Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:10

Hier ook een kontvlek :D kwamen we ook thuis pas achter.
(Slechte foto dit, ze lat niet graag haar achterkant fotograferen) :')
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:44

Dat is een leuk kleuren lijstje Lor!

Dat vond ik ook een heel mooie cavia Nientsje, echt jammer dat hij niet ouder is geworden :(:)

Ik vind kleuren inderdaad ook niet op alle rassen mooi. Californian bijvoorbeeld vooral op gladharen, op Teddy dan weer niet.

Ik vind brokken (gewone pellets, de staafjes) wel een belangrijke basis omdat daar vitaminen in verwerkt zitten. De kruiden zijn een lekkere en gezonde aanvulling, en natuurlijke snoepjes en knaagmateriaal etc. vind ik ook altijd leuk om bij te geven. Ze krijgen hier elke dag iets extra's, van een snoepje/knaagding tot een kruidenmix of een pluk kruidenhooi. En dan nog een groentebuffet natuurlijk, ze leven echt als beroemdheden :+

Heel grappig om te zien dat dat kontvlekje vaker voorkomt!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:24

Leuke caafjes komen er voorbij :)
Ik vind 3 kleur meestal het leukst, volgens mij maakt het ras me dan niet heel veel uit.
Ik heb wel echt een voorliefde voor US teddy's en skinny's :D
Al heb ik nu ook 2 gladharen die ook wel erg leuk zijn.

Hier een foto van de voorkant :P de rechter is die met het kontvlekje ^^ en ze zijn beide inmiddels een stuk groter! Hier waren ze net verhuisd, vandaar dat ze nog een beetje verdwaasd zitten te kijken :')

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:00

Ik geef dagelijks een bodempje brokken van Beaphar care+ met een restje gemengd voer van Best for your Friend erdoor (mijn moeder had ong een kwart zakje over na overlijden van haar cavia).
Daarnaast staan er 3 verschillende ruiven met hooi, ik wissel af of er kruidenhooi in gaat of gewoon hooi.
En dan dagelijks een beste bak met groenten en max 1x per week wat fruit (max een halve appel qua hoeveelheid).
Soms krijgen ze een paar erwtenvlokken en ik heb momenteel een hooiklok in de ren hangen en ik koop/bestel soms iets anders wat in de plek vd hooiklok kan komen te hangen/liggen.
Zeer uitzonderlijk krijgen ze zo'n staaf met zaden etc, ik begreep dat die niet zo heel gezond zijn ivm de honing enzo dus daarom zeer weinig.
En als het aan hen ligt krijgen ze wekelijks een nieuwe wilgenbal omdat ze de oude dan alweer gesloopt en grotendeels opgeknabbeld hebben. :')
Nu ze geen wilgenbal hebben is de wilgenrol/tunnel de klos, de ruif en brug die uit veel dikkere wilgentakken bestaan laten ze vooralsnog met rust maar als ze op een dag besluiten die aan te knagen vind ik dat ook helemaal prima zolang dat geen kwestie wordt van wekelijks vervangen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:12

Wat een mooie teddy's! Ik vind de rechtse erg mooi getekend <3

De staafjes wisselen per merk, die van Supreme (stickles, hier is Timothy & herbs de favoriet) en die van Rosewood Naturals en JR Farms zijn wel prima. Gelukkig komen er steeds meer natuurlijke merken, de keuze wordt volgens mij snel uitgebreider :) Zo te lezen zitten die van jou er heel luxe bij :D

lor1_1984

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:00

Ik ben nogal van meer huisjes/verstopplekken en ruifjes dan dat er cavia's zijn.
Ze zitten nu op 175*105cm, heb de ren een paneeltje ingekort zodat ik weer normaal ben je de ramen kan en tegelijkertijd een paneeltje breder waardoor ze er zelfs op vooruit zijn gegaan qua oppervlakte.

De snacks bestel ik meestal bij amazon.nl, daar even zoeken op little one bij de huisdierproducten en dan komt er veel voorbij, is potten met gedroogde groenten en fruit, de eerder genoemde hooiklok en nog veel meer. :)

En ja, ik voer aardig royaal maar daar zitten ook vaak groenten bij die vnl vocht bevatten (komkommer, sla).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:10

Voordeel van die panelrennetjes :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:20

Absoluut. :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:19

Wat kunnen de mannen protesteren als ik hun haar knip. Ene moppert nog harder dan de ander. Venom en Malibu krijgen enorme slepen achter terwijl Oliver totaal andere vacht heeft en ik die niet hoef te knippen.

CH teddy hebben toch niet van die enorme slepen achter of wel?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:39

Ik vind het ook belangrijk om meer huisjes dan cavia's te hebben, het is zo sneu als ze iemand buiten sluiten :(:) Hier zitten ze toch het liefst allemaal apart in een huisje, alleen Marley en Kareltje liggen vaak samen in zo'n grote blokhut. Hoeveel cavia's heb jij nu eigenlijk Lor? Dat is wel een mooi groot verblijf!

