Hondenshows

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fenja

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:42

Ik was met kennisen mee. Die moesten ook in de ere ring. Dus ook de gehele dag geweest. In de ere ring was het ook er in en er uit. Ze hadden beide een u1 en geloof ook cac maar dat weet ik niet zeker. Een grand bleu de gasconge en een basset bleu de gascone hadden ze mee in de showring. Voor het wennen was de jongste basset hound mee. Deze gaan ze in augustus showen. Hij is nu 7 maanden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:00

secricible schreef:
Ja, maar wel verwacht. Ten eerste gaf het jurylid alle honden die ze in de jeugdklasse keurden (bij alle rassen) een zg, op eentje na die een u kreeg. Bovendien maakte sensje er behoorlijk een zootje van, hij snapte het niet en wilde niet blijven staan, ging constant zitten en in de lijn hangen en doen dus we zijn eigenlijk al super tevreden.
Rapport was heel goed, alle aanmerkingen kwamen gewoon doordat hij in de rui is (matige vachtconditie) en doordat hij niet netjes stond en zijn rug kromde (te lage croupe en schouders niet voldoende hoek). Dus allemaal puntjes die we nu gewoon rustig gaan trainen en dan doen we het nog een paar keer.

Fokker had zelf ook een paar honden bij dus ik heb wel een hele hoop gezien en ervaring opgedaan wat ik echt heel fijn vond.

Honden waren ook wat murw omdat de ring voor ons ruim een half uur stilgelegd werd.

Ik vond het overigens reuze meevallen hoe warm het binnen was in Arnhem!

Ring 2 toevallig? :+
Ik zag zelfs dat een hond een M had gekregen :Y)

Wel mooi dat het keurrapport verder wel goed was en je weer een boel geleerd hebt!

Het was trouwens inderdaad lekker koel in de hal! Wij zaten zelf buiten onder zo'n party tent maar daar was het warmer dan binnen haha.

Zelf had ik 1u in mijn klasse (van de 2) en daarna 3e beste teef, helaas... had graag tweede willen worden :P Eerste had sowieso niet gelukt, heel mooie teef... werd BOB daarna BIS en de volgende dag weer BIS... Waarom moet ik nou weer zulke concurrentie hebben :')

Wat ik trouwens echt absurd vind... Vorige show kreeg ik 2ZG in mijn klasse tegen dezelfde teef waar ik nu tegen moest. Nu won ik met een 1U, deze keurmeester was érg streng. Waarom krijg ik dan een paar weken terug een 2ZG? Slaat eigenlijk nergens op allemaal... de ene keer heb je BOB en de andere keer een 3ZG. Dat moet eigenlijk niet kunnen. Niet dat een ZG heel erg is maar er zit wel een groot verschil tussen BOB en ZG :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:37

haha, ja, ring 2 inderdaad, lol. Morgen gaan we even overleggen om nog eens een paar shows te lopen. Wil eigenlijk heel graag een keer met een hond van mijn fokker lopen om eens met een ervaren hond te leren wat er nu precies in de ring van me verwacht wordt. En dan daarna toch mijn eigen rond eens een paar keer laten zien.

Heb ook besloten onze andere teef eens mee te nemen, maar dan naar een clubmatch. Ik twijfel heel erg of ze dat leuk vind of niet. Ze is niet zo van het betasten, maar aan de andere kant, nu haar jeuk weg is met medicijnen (allergie) is ze wel een stuk relaxer. Dus misschien eens op een clubmatch, lekker laagdrempelig. en vind ze het niks is ze zo weer klaar :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:12

Haha strenge mevrouw was dat ja :P En, de mevrouw die aan het notuleren was (die naast de keurmeester zat) met die grijze coupe met haar, dat was mevrouw Schaufeli. Die is ook keurmeester en ook vrij streng, vooral op gewicht. Daar had ik (nouja, mijn hond) nogal wat commentaar op gekregen. Die waren ook veel met elkaar in overleg haha.

