Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:20

Ik geef mijn gerbils 1x in de week voer (voldoende voor 1 week). En ze doen er lang genoeg mee :)
Het kan misschien helpen om je gebils 2x per dag op een vaste tijd een vaste hoeveelheid te geven, gewoon zoals bij bijvoorbeeld een hond of een kat?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:32

Haha Ellabellaah: Ik heb precies hetzelfde! Het bakje is na 1 of 2 dagen bijna leeg. Ik ga deze week het hok even schoonmaken en dan kijken of ik iets vind. Het gaat wel erg snel. Ik geef gewoon bij als het bakje leeg is, die van mij zijn niet dik o.i.d.
Als ik ze dan een appelchipje geef dan vallen ze die aan alsof ze als daaaaagen niks gehad hebben :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:57

Ik verstop het eten altijd. Gebruik het bakje alleen als ik niet zeker weet of ze het wel lusten (dan vind ik het niet beschimmeld terug). Moeten ze er wat voor doen en zo verdelen ze hun eten automatisch beter :) Of ze krijgen een keer extra veel en dan een tijdje niet meer. Vaste tijden doe ik sowieso niet aan, dan is de uitdaging eraf en worden ze kranky als het een keer later is (zelfde geldt voor honden en katten overigens)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:28

Argh, soms kan ik die krengetjes van mij wel de nek omdraaien. Vandaag hebben ze me weer de stuipen op het lijf gejaagd door dood (verhongerd cq levend begraven) te spelen, waardoor ik in paniek het hele hok begon om te woelen, om vervolgens twee slaperige 'Wût?' koppies boven het zaagsel uit te zien komen _-:( :')

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:00

Hahaha daar heb ik ook wel eens last van :P
Ik gaf ze sowieso al nooit op vaste tijdenvoer, strooide het de laatste tijd over een plateau heen ipv in het bakj maar dat is net zo snel weg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:30

Ik ben echt blij dat ik weer terug ben op zaagsel... !
Ze graven veel meer en ik heb geen seconde meer last gehad van tralie knagen! En ze hebben weer superveel gangenstelsels, heel gaaf!

Er laten ook allemaal afgezaagde wilgentakken beneden dus ik heb er een paar mee naar beneden gekomen. Er wordt niet superveel aan geknaagd maar blijkbaar is er dus niet superveel behoefte aan :) . Ik wissel ze ook af en toe om, dan blijf het leuk.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:55

Waar had je ze eerst op dan? Msschin is dat ook wel de oplossing voor mijn tralieknagers. Ik heb van mijn werk zo'n kartonnen ding mee genomen waar een stuk of 24 eieren in zitten. Ga die onder in de bak leggen maar wel eenstukje van de bodem af. Hebben ze een extra stukje :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:06

Houtsnippers en katoenvezel. Konden ze kennelijk niet goed in graven. Hier duidelijk wel :) mix het wel nog met beukensnippers voor de afwisseling l. Leg gewoon een heel pak erin, kunnen ze dat fijn stukgraven. Wat heel snel gebeurt :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:12

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:42

Oh my... Die grijze lijkt echt als 2 druppels water op één van mijn pas gestorven mannetjes\

Ennuhm, blijven ze in die bak? Of had je het dak er even af gehaald voor de gelegenheid :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:48

Ik heb er nog een deksel op ja, dus ze kunnen er niet uit :P

Het is echt heerlijk om ze bezig te zien. Hun hele bak is overhoop gehaald en ze zijn echt constant bezig. Ik kan er naar blijven kijken <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:09

Okee :o want ik dacht ook dat het niet kon, gelukkig zag ik op tijd dat ik beter de deksel erop kon laten :o

Ja leuk hè :) Hier zijn ze ook lekker bezig. Helaas ergens waar ik het niet kan zien... Mja.

Ik denk dat het aan het voer heeft gelegen dat mijn mannetjes zijn gestorven. De vrouwtjes drinken ook een stuk minder dan eerst nu ze weer hun goede voer krijgen. Dus misschien nierfalen ofzo?
Nou goed, het gaat super met mijn meisjes denk ik :) Blije gerbilmeisjes!
Ik heb een hele schattige foto van ze, die inmiddels wat ouder is

Afbeelding

Hoorde trouwens dat hun zusje, die ik had weggebracht naar kennissen, tegenwoordig katten achterna zit in een hamsterbal _O-

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:12

wat voor voer voerde je eerst? :)

Wat een lieverds !

