hadden zo'n kalme uitstraling dat ik ze niet kon laten zitten.
DubbelFun
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 15:36
Ivm de aanstaande bevalling heb ik de mannen maar even gescheiden in de onderste bak gezet. Ze kunnen elkaar wel zien en de koppies kunnen nét over het randje komen om te ruiken. Wat resulteert in vette grom en klappertand geluiden
Hier vanmorgen een zeugje dood gevonden. Ze was gister iets tammer en niet zo heel enthousiast op het eten dacht even in de gaten houden maar vond ze dus dood. Echt niet leuk. Is me nog maar heel weinig gebeurd ze moest nog 2 worden,
Ja je doet er weinig aan maar krijg er wel altijd een vervelend gevoel van. Probeer ze altijd zo goed te verzorgen. Maar je doet er idd weinig aan. Beter zo dan nog lang ziek zijn en toch doodgaan.
Ik kijk ze altijd van buiten helemaal na of ik geen gekke dingen zie, maar vind nooit iets. Het is idd een betere manier om te gaan ipv een slepende ziekte. Je bent er nu alleen niet op voorbereid.
De heren zijn het er nog niet mee eens en vooral Choco is een volhouder mbt het bijten in de omheining. De dames zijn ook nog geen dikke vrienden en Bubbels heeft zich maar weer even op de bovenste plank terug getrokken
Tooske
Geplaatst: 08-12-16 19:36
Ja ik ook was niks aan te zien. Ook al was ik gelijk naar de dierenarts die kunnen ook niks doen.