De Buff cavia hierboven van mij is ook een Satijn, overgenomen van iemand die met de opvang stopte. en ik heb dus van dichtbij meegemaakt hoe zo'n diertje in een paar weken aftakelt tot je het uit het lijden verlost.
melody7
Geplaatst: 12-11-16 16:49
Jeetje, ik wist helemaal niet dat dat zo was Dubbeldun! Wat erg zeg Ergens gaan er ook wel weer belletjes rinkelen bij satijn, is dat bij meer knaagdieren zo?
Dát zou ik niet weten, maar er zijn wel meer genetische dingen gelinkt zoals o.a. bij Frame-Overo bont waar 2 frame ouderdieren een 'lethal' veulen kunnen geven (50%). Doordat er een stukje darm mist zal het veulen binnen 48 uur aan koliek overlijden.
Ach als je het weet kun je er rekening mee houden. Heel simpel niet fokken met Satijn en met dubbel Frame Het is alleen sneu voor al die kinderen die een leuke cavia krijgen met een korte levensverwachting terwijl de ouders daar 20 euro voor neer moeten tellen..
Op de wat vrolijker toer mijn 2 stelletjes... Choco en Blondy.... Choco is nog steeds een kleintje
En Ventje en Bubbels die net met haar kop in het hooi ging zitten
melody7
Geplaatst: 12-11-16 17:45
Ja dat is inderdaad heel erg sneu.. Zo'n lethal veulen is ook vreselijk zeg! Ik heb het bij mijn muizen gehad. We moesten een fokproject doen maar over genetica hebben ze het nooit gehad, ik kreeg twee rood/oranje muizen en daar bleek dus ook zo'n lethale factor te zijn waardoor mijn muis een bloeding heeft gehad en waarschijnlijk dus een aantal baby's verworpen heeft.. Gelukkig kreeg ze toch nog 5 gezonde baby's maar ik baalde er wel heel erg van want als ik het had geweten had ik ze uiteraard nooit bij elkaar gezet.
Wat een knapperds! Mooie, ruime hokken ook
DubbelFun
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-16 18:03
Het hok is 2,50 mtr lang en heeft 3 bakken die met elkaar in verbinding kunnen dmv trapjes. De onderste bak is 80 cm diep, de middelste 60 en de bovenste 40 cm
@Melody: juist niet. Ik heb bedonderleggers onder de bedding. Die tilje aan de 4 hoeken op en samen met de bedding heb je ineens een plek vab 60x90 schoon Even naspoelen met azijn en de boel is schoon. Nooit vieze pisvlekken op het zeil of poepjes loskrabben
Ik sta het zaagsel er altijd uit te scheppen, ben er dol op Vanochtend ging ik alleen even de huisjes doen maar ik heb uiteindelijk maar alles leeggehaald, waren ze maar zindelijk..
Ik heb ook een satijntje gehad. Die kocht ik als kleine baby om als toekomstige fokbeer te dienen. Een prachtige lilac-saffraan-witte US teddy beer. En toen kreeg ik op t cavia forum te horen dat het mogelijk een satijn was. Meerdere foto's buiten gemaakt en ja hoor, satijn glans. Hij is direct gecastreerd (gelukkig nooit gedekt) en was het liefste dier en een schat van een castraat, maar oud is ie inderdaad niet geworden. Zo sneu.
Satijntjes kunnen overigens best ouder worden dan 2 jaar, maar er zit een heel moeizaam beleid achter met veel check ups en eigenlijk ook röntgenfoto's als je de botontkalking in de gaten wil houden. Het overgrote deel sterft eerder ja, door inslapen vanwege lijden.
Bij hamsters en muizen is er bij mijn weten geen probleem bij het satijn gen.
Ik zal zo hier ook maar weer eens zaagsel scheppen. viespeuken zijn ze.
Nog even een vraagje, zelfs al gaat het bij mij over flappers (konijnen) ipv caafjes.
