Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:22

ElfBeau_067 schreef:
Er is niks aan de hand met z’n stank. Hij stinkt eigenlijk niet maar soms heeft hij dan buiten gespeeld (in het bos bevoorbeeld) en ligt dan in modderpoelen, kijk dan stinkt hij wel naar de modderpoel. Maar er is niks aan de hand, hij doet het goed op z’n voer, stinkt niet uit z’n oren of bek en is gewoon 100 procent gezond. Er is niks mis met hem, alleen is hij soms gewoon een beetje vies, dan wassen we hem puur alleen met water. En als ik boos overkom, niet mijn bedoeling, maar ik krijg allemaal reacties van dit en dat maar er is gewoon niks mis met onze hond.

De reacties zijn er als antwoord op de vraag die je stelde over het "rare geurtje" die je hond heeft. Je geeft aan dat hij veel in moddersloten zit, waar het eventueel vandaan zou kunnen komen. Andere suggereren dat honden die ruiken vaak ook aan de voeding kan liggen (van mindere kwaliteit). Hierop wordt er ook gevraagd wat er wordt gevoerd. Hier geef je zelf geen antwoord op. Ervaring in dit topic leert is dat er geen antwoord op zoiets wordt gegeven, het vaak betekent dat het zo is. In dit geval dat je hond waarschijnlijk mindere kwaliteit voer krijgt. Dat hoeft niet zo te zijn, maar geen antwoord op zo'n vraag betekent dat vaak.

Mijn langharige hond zit ook graag in modderpoelen, vijvers etc en die stinkt niet. Of misschien tijdens het opdrogen een beetje naar sloot, maar daarna niet meer. Kan aan het andere type vacht liggen natuurlijk, of omdat hij kwalitatief beter voer krijgt. Ik was hem nooit. Borstel wel in de verhaar periode en om de klitten achter zijn oren eruit te krijgen.

Verschillende mensen in dit topic hebben veel ervaring en echt het beste met de hond voor. Ze geven antwoorden die je misschien niet wil horen, maar dat hoort er ook bij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:47

StalMelyn schreef:
Heb net tussendoor al even zitten neuzen maar werd meteen overspoeld door het aanbod. Ik kijk even wat de fokker doet en als ze dan vanaf pup wat krijgen wil ik daar eerst mee veder. Vaak switchen is ook niet goed.

Wel interessant allemaal. Zoveel dat ik weet van paarden (ook nog niet veel hoor), zo weinig weet ik dus van honden. Ik kwam per toeval in dit topic en nu vraag ik me serieus af waarom ik wel al die tijd en energie in paardeninfo steek en dat nooit heb gedaan voor mijn honden. Toch raar als ik er zo over nadenk.

Kijk ook even waar jij je prettig bij voelt. Als bij de fokker prut kwalitatief voer wordt gevoerd zet ik de puppen direct op, dat wil ik dan niet voeren om meerdere redenen. Bij één fokker kregen ze gedeeltelijk Wooof hondenbrokken, om een beeld te geven waarom ik dit niet wilde voeren, dit zijn de ingrediënten.

"INGREDIËNTEN
Ontsloten maïs, gedroogd dierlijk eiwit (rund), gevogeltevet, gedroogde kip, cellulose, weipoeder, zalmolie, mannanoligosaccharide (MOS), inuline (bron van FOS), lijnzaadolie, maltodextrine."

De vuistregel was (tijdens mijn studie) dat de eerste drie ingrediënten genoemd het belangrijkste zijn om te bekijken, volgens mij is dit in grote lijnen nog steeds zo.

Zoals je ziet is dit niks voor een pup, die heb ik meteen omgezet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:49

Kaus schreef:
Kunnen we alsjeblieft een leeftijdsgrens instellen voor dit topic :roll:

ElfBeau, je stelt toch zelf een vraag. En vervolgens reageer je op alles afwijzend. Stel dan ook geen vraag.

cinniz123 schreef:
Mee eens Kaus.
Ik twijfelde eerst ook om te reageren.

Ik liet me ook weer verleiden tot antwoorden maar ik denk dat ik over ga tot de foeilijst & niet meer reageren, dan hoeven de irritaties ook niet meer te ontstaan. :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:05

KimD schreef:
StalMelyn schreef:
Heb net tussendoor al even zitten neuzen maar werd meteen overspoeld door het aanbod. Ik kijk even wat de fokker doet en als ze dan vanaf pup wat krijgen wil ik daar eerst mee veder. Vaak switchen is ook niet goed.

Wel interessant allemaal. Zoveel dat ik weet van paarden (ook nog niet veel hoor), zo weinig weet ik dus van honden. Ik kwam per toeval in dit topic en nu vraag ik me serieus af waarom ik wel al die tijd en energie in paardeninfo steek en dat nooit heb gedaan voor mijn honden. Toch raar als ik er zo over nadenk.

