Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:42

Gisteravond heeft Mulan ons flink laten schrikken. Ze zat te kokhalzen en te schuimbekken, echt heel eng en zielig. Verslikken kan gebeuren, maar ze braakte bloed. DA gebeld, rat in het reismandje en gaan. Uiteraard op het oog niets meer aan de hand toen we daar aankwamen..... DA heeft getest of het idd bloed was, of toch poryferine: bloed. :( Er heeft iets scherps in haar keel gezeten wat een wondje gemaakt heeft in het zachte gehemelte. Gelukkig oppervlakkig, dus ze mocht gewoon mee naar huis met een korte AB kuur. Geen idee wat het geweest kan zijn.

Rib uit mijn lijf, maar jeetje wat ben ik geschrokken gister.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:32

Oeff, Eelmo, dat is echt zo vervelend :(:) Als ik jou was zou ik het hok toch even nalopen, maar dat heb je vast al wel gedaan!

Ik kreeg een appje van mijn ouders, mijn vader is bij de ratjes wezen buurten en vind dat Sap er al beter uit ziet na die ene keer Brinta. Deze week geven mijn ouders Sap ook Brinta en ik neem nog babyvoeding mee. Moet dat oudje goed in de gaten houden :(:)

Kaus

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 07:55

Ik kan me niet meer herinneren hoe ik dit met mijn vorige ratten hebben gedaan, maar begin er nu toch wel tegenaan te lopen.

Mijn eerste vier vrouwtjes ratten liepen altijd los door mijn kamer zonder enige problemen. Ze waren mega lief en tam en zaten heel graag bij me in mijn capuchon. Dat vond ik helemaal geweldig en toen ik weer de mogelijkheid had om ratten te nemen ben ik dus voor mannetjes gegaan omdat die nog knuffeliger zouden zijn.

Ik heb ze nu zo'n vier maanden maar ze zijn nog steeds vrij bang voor me :( Één van de drie krijg ik 9/10 keer niet eens uit de kooi omdat ie zich in een hele lange buis verstopt. De andere twee krijg ik wel te pakken. Maar als ik ze weer van de bank af wil halen schieten ze steeds weg. Ze haten opgepakt worden. Ze willen nooit bij me liggen en lopen eigenlijk alleen maar angstig over de bank. Los in de kamer durf ik al helemaal niet want dan krijg ik ze nooit meer terug. Ze lopen namelijk liever weg van me dan naar me toe. Wel staan ze alle drie graag bij de deurtjes om snoepjes te ontvangen.

Nu heb ik sinds vrijdag twee nieuwe mannetjes erbij, en wat een verschil! Ze klimmen op me, willen knuffelen, ik durf ze zo los in de kamer te laten want ze komen wel weer terug, zijn niet bang en gewoon mega lief <3

Ze zijn allemaal ongeveer even oud. Doe ik nou iets enorm verkeerd met de eerste drie mannetjes? Ik wil zo graag dat ze genieten van aandacht en uren lis in de kamer kunnen lopen. Maar ik heb onderhand bijna het gevoel dat ik ze kwel met aandacht geven :\

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:09

Ik heb niets kunnen vinden in de kooi... Maar misschien heeft ze zich wel verslikt in een brokje? Ze lijkt nu iig nergens meer last van te hebben. Ze eet goed, ook gewoon harde brokjes enzo. Ze is alleen een beetje boos over de AB :+

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:11

Kaus schreef:
Ik kan me niet meer herinneren hoe ik dit met mijn vorige ratten hebben gedaan, maar begin er nu toch wel tegenaan te lopen.

Mijn eerste vier vrouwtjes ratten liepen altijd los door mijn kamer zonder enige problemen. Ze waren mega lief en tam en zaten heel graag bij me in mijn capuchon. Dat vond ik helemaal geweldig en toen ik weer de mogelijkheid had om ratten te nemen ben ik dus voor mannetjes gegaan omdat die nog knuffeliger zouden zijn.

Ik heb ze nu zo'n vier maanden maar ze zijn nog steeds vrij bang voor me :( Één van de drie krijg ik 9/10 keer niet eens uit de kooi omdat ie zich in een hele lange buis verstopt. De andere twee krijg ik wel te pakken. Maar als ik ze weer van de bank af wil halen schieten ze steeds weg. Ze haten opgepakt worden. Ze willen nooit bij me liggen en lopen eigenlijk alleen maar angstig over de bank. Los in de kamer durf ik al helemaal niet want dan krijg ik ze nooit meer terug. Ze lopen namelijk liever weg van me dan naar me toe. Wel staan ze alle drie graag bij de deurtjes om snoepjes te ontvangen.

