Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:00

Leuk!

Ik stel mij voor :)

Mijn naam is Bernadet, 30 jaar. En ik kom uit Zwolle.
Ik heb 2 Border Collie`s. (en een malthezer :P )

Shasta (reu) van 4,5 jaar en Riley (officieel BILL) van bijna 16 weken.
Shasta is half show half werklijn, Bruin/wit Mottled. En heeft geen stamboom.
Riley ook een reu (Zwart/wit tri) daar in tegen volledig werklijn: Djeady of Shepherds Hope X Joe (Serge van der Zweep)

Ik wilde vroeger al heel graag een Border. Maar dat mocht niet. Mijn ouders waren van de stempel. Een Border Collie moet je niet nemen die zijn veel te druk. Dus kregen we een Schnauzer.

Toen ik uiteindelijk op mezelf ging wonen en het wel goed voor elkaar had ben ik toch gaan kijken voor een Border. Ik kwam uit bij Shasta, een 13 weken oude pup die als laatste uit het nest nog een huisje zocht. Ik snapte toen wel dat hij de laatste was. Hij heeft een heel onderdanig karakter en was echt bang voor alles als in nog niets gewend.

Ik wilde heel graag lekker met hem behendigheid doen. Dit hebben we uiteraard ook gedaan. Toen hij een jaar was ben ik langzaam met hem begonnen. Hij vond het spelletje geweldig. En hij leerde snel.
Toen we ver genoeg gevorderd waren hebben we een wedstrijdje gelopen. En dat ging eigenlijk best leuk. Vanaf dat moment zijn we iets serieuzer gaan trainen en zijn we wedstrijden gaan lopen bij de FHN.
We zijn gekomen tot de B met 2 (dacht ik) promotie punten op het vast parcours.
Helaas moesten we stoppen met behendigheid want Shasta kreeg vaak blessures. Bij nader onderzoek is gebleken dat hij artrose heeft in zijn schouder. Vanaf dat moment zijn we ook gelijk gestopt met de behendigheid. Momenteel zijn we rustig aan het trainen bij de schapen. Gewoon om lekker wat samen te doen buiten de wandelingen en spelletjes om.

Na 4 jaar Shasta gehad te hebben besloot ik te gaan kijken naar een herplaatser. Gek genoeg kwam deze snel op mijn pad. Echt een fantastische hond. Een geschenk uit de hemel. Een Red merle tri reu van 1 jaar. Over genomen van een fokker waar hij terug was gekomen. Na enkele weken kwam ik er achter dat het helaas niet goed zat met zijn hart. En daardoor helaas veel gezeur gehad met de fokker van de hond. Helaas heb ik de hond terug moeten brengen. Daar waar ik nog altijd kapot van ben.

Kort daarna te kennen gegeven zelf een combinatie uit te zoeken die mij aan staat om een pup te nemen. En eigenlijk (sneller dan verwacht) zag ik dat deze teef drachtig was van Joe. Een prachtige werkhond. En er waren nog plekken vrij op de lijst. Dus ik had geluk. Enige weken daarna werd Riley geboren. Ik had de keus uit 2 reutjes. En de keuze was erg moeilijk. Na een paar weken de keus voor Riley gemaakt. En daar heb ik nog steeds geen spijt van. <3

Afbeelding

Afbeelding

Seni

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:36

Hey Bernadet! Jij ook hier, wist niet dat je een 2de border had! Leuk!

Hier 2 weken heel weinig gedaan ivm sleuteloplevering en verbouwen. Heb Bodhi niet horen/zien klagen, maar sinds gister echt over. Dus vandaag weer een dagje aan haar gespendeerd, had ze wel verdiend! Lekker flink stuk gaan bikejoren. :) wel even wennen, nieuwe routes en locaties ontdekken!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:42

Seni schreef:
Hey Bernadet! Jij ook hier, wist niet dat je een 2de border had! Leuk!