Als je echt het showen e.d. goed wil leren zou ik je toch aanraden om een poosje ringtraining te gaan volgen trouwens :) Ik weet niet waar je ongeveer woont? Maar ergens bij Zwolle zit een goeie :D

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:15

Thesserd schreef:
Wat ik trouwens echt absurd vind... Vorige show kreeg ik 2ZG in mijn klasse tegen dezelfde teef waar ik nu tegen moest. Nu won ik met een 1U, deze keurmeester was érg streng. Waarom krijg ik dan een paar weken terug een 2ZG? Slaat eigenlijk nergens op allemaal... de ene keer heb je BOB en de andere keer een 3ZG. Dat moet eigenlijk niet kunnen. Niet dat een ZG heel erg is maar er zit wel een groot verschil tussen BOB en ZG :+

Opzich niet zo gek :P

Ga eens heel kritisch kijken naar de vacht conditie van je eigen hond. En ook naar de vachten en kleurpatronen die op dat moment bij jou in de ring staan. Een mooi voorbeeld: Laatst zei een km 'Goh, de hond die je 2 maanden terug toonde zag er veel beter uit.' Waarom... omdat dezelfde hond bij de 2de keer aan het verharen was. Zo snel kan de vacht voor een andere uitstraling zorgen.

Ook zit er verschil in het gangwerk tussen de honden maar ook bij jouw. Zo loop je de ene keer de figuren beter/ mooier en dat kan je vaak terug zien in het gangwerk van de hond. Het is ook maar net waar een km op dat moment het beste op let. De ene wil een compleet totaalbeeld (goed voorbrengen en lopen, anders heb je een ZG) en de ander ziet liever een vrolijke hond die misschien wat minder loopt, maar wel mooi toont in stand.

Als het lukt, probeer of je een dagje als ring medewerker mag meehelpen. Daar leer je super veel van. Net als de kunst afkijken bij je concurrenten en meedenken welke hond je zou plaatsen ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:26

Thesserd schreef:
Haha strenge mevrouw was dat ja :P En, de mevrouw die aan het notuleren was (die naast de keurmeester zat) met die grijze coupe met haar, dat was mevrouw Schaufeli. Die is ook keurmeester en ook vrij streng, vooral op gewicht. Daar had ik (nouja, mijn hond) nogal wat commentaar op gekregen. Die waren ook veel met elkaar in overleg haha.

Als je echt het showen e.d. goed wil leren zou ik je toch aanraden om een poosje ringtraining te gaan volgen trouwens :) Ik weet niet waar je ongeveer woont? Maar ergens bij Zwolle zit een goeie :D

In Den haag, Zwolle is een beetje ver ;) Ben idd wel aan het rondkijken voor ringtraining.
Die mevrouw die notuleerde was idd ook een keurmeester, dat wist ik idd en die bemoeide zich constant met de keurmeester inderdaad. Ik vond het persoonlijk maar vreemd, bij de jury bij het paardrijden zie je ook niet dat er een jurylid naast zit dat zich er mee bemoeit... Als je schrijft, dan schrijf je zou ik denken.
Gewicht bij mijn hond is eerder laag dan hoog, maar niet heel gek op deze leeftijd, hij heeft groeispurt na groeispurt, dus daar had ze geen kritiek op.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:47

LhinnOlijf schreef:
Thesserd schreef:

Opzich niet zo gek :P

Ga eens heel kritisch kijken naar de vacht conditie van je eigen hond. En ook naar de vachten en kleurpatronen die op dat moment bij jou in de ring staan. Een mooi voorbeeld: Laatst zei een km 'Goh, de hond die je 2 maanden terug toonde zag er veel beter uit.' Waarom... omdat dezelfde hond bij de 2de keer aan het verharen was. Zo snel kan de vacht voor een andere uitstraling zorgen.

Ook zit er verschil in het gangwerk tussen de honden maar ook bij jouw. Zo loop je de ene keer de figuren beter/ mooier en dat kan je vaak terug zien in het gangwerk van de hond. Het is ook maar net waar een km op dat moment het beste op let. De ene wil een compleet totaalbeeld (goed voorbrengen en lopen, anders heb je een ZG) en de ander ziet liever een vrolijke hond die misschien wat minder loopt, maar wel mooi toont in stand.

