Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:03

Kalf is tot 1 jaar, dan
pink tot afkalven,
vaars tot tweedekalfs, eventueel dan nog
schot tot derdekalfs en daarna
koe.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:29

Gaat het hier niet over een kalfje ipv de rest van de discussie wat wel of niet?
Word misschien niet gewaardeerd dat ik het zeg maar ik lees de voortgang van het kalf met plezier en die eindeloze discussies vind ik wel echt storend.
Denk je nieuwe berichten te zien is er weer iets gaande :(

Overigens vind ik het een schatje Lisa !! Bij de onze was er ook weer eentje geboren.
Moeder is erg beschermend.. lag ze apart, moest mijn pony hebben staat ie naast die koe en weigerde om te komen.
Sta je dan :')
Zie je duidelijk verschil met jou kalf tov van andere omdat de kleuren zeg maar hetzelfde zijn?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 08:31

LukieBradley schreef:
Gaat het hier niet over een kalfje ipv de rest van de discussie wat wel of niet?
Word misschien niet gewaardeerd dat ik het zeg maar ik lees de voortgang van het kalf met plezier en die eindeloze discussies vind ik wel echt storend.
Denk je nieuwe berichten te zien is er weer iets gaande :(

Overigens vind ik het een schatje Lisa !! Bij de onze was er ook weer eentje geboren.
Moeder is erg beschermend.. lag ze apart, moest mijn pony hebben staat ie naast die koe en weigerde om te komen.
Sta je dan :')
Zie je duidelijk verschil met jou kalf tov van andere omdat de kleuren zeg maar hetzelfde zijn?

Van mij mag er wel gediscussieerd worden hoor op het moment heb ik niet zoveel te melden, en het is natuurlijk wel leerzaam. Met Zwartje gaat het goed en met Mairy ook. Nee ik zie geen verschil hoor is nog zo moeilijk te zeggen bij kalveren. Ik vind stiekem dat onze eigen kalveren soms nog mooier zijn haha. Maar ze is wel een mooi kalf. Ze oogt wat smal maar toch heeft ze ook wel weer voldoende breedte. Haar achter benen staan er nog wat scheef onder maar dat trekt eigenlijk altijd wel weer bij. Net als veulens moeten kalfjes een beetje uit de kreukels groeien.

Gisteravond en vanmorgen was het monsternemen. Dan word er dus gemeten hoeveel de koeien geven en van elke koe word een monstertje van de melk genomen. Ben benieuwd hoeveel zwartje gegeven heeft. (En de rest natuurlijk )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:45

De 'discussie' ging over hoe je een koe in een bepaalde fase van haar leven noemt. Het was dan ook geen discussie maar een uitleg van verschillende bokkers. Maar goed :)

Wanneer krijg je precies de genomic gegevens van haar binnen TS? :)

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:04

Wij noemen een koe die eenmaal gekalfd heeft een 'eersteling'
Een koe die tweemaal gekalfd heeft is een 'schot'

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:23

wij gebruiken het woord 'schot' nooit :D
Onze beesten kalven een jaar later af, als ze 3 zijn. Dan noemen we ze ook nog vaars :D

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:39

Dan heb je nog de "éénwinter", dat is een kalf dat 1 winter achter de rug heeft :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:56

haha! Nog nooit van gehoord :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:07

tweebelgen schreef:
Dan heb je nog de "éénwinter", dat is een kalf dat 1 winter achter de rug heeft :)

En in sommige gebieden schijnt een een koe voor haar eerste kalf een Maaltje genoemd te worden.

Dergelijke benamingen zijn vaak ook regio-gebonden. Een aantal namen die hier genoemd worden, ken ik wel maar sommige benamingen werden in onze regio toch echt niet gebruikt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:11

Joh, wat maakt het uit? Sla is sla! Koe is koe!

Ik vind dit een heerlijk topic om te lezen, ook fijn om te zien hoe mensen onderling goed op elkaar reageren!

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:06

Inderdaad, fijn topic, zo mogen er meer komen.
Maar om in de benamingen van koeien te blijven. Weten jullie hoe wij een vrijgezel van 30 jaar noemen ? Een os, gewoonlijk krijgt hij dan een "os" voor zijn woning gezet bij zijn verjaardag.
Of de uitdrukking "sommigen worden nooit koe of stier, maar blijven kalf"

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:30

Ja, ossenfeest, die uitdrukking ken ik ook wel :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:19

nope, ook niet bekend hier :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:11

Os kennen wij hier ook, 'dn osseweie in ghoan'. Das op de boerenkar verkleed door t dorp, alsof t n vrijgezellenfeestje is (ist ook, maar dan anders :P )

Ik vind Zwartje ook echt al beetje echt koe geworden. Sta er hier ook steeds van te kijken, hoe snel een vaars ineens koe wordt. Wij noemen t ook vaars tot tweede kalf overigens.
Ons jongste kalfje is echt waanzinnig wijs en knap! Gewoonweg álles gaat soepel en vlot bij haar! Geboorte, drinken biest, drinken melk, fles, speenemmer... Hebben haar nog geen 1x moeten helpen vinden ofzo. +:)+
Haar moeder is wel een drol hoor. Na ochtendmelken gaat rond 9u de deur naar de wei open en meestal loopt 80% dan direct naar buiten. Nou, zij dus niet! Vandaag gingen zelf alle koeien gelijk naar buiten, behalve madam! Staat ze daar in d'r eentje aan het voerhek.
Verder is ze gewoon prima! Gezond, alert, geeft goed melk.
Zou t gewoon een einzelgangertje zijn?

