'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:54

M_D_H schreef:
En dat maakt dus dat je kat maf inbreken in het huis, daar schade mag aanbrengen en de huisdieren daar mag vermoorden zonder dat de eigenaar daar op aan te spreken is?

Hmm... Als een kat te trainen is kan je een kat dus gebruiken als een legitieme inbreker :)* <<)

De eigenaar is daarop wel aan te spreken. Mits aantoonbaar eigenaar. Men is namelijk nog altijd verantwoordelijk voor eigen huisdier.

M_D_H

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:57

Maar is de eigenaar dan verplicht er wat aan te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:01

Maar over dat verbod dat katten in principe geen dieren (als in dieren zonder eigenaar dus, ik heb het niet over hammie de hamster die door zn kooitje getrokken gemarteld en smakelijk opgepeuzeld is) hoe zit dat dan als zo'n dier zich op jouw terrein bevindt? Als een vleermuis 's nachts m'n huis binnen vliegt, en mijn kat is ook binnen, dan is het toch rot voor die vleermuis maar dan had ie m'n huis maar niet in moeten vliegen?

Want ik weet dat ik m'n kat een hoop kan leren maar als die krengen m'n huis in vliegen kan ik er weinig aan doen, ik wil 's nachts graag die 3 ramen open kunnen doen die open kunnen :')

En dat is overigens niet betweterig bedoeld maar dat vraag ik me dus oprecht af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:07

Ik vermoed dat het hem meer zal gaan om inderdaad de hamster of het dwergkonijn van de buren of vogels die buiten gepakt worden. :) (gezien katten daar wel een probleem aan het veroorzaken zijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:08

Nee maar omdat ik eerder iets las over verboden voor de kat om wilde diersoorten te vangen. Daar ben ik dan namelijk wel nieuwsgierig naar want dan had ik toch wel op z'n minst telefonisch op m'n flikker gekregen van NVWA en het vetrinary instituut toen ik vroeg wat ik met de door m'n kat gevangen vleermuis (inmiddels dood) moest doen :+

Edit: hier doelde ik op;

_San87_ schreef:
Wisten jullie trouwens dat het strafbaar is je katten wilde dieren te laten vangen :)?

Dat ie geen konijntjes en dwerghamsters uit woningen mag roven snap ik, als dat gebeurt gaat poekie binnen ook aan een tuigje zodat ie niet eens meer naar buiten kán. (Hoezee, neem ik m'n verantwoording)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:13

Ook niet uit buitenkooien hoop ik. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:15

Ayasha schreef:
Ook niet uit buitenkooien hoop ik. :D

Dan krijgt ie ook een flinke reprimande en huisarrest :') en m'n kind ook trouwens dus wat dat aangaat hou ik m'n overlast beperkt (hoop ik) :')

Maar goed nee even in alle serieusheid; dieren uit andermans tuin/vijver/huis/hok(binnen of buiten) vissen mag ie niet. Maar ja, een muis of vleermuis die in m'n huis komt, die vangt ie. Kan ik weinig aan doen.. en die hebben ook niet echt een eigenaar..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:18

Bovendien zitten ze in jouw huis. Als ik mijn papegaai (ik heb geen papegaai maar for the sake of arguement) in jouw huis laat vliegen moet ik ook niet zeuren als je kat daar mee gaat spelen.
Het is een ander verhaal indien de kat in mijn huis komt spelen met mijn papegaai. :D

In geval van tuinvogels vind ik een belletje wel zo'n fijne oplossing. :) Geeft de vogels "a fighting chance" zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:20

Ayasha schreef:
Bovendien zitten ze in jouw huis. Als ik mijn papegaai (ik heb geen papegaai maar for the sake of arguement) in jouw huis laat vliegen moet ik ook niet zeuren als je kat daar mee gaat spelen.

:') nee snap ik. Maar vandaar dat ik me dus afvraag of dat ik dan strafbaar ben of niet voor het feit dat ie feitelijk een wild dier heeft vermoord. Wel in m'n huis, maarja dat maakt het dier niet ineens gedomesiceerd (en toegegeven het was best sneu want ook al was ie al dood, vleermuisjes zijn wel heel lief en fluffy. Al heb ik 'm niet geaaid)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:22

Ligt er imo aan of je daar toestemming voor hebt of niet Ayasha.
Laat je je papegaai zonder toestemming in mijn huis los en wordt 'ie dan gegrepen door 1 van mijn katten dan heb je idd pech.
Heb je toestemming dan weet ik dat ik de katten even apart moet zetten of in de gaten moet houden.

Vriendin van me nam haar ratten ook wel eens mee en die liepen dan los over mijn bank, ik hield mijn katten in de gaten en greep zo nodig in en zij deed dat met haar ratten.
Idem dito voor een andere vriendin en haar honden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:24

M_D_H schreef:

Schade vergoeden, lijkt mij wel. Voorkomen, nee.