Hier 2 weken heel weinig gedaan ivm sleuteloplevering en verbouwen. Heb Bodhi niet horen/zien klagen, maar sinds gister echt over. Dus vandaag weer een dagje aan haar gespendeerd, had ze wel verdiend! Lekker flink stuk gaan bikejoren. :) wel even wennen, nieuwe routes en locaties ontdekken!

Hihi Angelique :P Nou ja je had misschien iets beters aan je hoofd dan facebook checken :P
Hoewel Rileytje nu bijna 16 weken is en ik hem heb op gehaald met 8 weken :P

Heerlijk he? Hier zijn ze ook zo makkelijk. Behalve die kleine pup dan. Die wil constant aandacht. haha

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:44

Heerlijk rustig hier gehad. Morgenvroeg moet ik even en wil smiddags lekker gaan wandelen met ze, want fa morgenavond ook al weer weg.

Het weekend is weer helemaal voor de hondjes :P

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:36

Ess_Ramona schreef:
xDenies schreef:
Heerlijk gevoel is dat heh!

Ik heb een Quarter als paard en toen ik voor het eerst op een Quarter reed was ik ook verbaasd over hoe snel deze dieren reageren op commando's. Dat zelfde karakter zie ik ook terug in de Border Collie en dat vind ik zo fantastisch!

(lekker krom verhaaltje, maar hopelijk snapt men mij :P)

Haha ik merk t mensgerichte heel erg!
M'n Draver heeft het, en onze bc x Whippet ook. Goede spiegels zijn het, allebei

Mijn poowns zijn ook erg mensgericht. Zeker als ik met voer en hooi aan kom :')

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:46

Hoi Bernadet, welkom hier.
Ik kan je nu al zeggen dat ik al helemaal verliefd ben op jouw bruintje (ik heb een zwak voor bruine BC's). Lijkt mij een prachtige hond <3

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:53

Jinn is echt dom xD

Jinn en Flappie (Mijn Duitse Herder) kregen net een konijnenpoot met vacht. Flappie begon er direct aan te eten en Jinn moet altijd eerst even spelen. Dan gooit hij het lekkers in de rond en dat gaat wel eens mis. Zo ook vandaag. Hij was lekker aan het spelen en gooit het pootje alle kanten op en daar stond Flappie. Hap! Zo uit de lucht en weg was pootje..
Tja, dan moet hij maar direct beginnen te eten :=

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:15

Hier gaat dat net zo, Isis verliest het dan van de grote bek van Daisy.

Dat Isis kan drijven heeft zich van de week wel bewezen.
Daisy bleef achter in het bos en hoort niet meer zo goed, ik loop nog niet zo goed, dus geen fijne combinatie. Dus bedacht ik Isis naar Daisy te sturen om haar op te halen, ze bracht haar keurig weer bij mij. Nu doet Isis dit ook wel eens op eigen initiatief, maar nu dus op commando.

Voorrrrruit die heb ik haar als pup al geleerd, omdat ik het prima vind dat ze door het bos rent, maar wel graag naar voren zodat ik kan zien waar ze is en wat ze doet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:09

Ik heb vandaag een andere kant van Boomer gezien :+.
Hij vindt honden vaak leuk, vooral wat vriendjes van hem. Nu hebben wij 2 ***Teckels in de buurt, die hem al een keer hebben gebeten. Nu was ik een stuk met m aan t wandelen en had ik m aan de riem. Die Teckels ook, maar die liepen alsnog 10 meter vooruit ofzo.
Ik wist van mijn vriend dat hij die honden niet zo leuk vond, maar ik kom die beesten nooit tegen.

Nu dus wel, en man, ik heb hem nog nooit zo hard horen grommen en heb zn tanden nog nooit zo goed gezien.
Moest m echt mega kort houden, anders hadden we gebakken Teckel vandaag.

Nu staan die beesten sowieso wel bekend als de k*utbuurt Teckels, dus ik nam het hem niet kwalijk :+.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:05

Gisteren weer wedstrijd gehad in Bunschoten van de FHN.
Het was een lange dag, alles liep ontzettend uit en merkte aan Jinn dat hij ook weer moest wennen dat het op zand was.

