Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:54

Maagkiezel is eigenlijk het eerste wat ze binnen moeten krijgen, zonder dat kunnen ze hun eten niet "kauwen", maagkiezel werkt samen met de maagspieren om eten te vermalen. Minder erg als er meel gegeven wordt, maar voedsel wat nog heel is, kan zonder die hulp niet goed opgenomen worden. Je kuikens moeten nog uitkomen? Geef ze de eerste 24uur enkel water (rest dooier moet eerst op of laat ze gewoon 24 uur drogen in de broedmachine) en dan meel met daaroverheen dun laagje fijne kiezel/zand gestrooid. Daarna kan je kiezel los aanbieden in een bakje, bodembedekking in zo'n kuikenbak is meestal niet geschikt om te eten en dan wil je liever niet dat ze er in gaan pikken. Ik heb liever korrel dan meel, meel gaf teveel verspilling door wat er uit de voerbak kwam en het werd niet opgegeten. Gaat mogelijk beter als je het vochtig maakt, maar dat is in mijn voersysteem onmogelijk.
Watervoorziening trouwens wil je ook graag zsm naar iets als een drinknippel ipv open water, kippen zijn eersteklas smeerkezen als het om drinkwater gaat. Kleine kuikens bescherm je liefst tegen nat worden, dus ook daar even goed kijken wat makkelijk te gebruiken is en veilig tegelijk.

Grit is voornamelijk voor aanvullen calcium dat via de eieren de kip verlaat. Pas als ze gaan leggen hebben ze dat dus nodig en ook naast legkorrel, want daar zit eigenlijk niet genoeg calcium in (kan ook niet, want jonge kippen en de haan eten er ook vaak van mee en die krijgen dan juist weer veel te veel calcium binnen wat ze niet kwijt kunnen).

Ik zou die 2 daarom apart geven (ben je ook goedkoper uit trouwens).

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:38

Ons hokje voor de aankomende weken staat klaar. Zaterdag gaan we de drie kuikentjes ophalen :)

Afbeelding

Afbeelding

Buiten hok gaan we binnenkort ook bestellen. Tot ze 8 weken zijn moeten ze toch binnen blijven las ik dus daar hebben we nog even de tijd voor

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:58

Ik hield ze nog wel langer binnen hoor. Ligt echt aan het weer.
Soms áls het weer mooi en warm genoeg was mochten ze even in een rennetje buiten.

Ik ga vrijdag mijn 2 dames halen.
Komt mooi uit want Ik lig deze week weer ziek.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:35

Moeten die niet onder een warmtelamp?
Oh Mando, ben jij al weer of nog steeds ziek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:40

Zo'n warmteplaat is super fijn!

Hier gingen de kuikens met 3 weken naar buiten vorig jaar in maart. Maar dat waren vleeskuikens, dus dat groeit een stuk sneller. De stank was echt niet te harden na anderhalve week :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:29

Oh, dat is een plaat, is dat fijner dan een lamp?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:39

Lamp gooit dag en nacht ritme nog wel eens in de war. En slapen doet groeien, dus dan is 's nachts geen licht wel zo handig.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:55

Mando klopt. Tegen die tijd is het eind maart dus even aankijken wat het weer dan doet idd. Anders blijven ze idd nog langer binnen.

Mysa, deze werd me aangeraden :P als ik Tamary haar reactie lees zijn ze dus fijner dan een lamp :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:03

je hebt tegenwoordig ook keramische lampen ipv de rode en dat scheelt ook weer qua licht

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:08

Toch vreten de lampen meer stroom dan de platen heb ik gelezen. En met de warmteplaat ben je iets zekerder van de warmte die er af komt dan met een lamp, vervliegt minder snel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 07:58

mysa schreef:
Moeten die niet onder een warmtelamp?
Oh Mando, ben jij al weer of nog steeds ziek?

Ja alweer ziek sinds vrijdagavond. Weer de griep.

Warmte lamp inderdaad vergeten te melden.