Nu heb ik sinds vrijdag twee nieuwe mannetjes erbij, en wat een verschil! Ze klimmen op me, willen knuffelen, ik durf ze zo los in de kamer te laten want ze komen wel weer terug, zijn niet bang en gewoon mega lief <3

Ze zijn allemaal ongeveer even oud. Doe ik nou iets enorm verkeerd met de eerste drie mannetjes? Ik wil zo graag dat ze genieten van aandacht en uren lis in de kamer kunnen lopen. Maar ik heb onderhand bijna het gevoel dat ik ze kwel met aandacht geven :\

Waar komen je eerste 3 ratjes vandaan? Ik zelf heb 2 ratten bij een hele goede Rattery gehaald, super tamme ratjes. Mijn derde heb ik (helaas toen weinig verstand van fokkers) bij een broodfokker vandaan. Nummer 3 heeft als ritten bij de fokker nooit aandacht of aanrakingen gehad. De eerste 2 zijn ontzettend tam en slapen bij mij op de bank tijdens het tv kijken. Nummer 3 wilt nooit knuffelen, houdt niet van aandacht, ze rent en verstopt zich graag onder de bank of in de gordijnen. Ondanks dat mogen ze alle 3 los door huis en komen ze (meestal) aanrennen als ze terug moeten en ik met brokjes schut. Nummer 3 heb ik met heel veel geduld en heeel veel snoepjes geleerd dat ze zich op laat pakken of naar de kooi rent als ik een snoepje heb.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:11

Mijn drie mannetjes komen bij een hobbyfokkker vandaan. Er is hier in het noorden niks te vinden aan rattery's of opvang en met het OV naar midden Nederland of zuid ga ik ratjes niet aan doen.

Maar ze hebben daar veel aandacht gehad, zaten er goed bij en kwamen enthousiast naar me toe.

Ik ben bijna geneigd die ene maar gewoon altijd in de kooi te laten zitten want hij wil gewoon niet gepakt worden. Maar dan wordt ie natuurlijk nooit tam... Ik hoop dat het beter wordt wanneer ik een kamer ga omtoveren tot rattenkamer en ik gewoon het deurtje van de kooi open kan zetten en ze zelf mogen kiezen wanneer ze eruit willen. Nu moet ik ze er namelijk uit 'forceren' want ze mogen alleen op de bank.

Ik heb vandaag mijn 5 mannen gekoppeld en het ging super! Er zijn een paar keer wat angstpiepjes geweest maar er is totaal niet gevochten. Nu liggen ze met z'n 2en en met z'n 3en op een hoopje met ongeveer 5 centimeter ertussen. Dus dat komt wel goed :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:44

Wat heb je allemaal al gedaan om hem tam te krijgen?
Ik heb met Freek (als ritten) en Moos en Beer (als 1-jarige) problemen gehad en ze zijn alledrie goed opgedroogd.
Wat mijn 'methode' is:

Nooit pakken op het moment dat ze willen schuilen
Eten voor hun neus geven als ze verstopt zitten en steeds wat verder weg houden. Met enkele passen uit de schuilplek is het genoeg en stop ik ook.
Ze mogen altijd weglopen
Pakken gebeurt snel maar gecontroleerd, stop ze bv in mijn elleboog en loop dan snel naar de bank
Veeeel lekkers aanbieden
Maak gebruik van je tamme ratten! Heeft hier mega goed geholpen met Moos en Beer. Freek is inmiddels supertam en komt naar me toe als ik roep. Moos en Beer zien dan dat ik niet eng ben.

Ik train ook heel veel in de kooi. Uit de hand voeren bijvoorbeeld. De tamme ratten komen direct en de schuwe ziet dan dat hij niet zal worden opgegeten. Ze leren zo ontzettend veel van elkaar!

Ben nu bezig Beer via de model-rival methode te trainen :) Ik train Moos dan via clicker en het is de bedoeling dat ik -zonder Beer te trainen- hetzelfde resultaat met hem bereik. Hij ziet dan welke opdracht hij moet uitvoeren om wat lekkers te krijgen, door naar Moos te kijken.