Ik heb van elk parcourtje een foto gemaakt want ik vond het niet debtantenwaardig. Veel te moeilijk in mijn ogen voor een debutant.

Hier het spel:
http://i59.tinypic.com/2mm5kc0.jpg

Zoals je kan zien een best wel vreemde bonus. Jinn is tunnelgek dus ik wilde die graag proberen mee te nemen. Je mocht ook 3,2,1 doen dus dat deed ik. Ik bleef in het midden staan en wilde Jinn door de tunnels sturen om de bonus te kunnen krijgen, alleen Jinn snapte er niks in. Hij stak steek zijn kop in de tunnel maar kwam er weer uit want hij zag mij niet meer. Poosje geprobeerd maar hij snapte er echt niks van en merkte zelfs dat hij wat in paniek raakte. Daarom toen maar dikke omweg gemaakt maar ik had alsnog de bonus :Y) Wel kostte het me ongelooflijk veel tijd dus had maar weinig punten maar een 18e plaats.
Wat ik belangrijk vond is dat hij aan de start bleef liggen en luisterde wat ik van hem vroeg ipv als een dolle stier over de baan te rennen. Hij rende 3 keer bij de start richting de startsprong maar ik had hem vet vel er van af gelegd en elke keer terug gelegd. Uit eindelijk bleef die liggen en ging ie op mijn commando. Raakvlak kattenloop af had hij bij lange naad niet. Hij sprong onwijs vroeg van de kattenloop af. Qua luisteren was ik wel tevreden. Als ik links wilde ging ie links (voorbeeld) en ging niet als een dolle stier over het veld.

Toen kwam Vast Parcours. Nou, veeeeeeeeeeel te moeilijk voor een debutant. Zelfs aan de schrijverstafel klaagde ze er over.
Ik snap wel dat je af en toe wat moeilijks er in mag gooien zodat je ook weer een punt hebt om op te oefen maar dit was gewoon niet leuk. Van de 21 waren er 5 binnen, 1 foutloos, de rest tijdfout.
Ik had dus ook een DK maar op een plek waar ik het absoluut niet verwachtte:
http://i59.tinypic.com/21d0m5d.jpg

Start en dan door de tunnel. Ik had hem super scheef neer gelegd zodat start en tunnel 1 lijn zouden zijn en toen schoot ie alsnog de kattenloop op. Ik had alles verwacht, behalve dat := Nouja, dus een DK te pakken. Toen het rondje afgelopen en ditmaal wel raakvlak maar hij ging te vroeg van de kattenloop af zonder mijn commando. Heb hem terug gezet, had toch al een DK. Voor de rest wel redelijk gelopen alleen achterin vanaf 11 ging ie als een dolle stier de baan over. Er klopte niks van. Hij luisterde niet meer en ging gewoon zelf doen. Op een gegeven moment bij me geroepen. Volg. Voor 15 neer gezet en toen 15, 16 en 17 nog laten doen dat ik wel positief geëindigd bent. Wat een drama rondje :Y)

Toen kwam Jumping. Echt weer een leuk debtantenrondje. Zeiden er ook meer :j
http://i58.tinypic.com/2jfnnf4.jpg
Hij ging weer te vroeg van de start weg maar kon hem terug leggen. Ben bewust bij de start blijven staan omdat ie na de 2e sprong rechtsaf moest de tunnel in. Ons gevaar lag hem in 1, 2 en dan 6/14. Dat is voor Jinn 1 lijn en ik vind het moeilijk om hem voor een tunnel weg te trekken. Het maakte me niks uit hoe ik zou lopen als hij mij maar niet 6/14 inschoot en dat deed ie niet *\o/*
Helaas was ik daarna wel te laat en stak hij de verkeerde kant van de tunnel in en hadden we alsnog een DK te pakken maar wat was ik blij dat hij 6/14 niet in schoot.
Dit rondje is gefilmd. Ik wist het niet maar bij het terug kijken ben ik echt tevreden. Zeker omdat we zo ongelooflijk veel problemen hebben gehad.
Tips etc. is natuurlijk welkom maar ik denk niet dat iedereen het hele verhaal van Jinn en mij kent.

