Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:17

Als je ze los laat lopen dan heb je zelfs plek voor meer :P :Y)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:19

Ik heb dit soort hokken wel eens bij een winkel gezien en ze zijn echt heel klein. Bovendien erg dun hout dat snel gaat rotten, dus eigenlijk duurkoop. Je kunt het beste een eigen hok maken. De dieren moeten wel zoveel mogelijk ruimte hebben om vrij rond te kunnen lopen, vind ik zelf. In jouw geval zou dat de helft van je tuin zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:54

Je kunt natuurlijk ook de hoogte in werken.

Onze 3 krieltjes hebben een hok met ren van zo'n 14 m2, maar lopen zo'n 4 a 5 dagen per week los.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:25

Ik zou wel gaan voor een beter-leven plekje voor je kippen en me niet al te druk maken hoe netjes het is. Ze hebben echt ruimte nodig, kippen worden blij van scharrelen en van niveautjes om op te zitten en dan word je zelf weer blij van daar naar kijken. Ik heb ook een ren aan mijn hok, maar die gebruiken ze alleen als overdekte tribune bij slecht weer, altijd open.
In jouw tuin als je ze niet los wil laten dan zou ik een nachthok neerzetten op de verharding en dan minimaal van 1 van je plantenborders een liefst vrij hoge ren maken daaraan vast, deels overdekt. Dat is best leuk voor 3 kipjes.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:47

Ik heb eens zitten rekenen voor een hok zelf maken naar de maten die we willen. Maar ik kom al op dik 300 euro uit en nog niet alle materialen mee gerekend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:48

Ik weet niet waar je woont.. ons hok is straks na verhuizing overbodig en moet dus verkocht worden. Is die van ferplast, paar maanden oud, dan zou je enkel de ren er nog omheen moeten bouwen.

Wij hebben gewoon palen geslagen, kippengaas ertussen (stuk ingegraven) en bovenkant deels afgedekt met zeil en deels vogelnet. Eerst was het niet afgedekt, maar hebben we gedaan toen we op vakantie gingen. Was alles wat makkelijker voor de oppas (kon snachts het deurtje van het hok open blijven).

Wij hebben 1 lange zijde de schuur als afscheiding en een korte zijde de schutting. Dus enkel in L vorm het gaas en palen. Wil je het gaas goed strak dan zijn 2 dwarslatten boven en onder wel handig. Hier is het beetje studentikoos door gebrek aan dwarsbalkjes :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:43

Wellicht kent iemand het probleem hier: je hebt per ongeluk van die stinkende, zachte kippenpoep aan je handen gekregen.. en na 3x wassen is de stank er nog steeds niet vanaf :r
Tips, iemand?

Bah :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:28

8nnemiek schreef:
Wellicht kent iemand het probleem hier: je hebt per ongeluk van die stinkende, zachte kippenpoep aan je handen gekregen.. en na 3x wassen is de stank er nog steeds niet vanaf :r
Tips, iemand?

Je handen wassen met citroen of tandpasta! :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:30

Mijn ene kipje is helaas sinds eergisteren kreupel aan een van haar pootjes. Gisteravond de voetzolen geïnspecteerd, maar geen bumblefoot. Hopelijk is het 'slechts' een verrekking :-(
Iemand een idee hoe lang zoiets kan duren? Vind het nu zo sneu.. Ze scharrelt wel gewoon, maar ze heeft zichtbaar last van haar pootje.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:05

8nnemiek schreef:
Tips, iemand?

Handen wassen met schoonmaakazijn, daarna met handzeep op de azijn geur eraf te halen en daarna handcreme op omdat het nogal uitdroogt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:54

wanneer begint het echte legseizoen? Mijn kippen zijn niet gestopt met leggen deze winter en hun rui lijkt al te zijn gepasseerd, maar ik heb van 5 kippen gemiddeld nog geen 2 eitjes per dag. Zouden mijn ex-industriekipjes "uitgelegd" zijn? Ze zijn vermoed ik wel 4 of mss zelfs 5j oud gezien ik ze deze zomer 3jaar heb.
Indien dit het geval zou zijn, dan haal ik deze zomer er mss 2 bij gezien we de uitloopren gaan vergroten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:57

Dan zouden ze inderdaad wel eens uitgelegd kunnen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:03

Bedankt voor de tips hierboven, de stank is een stuk minder :))