Heb Beer laatst in 5 minuten geleerd om vanaf de kooi op mijn schouder te lopen. Ik kan hem ook moeilijk pakken omdat hij wat aanstelleritus heeft, maar dit werkt dan ontzettend goed! Vertrouwen kweken is het sleutelwoord!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:54

Pfff zo gek dit, vanmiddag m'n twee oude mannen allebei dood gevonden in het hok. Ze lagen ook gewoon met de oogjes dicht tegen elkaar aan gekruld alsof ze sliepen dus had het eerst niet door.. Geen idee wat er gebeurd is, vanochtend leefden ze gewoon nog, en zo gek ook tegelijk.. Enige wat ik kan bedenken is stress van het kitten wat we sinds een week hebben want die vonden ze allebei erg spannend, plus m'n andere twee hebben daar nog niet bij losgelopen en daar is niks mee aan de hand.. Ik had ze pas een paar maanden maar god wat ga ik ze missen |(

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:35

Jeetje, allebei ook... Heel veel sterkte. :(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:38

Hoe kan zoiets nou?!? Jee! Sterkte!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:15

:(:) Sterkte

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:27

Ja ik snap er echt hélemaal niks van.. Ben alles nagegaan maar de kat is het enige wat ik kan bedenken, verder kregen ze precies hetzelfde als de andere twee.. Merk dat ik nu ook ongeveer om het halfuur de andere twee check :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:16

Wat een rot situatie :(

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:28

Jeetje zeg Smee wat verschrikkelijk :(:) sterkte!

Eelmo, dat is ook schrikken! Gelukkig wel goed afgelopen..

Ukjes doen het goed hier. Ze zitten nu beneden in de RS en mijn 2 andere heren boven. Zijn ze het niet altijd helemaal mee eens := Nog even wachten tot de kleintjes wat ouder/zwaarder zijn en dan hoop ik dat ik ze succesvol bij elkaar kan introduceren.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 01:29

Kaus schreef:

mijn damens zijn nu 1 jaar oud en sind 3 maand kann ik 3 van de 4 eindelijk ook in mijn handen hebben, ookal vinden ze dat nog niet zo fijn.

ik heb ze alle 4 ook gelaten met oppakken, ik heb ze geleerd dat als ik met hun bakje met snoepjes rammel dat ze komen. dir doen ze ook braaf.

iedere dame heeft een ander karakter en moet ik anders behandelen.

dame Bo: komt als ik roep en laat haar heel gemakkelijk oppakken en knuffelen, dit niet te lang want ze heeft teveel energie daarvoor. en het moet leuk blijven.

dame Nova: is heel erg verlegen en durft haar kooi niet altijd uit. ik heb haar geleerd in haar blauwe fleecezakje te gaan als ik haar roep en til haar zo uit de kooi op de bank en dat durft ze verder alles zelf weer. kan haar oppakken maar het liefste zit ze in haar zakje op mijn schoot, zodat ik haar lekker kan aaien en zij tuusendoor verder slaapt :')

dame Dorete: is geen gemakkelijke rat en kan heel hard bijten, ze heeft mijn vinger twee keer helemaal open gebeten. ik heb heel veel aandacht aan haar besteed met eten en vinger kennen.. ze heeft helaas een grote smakker van de kooi naar beneden gemaakt en had heel veel pijn, direkt dierenarts. een werkelijk Drama! dierenarts had handschoenen aan en handdoek op haar heen, ze is 1 keer ontsnapt en heeft zich in mijn t-shirt verstopt..
ik heb haar geleerd dat ze op mijn schouder gaat zitten, ze had nog pijn aan haar heup, ik kon door mijn knieen gaan en haar op mijn schouder zitten laten. iedere keer wat lekker gegeven, totdat ze het verstanden had en vanzelf daar gaat zitten.
vanuit daar kon ik haar voorzichtig aaien.
nu kan ik haar gemakkelijker oppakken, want ze weet dat ik haar op mijn schouder zet. ze voelt zich daar veilig. en ze is nu veel knuffeliger geworden.