Kijk ook even waar jij je prettig bij voelt. Als bij de fokker prut kwalitatief voer wordt gevoerd zet ik de puppen direct op, dat wil ik dan niet voeren om meerdere redenen. Bij één fokker kregen ze gedeeltelijk Wooof hondenbrokken, om een beeld te geven waarom ik dit niet wilde voeren, dit zijn de ingrediënten.

"INGREDIËNTEN
Ontsloten maïs, gedroogd dierlijk eiwit (rund), gevogeltevet, gedroogde kip, cellulose, weipoeder, zalmolie, mannanoligosaccharide (MOS), inuline (bron van FOS), lijnzaadolie, maltodextrine."

De vuistregel was (tijdens mijn studie) dat de eerste drie ingrediënten genoemd het belangrijkste zijn om te bekijken, volgens mij is dit in grote lijnen nog steeds zo.

Zoals je ziet is dit niks voor een pup, die heb ik meteen omgezet.

Wil geen discussie starten maar gezien het wordt genoemd: ingrediëntenlijst en zeker de volgorde daarvan is geen goede methode om kwaliteit van voer mee te bepalen (1,2). Daar is veel mee te sjoemelen om hondeneigenaren mee te overtuigen (icm misinformatie) en dat wordt dan ook veel gedaan.

Wel volledig eens met het eerste; voer waar jij je prettig bij voelt en bovendien waar je hond het goed op doet.

Ik heb jaren naar volle tevredenheid Royal Canin gevoerd (krijgt de kat nog steeds) en zit nu met mijn pup op Purina Pro Plan. Puur omdat de fokker deze gebruikte en ook meegaf, en ik Pro Plan net zo kwalitatief vindt als Royal Canin (en iets goedkoper :)) ). Dus twee merken waar ik zelf heel blij mee ben, ook omdat ze WSAVA guidelines volgen (en dus wetenschappelijk onderbouwd) en ik dat zelf heel belangrijk vindt. Hond eet het ook prima.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 05-01-23 21:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Nynkster

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:09

Ik voer nu darf, de regular. Hiervoor acana maar dat zou betekenen dat ik zo’n 130 euro per maand aan brok kwijt zou zijn. Guinness eet zo’n 350 gram in het hoedseizoen, sigi eet nu 400 maar in hoedseizoen meer denk ik als hij gaat werken. Lyn eet onbeperkt maar minimaal 300 (laagseizoen) 400 (hoogseizoen) gram probeer ik erin te krijgen.

Vond dat beetje gortig worden. Misschien dat ik het ooit weer verander maar dan moet mijn loon beetje stijgen weer :P was wel altijd erg tevreden van acana. Van Purizon ook overigens.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:26

Moderatoropmerking:
Bokt is er voor iedereen en voor alle leeftijden. Hierbij dan ook het verzoek om geen vervelende opmerkingen meer te maken over de leeftijd van een gebruiker. Bedankt alvast.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:46

Firelight schreef:
Bokt is er voor iedereen en voor alle leeftijden. Hierbij dan ook het verzoek om geen vervelende opmerkingen meer te maken over de leeftijd van een gebruiker. Bedankt alvast.

Maar wat vindt een Mod dan van een jonge gebruiker die op zo'n negatieve manier het topic overneemt? Daar valt toch ook wat voor te zeggen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:54

Iemand vroeg nog welk merk hypoallergeen voer we voerde zag ik met teruglezen, wij voerden Jarco.
Dit heb ik nu dus ook nog staan.

Voor nu kijk ik even waar de fokker mee komt en of ik dat voor de begin fase overneem.

Ik zie ook bijvoorbeeld ook gevogelte te koop maar dacht dat dat bot te snel deed splinteren en honden dus alleen rund mochten hebben. Geven jullie wel kippenbotten of ander gevogelte?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:00

Rauwe kippenbotten mag je gewoon voeren.
Gebakken/gegaard gaat splinteren, die beter niet.
Varkensvlees mag gegaard zowiezo, met rauw moet je even opletten of het wel van een Nederlands/Europees varken komt ivm aujezky, dat is een ziekte die in NL/EU al tig jaar niet meer voorkomt maar in het buitenland nog wel

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 22:05

Botten mogen mits niet gegaard. Dragende delen overslaan.