Volgens de jurisprudentie die ik zo snel kan vinden, that is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:31

kimmie261 schreef:
nah ja de oplossing om dit probleem op te lossen is niet zo heel moeilijk hoor...

elke gemeente stelt kattenvangers/meppers in,deze mogen elke loslopende kat vangen,en naar een asiel brengen > gechipt = eigenaar bekend welke hem op kan halen tegen een boete,de rest euthanaseren of als er vraag naar is > herplaatsen.

moet je eens zien hoe snel katten prima op eigen terrein kunnen blijven...ook het aantal oeps kittens zal drastisch afnemen en daarmee de algehele overlast van katten :)

zoiets wat ze voorheen ook met hondenprobleem hebben gedaan,en zie het heeft gewerkt :j

En wie gaat dat betalen?

Daarbij zijn katten iets lastiger te vangen dan honden. Kijk maar hoeveel moeite mensen moeten doen om ze in vangkooien te lokken. Kost veel tijd en is dus erg duur. Gaat de gemeentebelasting enorm omhoog. Maar dat vinden veel mensen geen enkel probleem, als ik het zo lees.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:32

emil01 schreef:
_San87_ schreef:
Wisten jullie trouwens dat het strafbaar is je katten wilde dieren te laten vangen :)?

Dus voor het vangen van muizen en ratten door je kat kan iemand een boete krijgen?

*zucht*
Als jouw kat zó selectief jaagt dat ie louter en alleen huismuizen en ratten vangt mag dat zonder boete.
Maar bij geen enkele kat blijft het daarbij, en worden er ook beschermde (en zeer nuttige!) dieren gevangen zoals spitsmuizen, kikkers, padden, vleermuizen en allerlei soorten vogels, kortom, alles wat een kat maar tegenkomt, en waarvan sommige soorten zelfs op de rode lijst staan. Als mens zou je een dikke boete krijgen, juist omdat sommige soorten zwak staan qua aantallen in Nederland en België, maar een kat vangt alles ongeacht de rode lijst. :\

In plaats van boetes lopen loslopende katten in natuurgebieden trouwens meer kans op afgeschoten worden.[/quote]

Toevallig vangt mijn poes helemaal niks. Ze is op straat gevonden, een paar maanden oud met een gebroken voorpootje. Vanuit het asiel is ze bij mij gekomen. Ze zal altijd vrij wankel blijven lopen en springen lukt net op de bank.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:33

vienna1987 schreef:
Overigens hoeft het van mij niet persè een chip te zijn kan ook andere manier van herkenning zijn. Ik snap best dat men tegen een chip is omdat het iets onnatuurlijks binnen een lichaam is.

Bij ons kun je ze gratis laten tatoeëren als ze gecastreerd worden, misschien ook een idee.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:34

M_D_H schreef:

Juridisch NOG niet, moreel natuurlijk wel

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:02

danzzz schreef:
M_D_H schreef:

Juridisch NOG niet, moreel natuurlijk wel

Hmm, helaas ontbreekt dat moreel een beetje bij de mensen die ik ken met een kat >;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:07

BloemBloem schreef:
zimbabwe schreef:
Wat een agressieve reacties zie ik hier voorbijkomen. Ik begrijp niet zo goed wat het punt is. Als je in een woonwijk woont, kun je van een aantal dingen op aan: er rijden auto's, in iedere straat woont een buurjongen die aan auto's of aan brommers sleutelt, er woont een duivenmelker, er is altijd iemand die zijn caravan een half jaar ergens in de weg heeft staan, honden poepen op plekken waar het niet hoort en het wordt niet altijd opgeruimd, kinderen maken herrie, de krantenjongen die om 6.00u komt rijdt op een brommer die veel herrie maakt, er staat een lantaarnpaal vlak voor je slaapkamerraam, er is altijd iemand ie te hard door de straat scheurt met zijn auto, er is een stel die te laat te hard de radio aan heeft in de tuin, er is altijd wel een buurman de de sneeuw al opgeruimd heeft voordat het er ligt, er is iemand die zijn tuin niet netjes onderhoud en er lopen katten in de buurt en er zijn blaffende honden.
In een buurt leven betekend dat je verdraagzaam moet zijn naar dingen die je niet per definitie aanstaan: dat heet verdraagzaamheid. Bij erge overlast zoek je het dialoog en ga je kijken of er een oplossing te bedenken valt. Rigoureus katten gaan vergiftigen of afschieten heeft niets met verdraagzaamheid te maken.
Wil je niet samenleven, zul je niet in een wijk moeten gaan wonen. Ik kan je echter garanderen dat een plek buitenaf ook niet zonder ergernissen gaat: blaffende koeien onder je slaapkamerraam, vliegen, mestlucht, ratten en een koekoek met geldingsdrang zijn ook geen pretje.
Mens erger je niet zou ik zeggen!

