Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:20

Kun je ze niet scheiden door middel van een tussenpaneel in de voliere ofzo? Of een tijdelijke wand?

Even een foto van Halo gemaakt. Morgen is ze 9 weken oud!
Nooit gedacht dat ze dat zou halen! :=
Ze doet het supergoed, maar heeft nog wel een avondvoeding nodig.
Ik hoop dat ze over een week of 2 zelfstandig is.
Mevrouw moet nog wel even in haar kuif groeien :')

Pretletter <3
Afbeelding

Ze heeft echt de kuif en ogen van mams. Het gebrek aan vliegkunsten heeft ze duidelijk van papa :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:17

Lukasje schreef:
@ Dani: haha, bulkten ze dan toch uit hun kokosnoot :)

Nou de binnenkant van de kokosnoot was ruim genoeg, maar die gaatjes zijn zo klein :') De kleintjes gingen zichzelf als een soort zeester voor het gat plaatsen om er niet doorheen te hoeven _O-

En wat een geweldige foto Cayenne!

arabella2000

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:25

Was eerst wel de bedoeling. Maar dat is voor altijd niets. Het is geen grote voliere (1x2.5m)en zo kan ik de voerbakjes een stuk minder ver uit elkaar hangen.

Vandaag de hele tijd gestressed en ik was blij toen het 7 uur was en ik kon gaan kijken. Het is bij die witte niet erger geworden, maar die bruine blijkt een hele kale rug te hebben. Geen idee wanneer dat gebeurt is en of het al was.

Een vriendin van mij heeft een kanarievoliere gekregen bij de koop van haar huis en wilt ze graag overnemen. Dus morgenvroeg gaan ze daarheen.

Misschien had ik het langer moeten proberen, maar vanmorgen 5 minuten staan toekijken en die ene grasparkiet zat constant de kwartel op te jagen. Ik kan en wil die stress er nu niet bij hebben.
Bij die vriendin gaan ze het goed hebben. Ze heeft 1 valkparkiet, een paar kanaries, flink wat kippen en er komt nog meer bij.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 00:23

Kale rug kan allerlei oorzaken hebben. Ze kunnen ook mijt hebben. Dan zou ik ze voor de zekerheid wel allemaal even behandelen.
Het kan ook kaal geplukt zijn door andere vogels of een dominante kwartel.
Twee mannenkwartels gaan vaak ook niet goed samen. Volgens mij was de regel: voor iedere man twee dames erbij zodat hij af en toe zijn seksuele behoeftes kan afwisselen :+

Wat een heerlijk vriesweer vandaag!
De voliere was de afgelopen tijd zo vochtig door alle regen, dus ik had vandaag wat ramen eraf gehaald zodat het lekker de aankomende dagen wat kan drogen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:10

@ Cayenne: ik kan het me helemaal voorstellen dat dat afscheid zwaar valt! Maar wanneer ze dan goed terecht komen en hun nieuwe baasjes ook blij met ze zijn, geeft dat mss toch ook wel weer een fijn gevoel?
Van de andere kant bekeken, de kant van de koper bedoel ik dan, is het toch wel erg fijn wanneer je een dier kan kopen bij een toegewijde fokker. Zelf hecht ik daar enorm veel belang aan. Dus blijf toch maar kweken hoor!

@ Meliaforever: pff zeg, kijk je zo uit naar je parkietjes en weet je nou niet eens meer wat of hoe, dat is minder fijn. Ik ben benieuwd welke vogels je straks mag verwachten.

@ Arabella: dat is mss voor de kwartels nog de beste oplossing. Ik vrees dat jouw parkiet achter die kwartels aan blijft jagen. En elke ochtend om 7h gaan checken of de stakkers het overleefd hebben, is nu ook niet bepaald de bedoeling.
Wel leuk dat jouw vriendin een volière kan overnemen! Dat had mij hier aardig wat zaag-uren bij mijn man gescheeld _O- . Jeetje wat heb ik moeten mekkeren vooraleer hij het goed vond dat mijn 2 catharina's kwamen :roll: .

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:39

Afbeelding
Throwback naar de eerste ontmoeting met Pancho. Cap vond het maar raar haha. Ik hoop van de zomer een keer samen te kunnen rijden in het bos.

Haha Lukasje. Ik heb ook een jaar moeten wachten op de "oké" van mijn vriend. Hij is wel helemaal gek op haar gelukkig.

Hoe doen jullie het trouwens met vakantie/nachtjes weg?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:21

Oh wauw, zou je dan Cap meenemen op een ritje?

Mijn situatie is niet helemaal te vergelijken want mijn catharina's zitten niet in huis. Wanneer wij weg zijn maakt dat qua gezelschap niet veel verschil voor ze.
We hebben ook nog andere dieren en zijn de honden met ons mee, dan durf ik nog 1 overnachting zonder oppas. Zijn we langer weg, dan komt 's ochtends en 's avonds iemand langs. Zijn de honden niet mee, hebben we sowieso een oppas in huis logeren.