Onze kipjes leggen ook nog bijna niet. Af en toe vind ik nog een eitje, maar het echte leggen moet hier nog beginnen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:23

Onze kipjes hebben nog niks gelegd. Ze zijn nu 9 maanden. Hoop dat ze dan langer doorleggen als ze groot zijn ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:23

Hier hebben ze gewoon doorgelegd.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:30

Afbeelding
Broedeieren zijn binnen! Morgen kunnen ze de machine in! :)
Erg spannend, dit is de eerste keer dat ik zelf eieren ga uitbroeden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:32

Hier heb ik nu sinds een week of 2-3 gemiddeld 2 eitjes per dag uit mijn 7 hennen. 1 van mijn jonge hennetjes van afgelopen jaar is ook begonnen met leggen inmiddels.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:41

Dan wacht ik nog even af. Ik vroeg het mij gewoon af, gezien ze gedurende de hele winter elk om beurt nog een ei gelegd hebben. Al is het moeilijk te zeggen welke kip een ei legt. Ik zie alleen het verschil tussen een ei van de legkippen en een van de Amrocks...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:56

8nnemiek schreef:
Tips, iemand?

Zo'n RVS-'zeepje'.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:58

petitparis schreef:
wanneer begint het echte legseizoen? Mijn kippen zijn niet gestopt met leggen deze winter en hun rui lijkt al te zijn gepasseerd, maar ik heb van 5 kippen gemiddeld nog geen 2 eitjes per dag. Zouden mijn ex-industriekipjes "uitgelegd" zijn? Ze zijn vermoed ik wel 4 of mss zelfs 5j oud gezien ik ze deze zomer 3jaar heb.
Indien dit het geval zou zijn, dan haal ik deze zomer er mss 2 bij gezien we de uitloopren gaan vergroten.

Hier wordt door één hen om de dag een ei gelegd, puur vanwege de wintertijd. De andere is in de laatste fase van de rui, dus legt momenteel niet. Maar dan zou die waarschijnlijk ook maar één ei om de dag leggen. Normaal leggen ze allebei elke dag een ei. Gewoon nog even afwachten tot het voorjaar is, zou ik zeggen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:00

Kiki1995 schreef:
[ [url=m/lTaz2U.jpg]Afbeelding[/url] ]
Broedeieren zijn binnen! Morgen kunnen ze de machine in! :)
Erg spannend, dit is de eerste keer dat ik zelf eieren ga uitbroeden

Ik heb afgelopen zomer broedeieren onder één van de toen broedse hennen gelegd. Was erg leuk! Met machines heb ik geen ervaring.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:01

Mijn enige kip die de hele winter door heeft gelegd is nu ook opeens gestopt. Zal wel een reden hebben, ze is nog jong dus begint vanzelf wel weer.
Verder nog maar 1 die nu legt de rest vind het nog te koud blijkbaar :+

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:32

Leuk zelf eieren uit broeden!

Klein veaagje. Moet je kuikentjes al gelijk grit en maagkiezel bijvoeren? Zo ja welke merk is dan het beste. En het grit en de maagkiezel mogen toch samen in 1 bakje worden aangeboden, wel appart bakje van het voer

Ook hebben wij voor de eerste 8 weken dit voer gekocht.

Kasper FaunaFood Kuikenopfokmeel 1 (1 - 10 wkn.)

Is het daarna nog nodig om meel weer te kopen of de korrel?

Kasper FaunaFood Kuikenopfokmeel 2 (10 wkn. - leg)
Of de

Kasper FaunaFood Kuikenopfokkorrel 2 (10 wkn. - leg)

En wanneer begin je precies met de legkorrel voor volwassen kippen. Op internet lees je verschillende leeftijden namelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:55

Ik heb vrij lang (en af en toe nog, omdat een oudere hen in de rui is en het goed schijnt te zijn) kuikenkorrel van Welkoop gegeven. Deden ze het super op.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:14

Dit is zoals mijn fokker het het verteld:

Kuikenmeel vinden ze lekker en er zitten vitamines in die de groei ondersteunen. Grote, laat uitgegroeide rassen zoals een Brahma geef je het best kuikenmeel tot ze eieren gaan leggen, dan schakel je over naar legmeel.

Rassen zoals een barnevelder die relatief snel zijn uitgegroeid en gaan leggen geef je dus veel eerder legmeel (of korrel) dan Brahmas.

Het hangt dus van de eieren af