Melkcontrole, leuk!
Wat voor informatie halen jullie er allemaal uit, behalve aantal liters? Dingen waar je specifiek op let of wellicht zelfs altijd noteert?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:12

Is slim, al het voer is voor haar :D
Wij hebben nu 5 pinken bij elkaar lopen, 1 daarvan zondert zich ook regelmatig af, erg apart want ze houden er normaal echt niet van om een einde bij de rest vandaan te staan.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:28

Ik ben net klaar met mijn stage en ik heb ook de papieren van de vorige melkcontrole meegekregen, vandaag was daar een nieuwe controle vandaar dat ik de oude mee mocht nemen :D Erg interessant om per koe precies te kunnen zien wat ze geven en wat er in de melk zit. Ik hoop alleen wel dat koe 47 Franka (zo heet ik ook maar dan met een C) een lw van over de 100 heeft anders moet ze weg..

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:32

Zwartje gaf 24,6 liter. Eerste melking 12,4 tweede melking 12,2. Gehaltes is nog even afwachten die worden nog onderzocht.

Ik weet niet wanneer ik de uitslag krijg van de genomics test.. kan wel 2mnd duren dus geen idee.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:42

Gefeliciteerd met de kleine :D

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 20:49

Afbeelding

Even mn verjaardagscadeau bij Mairy gepast. Veelste groot nog maar staat dr goed niet waar?

Op de achtergrond een doofstomme die wel eens komt buurten hier en heel driftig gebarend aan mij duidelijk wil maken dat die echt niet past dus dat ik hem beter af kan doen. Haha maak zo iemand maar eens duidelijk dat het alleen maar even voor de foto is.
Laatst bijgewerkt door Lisadliam op 26-06-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:52

Mooi dat geel.
Past precies bij haar oorbellen hihihi

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:52

Halster waar ga je met het kalfje naar toe haha. Erg schattig kalfje!! Nooit geweten dat ook een melkkoe geschoren wordt!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:11

Jeaaah! Mijn vriend na vele pogingen en ontzettend veel pech nu dan ook eindelijk 2 drachten uit embryo's! *\o/*

De eerste 3 kreeg hij als stagevergoeding daar had hij 1 dracht van maar die kwam er na 6 maanden dood vanaf. Een mooi vaarskalfje heel treurig.. Maar hij wou perse een kalf dus heeft hij er 4 gekocht eerste 2 resulteerden niet in een dracht. Tussendoor kreeg hij een heel interresant embryo van een andere stage baas. Een gesekste 95% kans op een vaarskalf dus als hij droeg. Die hebben ze bij ons ingezet omdat ze bij hun thuis slecht wouden dragen. Ook die kwam terug.. zelfde dag heeft hij ook zijn 2 laatste gekochte embryo's ingezet bij hem thuis. En die dragen nu dus! *\o/* ik ben echt wel blij voor hem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:04

Betreft de termen dan, is een "ruggel" ook een term of is dat dan weer echt een ras? (Roodbont met witte rug en gespikkelde kop)

Edit: zie net dat ze er ook in zwartbont zijn

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:37

http://culturecheesemag.com/wp-content/ ... Cattle.jpg
http://lingehoevespijk.nl/photos/boerderij/1.jpg

De onderste is een witrik of dorsal striped cow. De bovenste is een colorsided cow, waarschijnlijk. Ze lijken namelijk behoorlijk op elkaar, hoewel de verschillen behoorlijk zouden moeten zijn, er zijn te veel bijgenen die de kleur aanpassen.

Dorsal striped is behoorlijk strakke belijning en oogt niet roan (behalve als de koe ook roan is, zoals bijvoorbeeld de BB)
Color Sided is een veel gemengdere belijning en kan daardoor roan ogen. Een homozygoot color sided is wit met gekleurde extremiteiten (British White Park Cattle).

Het is dus in principe geen ras maar een kleur. Hoewel sommige fokkers wel een afwijkende lijn met witriks hebben, vaak zijn die wat grover gebouwd (doordat witriks niet als echt melkvee werd gezien i.v.m. verkeerde kleur, werd er vaak ook op wat meer dubbeldoelkoeien geselecteerd. Net als dat roodvee vroeger zwaarder gebouwd was dan zwartvee)

Wie kleurgenetica van het rund interessant vindt: https://www.dropbox.com/s/dh0eecjd4k3t4 ... .docx?dl=0

Ik heb er mijn thesis over geschreven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:06

Dan zou je eens in IJsland langs moeten komen, erg kleurrijke koeien hier.