dame Lolita: schrikt niet, bijt niet, is voor een rat echt klein, is vriendjes met iedereen, iedereen moet gewassen worden ookal vind de ander het niet zo leuk :')
oppakken gaat niet super maar ik kan het wanneer nodig, ze is niet zo knuffelig maar het heeft lange tijd geduurd dat ze zich zelf is bij de anderen en bij mij. verder een eenvoudige rat.

bij alle had het langer geduurd met vertrouwen, oppakken vanuit de kooi hoef ik niet te proberen want dat laat geen 1 van hun toe.
ik het vanuit de kooi naar de bank een theedoek 'bruggetje' gemaakt, kunnen ze zelf in en uit hun kooi gaan wanneer ik hun deurtje open gemaakt heb.
ik heb een weg gevonden om met hun karakter om te kunnen gaan, omdat geen 1 van mijn dames hetzelfde karakter heeft.. Bo en Nova zijn zelfs zusjes uit hetzelfde nest :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 01:32

De twee mannen die ik nu nog heb zijn beiden echt ontzéttend lief <3 We hadden vanavond allemaal bezoek en ze kwamen iedereen even besnuffelen, om vervolgens in m'n vest te kruipen om gekroeld te worden <3 Het zijn echt m'n maatjes, als ze bijvoorbeeld ergens van schrikken komen ze ook beide meteen naar me toe gerend :+:

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:17

dat vind ik erg schattig Smee <3

mein Dame Bo was vandaag wat schrikkerig, maar toch was ze erg graag bij mij. ik lag op de harde grond en zij verstopte zich in mijn pyama <3 ik lag daar natuurlijk niet zo goed :')

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:43

Hoi, ik meld me ook even.
Wij hebben sinds dinsdag 2 rittens. Het zijn grijze dumbo berken dames :)
Wat een schatjes, ik neem ze elke dag in de zetel onder een dekentje en ze zijn hartstikke lief en tam.
Na een uurtje rond klauteren en springen, vallen ze heerlijk in slaap <3

De sint <:) had ze gebracht voor onze dochter. We hebben lang gezocht naar een geschikt huisdier, veel gelezen en toen zijn het uiteindelijk ratjes geworden. Maar omdat ze nog zo jong zijn en onze dochter ook, letten we erg goed op en ben ik diegene die er nu voornamelijk mee bezig is :P 't is duidelijk: mama heeft het sint geschenk ingepikt :D :o

Afbeelding

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:05

Helaas moeten beslissen om een nieuw huisje te zoeken voor mijn Dobby en Dreuzel. Ben erg verdrietig, maar ik zie geen andere weg.

Aangezien ik behoorlijk met mijzelf in de knoop zit, gescheiden ouders heb en de ratten bij mijn moeder zijn, lijden de ratjes hieronder. Ik baal heel erg, want het zijn echt mijn maatjes.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:05

Oh wat rot :( Maar wel een dappere keuze als dit het beste voor je ratjes is.

Heb je al een huisje gevonden?

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:34

Nee, helaas nog geen plekje gevonden. Ze kunnen evt terug naar de fokker, maar zij heeft ook liever dat we eerst even ergens anders kijken. Heb al wat rondgevraagd, maar nog niemand gevonden helaas.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:45

Pfieuw, ik ben van de eerste schrik bekomen :') Snoetje haar oogje zat dicht van de plak oid. Ik dacht even dat het ontstoken was oid, maar daar wijst het niet op. Wel valt het me al langer op dat ze last heeft van de rode afscheiding bij haar oogjes. Ze niest niet, stress lijkt het ook niet te zijn, maar wat wel? Heeft een van jullie een idee?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:47

Leuk SofieHavan! Veel plezier met ze.

Lizzo, wat jammer. Hopelijk kun je een goed huisje vinden voor ze.

Ben mijn monsters bij elkaar aan het introduceren en het gaat buitengewoon fantastisch <3 Had ik echt niet verwacht met die 2 terroristen! Maar er is nog geen enkel teken geweest van strijd of onrust, alles ligt al op een hoopje heerlijk te slapen en elkaar te wassen. Zo blij mee! Hoop dat het zo goed blijft gaan!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:10

Ooooo <3

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:43

Mijn ratten zijn raar:

Afbeelding

Ligt zeker weten goed XD

Afbeelding

Wanneer je rat num. 4 ziet ben je goed XD

Afbeelding

Hier heeft iemand een wind gelaten, ik weet niet..

Afbeelding

Nova ligt goed XD