[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:20

Wauw die zijn prachtig

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:22

Ook zo prachtig...

Ik had gezegd, ik ga niet groter dan ik nu heb. Maar kan niet wachten tot ik op me eigen woon. Dan neem ik een mooi grote bak! Kan je zoveel meer mee!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:00

Leuk die ramirezi's! Ik had ze ook in mijn 450 bak maar ze gaan bij mij dood..

Dit is mijn 60 bak nu, aan de voorkant bijna alle alg eraf geschrobt.
Afbeelding

Had er garnalen bij gehaald maar zijn nergens te bekennen.. misschien toch opgepeuzeld door de guppen..

Ik sta morgen reserve op werk, als ik vrij ben de grote bak weer onder handen nemen, snoeien, ww..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:52

Voeg je exitalg erbij voor de alg? Heeft hier super geholpen. Gooi het om de zoveel dagen er bij, dan hou ik t onder controle.

Gister bij zooplus heel goedkoop exitalg en profito gekocht! 20 euro klaar incl verzenden en 2 flessen van 500. Dus scheelt best!!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:06

Ik heb een hoogvinkarper met buikwaterzucht geloof ik... Zn schubben staan een beetje naar buiten en worden wat bleek en zn ogen beginnen uit te puilen. Voorheen was hij de drukste van alle vissen, maar nu zweeft ie een beetje rond.... Iemand tips? Ik begreep dat ze in 90% van de gevallen het niet overleven, maar ik wil het toch proberen. Als hij wel ten dode is opgeschreven, wat is dan de meest humane manier om m een einde te geven? Ik wil m ook niet aan zn lot over laten zwg maar....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:31

Damn. Alle eitjes zijn opgegeten. Wel te verwachten, maar toch jammer.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:51

iirrssjjee schreef:
Ik heb een hoogvinkarper met buikwaterzucht geloof ik... Zn schubben staan een beetje naar buiten en worden wat bleek en zn ogen beginnen uit te puilen. Voorheen was hij de drukste van alle vissen, maar nu zweeft ie een beetje rond.... Iemand tips? Ik begreep dat ze in 90% van de gevallen het niet overleven, maar ik wil het toch proberen. Als hij wel ten dode is opgeschreven, wat is dan de meest humane manier om m een einde te geven? Ik wil m ook niet aan zn lot over laten zwg maar....

Met buikwaterzucht wil het een enkele keer werken om een vis in een heel klein laagje water te zetten zodat hij gedwongen netjes rechtop moet hangen, en dan heel langzaam over een paar dagen verspreid het niveau omhoog brengen. Afmaken is misschien wel diervriendelijker, in dat geval kan je het kopje afknippen, in een zakje met een harde klap tegen een tafelrand staan, in een zakje en er zelf op staan o.i.d. Niet in de vriezer of wc. gooien, dat is echt een lijdensweg.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:22

julius_juut schreef:
iirrssjjee schreef:

Met buikwaterzucht wil het een enkele keer werken om een vis in een heel klein laagje water te zetten zodat hij gedwongen netjes rechtop moet hangen, en dan heel langzaam over een paar dagen verspreid het niveau omhoog brengen. Afmaken is misschien wel diervriendelijker, in dat geval kan je het kopje afknippen, in een zakje met een harde klap tegen een tafelrand staan, in een zakje en er zelf op staan o.i.d. Niet in de vriezer of wc. gooien, dat is echt een lijdensweg.

Bedankt voor je tips, helaas heeft hij al de geest gegeven! Maar altijd handig voor n volgende keer!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:54

Even een groot baal moment hier...

1 van de 3 baby cory's vandaag dood gevonden. Vond ze al slecht groeien, bleven erg klein. Nu kan ik maar 1 levende spotten dus ben bang dat de 2e ook dood is die ik alleen niet kan vinden...

Ik gok dat het komt door de temperatuur. Ze zijn 23,5 gewent en liep afgelopen weken op tot 27.... nu 26 graden.

Morgen maar bak verversen. Maar baal echt...

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:31

Oei das wel echt heel warm ja...
Met warm weer kun je eventueel er af en toe een ijsklontje ingooien he! Oppe zaak gooien we gewoon grote ingevroren flessen in de
Filterbakken om het koeler te houden..

