Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:54

Nyaleti schreef:
Hmm lijkt me sterk tbh.

Maar dan ben jezelf ook een ei als je dat doet. Dan haal je toch een ander middel.

Ze heeft het ook niet gedaan maar de praktijken hier zijn allemaal onderdeel van grote ketens.

BeFunny

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:49

Dan bestel je bravecto online, probleem opgelost.
Dat snappen ze ook wel bij de ketens dus het is alleen maar ontzettend dom.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:59

robert45 schreef:
Nyaleti schreef:
Hmm lijkt me sterk tbh.

Maar dan ben jezelf ook een ei als je dat doet. Dan haal je toch een ander middel.

Ze heeft het ook niet gedaan maar de praktijken hier zijn allemaal onderdeel van grote ketens.

Het is gewoon simpelweg de wet:

Bravecto is receptplichtig, en daarvoor gelden de volgende regels:

Citaat:
artikel 105, lid 3: Een diergeneeskundig voorschrift wordt slechts afgegeven na een klinisch onderzoek of een andere behoorlijke beoordeling van de gezondheidstoestand van het dier of de groep dieren door een dierenarts.

Bron: besluit diergeneesmiddelen en verordening (EU) nr. 2019/6.

Dus we kunnen dit allemaal stom vinden, maar dit heeft niets met de ketens te maken, maar met veranderde wetgeving en opgeschroefde controles hierop.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:59

BeFunny schreef:

Bravecto is receptplichtig, dus dan betaal je altijd nog voor je recept bij de arts. T is gewoon de wet, zie mijn post hierboven.
Heeft niets met de ketens te maken. Elke praktijk zou het zo moeten doen, officieel. Wil niet zeggen dat het perse zinnig zou moeten zijn, maar het is nou eenmaal de wet.. en wetten zijn vaak heel krom, maar als je je er niet aan houdt ben je het bokje.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:43

Dan koop je Vectra 3D of een ander alternatief online. Of bij de plaatselijke dierenwinkel.

Om je huisdier vlo/teek vrij te houden heb je echt geen recept nodig ;)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 00:28

Eileen: ik heb in genoeg praktijken meegelopen / gewerkt en nog nooit Bravecto niet mee mogen geven?
Zie nu dat oa Credelio, Vectra en Stronghold ook UDA zijn en voor al die geldt echt hetzelfde.

Afhankelijk van de praktijk, gaven we het ook mee aan mensen die wel bij de praktijk stonden ingeschreven maar waar het dier al jaren niet gezien is ( alleen voer halen bv)

Ja het is de wet als het UDA is maar kom op...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 06:43

Jaja ze weten wel te brengen de dierenarts mafia. Ik word daar echt zo voos van. Veel mensen doen het omdat ze het middel nodig hebben of bang dat ze hun dier tekort doen. Daar wordt gewoon zo'n misbruik van gemaakt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 06:46

Mijn hond en katten komen in elk geval jaarlijks voor controle en entingen. Daarna kan alle middelen gewoon afhalen.

Maar als je opnieuw op consult moet dan zou dat wel vervelend zijn. Wellicht gebeurt dat toch wel vaker want de middelen worden volop aangeboden op MP.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:23

Hettieheks schreef:
Van de week;

Metacam voor de kat
Librela voor onze hond van 20 kg
Consult en enting voor deze hond

Apart voor onze andere hond van 51 kg consult
Daarna aparte afspraak voor röntgenfoto’s onder narcose, 3 foto’s en pijnstillers ook metacam voor de groeipijnen

€510,70

Dat vind ik eigenlijk nog meevallen voor alles wat je daarvoor krijgt :o
Librela is volgens mij ook vrij prijzig?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:02

Jessix schreef:
Mijn hond en katten komen in elk geval jaarlijks voor controle en entingen. Daarna kan alle middelen gewoon afhalen.

Maar als je opnieuw op consult moet dan zou dat wel vervelend zijn. Wellicht gebeurt dat toch wel vaker want de middelen worden volop aangeboden op MP.

Wellicht dat de kat an die bokker al x jaar niet was geweest. Dan kan ik t ergens wel begrijpen dar ze hem eerst weer even willen zien. Hier ook jaarlijks enting en controle, dus hier geen punt zulke dingen mee te krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:47

Tancreda4 schreef:
Jessix schreef:

Wellicht dat de kat an die bokker al x jaar niet was geweest. Dan kan ik t ergens wel begrijpen dar ze hem eerst weer even willen zien. Hier ook jaarlijks enting en controle, dus hier geen punt zulke dingen mee te krijgen.

Mee eens.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:26

Ook mee eens. Het zou wat anders zijn als kat/hond etc al jaren regelmatig in de praktijk komen.
Zo mag mijn beste vriendin ook gewoon de medicatie van haar kat ophalen die hij al jaren iedere dag krijgt.
Daarvoor hoeft ze echt niet iedere keer de kat mee te nemen voor controle.
Dat vindt een dierenarts meestal ook gewoon onzinnig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:17

Hier zijn ze ook wel makkelijk wanneer iets een bekend en terugkerend iets is. Dan kan ik een herhaal recept krijgen zonder opnieuw consult. Maar van mij weten ze ook wel dat wanneer ik het toch niet vertrouw ik ook zo weer op de stoep sta. Dus dat zit wel goed.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:21

Nyaleti schreef:
Eileen: ik heb in genoeg praktijken meegelopen / gewerkt en nog nooit Bravecto niet mee mogen geven?
Zie nu dat oa Credelio, Vectra en Stronghold ook UDA zijn en voor al die geldt echt hetzelfde.