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:24

Gerbil nature, toen ben ik tijdelijk naar een ander voer overgestapt dat wat goedkoper was wegens gebrek aan gerbil nature verkopers in Delft :+
Maar goed, ik merk het verschil wel. Voor mij niks anders meer dan gerbil nature! (Hoe reclame achtig klinkt dat... Ach :+ )

Schattig hè <3 gekke mutsjes dat het zijn. Het zijn echt een soort Jut en Jul samen, hihi. Kibbelen om een zonnepit terwijl er drie onaangeroerd 5 cm verderop liggen :')

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:28

haha, Gerbil Nature is inderdaad heerlijk voer.
Mijn meiden zijn er dol op. ( maar wel duur! )
Nu gerri gerbil... ben er niet blij mee..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:07

Ahhh wat een leuke Gerrie's!

Waarom vind je gerriegerbil niet fijn? Ik voer ze dat altijd al en ze kregen het ook al bij de fokker.

Ik gooi na het verschonen altijd 1 pak chipsi en 1/3 supa soft er in. Chipsi is eigenlijk gewoon zaagsel maar dan minder stoffig en alle spietjes supa soft worden altijd bij elkaar gezocht voor hrt nestje :)

Dat karton vinden ze wel leuk haha. Ik had hem onder in de bak gelegd op 2 tunnektjes zodat hij een stukje van de bodem ligt. Daarna bodembedekking er weer over heen gegooit maar binnen 10 minuten haden ze al door dat ze er onder kunnen :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:58

Een van mijn gerbilmeisjes is helaas overleden.
We gaan nu opzoek naar 2 nieuwe pups voor mijn andere meisje. Is het erg als ze een paar dagen alleen zit?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:00

Ah, wat vervelend EskeGirl. Ik zou je andere gerbil de komende dagen goed in de gaten houden. Ze kunnen wel eenzaam worden. Waarom ga je op zoek naar 2 pupjes ipv 1? Eigenlijk zou je gerbils beter niet met meer dan 2 tegelijk moeten houden, want vaak gaan ze dan op een gegeven moment vechten, wat vaak naar afloopt...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:08

essy87 schreef:
Ah, wat vervelend EskeGirl. Ik zou je andere gerbil de komende dagen goed in de gaten houden. Ze kunnen wel eenzaam worden. Waarom ga je op zoek naar 2 pupjes ipv 1? Eigenlijk zou je gerbils beter niet met meer dan 2 tegelijk moeten houden, want vaak gaan ze dan op een gegeven moment vechten, wat vaak naar afloopt...

Omdat ze oud is, en stel zij overlijdt,zullen de nieuwe niet weer alleen zitten. En ken meerdere mensen die 2 nieuwe pups namen, wat goed ging :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:11

Ok, eigen keus. Dan hoop ik voor je dat dat goed gaat. Helemaal omdat de andere al oud is, kan ze misschien niet wennen aan 2 pups die elkaar al wel kennen. Het beste zou zijn als je toch eerst 1 pup doet en als ze overlijdt dan weer een andere pup erbij. Heb te vaak gezien dat het niet goed gaat met 3 bij elkaar. Kijk anders eens hier: http://www.gerbilforum.nl/

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:12

Oke, ik zal me er eens goed in verdiepen :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:13

Op dat forum kan je ook fokkers vinden met leuke nieuwe pups! Heb ik mijn 2 huidige dames ook gevonden :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:24

Het hangt héél erg af per gerbil hoe goed ze zich houden alleen. Diegene die ik heb weggegeven zit nu tijdelijk alleen maar ze ziet er super uit en vermaakt zich prima :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:16

Hmm, we hebben wat opties bekeken.
Mijn oom heeft er nog 2 die hij graag kwijt wil, maar dat zijn helaas mannen, dus dat doen we maar niet :=
De dierenwinkel (ik weet dat je daarbij op moet letten, dit is een hele goede) heeft helaas geen pups op het moment
En een fokkerij hier in de buurt verwacht binnenkort pups, zij willen er wel eentje reserveren en daarna ook koppelen, alleen dat duurt misschien nog een maand of 2 (moeten nog bij de moeder blijven enz.). Dus het ziet er nog niet helemaal gunstig uit :(

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:39

Ik zou eens verder kijken dan je neus lang is, er zijn echt wel veel meer fokkerijen of op het forum zijn ook mensen die hun gerbil weg moeten doen.

Tegenwoordig geef ik de dames kleine porties per keer en verstop ik het op een plateau, onder een plateau, in een huisje, in een doosje etc. Alleen ze vreten nog steeds alsof hun leven er van af hangt. Ik kan ze gewoon niet bezig houden met nieuwe spannende dingen, na een halfuurtje hangen ze alsnog aan het gaas....