Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Skippy01 schreef:Ik kom hier even meelezen. Sinds afgelopen zomer heb ik 2 Wyandotte krieltjes. Helaas afgelopen week eentje die 'plofveren' had en gisteren is overleden.
Nu zit haar vriendinnetje alleen... Kan waarschijnlijk bij een kennis een krielhennetje ophalen wel.
Ik begreep al dat ik het hok even goed moet desinfecteren. De nog levende kip vertoont overigens geen 'rare' uiterlijke dingen, veren gewoon glad etc. Wormen geregeld ontwormd, zijn vorig jaar voor ze kwamen geënt. Hok en ren houd ik schoon (wekelijks schoonmaken), en heeft een bak zilverzand en een stuk met een flinke laag hooi/ stro. Ren is voor het grootste deel overdekt en aan tweede zijdes tegen de schuur, dus zitten ook absoluut niet op de tocht. Kan ik ervan uitgaan dat de overleden kip 'gewoon niet goed' was en dus veilig een andere kip ophalen voor erbij? Ze bleef ook héél lang hangen in de rui, terwijl haar vriendin zo klaar was. Voer is hier volgens mij ook volledig: granenmix, grit, meelwormen, groente/fruit, soms wat yoghurt en als het niet zulk vreselijk weer is als nu, scharrelen ze ook in mijn kruidentuintje rond.
Foto van het kipje in kwestie 2 dagen voor ze dood ging.
[ [url=m/X3WxlD.jpg]Afbeelding[/url] ]
0091 schreef:Skippy01 schreef:Ik kom hier even meelezen. Sinds afgelopen zomer heb ik 2 Wyandotte krieltjes. Helaas afgelopen week eentje die 'plofveren' had en gisteren is overleden.
Nu zit haar vriendinnetje alleen... Kan waarschijnlijk bij een kennis een krielhennetje ophalen wel.
Ik begreep al dat ik het hok even goed moet desinfecteren. De nog levende kip vertoont overigens geen 'rare' uiterlijke dingen, veren gewoon glad etc. Wormen geregeld ontwormd, zijn vorig jaar voor ze kwamen geënt. Hok en ren houd ik schoon (wekelijks schoonmaken), en heeft een bak zilverzand en een stuk met een flinke laag hooi/ stro. Ren is voor het grootste deel overdekt en aan tweede zijdes tegen de schuur, dus zitten ook absoluut niet op de tocht. Kan ik ervan uitgaan dat de overleden kip 'gewoon niet goed' was en dus veilig een andere kip ophalen voor erbij? Ze bleef ook héél lang hangen in de rui, terwijl haar vriendin zo klaar was. Voer is hier volgens mij ook volledig: granenmix, grit, meelwormen, groente/fruit, soms wat yoghurt en als het niet zulk vreselijk weer is als nu, scharrelen ze ook in mijn kruidentuintje rond.
Foto van het kipje in kwestie 2 dagen voor ze dood ging.
[ [url=m/X3WxlD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zou je andere kip ook preventief ontwormen en je hok inspuiten tegen bloedluis. Dan heb je de meest logische verklaringen aangepakt.
JustMeKV schreef:@Skippy: Het kipje ziet overduidelijk geel.. dit is een kipje die al ruime tijd is blootgesteld aan bloedluizen... helaas heel moeilijk om ze in die stadia nog gezond te krijgen.
Een aanrader nu is om het hok goed te behandelen tegen die bloedluizen... en blijven preventief werken.
Karina schreef:Er kunnen meer oorzaken zijn dat ze zo bleek worden, soms weet je het gewoon niet, maar een in- of uitwendige parasitaire besmetting ligt wel meest voor de hand, zeker omdat ze het al langere tijd had. Dan zal het niet zo snel iets acuuts van een inwendige verbloeding of infectie zijn ofzo.
Je kunt mest laten onderzoeken op wormen, kan ze toch gehad hebben ook al ontworm je. En helaas kan mijt ook hardnekkig zijn. Was ze vermagert dat je kon voelen? De weerstand van je andere kipje kan hoger zijn, of zij heeft ontworming beter opgenomen. Sommige kippen vertikken water te drinken met ontwormspul of vitamine er in.
Sneu hoor als ze zo alleen over blijven, maar zou toch eerst alles aan heel grondige inspectie onderwerpen voor een nieuwe kip komt.
Je kunt het hok behandelen wat je al doet, maar je kunt ook diatomeeenaarde goed tussen haar veren, onder vleugels etc doen, en door het zandbad mengen.
tassie schreef:Hallo allemaal.
Wij willen graag voor in de tuin 3 zijdehoenders aanschaffen. Nu zitten we te struggelen met een hok. De bedoeling is dat ze snachts in de ren en hok zitten en overdag kan het deurtje open en mogen ze dagelijks even in de tuin scharrelen. Nu hoor ik op een kippen forum dat de hokken die ik heb uitgezocht te klein zijn?? Nu hebben wij geen boerderij ofzo dus kunnen geen mega kippenhok neerzetten.
Laat voor op staan dat we willen dat ze het goed hebben en genoeg ruimte hebben maar wat hun voorstellen lijkt me iets te overdreven voor in een stadstuin.
Nu heb ik deze drie hokken gezien. Wat is jullie mening? Echt te klein voor de tuin of kunnen hier goed 3 zijdehoenders in?
[ [url=m/whmnxD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9bOn2z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JEYCDE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben benieuwd naar jullie mening
0091 schreef:tassie schreef:Hallo allemaal.
Wij willen graag voor in de tuin 3 zijdehoenders aanschaffen. Nu zitten we te struggelen met een hok. De bedoeling is dat ze snachts in de ren en hok zitten en overdag kan het deurtje open en mogen ze dagelijks even in de tuin scharrelen. Nu hoor ik op een kippen forum dat de hokken die ik heb uitgezocht te klein zijn?? Nu hebben wij geen boerderij ofzo dus kunnen geen mega kippenhok neerzetten.
Laat voor op staan dat we willen dat ze het goed hebben en genoeg ruimte hebben maar wat hun voorstellen lijkt me iets te overdreven voor in een stadstuin.
Nu heb ik deze drie hokken gezien. Wat is jullie mening? Echt te klein voor de tuin of kunnen hier goed 3 zijdehoenders in?
[ [url=m/whmnxD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9bOn2z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JEYCDE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben benieuwd naar jullie mening
Ik zou voor de 2e gaan maar ben het er wel mee eens dat het vrij krap is. Het nachtenhok reken je ongeveer 1m2 voor 3 kippen, dus dat is prima. Echter is de ren echt vrij klein. Als ze de hele dag mogen rondlopen in de tuin is het natuurlijk prima (denk ik, ik weet niet hoe groot je tuin is).