Little One ken ik wel, dat zijn mooie producten! De potjes zijn volgens mij wel vrij duur door de verpakking, maar dat gedroogde spul is altijd goed.

CH Teddy's kunnen ook wel zo'n sleep hebben, in de opvang worden die meestal wel bijgeknipt. Tessels met dik haar zijn het ergst, dat vervilt het snelst. Soms komen ze echt met van die mega knopen tot op de huid binnen :(:) Gelukkig niet heel vaak, maar ik heb wel eens flinke plekken weggeknipt die de cavia's echt in de weg zaten.

Rosie is al steeds aardiger tegen Utah en ze laat zich al meer zien. Volgens mij heeft ze echt een heel goed karakter, dat is fijn voor een nestje :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:23

Ik heb er nu 2, wil er uiteindelijk 5 of 6 maar dat zal na de renovatie en volgende upgrade vd ren gaan worden voor er uitbreiding komt. :)
Plan is minimaal 105x280cm maar mss krijgen ze 245x280cm, even kijken hoe dat uitkomt qua ruimte en schoonmaken etc.
Voor mijzelf vind ik 6 cavia's de max, zeker op langere termijn financieel gezien.
En op deze manier is er ruimte genoeg voor een logeetje of opvangertje, al zouden die normaal dan uiteindelijk ter herplaatsing komen.
De absolute max is 10 tegelijk (eigen en opvang/logee), al zal ik bij een groepje logeetjes van hetzelfde adres een paar meer geen probleem vinden mits het bij mijn eigen cavia's kan (evt de ren opsplitsen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:42

Ik zou nooit een opvanger/logee bij mijn eigen caaf in willen hebben. Als ik hier iemand van de buitengroep als bij de binnengroep zet is het ellende/onrust en dan loop je ook nog het risiko dat een opvanger/logee iets onder de leden heeft en dit aan je eigen caafs doorgeeft.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:44

Gaaf hoor! :D Logees bij je eigen cavia's of bij elkaar zetten kun je beter niet doen, dat brengt veel onrust met zich mee. De ren opsplitsen kan zo lang ze elkaar niet aan kunnen raken (en in het geval van beren mogen ze elkaar helemaal niet zien.)

Mijn max. schuift steeds op :+ Eerst vond ik 8 echt wel genoeg, maar ik heb er een tijdje 12 gehad waarvan 9 in een groep, dat was nog veel leuker. Nu hoop ik dus op een groot nest in de lente :D

Dit was trouwens Utah's nestje <3 Zoiets mag ze hier ook wel maken met wat gladharen erbij!
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:48

Zelfs de zeugen uit de verschillende groepen mogen elkaar hier niet zien. Dan gaan ze alsnog ruzie met de eigen groep maken en aan de tralies trekken.

@melody: heerlijk dat jonge spul :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:03

Als ze in twee traliekooien naast elkaar staan gaat het volgens mij vaak wel oke omdat er dan best wat afstand tussen zit, maar met enkel een rekje gaan ze hier inderdaad ook emmeren. De castraten willen dan naar de zeugjes aan de andere kant, en de zeugjes gaan naar elkaar zitten bitchen :=

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:10

Wat een mooi nestje was dat!

Hier ook meer huisjes dan cavia's inderdaad.

Logees bij je eigen cavia's zou ik ook nooit doen inderdaad, qua ziektes en qua gedrag onderling zou ik daar niet aan beginnen. Je kan de hele balans in de groep verstoren.

Ik twijfel weer erg, ik heb een jonge cavia op marktplaats gezien die ik erg graag zou willen. Hij heeft een kleur die ik altijd al eens wilde hebben (3 kleur met agouti en creme). Maar ik heb al 7 cavia's en het is een beertje dus dat is lastiger met koppelen.

Ik heb op zich een beertje waar hij bij kan dus het kan wel... mocht het niet gaan kan ik hem altijd nog laten castreren en bij de dames zetten.
Maar wil ik echt 8 cavia's :+ maar hij is zo leuk <3

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 16:56

Haha ik merk hier dat 9 echt de max is. Eigenlijk was het 8, maar een Cuy is geen cavia, toch...? *D

Maar bij het voeren is het nu vol en ik blijf ze eten geven. Aangezien er toch ook wat jonge dieren tussen zitten, is het echt tijd om niks meer toe te voegen en lekker te genieten van de mannen.

Afbeelding

Ik heb nu hangmatjes en slaapmatjess op maat laten maken voor de heren, alleen had ik geen open haakjes moeten gebruiken, binnen 5 minuten lagen 3 van de 4 hoeken op de grond. Alleen bij de 4e hoek was toevallig wel een gesloten haakje ;). Maar die eikels van me gaan gewoon zo liggen. Die blauwe flapjesmat heb ik ook laten maken, dan is die slaapplek niet zo open.

