Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karina

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:20

Is de schaal wel gewoon glad van de kleine eitjes? En zit er wel een dooier in? Zie je iets van aparte plekjes in het ei? Het is soms wel een teken van een sluimerende ontsteking, waar wat materiaal van loskomt of wat eiwit wat is blijven zitten en wat het lichaam herkend als ei en dus een schaal omheen maakt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:26

de schaal is mss een fractie ruwer en bevat wel meer "vlekjes".

Als het een sluimerende ontsteking is, wat moet ik hier dan aan doen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:16

Karina schreef:
Ik heb ook mooie veren van mijn kippies gespaard met het idee er ooit eens wat dromenvangers mee te gaan maken.
Hier zijn ze ineens een beetje van het groenvoer af, normaal verslinden ze het. Nu kan ik ze met wat komkommer nog wel overhalen, en maiskolven ook, maar verder qua vers echt weinig. Er legt er maar eentje nu, dat is een baardkuifhoen, rest is sabelpoot en wel door de rui maar nog niet weer begonnen.
Ze houden wel van yoghurt en dat geef ik dan af en toe met wat vitaminespul doorheen. Ze zullen ook wel minder vocht nodig hebben als ze niet leggen en bij deze temperaturen.

Dan haal ik ook nog even wat vitamine extra bij de dierenwinkel, goede tip! :j Ze legt al bijna twee weken geen eieren meer, dus hopelijk duurt het voor haar niet al te lang dat ze haar energie op deze manier kwijt raakt. Hoe lang zijn jouw kippen gemiddeld in de rui?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:17

petitparis schreef:
iemand een idee waarom mijn kippen van tussen de 2 en 5 jaar opeens mini eitjes (formaat duivenei) leggen? Ik had eerder een kleine winterstop verwacht. Het betreft zowel de legkippen (herplaatsertjes uit de industrie) als amrocks van een hobbyfokker.

Eentje van de twee oudere hennen van mij deed dat nadat ze niet meer voor haar kuikens zorgde en ze ze als jong volwassenen losliet. Haar eerste ei wat ook mini-formaat, zeg maar eenderde van het normale formaat. Zat ook een ieniemini-mocht-geen-naam-hebben-dooiertje in, meer een gele, wazige vlek. Haar tweede ei was al wat groter en daarna legde ze alleen nog maar grote eieren. Heeft die van jou een broedse periode misschien gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:28

Hier deden de dames het ook goed met al het vuurwerk. Ik had meer stress of de kipjes het wel aankonden dan dat de kipjes last hadden :') De oppas-parkiet vond het een stuk spannender, die heeft een berg veertjes verloren.

De kippen zijn ze hier weer volop aan de leg. Eitjes zijn een stuk groter geworden. Kleine kipjes worden groot.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:44

Ha ha ha, herkenbaar! Ik ging regelmatig even in stal kijken of het goed ging. :D
Op 1 januari lagen er zowel een eendenei als een kippenei, dus dat zat wel goed. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:04

Nee geen broedse kippen gehad vorig jaar en al helemaal de laatste weken niet...

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:29

De rui op zich duurt bij de mijne week of 5,6 denk ik, niet precies bijgehouden. Dat is wel achter de rug maar leggen doen ze nog niet, ik verlicht niet bij en de dagen zijn nog te kort denk ik. Alleen 1 jonge kip van vorig jaar legt.
De kippen zijn hier hobby maar ben biologisch boer dus wij grijpen als er iets is zoals vermoedelijke ontsteking meest eerst naar natuurlijke middelen, doen veel met etherische olie bijvoorbeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:10

Hier legt nog niks. Vorig jaar (2e legjaar oude kipjes) wel al vanaf 28dec begon de eerste weer en 1e legjaar zo 9jan. Nu zijn dat dus 3e legjaar kipjes en de jonge moeten zelfs nog beginnen. Ik heb gelukkig een alternatief waar ik eitjes kan kopen, maar eigen is toch fijner.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:07

Wij hebben kipjes van (begin en eind) mei en die geven -hopelijk- straks dure eitjes. Ze vreten lekker door, maar leggen nog niks :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:12

Onze kippen kwamen in augustus, toen waren ze net aan de leg. En leggen nog steeds alle drie iedere dag. Ik hoor van de buurman die dezelfde soort kippen heeft, dat ze zo'n tweeënhalf jaar onafgebroken leggen en dat 't daarna ongeveer afgelopen is.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:47

Heb jij ook isa Browns? In de volksmond Barnevelders? Die van ons leggen ook bijna elke dag een ei, zijn nooit broeds en nauwelijks in de rui.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:57

Ceetje_bokt schreef:
Heb jij ook isa Browns? In de volksmond Barnevelders? Die van ons leggen ook bijna elke dag een ei, zijn nooit broeds en nauwelijks in de rui.