Afhankelijk van de praktijk, gaven we het ook mee aan mensen die wel bij de praktijk stonden ingeschreven maar waar het dier al jaren niet gezien is ( alleen voer halen bv)

Ja het is de wet als het UDA is maar kom op...

Ik ben het met je eens hoor! Maar dat ze het niet meegeven is dus niet de schuld van de keten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:56

Wij gaan jaarlijks voor controle. Maar de hondjes worden slechts 1 x in de 3 jaar tegen rabbies gevaccineerd. Verder hebben ze de pup vaccinaties gehad. En worden ze niet meer voor of tegen alles gevaccineerd. Ik vind dat enorme troep.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:28

Ik laat mijn honden titeren en bij te lage waardes laat ik de betreffende enting los zetten.
Geen L4 (weil/leptospirose) en zolang ze niet in pension gaan of naar het buitenland geen kennelhoest en/of rabiës.
Ik gebruik vrijwel geen parasietenbestrijding, één van mijn honden heeft secundaire epilepsie welke oa getriggerd wordt door parasietenbestrijding en zonder bijvoorbeeld vlooienmiddelen kan hij zonder anti-epileptica.
Wanneer ik vlooien vermoed steek ik hem in bad.
Wanneer hij pijnstilling nodig heeft kan ik dat normaal zo ophalen tenzij er meer dan een jaar (of 2?) tijd tussen zit, dan willen ze hem even zien.
Hij heeft ivm zijn voedselallergie weleens verstopte talgkliertjes, deze prik ik zelf open (uiteraard ervoor en erna ontsmetten enzo).
Scheelt al met al toch weer een paar honderd euro per jaar. :$

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:42

eilleen333 schreef:
BeFunny schreef:

Bravecto is receptplichtig, dus dan betaal je altijd nog voor je recept bij de arts. T is gewoon de wet, zie mijn post hierboven.
Heeft niets met de ketens te maken. Elke praktijk zou het zo moeten doen, officieel. Wil niet zeggen dat het perse zinnig zou moeten zijn, maar het is nou eenmaal de wet.. en wetten zijn vaak heel krom, maar als je je er niet aan houdt ben je het bokje.

Door Bravecto zouden toch een stel honden ernstig ziek zijn geworden en zelfs gestorven? Dan zou ik het ook niet zonder voorafgaande controle en recept willen (ver)kopen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:02

anjali schreef:
Door Bravecto zouden toch een stel honden ernstig ziek zijn geworden en zelfs gestorven? Dan zou ik het ook niet zonder voorafgaande controle en recept willen (ver)kopen.

Zouden…

Niets is bewezen.

Er gaan de meest wilde indianenverhalen in het rond.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:18

Hier is er gedonder geweest met Vectra 3D, er stond in de gebruiksaanwijzing dat het van de staartbasis naar de nek moest worden aangebracht op de ruggengraat, wat ik keurig deed en mijn hond heeft op zijn rug lopen knagen en daarbij het spul binnengekregen.
Gevolg is neurologische schade, wat zich vnl uit door epilepsie en wat ongeremd gedrag.
Hij is er nog redelijk goed vanaf gekomen maar vlooienmiddelen zijn een enorme trigger voor zijn epilepsie dus die vermijden we als de pest als het maar even kan.

Mijn dierenarts heeft de fabrikant erover ingelicht en met mijn toestemming de gemaakte filmpjes van zijn aanvallen doorgestuurd.
Als het goed is staat het geregistreerd en mss hebben ze de gebruiksaanwijzing aangepast nadien, geen idee eigenlijk want ik weigerde daarna om de Vectra te geven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:34

Ongelooflijk zeg, wat een uitknijpers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:56

Nou, mijn vriend zit ook bij een dierenarts die kennelijk nu is overgenomen. Zijn honden moeten voor half juli ingeent worden, dus niets bijzonders. Maar ze hebben pas over 2.5 maand tijd! Dat is dus te laat voor de vakantie (en het pension voor de honden).
Ja maar, blabla was het. Nou, gelukkig kan mijn dierenarts voor mijn paard de honden volgende week inenten tegelijk met mijn paard en hij komt wel even met de honden daar naartoe (is wel uur rijden).
Maar het is wel een drama zeg die overnames.
Er wordt voor de honden dus ook een andere dierenarts gezocht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:42

Hier gebruik ik al lang geen gif meer, mijn kat kreeg epilepsie na een vlooienpil van de dierenarts. Ik snap ook niet waarom mensen gif geven en geen natuurlijke producten gebruiken. Het gif is ook nog eens erg duur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:39

Voor sommige ziektes ben je nu eenmaal verplicht om te enten als je naar een pension gaat met je dieren. En sommige dierenziektes kun je helaas niet voorkomen zonder enten,

Maar pas over 2,5 maand tijd om te enten. Wat is dat voor een dwaasheid? Dat kost ook niet bepaald veel tijd of zo pffff

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:59

Zonder kennelhoest kan je hond niet naar een pension. Net als je zonder inenting niet met je paard op wedstrijd kunt. Dus dan moet je wel, gif of niet.

Degene van wie de honden zijn vertrouwt normaal blindelings op de dierenarts, dus heeft ook geen verstand van vaccinaties. De veearts die dan volgende week gaat enten zal 'de coctail' en 'kennelhoest' meenemen. Geen idee wat dat precies is. Maar dan zou het altijd goed zijn zei hij.

Het is dus even een noodgreep, dan kan er daarna gezocht worden naar een andere dierenarts voor de honden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:05

Huh? 2.5 maand voor enten? Bij welke kliniek is dat?
En dan zou ik ergens anders heen gaan.