Maar bijv gepofte of gedroogde kippenpootjes, nekken(bijv kip of kalkoen oid) kunnen wel gewoon.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:28

Hier krijgen ze inclusief bot: kip, ree, haas, konijn, runds, hert, vissoorten.
Bij bv konijn krijgt hij de oren met vacht. Dat is ook weer gezond

Krijgen ooit everzwijn van een jager maar dat wordt steevast gekookt ivm de ziekte van aujezky. Bij everzwijnen komt het namelijk wel nog veel voor. Eet je hond een besmet varken of everzwijn dan is die niet meer te redden. Bestaat geen remedie tegen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:34

Ik sla zwijn dan uit voorzorg wel over :Y)
Hief het zelf bijna ook niet meer na dit verhaal. Nog nooit van gehoord ook.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:03

Sebbie krijgt ook de Darf Regular.
Eigenlijk erg lang tevreden over geweest maar sinds een aantal weken begon ze na het eten de keukenvloer en het tapijt te likken. Wat in mij opkwam was eventuele bepaalde tekorten in het voer. Nu krijgt ze dus Butternut erbij maar eigenlijk zie ik nog niet veel verbetering.

Ik lees veel over dat een hond dan misselijk kan zijn/is.
Maar het gekke is dat ze niet spuugt, eetlust is er ook gewoon (want ze is altijd behoorlijk blij als ze der bakje met eten krijgt _O-) en ze doet verder niet ziek aan (ze krijgen 3x per dag eten). Wel kan ze behoorlijk snel eten maar ze krijgt het al in een slowfeeder (zit wel te denken aan een lickimat nog aan te schaffen). Dus mocht iemand nog ideeën hebben, ik hoor het graag!

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:12

Ik sla de discussie even over :+

Wassen/blazen en alle poes pas eromheen vind ik als pup aanleren wel echt een must, dat maakt het zoveel makkelijker en heb je niet elke keer zoon struggle. Blazen hier is geen favoriet, maar ze weet dat er grote beloning na komt :))

Hier ook kvv afwisselend, butternut hebben we nu en opzich ben ik wel tevreden maar merk dat haar anaalklieren wel moeilijk legen op het moment. Het kan per hond zo verschillen; ik heb Eve lange tijd ook op lotgering en andere kvv gehad en men daar heeft ze het toch echt enorm goed op gedaan maar heb nu niet meer zoveel vriesruimte.

Gok dat het met een nieuwe pup erbij ook gewoon zal blijven op kvv, ik vind dat toch veel makkelijker uitzoeken dan een brok die voor beide goed en fijn is.

Kim dat heb ik ook geleerd als de eerste drie ingrediënten mij niet aanspreken houdt het al op.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:19

Hier eten ze beide KVV, combi van Raw4Dogs en Kiezebrink. Appa heeft een grote kauw behoefte dus die krijgt regelmatig wat minder KVV en dan aangevuld met BARF. Anders gaat 'ie zelf wel op zoek naar dode vogeltjes om aan z'n knaagbehoefte te voldoen :=
Dus hij krijgt dan aantal keer per week wat eendenvleugeltjes, of kippen/eendennekken, en heb nu ook nog zalmlijven in de vriezer liggen. Konijnendelen en kippenrug delen is 'ie ook gek op :9 :P

Otje vindt sinds kort af en toe een eendennek ook wel lekker! Brok eet ze zoooo slecht. Dus die is als pup van 12 weken ofzo overgegaan op KVV en Appa heeft ook vanaf begin bij ons KVV gegeten.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:08

Roetsj staat op KVV van Kivo (van de zomer Lotgering gehad, maar daar werd ik niet blij van) en daarnaast af en toe brok van Acana/Orijen op de dagen dat dat mij beter uitkomt of als ik vergeten vlees er ben uit te halen.

Wat betreft stinkende honden, Roetsj stinkt momenteel vreselijk, maar de oorzaak is heel duidelijk. Ze rent en speelt namelijk door de paddock en over de track van de paarden, dus ze ruikt nu naar een combi van modder/mest en soms zelfs urine (tja, helaas vermengd dat zich met elkaar en Roetsj schuwt geen enkel plasje, ook al is het geen regenplas ;) ) Dus ik gok dat als ze met zwemmen niet schoon wordt, ze toch even mag gaan douchen, want ze is nu niet om te harden >;)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:56

Drico het kan heel goed dat ze er misselijk van is of misschien buikpijn heeft. Ik kan kan de verhalen in ieder geval bevestigen. Mijne ging op Darf ook niet lekker, veel boeren ook direct na het eten al. Hij kreeg het ook uit de slowfeeder. Voor brokken heb je weinig aan een lickimat denk ik, maar je zou ze kunnen verstoppen en een gedeelte niet als voerbeurt aanbieden, maar voor training gebruiken?

StalMelyn veel met bot kun je (rauw) inderdaad prima voeren, mits de hond dat ook kan eten. KVV stelt qua eetkunst weinig voor, maar een karkas is andere koek. En dan bedoel ik niet zo zeer of de hond het lust, maar hóé de hond het eet.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Oervoer. Toen het nog qua prijs nauwelijks duurder was dan m'n brok, heb ik dat naar aller tevredenheid gevoerd. Zowel de rollen, als ook de karkassen waren van mooie kwaliteit. Ze reageren ook vrij vlot op vragen.