Barnevelders en Isa Browns zijn 2 heel verschillende kippen! Isa Brown is een leghybride, de Barnevelder een oud ras. Ze lijken uiterlijk ook niet op elkaar B-)

Mijn kippies van mei geven sinds 2 maanden elke dag eitjes <3

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:10

Ik ben ervan overtuigd dat ik vijf hanen aan de broed over heb gehouden, dus geen eieren van die kant (september 2018). Eén hen in de rui en dus geen eieren, waardoor we nu van één andere hen alleen nog elke dag een eitje hebben. Zodra er weer een broeds wordt, gaan er gelijk weer eieren onder. Zou zo graag eigen gefokte hennetjes willen!

Oh ja, mocht er iemand interesse hebben in één of meerdere hanen, laat het dan weten. Kosten niets. Het zijn raszuivere New Hampshires, super rustig, super vriendelijk, hier hebben ze nog geen enkele keer gekraaid. Misschien om de eigen bloedlijn te verversen of een mix met een ander ras te maken? Ik kan helaas niet alle hanen houden, hoe graag ik dat ook zou willen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:52

Vanmiddag heb ik de hen in de rui een bakje kwark met meelwormen gegeven. Ze wilde steeds niet echt eten, maar hier zat ze zichtbaar van te genieten. Nam echt de tijd om haar bakje bijna leeg te eten. Zo schattig om te zien, dat bekkie met zo'n witte veeg alsof een kind voor het eerst zelf eet! <3 Ik hoop dat ze snel weer opknappen heen gaat! Ondertussen lijk ik wel een verenjutter. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:08

Oh, kwark. Dat kan ik ook wel eens geven, goed idee!
@ Cee-tje, ik denk Barnevelders maar ze lijken ook op Welsummers, die worden ook hier in de omgeving veel gefokt. Ik was niet mee om ze te kopen en mijn man weet nooit wat ;)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:10

Ik woon nu sinds een tijdje op mezelf en kom alleen in het weekend bij mijn ouders, kom ik nu thuis - hoor ik ineens dat mijn 2 jonge haantjes poederkam hebben -O-
Iemand hier ervaring met poederkam en hoe je het moet behandelen?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:33

Ja hier helaas

Dagelijks insmeren met een antischimmelzalf met miconazol als werkzame stof. Bij mijn kipje werd het het veroorzaakt door mijten. Zonder behandeling van de mijt ging de schimmel niet weg dus probeer te achterhalen waardoor de poederkam is ontstaan.

En lange adem hebben, behandeling heeft hier maanden geduurd, rotzooi :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:20

Klinkt echt rot!

Aahw hier is Dotje toch nog in de rui. Dus terug naar 1 ei per dag..

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:27

Annienke schreef:
Ja hier helaas

Dagelijks insmeren met een antischimmelzalf met miconazol als werkzame stof. Bij mijn kipje werd het het veroorzaakt door mijten. Zonder behandeling van de mijt ging de schimmel niet weg dus probeer te achterhalen waardoor de poederkam is ontstaan.

En lange adem hebben, behandeling heeft hier maanden geduurd, rotzooi :(

Ah bah, wat vervelend :n
Ik ga morgenvroeg meteen op zoek naar de antischimmelzalf en inderdaad waar het door komt. Bedankt voor de tip! Ik hoop dat ze er zo snel mogelijk vanaf zijn :(

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:05

Volgens mij zijn mijn haantjes een beetje gay _O-
Ik pakte zojuist de ene haan op om te behandelen en dat vond hij niet zo leuk dus er kwam wat geluid uit, en de andere haan kwam toch eens boos op me af gesprint! Begon flink in m’n voeten te pikken en te doen. Meneer was niet tevreden. En toen ik de haan weer terug buiten zette, ging de andere haan er ook meteen even zo tegenaan schuifelen zoals hij altijd bij de hennen doet :')
Best een grappig gezicht _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:35

Even een schopje..

Ben weekend weg geweest en viel me op nu dat er groene ontlasting in de ren lag. Iemand een idee? Is het NCD? Of kan het wat anders zijn?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:07

idinn schreef:
Even een schopje..

Ben weekend weg geweest en viel me op nu dat er groene ontlasting in de ren lag. Iemand een idee? Is het NCD? Of kan het wat anders zijn?

Hoe is de conditie van de kippen? Lijkt er een loom?
Wanneer zijn ze voor het laatst ontwormd?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:57

Lees weleens mee in het topic maar nooit wat geplaatst omdat onze kippen de hobby zijn van mijn vriend. Hij heeft Orpington kriel en is echt gek op zijn kippen, ze zijn ook wel heel leuk!!
Hij is al een tijdje op zoek naar een buff colombia hennetje. Iemand hier die er een heeft ?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:42

Ik heb al jaren legkippen waar ik heel blij mee ben maar nu heb ik sinds 1 week een vleeskip (naakthalskip), weet iemand of een vleeskip ook eieren legt? Waarschijnlijk wel omdat er anders geen kleintjes komen maar weet iemand hoe dat zit!