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:33

Dat wil ik wel een keer proberen haha. Ik heb wel eens gefietst met Cap. Als ze iets spannend vindt, kruipt ze in mijn nek. Ik ga dan natuurlijk wel opbouwen.. gelijk in volle galop door het bos lijkt me traumatisch :=

Als wij op vakantie gaan komt mijn moeder huis/cap zitten. Zij haalt haar er ook de hele dag uit gelukkig en Cap kent en mag haar. Ik zou niet weten wie ik anders zou kunnen vragen, die ook nog een beetje durft om te gaan met een vogel. De meeste mensen vinden het eigenlijk wel (te) spannend. Het vliegt en komt razendsnel naar je toe :+ Oh, en Cap bijt dus ook wel. Daar moet je rustig onder kunnen blijven.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:08

Lukasje schreef:
Oh wauw, zou je dan Cap meenemen op een ritje?

Mijn situatie is niet helemaal te vergelijken want mijn catharina's zitten niet in huis. Wanneer wij weg zijn maakt dat qua gezelschap niet veel verschil voor ze.
We hebben ook nog andere dieren en zijn de honden met ons mee, dan durf ik nog 1 overnachting zonder oppas. Zijn we langer weg, dan komt 's ochtends en 's avonds iemand langs. Zijn de honden niet mee, hebben we sowieso een oppas in huis logeren.

Hier ook, zitten buiten.
Mijn ouders komen dan voor de katten en doen gelijk de vogels (en gerbils).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:18

De meeste van mijn vogels zitten buiten, maar het lijkt voor hen toch wel verschil te maken.
Wanneer de oppas komt voeren gaan ze als gekken tekeer omdat ze het gezicht niet herkennen.
Alhoewel, als mijn man de voliere in stapt doen ze het ook :+ En die zien ze toch geregeld.
De tamme vogels komen ook eigenlijk alleen bij mij kroelen. Een ander vinden ze niet direct interessant (een of twee vogels uitgezonderd :P ).

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:07

Ik heb de luxe dat mijn ouders, broertje en zusje ook weg zijn van vogels. Ik heb zelden oppas nodig, maar dan gaan ze altijd daar naartoe. Bij mijn opa en oma kunnen ze ook terecht, Tess mag dan wel bang zijn van vreemden, bij mijn opa kruipt ze al knarsend in de nek :P
Dit werkt andersom ook. In de zomervakantie zit ik soms een paar weken met het dubbele aantal vogels in huis :+

Ik heb vandaag gewoven palmbladeren binnen gekregen, dus kan weer lekker aan de knutsel *\o/*
Doen jullie dat ook? Zelf speeltjes maken.
Een tijdje terug heb ik deze gemaakt: Ze kunnen dan heerlijk klauteren om wat zaadjes uit het bakje te krijgen. Gek genoeg eet Lugia veel liever zaadjes uit dit speeltje dan uit het gewone voerbakje.
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:55

Ik heb een poos terug een rij belletjes van verschillende grootte aan een touw vast gemaakt maar of ze dat nou zo interessant vonden :roll: ??
(Ik ben dus ècht niet creatief)

Palmbladeren? En wat maak je daar dan mee? Kan je een foto plaatsen?
Dat potje is ook wel leuk! Dat gele "dakje" doet me denken aan het papiertje waarin petit fours zitten maar euh, zal wel niet van papier zijn vermoed ik?
Vroeger deed ik fruit en groenten ook klein gesneden in een potje maar grote stukken aan een spie vinden ze hier ook veel leuker!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:25

Leuk zelf speeltjes maken!
Ik ben helaas niet zo creatief :')
Vogelspeeltjes vind ik trouwens nog best duur! Voor een beetje stevig speeltje van hout met touwtjes etc zit je zo op 16 euro.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:38

Dit is een rol van 9m aan gewoven palmbladeren.
Afbeelding

Ik ben ook niet bepaald creatief, maar als ik iets vind dat veilig en sloopbaar is prik ik er een gat ik en rijg ik het aan een leren veter. Van deze rol knip ik stukjes af en doe ik aan een touwtje met bv houten kralen, houten klosjes, rieten balletjes of zoals op de andere foto met een papieren bekertje en papieren cupcakevormpje :+

De standaard producten die worden verkocht om zelf speeltjes te maken zijn mij te duur, maar er is genoeg leuks te vinden, ook al zou dat niet altijd lang overleven :P

Een touw met belletjes zullen ze hier ook wel leuk vinden, alles wat terug 'reageerd' of frutsels heeft is interessant, mooi hoeft het niet te zijn.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:58

Mijn vogels zijn iets te veel verwend vandaag.. :o
Wil al een tijdje een binnenvoliere, maar heb er eigenlijk niet echt de ruimte/het geld voor. Vandaag naar avonturia geweest en toch maar de knoop door gehakt en wat van mijn spaarrekening afgehaald voor een groter verblijf. Maarja bij een groter verblijf hoort natuurlijk ook groter en meer speelgoed :+

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:37

Ik ben ook niet echt creatief haha.