Helemaal met je eens! Sommige dingen hou je gewoon niet tegen :)

_/-\o_
Inderdaad! De blaffende koeien vind ik wel een leuke uitvinding ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:11

Ook ik sluit me aan bij zimbabwe..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:14

Dus de meeste katteneigenaren moeten naar het buiten gebied verhuizen...
Maar stroomt het daar dan niet vol?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:21

M_D_H schreef:
Dus de meeste katteneigenaren moeten naar het buiten gebied verhuizen...
Maar stroomt het daar dan niet vol?

Dan heb je het niet goed gelezen.. Verdraagzaamheid.. Dus ook dat er katten rondlopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:26

Ondertussen weer diverse pagina's bij gelezen, de beroemde vicieuze cirkel is ook weer aangekomen zie ik.

Om toch nog even te reageren op iedereen die 'ament' op het bericht van zimbabwe, verdraagzaamheid heeft zijn grenzen. Die ene caravan, kinderen, krantenjongens zijn (als ik voor mij spreek althans) het probleem ook niet. Het zijn die 40 katten die alleen op mijn woonblok rondlopen waardoor er veel gevechten zijn, veel ontlasting en een enorm smerige speeltuin op heeft geleverd. Ben ik daardoor onverdraagzaamheid en mag ik mij niet ergeren? De tijd van normaal een dialoog aangaan is bij velen al niet meer mogelijk, dat zag je alleen al hier, op Facebook en bij die vrouw die gisteren door de NOS geïnterviewd is. En dan mag ik mij niet ergeren aan die overlast?
Ik denk dat dit soort reacties juist compleet niet meehelpen, het lachend wegwuiven van de problematiek die er daadwerkelijk is, maar veelal niet gezien wil worden.

Citaat:
Rigoureus katten gaan vergiftigen of afschieten heeft niets met verdraagzaamheid te maken.

Je hebt simpele mensen er tussen zitten waarbij de emmer zo vol is dat het toch gebeurt. Is niet goed te praten maar ik snap de laatste druppel wel. Want vanuit de regering wordt er niets gedaan om de overlast in te perken.

Lees deze nog maar eens goed door:
danzzz schreef:
Wat ik nou zo grappig vind is dat niemand zich realiseert dat dit soort maatregelen genomen MOETEN worden omdat mensen geen rekening houden met elkaar.

Heb je katten, prima. Hebben je buren er last van dan moet jij dat als kattenbezitter oplossen, of verhuizen naar een plaats waar jouw buren geen last hoeven te hebben van jouw katten. Hebben je buren er geen last van dan kan je ze gewoon laten lopen, geen probleem.

Door kattenbezitters die schijt aan de buren hebben komen dit soort maatregelen. Kan iedereen boos zijn op iedereen en kunnen mensen vinden dat mensen maar minder zich moeten ergeren aan elkaar, maar feit is: Als die katteneigenaar de verantwoording had genomen over diens huisdier, dan zouden dit soort maatregelen helemaal niet genomen hoeven te worden.

Think about it.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 31-08-17 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:27

Nee volgens mij heb jij het niet goed gelezen.
Probeer het nogmaals zou ik zeggen.

Er staat namelijk duidelijk: Wil je niet samenleven dan moet je buitenaf gaan leven.

Aangezien katteneigenaren hier uit de buurt niets willen doen aan de overlast die hun katten veroorzaken willen se dus schijnbaar niet samenleven en moeten ze buitenaf gaan leven.

Of is het voor jullie zo dat je alleen wil samenleven als je accepteert dat katten in je tuin scheiten, je planten uitgraven, over je bed heen zeiken en je huisdier proberen te vermoorden?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:40

Hebben jullie wel eens gezien in Nieuw Zeeland hoeveel schade katten daar hebben aangericht tot het bijna uitsterven van een bepaald soort papegaai en niet omdat ze honger hebben puur het jagen
Nog even en hier gaan we ook die kant op met uitsterven van bepaalde vogels

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:51

Echwel schreef:
Hebben jullie wel eens gezien in Nieuw Zeeland hoeveel schade katten daar hebben aangericht tot het bijna uitsterven van een bepaald soort papegaai en niet omdat ze honger hebben puur het jagen
Nog even en hier gaan we ook die kant op met uitsterven van bepaalde vogels

Situatie is niet vergelijkbaar. Gaat in Nieuw Zeeland ook om wilde katten en possums op een eiland waar de vogels nagenoeg geen natuurlijke vijanden hadden. Possums zijn ook een enorme bedreiging daar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:57