Ik zit hier te peinzen. Wil er erg graag een caafje bij (en had een erg leuk CH-teddy zeugje gezien), maar is dat voor zo'n jong ding niet saai met al die oudjes cq volwassenen? Of zou het juist voor mijn oudjes te belastend zijn? Ze zijn niet op hun best momenteel. Althans. Sophie niet. Die ligt veel te slapen en ziet er met haar snotogen erg zielig uit (permanent snot ogen, heel soms gaat het even weg, maar ondanks gepoets en zalfjes wil het niet meer weg). Ze eet nog wel, maar is duidelijk erg oud aan het worden (qua gedrag).
Daarnaast twijfel ik aan het gehoor van Floor. Meestal als die als oude oma ligt te suffen en ik breng groenvoer, moet ik haar even aanporren om te komen eten, want ze merkt me niet meer op.
En dan voer ik ze ook nog onbeperkt brok (science selective) en muesli momenteel (daar wordt de beer wel wat ronder van, maar die is erg groot, dus die kan het aardig hebben) en krijgen ze zo'n 3 a 4 keer per dag groenvoer....
Klinkt niet als de ideale groep voor een jong ding, of wel?
Maar heb je dan meerdere jonge dieren? Toen ik zelf nog jonge caafjes had, waren mijn dames nog jonger en was er meer diversiteit in de groep. Volwassen mama's, jonge semi-volwassen dames en jong grut. Maar nestjes, dus meerdere jonkies. Ik twijfel of één 4 weken oud dametje dan niet gek wordt, omdat ze niets te spelen heeft...
Persoonlijk zou ik het in dit geval niet doen; het jonkie heeft er in zijn eentje niets aan en de oudjes zullen zich misschien zelfs aan haar gaan storen. Krijg je alleen maar stress van in het hok. Beter even wachten tot de oudjes er niet meer zijn en dan allemaal jonkies nemen.
Overigens heb ik vandaag ook een oudje naar het bos gebracht. Lu-lu is 7 jaar geworden en was ook echt op. De stand staat hier nu op 9, maar hopelijk nog wel een zeugje drachtig voor een Sinterklaas-verrassing
Dat dacht ik oo, DD. De dames zijn echter van het type onkruid-vergaat-niet, want dit is (gelukkig) de tweede keer dat ik dacht: die gaan de wintee niet halen, maar ze zijn still going strong. Hahaha.
Mijn (ex)beer is 1 jaar pas, maar Sophie zal richting de 6,5 a 7 gaan en Floor is al 7 jaar.
Ik vind overigens dat ik slechts plek heb voor 4 caafjes, vandaar geen plek voor 2 ukjes. Mijn bak is 1.40 meter bij 0.90 meter. Met 4 gaat dat prima.
Misschien een idee om de bak in de lengte in tweeën te delen en dan de 2 oudjes bij elkaar en de castraat en het jonkie bij elkaar. Dan kan de jonge toch lekker hollen, heeft de beer als gezelschap en stoort de oudjes niet. Ik denk dat een plexiglas plaatje er tussen al genoeg is. Kunnen ze elkaar toch nog zien. Bij tralies heb ik dan altijd dat ze er in gaan lopen bijten en dat kost tanden.
Dat zou kunnen ja. Vindt de bak dan wel wat smal (allemachtig, typen op de telefoon valt me niet mee vandaag. Wat een spelfouten in mijn vorige bericht ) dus wellicht wacht ik beter tot de oudjes er niet meer zijn. Dan zijn er vast nog wel meer leuke zeugjes te koop.
Er zullen altijd wel leuke cavia's te koop zijn/komen, maar soms wil je ook wat meer 'leven' in een bak. En met oudjes is dat er niet (ervaringsdeskundige hier ) 2 cavia's kunnen prima leven in een wat smallere bak als je de lengte maar hebt. Mijn eerste kastje was ook 40/45 cm breed, maar ik kreeg een beetje veel uitbreiding
Hahaha. Nee. Veel activiteit is er niet nee. Al zorgt Sophie met een boel geklappertand wel voor achtergrond geluid. Ze eten en slapen. That's it. Vroegah was dat w anders ja.
Het ziet eruit als 1 sheltie, 2 engels gekruinden en 1 gladhaar. Ze zitten in ieder geval heerlijk te genieten van hun komkommer.
Hier smullen ze van een pompoen vandaag. Wij eten pompoensoep en de caafjes eten de restjes (behalve de pitten, die mogen ze niet). Ze vinden het heerlijk. Vanochtend al gesmuld van een paprika. Ik vind het echt genieten als ze zo smullen.
Dochterlief had vandaag bedacht dat ze voor haar verjaardag een cavia wil. Dat is pas in april, dus we hebben nog even...
Nou, het ging eigenlijk zo, Melody7. Ze wil een hond. Maar wij werken 2 dagen in de week beide, en met het voer, dierenartskosten en opvang op werkdagen hadden we berekend minstens 170 euro per maand kwijt te zijn dan. Met twee kinderen die hopelijk later willen gaan studeren, is dat best veel geld. Dus een hond (die wij uiteraard ook wilden) is daardoor voor nu voorlopig van de baan. Toen wilde ze een kat, maar dat is een no-go bij manlief. Een paard wilde ze ook, maar viel kostentechnisch ook af. Toen een giraf. Behoeft geen uitleg. En toen had de slimmerd bedacht dat er bij een cavia waarschijnlijk geen nee zou volgen...