Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 07:46

Gisteren kwam vriendlief thuis en hij heeft een kip dood gevonden in de ren. Haar borst was aangevreten, maar we weten niet of dit gebeurt is na haar dood of dat ze aangevallen is. Sneu hoor, was een leuke en gezellige kip.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:01

@Petra8: Ikzelf heb ook meerdere naakthalsen lopen als hobby sommige zijn al 8jaar en leggen nog om de week een ei.In hun jonge jaren had ik soms 3 dagen op rij een ei en dan 2 niet.. wat dit betreft, het zijn op zich geen grote leggers maar ik ervaar dat ze zeker niet moeten onder doen in vergelijking met andere raskippen. Zelfs heel zorgzame, betrouwbare moeder kloeken om kuikens groot te brengen...Ik hou ze als sier niet om het vlees.

@Ceetje_bokt: Nooit fijn om een kip op deze manier te vinden. Balen dit....

Tinkermuts

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:16

Wat is een naakthals?
Wat naar Ceetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:28

Een kip met een kale nek :+

Zo.. mysterie groene poep blijft een raadsel. Alle kipjes voelde zich prima. Ze lopen nog steeds vrolijk rond, eten goed en poepen weer normaal.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:26

Ik kom hier even meelezen. Sinds afgelopen zomer heb ik 2 Wyandotte krieltjes. Helaas afgelopen week eentje die 'plofveren' had en gisteren is overleden.
Nu zit haar vriendinnetje alleen... Kan waarschijnlijk bij een kennis een krielhennetje ophalen wel.

Ik begreep al dat ik het hok even goed moet desinfecteren. De nog levende kip vertoont overigens geen 'rare' uiterlijke dingen, veren gewoon glad etc. Wormen geregeld ontwormd, zijn vorig jaar voor ze kwamen geënt. Hok en ren houd ik schoon (wekelijks schoonmaken), en heeft een bak zilverzand en een stuk met een flinke laag hooi/ stro. Ren is voor het grootste deel overdekt en aan tweede zijdes tegen de schuur, dus zitten ook absoluut niet op de tocht. Kan ik ervan uitgaan dat de overleden kip 'gewoon niet goed' was en dus veilig een andere kip ophalen voor erbij? Ze bleef ook héél lang hangen in de rui, terwijl haar vriendin zo klaar was. Voer is hier volgens mij ook volledig: granenmix, grit, meelwormen, groente/fruit, soms wat yoghurt en als het niet zulk vreselijk weer is als nu, scharrelen ze ook in mijn kruidentuintje rond.

Foto van het kipje in kwestie 2 dagen voor ze dood ging.
Afbeelding

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:52

Skippy01 schreef:
Ik kom hier even meelezen. Sinds afgelopen zomer heb ik 2 Wyandotte krieltjes. Helaas afgelopen week eentje die 'plofveren' had en gisteren is overleden.
Nu zit haar vriendinnetje alleen... Kan waarschijnlijk bij een kennis een krielhennetje ophalen wel.

Ik begreep al dat ik het hok even goed moet desinfecteren. De nog levende kip vertoont overigens geen 'rare' uiterlijke dingen, veren gewoon glad etc. Wormen geregeld ontwormd, zijn vorig jaar voor ze kwamen geënt. Hok en ren houd ik schoon (wekelijks schoonmaken), en heeft een bak zilverzand en een stuk met een flinke laag hooi/ stro. Ren is voor het grootste deel overdekt en aan tweede zijdes tegen de schuur, dus zitten ook absoluut niet op de tocht. Kan ik ervan uitgaan dat de overleden kip 'gewoon niet goed' was en dus veilig een andere kip ophalen voor erbij? Ze bleef ook héél lang hangen in de rui, terwijl haar vriendin zo klaar was. Voer is hier volgens mij ook volledig: granenmix, grit, meelwormen, groente/fruit, soms wat yoghurt en als het niet zulk vreselijk weer is als nu, scharrelen ze ook in mijn kruidentuintje rond.

[ [url=m/X3WxlD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou je andere kip ook preventief ontwormen en je hok inspuiten tegen bloedluis. Dan heb je de meest logische verklaringen aangepakt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:22

0091 schreef:
Skippy01 schreef:

[ [url=m/X3WxlD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou je andere kip ook preventief ontwormen en je hok inspuiten tegen bloedluis. Dan heb je de meest logische verklaringen aangepakt.

Ja, dat dacht ik ook inderdaad. En dan kan de andere kip gewoon komen? Zodat deze niet alleen zit...

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:21

@Skippy: Het kipje ziet overduidelijk geel.. dit is een kipje die al ruime tijd is blootgesteld aan bloedluizen... helaas heel moeilijk om ze in die stadia nog gezond te krijgen.
Een aanrader nu is om het hok goed te behandelen tegen die bloedluizen... en blijven preventief werken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:27

JustMeKV schreef:
@Skippy: Het kipje ziet overduidelijk geel.. dit is een kipje die al ruime tijd is blootgesteld aan bloedluizen... helaas heel moeilijk om ze in die stadia nog gezond te krijgen.
Een aanrader nu is om het hok goed te behandelen tegen die bloedluizen... en blijven preventief werken.