Kwa vakanties. Voorheen kwam mijn oma om de dag controleren (toen ze binnen zaten).
Nu zitten ze buiten en ga ik mijn schoonzusje vragen om er tussendoor 1 of 2 keer naar te kijken.
Ik heb maar 6 vogels, dus voer krijgen ze dan genoeg boor 2 weken ofzo (hang gewoon alle bakken op die ik heb). En drinken krijgen ze uit van die glazen en plasticen caviaflessen. En er komt een grote bak water te staan.
In die flessen blijft het water veel langer schoon en hoeft het voor mij niet elke dag schoongemaakt te worden (ik weet, veel mensen doen dat wel, maar ze drinken bij mij niet veel eruit en het blijft super schoon.)
Zo vaak ga ik niet op vakantie. Voor een weekend weg ga ik niemand vragen. Dat redden ze wel ;)

Ik heb nu een stuk rust terug gekregen. In het nieuwe huis hebben de kwartels ook een binnenverblijf en de witte had dat vrij snel gevonden *\o/*

Mijn hond daarintegen heeft de jacht op de kwartels nog niet opgegeven, ookal zeg ik haar iedere keer dat ze verhuisd zijn _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:57

Dani199764 schreef:
Mijn vogels zijn iets te veel verwend vandaag.. :o
Wil al een tijdje een binnenvoliere, maar heb er eigenlijk niet echt de ruimte/het geld voor. Vandaag naar avonturia geweest en toch maar de knoop door gehakt en wat van mijn spaarrekening afgehaald voor een groter verblijf. Maarja bij een groter verblijf hoort natuurlijk ook groter en meer speelgoed :+

Ow zeg, leuk!! Euh, ga je dan alle kleintjes aanhouden? En welke volière heb je gekocht? Ik ben alweer supernieuwsgierig naar hun nieuw stekje en de inrichting *-:) . Groter en meer spoelgoed zijn dat nóg grotere kokosnoten :D ?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 04:39

Welke binnenkooien hebben jullie?
Ik heb sinds een tijdje de Montana Madeira Double en daar zit momenteel één dame in, dus ze verzuipt er een beetje in.
Vanaf dit weekeinde komt er nog een vriendje voor haar bij (die zit nu nog buiten).
Ik vind de Madeira Double echt een hele fijne kooi!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:52

Ja, die (montana madeira double) heb ik ook voor mijn 2 catharina's. Een erg praktische en degelijke kooi, ik ben er erg blij mee!

@ Cayenne: wie zit er bij jou dan nog in? Zijn de koppels dan weer naar buiten verhuisd?
(En pfieuw, wat was je vroeg actief :Z )

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:07

Ik heb nu de Montana paradiso aangeschaft.
Foto's komen er aan Lukasje :D Hoop stiekem inderdaad alle kleintjes te kunnen houden, vind het moeilijk afstand te doen, weet alleen niet of ze allemaal samen gaan.. Wil wel graag 1 kooi aan houden

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:00

Oeh, ik ben ook heel benieuwd naar foto's! Vind het zo leuk om de kooien en inrichtingen van anderen te zien :P
De Madeira Double ziet erg heel handig uit, maar zelf heb ik de Montana Madeira I en II. Die inkepingen aan de bovenkant zijn ideaal om speeltjes op te hangen en zitten ze ook graag te slapen. Nu ze de luxe hebben van een plateau om de kooi uit te komen wordt het andere deurtje niet meer gebruikt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:41

Dani199764 schreef:
Ik heb nu de Montana paradiso aangeschaft.
Foto's komen er aan Lukasje :D Hoop stiekem inderdaad alle kleintjes te kunnen houden, vind het moeilijk afstand te doen, weet alleen niet of ze allemaal samen gaan.. Wil wel graag 1 kooi aan houden

Type 150 dan ? Kan je die kooi ook in 2 verdelen dmv een tussenwand? Dat kan bv wel bij de madeira double (de naam zegt het al :) ). Dat geeft mss meer mogelijkheid om ze allemaal te houden?
Die 150 is in ieder geval wel ruim !!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:54

:wow: :wow: wat een prijsverschil !! :wow: :wow:
Ik was even jullie types van kooien aan het googlen (ja, nieuwsgierig aagje) en ik merkte dat de montana paradiso 150 bij Zooplus maar even 100€ !! goedkoper is als bij Avonturia. Toch niet normaal dat verschil!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:24

Neeee die 150 past echt niet in huis :') Geloof dat het de 60 is, maar je kan hem niet scheiden dus als ik ze allemaal wil houden moet het bij elkaar, en weet niet of dat gaat.. Deze kooi is het. Foto van hoe die bij mij staat zal ik nog wel maken, het is nu een beetje een rommeltje :+

Afbeelding

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:53

Die zou je kunnen scheiden door er een plank in te leggen ter joogte van de balken in het midden. Heb ik ook een tijd gedaan ivm aggtessief gedrag van 1 valkje