Stinkende huid heb ik hier ook geen last van, ja als hij in goor water is geweest, maar dat trekt binnen een dag ook wel weer weg gelukkig := en anders kan hij altijd nog onder de douche.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:01

Ik gooi er maar weer eens een foto van de "puppy" in :D

Afbeelding

Afbeelding

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:00

Knappe "pupper" is het toch ook <3

Mijn pupper viert vandaag het begin van zijn 18e week op deze aardbol :))
Afbeelding
Poging tot standfoto, bagger, maar het gaat om het idee _O-
Hij is gisteren meegeweest met de corgi meeting en heeft daar z'n halfzusje ontmoet :D Helaas vandaag niet lekker aan het lopen. Onze voeten hebben afgelopen week kennis gemaakt met elkaar, en daar heeft ie toch wel last van :(:) gisteren ondanks veel in de buggy toch de poot wat overbelast. Vind het zo sneu voor hem -O- Hij is niet ontzettend kreupel en zet wel druk op de poot. Het is met het lopen, en daarmee het afwikkelen van de voet dat het dus gevoelig is voor hem. Voor nu dus weer even veel rust, en gecontroleerde beweging (ipv als een bulldozer door huis heen rennen :') ).

Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:11

Mijn 'puppy' is vandaag 6 jaar geworden.

Afbeelding

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:12

Leuke foto's! Wel sneu van Parker zijn pootje. Hopelijk is het snel weer oké!
Vind het knap hoe iedereen zulke mooie foto's vd honden / puppies weet te maken. Hier staat ze er nooit echt goed op :+

Afbeelding

Al lukt het soms een beetje.

Afbeelding

Afbeelding

Heb een Ruffwear tuigje tweedehands kunnen kopen, dus ben weer helemaal blij. Is nu al haar derde tuigje, maar vond de andere 2 gewoon echt niet fijn. Deze zit goed :). Net op tijd voor haar eerste puppy confidence les zometeen.

Ook deze week zelf honden snoepjes gemaakt. Echt goede zijn hier lastig te krijgen of duurder dan goud. Daarom zelf maar aan de slag gegaan en nu heb ik 150 van deze lever zoete aardappel snoepjes. Was leuk om te doen! Volgende keer ga ik vis proberen.

Afbeelding

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:03

Hier de foto's binnen van onze shoot vorige week. Hij was er precies 3 maandjes. :D

Afbeelding

Afbeelding

Beterschap met Parker zijn pootje!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 08:30

@Tigress; wat groeit Parker ook hard! Wat rot van zijn pootje, hopelijk gaat het snel beter :(:)

@Lor1; gefeliciteerd met je knappe hondje!!

@Oshaa; wat een contrast joh, eerst al die sneeuw en nu gewoon weer weg!
Wat een knap stel zo samen!
Deze foto's zijn met mijn "grote" camera gemaakt, met mijn telefoon of een normaal fototoestel lukt me dit ook zeker niet!
Wat handig zo met de koekjes! Ideaal!

@Shaya; prachtige foto's! Wat een geweldig hondje is hij!

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:29

Wij hadden dit weekend een bijeenkomst van de broertjes en zusjes van Balu. 5 van de 10 pups waren aanwezig. De grootste reu is 10 kg zwaarder dan Balu :oo Het verschil tussen de andere teefjes en Balu was wel groot, Balu is heel open qua karakter, vind alle mensen lief en alle hondjes leuk dus gaf ze zich de hele tijd aan met de reutjes. De andere teefjes waren wat schuchter en niet zo van het spelen en ook wat voorzichtig naar andere mensen toe, dus ik ben zeer blij met onze keuze voor ons teefje!

Inmiddels is Balu 24 weken en +- 24 kg en 58 cm hoog. In februari heb ik weer een (puber)fotoshoot en bij een jaar ook weer!

Hier een foto van Balu (middelste hondje), met haar twee broertjes
Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:22

Mooie foto’s komen er voorbij van alle pupperds <3

Vandaag met Nori hopelijk het laatste dierenartsbezoek gehad met Nori. Afgelopen weekend ging het ineens heel snel vooruit! We hadden vandaag eigenlijk alleen een afspraak staan voor als het zelf uitspoelen niet goed lukte. Maar toen we gisteren de wond bekeken zagen we eigenlijk over het gehele deel een mooie droge korst. Daarom niet gespoeld en vandaag langsgegaan om te checken of we het spoelen achterwege kunnen laten. Wond is een heel eind dicht en de zooi eruit, huid eromheen veel rustiger. Kweek was ook goed, niets geks. Zorgen dat hij er niet aan kan likken en dat er geen viezigheid in komt en dan zou het geen probleem meer moeten zijn *\o/*

Hij is ook weer een stuk vrolijker en speelser. Dat doet ons hondenhart goed.

Afbeelding