Hm, ga ik zeker doen! Vreemd wel, want er wordt echt behandeld en de andere ziet gewoon 'normaal' :(
Deze was vanaf het begin al veel 'geler' dan de andere...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:45

Zijn er andere mogelijke oorzaken voor bloedarmoede bij kipjes?

Ze horen natuurlijk mooi rood te zijn. Zie het verschil:

Afbeelding

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:03

Er kunnen meer oorzaken zijn dat ze zo bleek worden, soms weet je het gewoon niet, maar een in- of uitwendige parasitaire besmetting ligt wel meest voor de hand, zeker omdat ze het al langere tijd had. Dan zal het niet zo snel iets acuuts van een inwendige verbloeding of infectie zijn ofzo.
Je kunt mest laten onderzoeken op wormen, kan ze toch gehad hebben ook al ontworm je. En helaas kan mijt ook hardnekkig zijn. Was ze vermagert dat je kon voelen? De weerstand van je andere kipje kan hoger zijn, of zij heeft ontworming beter opgenomen. Sommige kippen vertikken water te drinken met ontwormspul of vitamine er in.
Sneu hoor als ze zo alleen over blijven, maar zou toch eerst alles aan heel grondige inspectie onderwerpen voor een nieuwe kip komt.
Je kunt het hok behandelen wat je al doet, maar je kunt ook diatomeeenaarde goed tussen haar veren, onder vleugels etc doen, en door het zandbad mengen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:08

Chubby schreef:
Zijn er andere mogelijke oorzaken voor bloedarmoede bij kipjes?

Ze horen natuurlijk mooi rood te zijn. Zie het verschil:

[ [url=m/NIfgZW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is die mooi getekend! <3

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:14

@Chubby: Die heeft echt een aparte tekening in haar veren zitten! Wat mooi!

Wij willen zelf ook weer aan de kippen gaan beginnen, onze klagende buren zijn weg gelukkig. Maar dit keer wil ik ze graag zelf uit gaan broeden! Nu heb ik broedmachine's op Aliexpress gevonden, maar heeft iemand ervaring met deze machine's? Anders moet ik is in de buurt rondvragen of we er eentje van iemand kunnen huren, maar als ik er zelf eentje aan kan schaffen is dat beter!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:25

Wij krijgen 2 van deze dames bij ons te wonen.
Er wonen al 4 zijdehoenders bij ons waarvan ik de 2 jongste als kuiken hij hun gekocht heb .
Verder nog flip de haan en een oude Red.
Dus wel leuk om deze 2 dames erbij te krijgen.
Ik ben gek op zijdehoenders

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:24

Oh die zijn leuk zeg!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:01

Karina schreef:
Er kunnen meer oorzaken zijn dat ze zo bleek worden, soms weet je het gewoon niet, maar een in- of uitwendige parasitaire besmetting ligt wel meest voor de hand, zeker omdat ze het al langere tijd had. Dan zal het niet zo snel iets acuuts van een inwendige verbloeding of infectie zijn ofzo.
Je kunt mest laten onderzoeken op wormen, kan ze toch gehad hebben ook al ontworm je. En helaas kan mijt ook hardnekkig zijn. Was ze vermagert dat je kon voelen? De weerstand van je andere kipje kan hoger zijn, of zij heeft ontworming beter opgenomen. Sommige kippen vertikken water te drinken met ontwormspul of vitamine er in.
Sneu hoor als ze zo alleen over blijven, maar zou toch eerst alles aan heel grondige inspectie onderwerpen voor een nieuwe kip komt.
Je kunt het hok behandelen wat je al doet, maar je kunt ook diatomeeenaarde goed tussen haar veren, onder vleugels etc doen, en door het zandbad mengen.

Thanks voor je reactie! Nee, niet mager, de andere kip én het hok vandaag flink gecheckt en onder handen genomen, inclusief inderdaad diatomeeënaarde tussen de veren, wormenkuur in het water, etc etc.

Andere (de overblijver dus) is ook gewoon echt keurig in de veren, rood gekleurde kam en wangen, goed op gewicht en genoeg energie... Blijft gissen vermoed ik.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:41

Hallo allemaal.

Wij willen graag voor in de tuin 3 zijdehoenders aanschaffen. Nu zitten we te struggelen met een hok. De bedoeling is dat ze snachts in de ren en hok zitten en overdag kan het deurtje open en mogen ze dagelijks even in de tuin scharrelen. Nu hoor ik op een kippen forum dat de hokken die ik heb uitgezocht te klein zijn?? Nu hebben wij geen boerderij ofzo dus kunnen geen mega kippenhok neerzetten.

Laat voor op staan dat we willen dat ze het goed hebben en genoeg ruimte hebben maar wat hun voorstellen lijkt me iets te overdreven voor in een stadstuin.