Afbeelding

Ik heb nu wel genoeg verstopplekken voor ze. Niet altijd huisjes, maar bijvoorbeeld om de hooibaal heen zijn drie plekken en eronder kunnen ze ook chillen zonder bij elkaar te hoeven zitten.

@melody, leuk nestje! Ben heel benieuwd wat er straks uit komt :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:19

Hebben jullie je cavia's ge-ent tegen bordetella?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:20

Nee, nooit geënt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 17:29

Cinnepin schreef:

Twee wel en de rest doe ik in het najaar voor het eerst.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:29

Ok, ik zit te denken het wel te doen. Er komt een cavia hier wonen die het vermodelijk heeft ( gehad ) uit de opvang. Ze zit nog daar ( zij is ook caviadierenarts ) en komt pas wanneer ze beter is.
Maar omdat ik als er een cavia komt, niet meer met fokkers gaan beginnen maar puur opvang...dus denk dat het wel verstandig is?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 17:39

Cinnepin schreef:
Ok, ik zit te denken het wel te doen. Er komt een cavia hier wonen die het vermodelijk heeft ( gehad ) uit de opvang. Ze zit nog daar ( zij is ook caviadierenarts ) en komt pas wanneer ze beter is.
Maar omdat ik als er een cavia komt, niet meer met fokkers gaan beginnen maar puur opvang...dus denk dat het wel verstandig is?

Ik doe het, omdat ik een groep buitendieren heb en die kunnen altijd wat krijgen. Ik ben twee keer een dier verloren door iets van een longontsteking. Ik weet niet of het die bacterie was, maar ik wil het dit jaar eens proberen. Daarbij is het bij onze dierenarts 5 euro per dier, dus wel te overzien. Behandeling van één zieke cavia is duurder :-)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:50

Klopt is ook zo, betaal je geen consult?
Ik heb inderdaad ook over meerdere jaren cavia's verloren die het aan de luchtwegen hadden...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:50

Hey! Wat leuk een Cavia-topic.
Mag ik hier meekletsen? Ik ben vooral een meelezer op bokt.

Ik heb nu 1 us-teddy cavia van 2 jaar. Zijn broertje is van de winter overleden en we waren op zoek gegaan naar een nieuw vriendje voor hem. Aldus heel internet: zet ze erbij als ze jong zijn dan worden ze geaccepteerd hebben wij dat inderdaad gedaan. In de pubertijd werden dat gevechten en trok onze Pooh zich helemaal terug.Vorige week hebben we voor Winnie (de jongere) een andere plek gevonden. Nu hij weg is komt Pooh weer ouderwets bij ons keuvelen en poolshoogte nemen.

Zaterdag komen er us teddy twee dames. Ze worden door middel van gaas wel van elkaar gescheiden want we willen nog geen nestje hebben.

Het plan is om er in de toekomst als ze oud genoeg zijn wel een nestje of 2 mee te fokken om zo de groep uit te breiden. De beertjes mogen dan naar een nieuw huis toe.

We houden ze buiten in een ren van 40m2 samen met twee konijnen. Hebben een omgebouwde tafel als stal en beiden kanten hebben 1m2 als binnenhok en buiten verschillende schuilplekken.

Ik zal straks als ik achter de computer zit wel een paar foto’s laten zien.

Ik wil ook graag van jullie leren. Doe altijd mijn best de dieren zo vriendelijk mogelijk te houden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:04

DubbelDun schreef:
Ik zou nooit een opvanger/logee bij mijn eigen caaf in willen hebben. Als ik hier iemand van de buitengroep als bij de binnengroep zet is het ellende/onrust en dan loop je ook nog het risiko dat een opvanger/logee iets onder de leden heeft en dit aan je eigen caafs doorgeeft.

Daar had ik ff niet bij stilgestaan. :o
Ik kan in de woonkamer evt een extra kooi kwijt of een rennetje van maximaal 3x5 hekjes (zoals ik nu ook heb), moet ik wel de meubels zo laten staan als nu of tegen die tijd weer terugzetten.
In dat geval zouden ze elkaar ook vrijwel niet kunnen zien en zo wel zit er een 3-4 meter tussen.
Wat evt ook mogelijk is; de 280x105cm in twee opdelen door er 2 rennen van te maken en er een plaat tussen te zetten van triplex/multiplex bijvoorbeeld.
Wellicht dat ik volgende zomer een ren met binnenverblijf in de tuin heb, dan zouden eigen cavia's daarin kunnen en logees binnen in de toekomstige caviakamer.

Qua opvanger kan ik hetzelfde hanteren of iig in quarantaine apart en evt bij goede gezondheid daarna bij de rest in de ren of een rennetje/kooi ernaast.
De toekomstige caviakamer is ong 350x250cm en met ong 145cm loopruimte is er ook nog plek om evt een flatje kwijt te kunnen of wat hokken te stapelen indien nodig.

Cinnepin schreef:

Nee, is dat nodig?