https://www.youtube.com/watch?v=kM2KXMpo_Kg

Ja, hij is snel :Y)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:38

Die tunnels van het spel zijn voor debutanten inderdaad wel erg lastig om daar de bonus te pakken.
Zo op papier had ik er denk ik voor gekozen om me het schompes te lopen en buitenom met de hond mee te gaan en steeds te wisselen, om mijn hond te helpen niet in de war te raken.

Het vaste parcours zit geen enkele logische lijn in, waar juist beginnende combinaties wel behoefte aan hebben zodat de hond en geleider zich zeker voelen. Ik snap best dan Jinn in verwarring raakt en dan even als een dolle gaat rennen. Baas wat wil je van mij?

Inderdaad de jumping is juist wel een fijn parcours met mooie lijnen. Wel fijn om daarmee positief af te sluiten.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:02

Hij opent bij mij helaas de parcoursen niet. Jumping kan ik wel zien. Was wel nieuwsgierig hoe moeilijk het is en waar we nog op goed moeten trainen.
Onze volgende wedstrijd is Tolbert voor het eerst in een binnenbak. We hebben de punten voor de A ook al dus volgend jaar A starten.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:54

JP was wel debutantwaardig :)

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:52

Leuk filmpje van jou en jinn.
Het belangrijkste is dat jezelf tevreden bent of je nu DK hebt of niet.
Op mijn laatste wedstrijd van dit seizoen had ik op mijn jumping parcour ook een DK (was heel stom). Maar er zat wel een 'uitdagend stuk' in en dat ging precies zoals ik in gedachten had, dus toch heel tevreden over mijn rondje.
En over Jinn.... wat een raket zeg :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:02

Leuk filmpje zeg! Jinn is echt leuk!

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:25

Wat een leuk topic! Wij hebben 3 border collies. Onze eerste Blue is half show half werklijn en daarmee zijn we begonnen met schapendrijven. Daarna waren we zo verslaafd aan schapendrijven dat we er nog 2 uit werklijnen bij hebben gekregen.
Hieronder onze 3 druktemakers
Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:30

Jaa, Jinn gaat hard. Soms heel irritant :Y)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:32

Nicky prachtige honden!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:39

Mooie honden Nicky!

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:49

Maar wat mij wel opviel in uw filmpje... is dat jullie weave zo kort is.
Bij ons bestaat de weave uit 12 paaltjes en in het filmpje 6 als ik goed kan tellen.
Is dit altijd zo?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:25

emilieke schreef:
Maar wat mij wel opviel in uw filmpje... is dat jullie weave zo kort is.
Bij ons bestaat de weave uit 12 paaltjes en in het filmpje 6 als ik goed kan tellen.
Is dit altijd zo?

Klopt. Debutanten (beginners) hebben er 6 en vanaf de A krijg je er 12

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:30

Sarah haf gisteren een dooie muis gegeten. Aangezien ik in een woonwijk woon ( met betrekking op vergiftiging van muizen ) en ik het niet zeker wist of het ook daadwerkelijk een muis was, naar de da gegaan voor een braak spuit. En jahoor daar lag ie dan dood te wezen in haar kots. Een griezelige dooie muis. Nog helemaal in takt! Ze slikte hem dan ook in een keer door.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:47

Heb je topic gelezen ;)

Gelukkig is alles goed gegaan :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:51

Slim om even naar de dierenarts te gaan, je weet het nooit of hij van muizenkorrels heeft gegeten en daaraan is doodgegaan.

Gelukkig heb je het gezien en was je er op tijd bij.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 17:38

Jah idd ben ik wel blij mee.....je weet immers maar nooit!