Vorig jaar ze daar ook nog onder gehad.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:29

Matheno schreef:
Mijn ene kipje is helaas sinds eergisteren kreupel aan een van haar pootjes. Gisteravond de voetzolen geïnspecteerd, maar geen bumblefoot. Hopelijk is het 'slechts' een verrekking :-(
Iemand een idee hoe lang zoiets kan duren? Vind het nu zo sneu.. Ze scharrelt wel gewoon, maar ze heeft zichtbaar last van haar pootje.

Iemand nog een idee?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:38

Geen idee. Nog even aankijken en anders naar de kippendokter?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:44

Ik zou het ook niet weten.
Ik heb ook wel eens een kreupel kipje.
Kijk het altijd wel aan en het komt ook altijd wel goed

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:52

Ik zou het ook nog even aankijken.
Hebben net onze haan een pedicure gegeven. Ondanks dat onze kippen de hele dag op en om het erf aan de wandel zijn had hij giga nagels. Toch maar ff klein stukje eraf geknipt.
Ik blijf me verbazen over het karakter van onze Orpingtons, wat een brave dieren zijn dat :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:57

Kiki1995 schreef:
Toch vreten de lampen meer stroom dan de platen heb ik gelezen. En met de warmteplaat ben je iets zekerder van de warmte die er af komt dan met een lamp, vervliegt minder snel.

Zooooooooooo en hoe! Ik heb het voor de grap bijgehouden: de meter sloeg flink omhoog. Gelukkig was het nog lang warm weer, dus ik ben er snel mee gestopt. De kuikens zijn evengoed opgegroeid tot prachtige, super lieve jong volwassenen (begin komende maand zijn ze 6 maanden). Ik overweeg bij een volgende poging zo'n warmteplaat. Hoor daar vaker goede verhalen over.

Aanvulling: plus dat die rode lampen om de haverklap stuk gingen. Bleef teruggaan naar de winkel en heb toen besloten om ermee te stoppen. De kuikens kropen toch bij moeders onder haar veren, dus eigenlijk was het niet eens nodig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:37

Ik heb onze kippen vandaag voor het eerst weer een paar uur op het weiland gehad, in plaats van in hun winterren. Dat was zó gaaf, dat ik een hele tijd in de zon erbij ben blijven zitten. Zo tevreden aan het knorren tussen het gras, heerlijk! <3 Morgen wordt het weer een mooie dag, dus dan gaat de poort van de winterren weer open. Hopelijk blijft het nog heel lang mooi weer (ook voor mijzelf). :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 07:21

Heerlijk!

Hier lopen de dames ook altijd heel blij in de tuin rond. Straks kan dat alleen niet meer. Veel teveel roofvogels in het buitengebied om ze los te laten lopen. En heb geen geld om er een alpaca bij te zetten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:26

Ik zit zelf ook in het buitengebied en heb daarom speciaal een winterren van even ruim 30 m2 gemaakt, zodat ze toch veilig rond kunnen scharrelen. Gisteren heb ik ze pas later op de dag het land op gelaten (ik begreep van de buurman dat roofvogels voornamelijk 's morgens vroeg en 's avonds op pad gaan). Dat ben ik vandaag ook weer van plan. Ze stonden al te 'trappelen' bij het poortje vanmorgen, maar ze moeten toch echt nog even wachten tot vanmiddag. :D

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:17

Ik kende het hele fenomeen winterren niet. mijn dames lopen ook de hele winter gewoon op het hele grasveld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:25

Een aantal buren en een kennis van mij aan de andere kant van het dorp hebben al meerdere kippen verloren door onder andere kiekendieven en haviken. Ik ben dan maar uitgegaan van het gezegde 'een gewaarschuwd mens...'. :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:36

Hier vliegen ze ook midden overdag over, hoor. Ik durf ze er niet uit te laten, in de zomer, als we zelf thuis zijn misschien wel, dan is er ook meer gebladerte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:42

Hier van de week overdag opeens 8 buizerds.. haantje en kip snel het hok terug ingezet..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:50

Hier vliegen wel veel roofvogels (polder) , maar mijn kippen zijn wat te mans voor ze denk ik ;-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:56

Vorige week landden er twee reigers in de tuin. Dat gaf aanleiding tot luidruchtig crisisberaad in de kippenren.