Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
iirrssjjee schreef:Ik heb een hoogvinkarper met buikwaterzucht geloof ik... Zn schubben staan een beetje naar buiten en worden wat bleek en zn ogen beginnen uit te puilen. Voorheen was hij de drukste van alle vissen, maar nu zweeft ie een beetje rond.... Iemand tips? Ik begreep dat ze in 90% van de gevallen het niet overleven, maar ik wil het toch proberen. Als hij wel ten dode is opgeschreven, wat is dan de meest humane manier om m een einde te geven? Ik wil m ook niet aan zn lot over laten zwg maar....
julius_juut schreef:iirrssjjee schreef:Ik heb een hoogvinkarper met buikwaterzucht geloof ik... Zn schubben staan een beetje naar buiten en worden wat bleek en zn ogen beginnen uit te puilen. Voorheen was hij de drukste van alle vissen, maar nu zweeft ie een beetje rond.... Iemand tips? Ik begreep dat ze in 90% van de gevallen het niet overleven, maar ik wil het toch proberen. Als hij wel ten dode is opgeschreven, wat is dan de meest humane manier om m een einde te geven? Ik wil m ook niet aan zn lot over laten zwg maar....
Met buikwaterzucht wil het een enkele keer werken om een vis in een heel klein laagje water te zetten zodat hij gedwongen netjes rechtop moet hangen, en dan heel langzaam over een paar dagen verspreid het niveau omhoog brengen. Afmaken is misschien wel diervriendelijker, in dat geval kan je het kopje afknippen, in een zakje met een harde klap tegen een tafelrand staan, in een zakje en er zelf op staan o.i.d. Niet in de vriezer of wc. gooien, dat is echt een lijdensweg.
PanamaD schreef:Hoe selecteer je? Ik bedoel, wat doe je met de geselecteerde?
En ze kweken als een malle, kan ik het in bedwang houden of moet ik regelmatig een aantal weg doen? Wil geen overvolle garnalen bak.
En eerst maar kijken hoe eng ik ze vind want die pootjes en sprietjes, brrr hahahaha!
O ik las eens dat ze wel eens de bak uitlopen... is dat echt waar?
O goed dat je het zegt dan bedoel ik witte muggenlarven vanwege t lage vet idd. Wil geen vette vissen. Bedoeling is 1 keer per week