Als het lukt, probeer of je een dagje als ring medewerker mag meehelpen. Daar leer je super veel van. Net als de kunst afkijken bij je concurrenten en meedenken welke hond je zou plaatsen ;)

Nouja, inderdaad dat kan ik snappen dat de vacht de ene keer in goede conditie is en de andere keer niet. Ook loopt zowel zij als ik de ene keer beter als de andere keer. Maar het stomme was juist dat die paar weken terug (in Tilburg) ze erg netjes en goed liep. Buitenshows gaan sowieso beter omdat de ring vorm daar minder goed zichtbaar is meestal. Als de ring vorm heel goed zichtbaar is gaat mijn hond altijd de bochten afsnijden en erg naar binnen trekken waardoor ik ipv een vierkant meer een rondje loop, waardoor ze minder goed loopt xD Vacht was toen in precies dezelfde conditie als nu (zeer goede conditie). Eigenlijk ging het toen beter dan afgelopen weekend. Toch kregen we toen een ZG en nu een U (bij een keurmeester die verder meer ZG's dan U's heeft gegeven die dag :+). Die keurmeester in Tilburg zat voor mijn gevoel alleen maar naar die andere hond in de ring te kijken. Deze zat overigens minder goed in vacht. Die hond is wel een aantal centimeters groter dan die van mij. Maar die 'smaak' van of je als keurmeester van grotere of kleinere types houdt, mag toch niet bepalen of de hond een ZG of een U krijgt, zolang de hond de grootte heeft wat binnen de rasbeschrijving staat moet dat niet uit maken vind ik. Verder kregen vrijwel alle honden van alle rassen in die ring toen een U, behalve wij.

Mijn vader is inderdaad wel eens ringmedewerker geweest trouwens (die gaat altijd mee naar de show en bekijkt hoe t gaat) en zelf wel eens een workshop gevolgd van een keurmeester (Annette Wijnsouw > erg leuk mens haha). Erg veel geleerd en ik moet zeker nog veel meer leren maar ik vind bovenstaand voorbeeld gewoon niet kloppen :+

Naar mijn idee heeft de smaak van de keurmeester bepaald dat ze toen een ZG kreeg. Dat moet niet kunnen vind ik.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik vind het niet erg als ik een ZG krijg! Dat zal wel verdiend zijn denk ik dan, maar dan denk ik aan de andere kant weer, een andere keurmeester kan haar op het zelfde moment zomaar een U geven... -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:51

en toch denk ik dat je daar niet aan ontkomt bij een jurysport. Mijn man en ik hadden daar een hoop discussie over. Zeker bij zoiets als een keuring zal de smaak toch een rol spelen denk ik, nog meer als bij een handeling als dressuur, turnsport, enz.
Wat mij persoonlijk verbaasde is dat honden niet gemeten worden. Wanneer ze boven een bepaalde lengte komen zijn ze niet meer volgens de rassenstandaard. Tuurlijk, als je een chihuahua in de ring krijgt van heuphoogte snap je dat die te hoog is, maar 4 of 5 cm te hoog, zou je dat echt zo op het blote oog kunnen zien?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:12

Ik typte eerder al dat iedere keurmeester op andere punten kan letten en op zijn/ haar manier kritisch is qua keuren.

Nu ga ik even advocaat van de duivel spelen:
Je hond is nog volop in ontwikkeling en kan best dat hond A beter in model VOELT dan hond B. Je zegt wel dat hoogte geen verschil maakt, maar daar vergis je je in (tot op zekere hoogte). Korte poten en grote romp toont anders dan A.) lange poten en een grote romp, of B.) lange poten en een kleine romp. Dan kunnen ze wel binnen de maat vallen, maar de verhouding moet ook kloppen ;)
Eventueel kan het kleurpatroon ook meespelen of de intensiteit van de kleur.

