De Serama's krijgen een mix van krielkippenmix van de Welkoop (waar ze de "bixjes" dus van laten liggen) en Gramix. Zo nu en dan koop ik een zakje van dat gele legmeel, maar dat verkopen ze haast bijna nergens en zo nu en dan een doosje vlokreeftjes bij de Welkoop.
Marga is weer thuis van 5 dagen logeren bij de kippendokter. Ze had sjans met de haan, eet gelukkig weer, staat weer en had praatjes . Ik hoefde maar 20 euro af te rekenen.
vuurneon
Geplaatst: 04-11-13 14:18
Welkom thuis Marga! Dat is niet duur!
Onze kleine kip hoor ik weer wat vaker niezen, dus toch maar weer even wat vitamientjes halen voor door het water Verder is ze goed gezond, bij vlagen komt dit opzetten. De dames worden hier helemaal gek als ze de zak met gedroogde meelwormen horen. Ze blijven maar denken dat ze ook door het gaas heen kunnen
Ik ontworm niet. In al die jaren dat wij kippen hebben ook nog nooit gedaan. Preventief ontwormen ben ik erg terughoudend in omdat wij de kippen niet buiten hebben lopen.
Mijn kippen zijn wel ontwormd en geent bij de fokker.
Hier een kip die niest. Ik dacht het van de week al een x te horen, maar nu was het duidelijk een paar x achter elkaar. Ze lijkt ook iets een loopneus te hebben. Weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moet. Heb al wel de voicemail van de DA ingesproken, dus die kont er vast nog op terug. Maar ik maak me wel een beetje zorgen.
Hey mensen, ik wil al lange tijd beginnen met kippen houden, ik ben bezig met een hok en ren, omheining wil ik 20cm ingraven en wordt ongeveer 1,20m hoog. Maar ik twijfel erg over welk ras ik moet nemen, ik zou het fijn vinden als ze binnen de omheining blijven, ze mogen op gezette tijden wel los in de tuin lopen. Punt is dat ik qua type wat slankere kip mooier vind maar dat zijn vaak de betere vliegers. Goed tam kunnen krijgen vind ik ook wel fijn en ik wil graag een haantje maar dan liever niet een die al teveel kraait. Nogal onmogelijke wens denk ik?
Nu zag ik een koppeltje sabelpootkrieltjes op internet en die vind ik erg mooi, wat vinden jullie ervan? Evt. in combinatie met een paar grote legkippen?
Zelfs mijn zijdehoenders komen over 1.20 heen . Waarom ga je ook je hek ingraven? Hoe groot is je ren? Gewone bruine legkippen zijn erg leuk.
Amaris
Geplaatst: 07-11-13 15:55
Gewone witte legkippen (witte leghorn, erg mooie kipjes) zijn ook leuk, die zijn ook slank, maar kunnen wel érg hoog vliegen. Die bij ons op stal sliep boven het stalgangpad op een balkje waar ik op mn tenen nog niet bij kon.
anneliesdj
Geplaatst: 07-11-13 15:56
Omdat ik in het bos woon en ik zit niet te wachten op ongedierte. Zijdehoenders zouden niet moeten kunnen vliegen? Ren wordt ongeveer 6x6. Ik vind Brahma's ook wel erg leuk.
Speedster
Geplaatst: 07-11-13 15:57
Zowel mijn twee serama's als mijn 4 grote kippen gaan niet over mijn hek van 1.20 heen. Als ze in paniek zouden raken, zouden ze er natuurlijk wel overheen kunnen komen, maar zolang er geen aanleiding is, proberen ze het niet eens. Ik heb wel bewust geen enorm slanke of drukke kippen gekozen (ik heb een sussex, amrock, marans en gewone leghybride). Vooral bij de sussex en de amrock lees je dat ze erg rustig zijn en goed tam te maken, maar de bruine leghybride is verreweg het tamste van het stel.
Is er een simpele manier om ze binnen de omheining te houden zonder het hele ding te moeten afdekken? Ik hoorde dat voor katten een iets overstekend stuk met een hoek van 45 graden voldoende is om ze niet meer te laten springen, werkt zoiets bij kippen ook?
Dat werkt bij kippen niet, die vliegen er in een bochtje gewoon overheen. Katten gebruiken een schutting bijvoorbeeld als 'ladder' en kunnen door het overstekende stuk dan niet verder omdat ze niet op de kop kunnen klimmen.
Wij hebben op stal een aantal kriel wyandotjes en een paar gewone bruine legkippen van Red een Legkip. En inderdaad, de gewone bruine legkippen zijn het allertamst. Ook al komen die zo recht uit een massale legstal. Een bruine heeft een tijdje alleen gezeten, die was wat ziekjes. Die is sindsdien zelfs 'aai-tam'.
Ik heb een afrastering van engels hekwerk en daarvan zeggen ze dat ze daar lastiger overheen komen, omdat ze bovenop niet makkelijk ergens op kunnen gaan zitten. Geen idee in hoeverre dat waar is. Ik denk persoonlijk dat het wel mee zal vallen, tenminste hier gaat het prima met die hoogte omheining. De tip van het overstekende stuk heb ik inderdaad ook eens gekregen, ze zeiden dat kippen meestal tegen de omheining omhoog fladderen in plaats van rechtstreeks eroverheen.
Dus dat zou wel kunnen? Amaris; bij katten ging het echt om het springen en dat ze door dat overhangende stuk iets boven hun hoofd hebben waardoor ze het springen helemaal niet proberen. Een ren van 6x6 is toch best een oppervlakte en wellicht wordt het zelfs groter 6x10 en dat ga ik echt niet allemaal overspannen met gaas oid. Maar dan een ras wat zowieso niet erg vlieggraag is? Zo'n bruine legkip is ook niet een beste vlieger volgens mij?