KimD schreef:Af en blijf is een oefening die makkelijk te versterken is!
Vraag de af, beloon deze en beloon vervolgens het blijven liggen zonder weg te lopen; 21.... 22.... belonen, 21.... 22.... belonen, yeeeey spelen.
Dat een paar keer doen en dan ok Mulan heen lopen als ze blijft liggen, af vragen en dan naast haar een stapje naar voren en naar achteren. Belonen, paar keer herhalen en dan stoppen.
Dag daarop begin je bij de laatste oefening en dan stap je vóór haar een stap weg. Herhalen en belonen en stoppen.
Dag daarna kun je al makkelijk 1,5 tot 2 meter afstand houden.
Af en blijf is echt een oefening die je heel makkelijk heel snel kunt uitbouwen.
Mocht ze toch opstaan als je bijvoorbeeld wegloopt loop je terug naar de plek zonder iets te zeggen, vraagt een af en zegt alleen 'goed zo' geen snoepje en weer verder.
Voor mijn eigen makkelijkheid leg ik altijd een target op de plek waar ik de af vraag, het is namelijk wel belangrijk dat de hond geen meters 'wint' als deze opstaat.
Zo deden wij het op de cursus ook inderdaad.
Overigens vond Toby het 'blijf' niet zo erg. Maar liggen met zijn buik in vochtig en koud gras... NOPE. Hij mocht dus op een kleedje (midden in de winter, hij heeft een weinig behaarde buik), en daar bleef hij wel liggen. Zonder kleedje deed hij pas in het voorjaar haha, toen was het niet meer koud aan zijn buik