Niet te vergeten de interpretatie van de ras standaard. Zo heeft mijn hond schoonheidsfoutjes en de ene km geeft daarom een ZG en de ander een U ... terwijl deze foutjes geen fokfouten zijn, maar sommige km's laten die fouten zwaarder meewegen dan het (correcte) totaalbeeld.

Bij mijn ras, tervuerense herder, heb je meer last van smaak dan bij een Groenendaeler. Een Groene is 100% zwart en een Tervuur heeft een zwart masker dat voldoende moet zijn + gevlamde vacht. Vooral die gevlamde vacht incl rode onderkleur is een mooi discussie punt.

Nog een mooi voorbeeld voor discussie: Nederlandse schapendoes staat omschreven als een vrolijk en opgewekt hondje, dit ziet een keurmeester graag in de ring. Al straft de ene km het gestuiter van een jeugdhond af (moet mooi meelopen ipv vrolijk gestuiter) en de ander prijst het de hemel in omdat de hond zo heerlijk zichzelf gebleven is :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:24

@LhinnOlijf dit ging niet over die jonge hond van ons maar onze 3 jarige als het goed is uitgeontwikkelde AA :P Kon jij niet weten overigens. Klopt inderdaad wat je zegt, maar het komt dus wel allemaal neer op smaak. En daar ontkomen we inderdaad niet aan zoals secricible zegt... het blijft een Jurysport, maar soms wijken meningen zo ver van elkaar af dat ik denk: eigenlijk slaat het helemaal nergens op allemaal :+

Mijn hond is in verhouding vrij lang, maar volgens rasstandaard kloppend voor een teef. Dan zou ze daar niet op afgerekend moeten worden. Dat het tegenwoordig de trend is dat AA's vierkanter zijn ipv wat langer, sja... dat zou eigenlijk niet aangeprezen moeten worden door keurmeesters want zo staat dat niet in de rasbeschrijving :') Overigens heeft die hond waar we toen van verloren en afgelopen weekend van wonnen volgens mij de zelfde verhoudingen ongeveer maar dan groter. Echt wel een grote teef. Zaterdag kwam er ook een maatstokje bij aan te pas omdat mijn zwarte teef klein lijkt bij die grote (vooral witte) teef haha. Ze bleek overigens niet te klein te zijn :P

Mooi voorbeeld inderdaad ook, die schapendoes :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:33

Het blijven mensen met voorkeuren en honden die de ene keer beter lopen/tonen dan de andere keer. En soms botst het, jammer genoeg.

Het zusje van mijn hond is pas naar een clubmatch geweest en een nette kwalificatie voor een werklijn gehaald. Alleen zij is al een stuk verder in haar ontwikkeling, ik wacht tot de kerstclubmatch denk ik. Dan valt hij in de tussenklasse. Ik ben aan het oefenen met in stand zetten, tanden bekijken en meten. Die laatste 2 gaan wel, die 1e moet nog wel flink voor getraind worden. Net als het lopen. :+ Maar dat kan ik zelf niet.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:21

Ik heb mijn jeugdtitel en ga nu naar shows die mij 't waard lijken, want zeg nu zelf 60E voor 5min in de ring := Dan vermaak ik mij beter tijdens een wedstrijd obedience/ GG of agility :P

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:21

Super gedaan Donja, gefeliciteerd! BOB vind ik nooit zo nodig (tenzij je nog wat leuks doet in de groep, kwalificeren voor HVJ bijvoorbeeld :P ) maar toch, leuk :D

Keuringen zijn zo relatief he, das het hele punt. Hondje wat 2 weken terug in Hulten een ZG kreeg werd van het weekend in Arnhem BOB. Rasstandaard is vreselijk interpretabel; of tenminste, die van ons wel. "Matige hoeking" "goed uitgrijpend gangwerk" "voldoende diepe borst" etc.. :') En elke keurmeester geeft er z'n eigen draai aan. En dan heb je ook nog dat we het over levende dieren hebben, vachthonden die ruien of gewoon wel eens slecht in de vacht zitten, honden die even geen zin hebben en zich dus veel "minder" tonen dan als ze er wel zin in hebben, handlers die net iets meer uit een hond halen dan een andere keer.. Er is geen peil op te trekken :')