Mijn plantjes zijn helaas dit keer wel verslijmt, gelukkif slaan ze al opnieuw uit. Echt pfieuww hahaha bijna 60 euries aan plantjes :')

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:38

Heb je dan geen kans op barsten bij ijsklontjes?

Mijn filterbak is te klein om daar wat in te doen. Aquarium staat op kamer is zolder in de zomer altijd een sauna.

Morgen bij waterverversen water paar graden kouder nemen.

Baal echt. Stomme ik had veel eerder moeten verversen :( zo gehoopt dat ze t zouden blijven doen gezien de andere +100 babys allemaal dood gingen..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 00:39

Als je het met ijsklontjes geleidelijk aan doet niet. Die wat ik op mijn kamer heb staan doe ik het ook zo mee, word ook echt warm hier..

Kan gebeuren, weer iets geleerd :)
Wel echt zonde ja, ook van die anderen

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:05

Idd weer wat geleerd! Net wat ververst en water naar 25 kunnen brengen en heb ijsklontjes in de vriezer gelegd!

Bedankt voor de tip!

Ik ga misschien blauwe garnalen krijgen van een vriendin. Iemand tips hoe deze gehouden moeten worden en eten guppen ze niet op?

Blijf t wel enge beestjes vinden :')

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:08

Dat is al wat toch. Doe er wel maar een paar in he hahaha.

Japonica of wat voor?
Zijn ook enge beestjes en super snel :')

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:22

Ja net 2 blokjes gedaan en lossen super snel op haha! Grappig om te zien hoe de guppen in de buurt van de blokjes zwemmen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ze zijn klein en donkerblauw.

Ik ga eerst kijken als ik ze echt eng vind doe ik het niet Haha

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:00

Werkt super!
Gooi met deze temperaturen ook gewoon het diepvriesvoer er zo in, ontdooit wel.

Dan zullen het wel geen japonica's zijn.. geen idee dan hahaha!
Zijn echt rare wezentjes, neem morgen toch nog maar een zak japonica's mee voor mijn andere aquariums aangezien dit mijn laatste week is in de dierenwinkel :(

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:11

O diepvries voer ga ik in deze dagen ook kopen voor ze. Zal aan rode muggenlarven te denken?

Jammer dat het je laatste week is in de dierenwinkel!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:15

Het zijn blue dream garnalen
Afbeelding

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:42

Mooie garnaaltjes hoor! Zijn die moeilijk om te houden? Wil eigenlijk ook wel garnaaltjes :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:45

zigranta schreef:
Mooie garnaaltjes hoor! Zijn die moeilijk om te houden? Wil eigenlijk ook wel garnaaltjes :)

Geen idee! Ga ze binnenkort misschien krijgen maar geen idee hoe ze gehouden moeten worden. Wordt dus inlezen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:46

Gaaf zijn die!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:20

Rode en witte heb ik, is maar net war je wil hahaha.

Ik heb mijn garnalen er gewoon ingeflikkerd eigelijk :')

Alles tussen de normale ph's en hardheid enz kun je er normaal gewoon bij doen. Even de waardes checken :)

Maar die blauwe zijn wel echt mooi, aparte kleur blauw.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:25

De blue dreams zijn erg makkelijk te houden. Het zijn net als de vuurgarnalen neocardina's en behoren dus tot de zelfde soort/familie.

Ze kweken er op los en hebben maar weinig eisen, wat ik veelvuldig tegenkom is dat ze niet van te warm water houden. Helaas zul je na verloop van tijd wel steeds valer gekleurde garnalen krijgen tenzij je gaat uitselecteren.

Oh en als je aquarium te warm word zorg er dan voor dat de luchtstroom van een ventilator het wateroppervlak raakt. Schijnt 3 tot 4 graden verschil te kunnen geven. Ook zijn er speciale ventilatoren voor op het aquarium.
Ik ben zelf van plan eind deze zomer een speciaal ventilatortje aan te schaffen aangezien mijn aankomende garnalen niet blij gaan zijn met de 28 graden hier in huis :')

En als aller laatste nog: ik gaf altijd graag daphnia (watervlo) en witte muggenlarven, dit kregen ze een paar keer per week zo nu en dan rode mug omdat dit een wat vetter voer schijnt te zijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:50

Hoe selecteer je? Ik bedoel, wat doe je met de geselecteerde?