Stel: jullie hebben een geweldig koppel. Maar 1 wordt te mager, 1 is flink. Hoe ga je om met voedingsbehoeftes? En voor het magere deel van het koppel: wat is een zeer smakelijke maaltijd voor oude magere zeer kieskeurige dames, met hopelijk veeeeel vezels ivm even zo kieskeurig zijn op hooi.
elselianta
Geplaatst: 14-11-16 17:43
Ben ik ook weer eens! Erg druk gehad. Ik zie zoveel lieve foto's voorbij komen Wat een super hok heb je Dubbeldun! Wauw! En ik wist niet dat die kleur zo gevaarlijk kon zijn, wat zielig zeg.. Ik snap echt niet waarom mensen er dan nog mee fokken. Hahah Kiekeboefje, dat plaatje Hmm Djinnie wat lastig, heb je geen mogelijkheid om het voor zoveel mogelijk te verspreiden? Meerdere bakjes of zo iets? Zou het anders ook niet weten, moeilijk.
Hier gaat alles z'n gangetje met de caafs! Ze zijn nog steeds niet echt tam, wel al iets meer maar ze laten zich weinig zien. Wel als ik heel stil bezig ben op mijn kamer maar zodra ik beweeg zijn ze weer weg Soms heel frustrerend.
Ik kan absoluut spreiden. Kruimel (de flinkerd) is razendalert en super snel, dus als ik die eerst voer en Mickey (de magere) ergens anders, kan dat wel ja. Even zien of ze snel gaat eten, dan kan ik ze zelfs een uurtje splitsen...
Nu op zoek naar een onweerstaanbaar superlekker konijnenvoer... waarbij bij voorkeur de grammen eraan vliegen
Hier is de kleine Choco ook nog erg schuw, maar ondertussen pakt ie al wel wat uit mijn handen. Momenteel zit het spul lekker te kluiven op wat Broccoli stronken
Science eten ze wisselend, maar meestal wel aardig ja. Ik las dat je voor oudere èn magere nijnen het beste junior kan voeren (meer voedingswaarde) en voor oudere, naar overgewicht neigende nijnen het beste mature. Maar met een "ik wil alles, alles, ALLES" mentaliteit van dikkie dik piest Sidonia natuurlijk naast de pot. Of hij vreet net alle junior korrels op en mag zij het met de oude-van-dagen korrel doen... dilemma...
We zijn een beetje stilletjes Had de foto's van de caafjes nog een beetje bewerkt, volgende keer maar met betere achtergrond maar voor nu vind ik ze leuk!
Hier was gister Ventje een bak lager even op bezoek gegaan, waarschijnlijk op zijn voerbak gaan staan. Maar het kleine ding liet hem alle hoeken zien, dus hij vond het niet zo erg dat ie weer werd terug gezet bij zijn eigen dame
Blondy zou over 3 weken moeten bevallen, maar ik zie er nog niets aan, dus ik denk niet dat die drachtig is (of veel korter als gedacht). Maakt niet uit want dan kunnen ze gewoon nog langer bij elkaar blijven zitten .
DubbelFun
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 18:27
Vandaag maar eens een fotootje van Blondy gemaakt. Als ze drachtig is van de eerste dekking dan zou ze over 2 weken moeten bevallen óf ze is een berigheid later gedekt en dan duurt het nog 5 weken... Alleen heb ik haar niet meer berig gezien... wat denken jullie ??
Anouk_H
Geplaatst: 22-11-16 19:03
Of er zit er maar 1 in of ze is pas bij de 2e berigheid gedekt, ik neig meer naar het 2e. Voel je dr buik al?
Ik voel dat echt meteen vanaf 4 weken handen langs de zijkanten en je vingers wijzen 'omhoog' dan voel je alsof er 2 pingpongballetjes zitten zo groot zijn die uitstulpingen in het begin
Ik kan het zo nog eens proberen, maar mevrouw is er al niet zo gediend van om opgepakt te worden, laat staan als ze ook nog in je buik gaan zitten porren Ik hoop niet dat het er maar één is, ben bang dat die dan veel te groot gaat zijn.