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:53

blijft jurysport. In Tilburg werd mijn teef BOB, op de Joe Kat 3ZG, terwijl een week voor Tilburg dezelfde keurmeester dezelfde hond heeft bekeken en haar geweldig vond. Wat de ene keurmeester een sterk punt vindt, vindt de ander weer reden om lager te plaatsen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:57

Afbeelding
Geen hele denderende foto, maar toch een herinnering aan. Ondertussen hadden we het netjes staan opgegeven voor de dag :=

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:04

Nee, ik had met de reu eigenaar afgesproken dat ik beste teef en dan mocht hij de BOB wel hebben van me (kon ik mooi vroeg naar huis...) maar nee :n mevrouw moest zo nodig de kampioensreu verslaan.......

In Zwolle zit het showdogcenter van Wendy van Oosten, in Sebaldaburen zit Kynospirit van Gabrielle Veenstra. Dit zijn de bekendsten op het gebied van show/ringtraining.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:53

Zo'n eind ga ik er niet voor rijden. We gaan denk ik hier in de omgeving bij kc zoetermeer oid een ringtraining doen en verder nog flink wat leren van christel.
Misschien scheelt het ook dat een alita niet echt in stand hoeft te staan zoals een duise herder, maar gewoon vierkant, ik heb het idee op dit moment dat ik hem dat wel aangeleerd krijg, ook zonder het beste van het beste aan ringtraining :). Thuis doet hij het na 2x 30min oefenen al een stuk beter, maar als hij daarvoor een stukje heeft moeten lopen is het nog lastig. Dus als er spannende omgeving is zal het nog lastiger zijn voor hem.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:41

Secricible, ben je in Uden?

Ik heb het zelf showen maar opgegeven, althans met mijn eigen hond :P Stond in Hengelo nog met een Lakeland Terrier in mn handen hoor, maar kennelijk kan ik mijn eigen hond gewoon niet showen :P Of in ieder geval niet afdoende :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:49

Nee, die kwam even te snel op deze show, haha. Had eigenlijk gedacht dat dit een eenmalig iets was om eens mee te maken. Idee was om eens te kijken hoe ze hem beoordeelde en daarop te besluiten of hij gecastreerd zou worden of niet. Maar zowel christel als het keuringsrapport was zo positief dat we de smaak te pakken hadden. Uden was tot maandag inschrijven, dus dat ging even te snel.
Ik zag wel vandaag dat er een soort zomerstop is nu...
Heb in augustus nog de nippo show gevonden, ook in uden, maar dat is geen cac, verder zie ik pas in september weer shows... Is dat altijd zo bij hondenshows?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:06

Beetje zomerstop in NL altijd wel idd. Na Uden is de eerstvolgende qua CACIB shows Rotterdam, die is dit jaar op 7 september. Wij hebben de KCM nog op 31 augustus :) Je hóeft niet stil te zitten, in België en Duitsland zijn er wel gewoon shows in die periode :P Maar ik vind het niet zo erg :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:27

Vorige jaar vond ik de zomershows beter verdeeld. Toen was er begin/ halverwege augustus Maastricht (2x eendaagse shows) en eind augustus was Rotterdam.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 06:28

Vorig jaar was Maastricht eind September ;) Rotterdam is wel twee weekjes opgeschoven idd :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:55

Ik ben wel te vinden in Uden!
Met de tatrahond :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:12

Wij zijn volgende week ook in Uden, met de Podenco`s

Morgen eerst Lelystad, clubmatch van de NVOW

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:34

Succes morgen!
Uden wordt pas mijn 2e show dit jaar... De fokkers waar ik hun hond(en) voor voorbreng zijn niet meer zo actief met shows..
Uden vind ze, en ik ook, een leuke show om heen te gaan (mits het mooi weer is..) dus daar gaan we eigenlijk altijd wel heen, en anders naar Echt. :)