En ze kweken als een malle, kan ik het in bedwang houden of moet ik regelmatig een aantal weg doen? Wil geen overvolle garnalen bak.

En eerst maar kijken hoe eng ik ze vind want die pootjes en sprietjes, brrr hahahaha!

O ik las eens dat ze wel eens de bak uitlopen... is dat echt waar? :oo

O goed dat je het zegt dan bedoel ik witte muggenlarven vanwege t lage vet idd. Wil geen vette vissen. Bedoeling is 1 keer per week

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:15

PanamaD schreef:
Hoe selecteer je? Ik bedoel, wat doe je met de geselecteerde?

En ze kweken als een malle, kan ik het in bedwang houden of moet ik regelmatig een aantal weg doen? Wil geen overvolle garnalen bak.

En eerst maar kijken hoe eng ik ze vind want die pootjes en sprietjes, brrr hahahaha!

O ik las eens dat ze wel eens de bak uitlopen... is dat echt waar? :oo

O goed dat je het zegt dan bedoel ik witte muggenlarven vanwege t lage vet idd. Wil geen vette vissen. Bedoeling is 1 keer per week

Het uitselecteren heb ik helaas nog geen hands on ervaring mee, ik ben van plan eind deze zomer een speciale garnalen bak op te gaan zetten en me te verdiepen in het kweken van verschillende soorten dwerg garnaaltjes.

Wat ik er tot nu toe over weet is als volgt:
Hoe snel kleuren gaan vervagen durf ik niet te zeggen wel is het een feit dat als slecht gekleurde dieren met mooi gekleurde dieren gaan kweken de kleur achteruit gaat tot het zo ver is verdund dat het een vale lelijke kleur kan worden. Als je ooit vuurtjes heb gehad zul je zien dat sommige prachtig rood waren en sommige bijna kleurloos.
Het idee is dus dat je alle minder mooie garnaaltjes er uit gaat halen voordat ze gaan kweken. Laatst heb ik een ervaren kweker gesproken en hij haalde de mindere garnaaltjes er uit als ze ongeveer 1,5 cm zijn. Zo zijn ze groot genoeg om te verkopen en kun je best goed zien hoe de kleur is.
En het zal voor komen dat een uitgeselecteerd garnaaltje een prachtig exemplaar word. Maar die wil je er niet terug bij zetten voor het geval dat het vrouwtje al bevrucht is.
En vergeet niet de hele poespas hierboven is niet nodig maar zo hou je wel een prachtig gekleurde groep garnalen :D

Ze kweken inderdaad goed door maar je visjes zullen een baby garnaaltje zeker waarderen als levend voer. Je vissen zullen de kweek dus een beetje in toom houden. Mocht je het toch te vol vinden dan kun je ze op marktplaats zetten, gegarandeerd dat je er vanaf komt en een leuk zak centje verdient.
De bovengenoemde kweker vertelde mij dat simpele vuurgarnaaltjes voor 50 cent per stuk werden verkocht in mijn omgeving. Kijk vooral op mp in je eigen omgeving om een idee te krijgen van de prijs die je kunt vragen.

Ik hou van garnalen ik vind ze prachtig maar brrrrr ik vind ze ook eng :') Zo achter het glas allemaal prima maar niet op mijn handen.. Maar ik persoonlijk vind de dwerggarnalen erg meevallen ze worden echt niet groot, ze zijn alleen snel. De waaierhandgarnalen tja daar had ik altijd mijn vriend wel voor nodig.

De bak uit lopen zullen ze niet snel doen. Wel kan het voorkomen dat er een mannetje uit de bak springt als er geen deksel oid op zit. Als de garnaaltjes gaan paren worden de mannetjes helemaal hoteldebotel en dan maken ze wel eens een inschattingsfout en springen uit het aquarium.

Overigens is dieprviesvoer ook makkelijk door midden te snijden met een mes mocht een heel blokje te veel zijn. En je kunt diepvriesvoer gerust vaak voeren als je wilt hoor, zeker de witte muggenlarven en daphnia. Zelf voerde ik zo een 2 keer per week diepvries en 1 a 2 keer per week vlok.
Ik ben altijd van mening dat diepvries erg gezond is voor onze vissen vriendjes, wel spoel ik het altijd eerst goed uit zodat al die troep niet in mijn water komt.

Hele lappen tekst zo :Y)