Nu heb ik deze drie hokken gezien. Wat is jullie mening? Echt te klein voor de tuin of kunnen hier goed 3 zijdehoenders in?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie mening :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:41

Als er lades in die nachthokken zitten, neem dan een hok met een zijdeurtje naar de ren, lade met gat er in is ellende met schoonmaken. Hogere ren maakt het mogelijk om er een paar takken schuin in te zetten/op te hangen (wel eigen staanders voor maken, want constructie is er te slap voor) zodat ze meer oppervlak kunnen gebruiken. 2e plaatje voldoet daar aan, maar ik denk dat je voor dat bedrag makkelijk een 2x zo groot hok zelf kan timmeren. Zorg er hoe dan ook voor dat je het hok op 1-2 lagen grote tegels plaatst, randje rechtop er omheen (of extra latje hout) houd lading bladeren, zand, etc. binnen om ze wat te doen te geven, je bent niet altijd thuis en het is niet altijd lekker weer om ze veilig in je tuin te laten.

Ik heb ze op ong. 6m2 zitten en reken met 1kg kip per m2 vloeroppervlak. Die blijven trouwens daar in, los laten is hier een doodvonnis of ik moet er letterlijk tussen blijven zitten/staan. Genoeg te doen en een goede haan scheelt veel. Verveling is de belangrijkste reden dat er afwijkend of agressief gedrag ontstaat.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:59

tassie schreef:
Hallo allemaal.

Wij willen graag voor in de tuin 3 zijdehoenders aanschaffen. Nu zitten we te struggelen met een hok. De bedoeling is dat ze snachts in de ren en hok zitten en overdag kan het deurtje open en mogen ze dagelijks even in de tuin scharrelen. Nu hoor ik op een kippen forum dat de hokken die ik heb uitgezocht te klein zijn?? Nu hebben wij geen boerderij ofzo dus kunnen geen mega kippenhok neerzetten.

Laat voor op staan dat we willen dat ze het goed hebben en genoeg ruimte hebben maar wat hun voorstellen lijkt me iets te overdreven voor in een stadstuin.

Nu heb ik deze drie hokken gezien. Wat is jullie mening? Echt te klein voor de tuin of kunnen hier goed 3 zijdehoenders in?

[ [url=m/whmnxD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9bOn2z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JEYCDE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou voor de 2e gaan maar ben het er wel mee eens dat het vrij krap is. Het nachtenhok reken je ongeveer 1m2 voor 3 kippen, dus dat is prima. Echter is de ren echt vrij klein. Als ze de hele dag mogen rondlopen in de tuin is het natuurlijk prima (denk ik, ik weet niet hoe groot je tuin is).

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:44

0091 schreef:
tassie schreef:
Hallo allemaal.

[ [url=m/whmnxD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9bOn2z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JEYCDE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou voor de 2e gaan maar ben het er wel mee eens dat het vrij krap is. Het nachtenhok reken je ongeveer 1m2 voor 3 kippen, dus dat is prima. Echter is de ren echt vrij klein. Als ze de hele dag mogen rondlopen in de tuin is het natuurlijk prima (denk ik, ik weet niet hoe groot je tuin is).

Onze tuin is redelijk, 5 breed en 14 meter diep.

Afbeelding

Het is niet de bedoeling dat ze hele dagen uit het hok zijn. Als we thuis zijn kan best het deurtje open.

Ik vind het nog best lastig wat te vinden. Of het nachthok is vrij klein of de ren. Of de prijs is veel te hoog. We willen eigenlijk niet meer dan 200,- aan een hok uitgeven.

Weet het allemaal niet meer zo goed haha

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 02:28

Misschien tweedehands een groter hok? Staat best wel eens wat op MP. Het is makkelijker om zelf een ren te vergroten dan een nachthok, misschien zit daar ook nog wat "ruimte".

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:44

Is er geen mogelijkheid om een stuk af te zetten? Alleen een beetje los lopen als je thuis bent is te weinig met zo’n ren.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:05

We gaan eens oriënteren of zelf maken te doen is. Super handig zijn we niet maar als de prijs verhouding veel scheelt met een hok kopen zeker de moeite waard. Dan kunnen we natuurlijk zelf bepalen hoe groot we alles maken. Alleen of het netjes word :P

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:11

Voor zijdehoenders vind ik persoonlijk een ren van 4m2 per kip echt minimaal. Voor 3 kippen minimaal 9m2.

Het liefst zie ik 3 kippen vanaf 23m2, maar ik snap dat niet iedereen daar de ruimte voor heeft.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:13

0091 schreef:
Voor zijdehoenders vind ik persoonlijk een ren van 4m2 per kip echt minimaal. Voor 3 kippen minimaal 9m2.

Het liefst zie ik 3 kippen vanaf 23m2, maar ik snap dat niet iedereen daar de ruimte voor heeft.

Dat gaat bij mij never nooit passen in de tuin. Hou ik zelf geen ruimte over :P