Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:11

Ze popcornen en maken zoomies de hele dag door. _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:12

Dan hebben ze het iig naar de zin :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:20

Dat zeker ja. :D
De ren was dat betreft een goede keuze voor ze, ik kan ook echt genieten van hun n activiteiten en het enorm toegenomen geoink en gefluit. <3

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:43

Spannend of ze jonkies krijgen!

Ja happy cavia’s zijn zo leuk. Dat popcornen is zo leuk. Had ook nooit gedacht dat ze zó sterk hun eigen karakter zouden hebben :')

Afbeelding

Oma kwam peterselie brengen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:34

Ach, oma. <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:36

Ze hebben hier idd ook echt een eigen karakter, Willow is klein maar behoorlijk pittig en niet te beroerd om Meadow eens flink duidelijk te maken dat die moet opzouten. :')
Meadow is groter en lomper maar ook een stukje verlegener, ze is wel de drukkere/actiefste vd twee. :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:29

Word dan wel spannend of ze wel of niet jonkies krijgen.

Lieve oma heb je Emori!

Geweldig hoe puur dieren kunnen zijn. Vorige week kwam een familie vriend met hun dochter met syndroom van down langs. Ik had Apollo en Oliver mee genomen. Paps heeft een tuin van dik 30 meter lang dus ze mochten lekker grasmaaien haha.

Ik had Apollo gepakt zodat ze hem kon aaien. Normaal loopt ie echt te mopperen als ik hem aai maar bij haar was ie zo lief en piepte en murmelde heel zachtjes zo lief. Zo zie je maar dat dieren het heel.erg goed aanvoelen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:49

Ach, wat zoet. <3

Mijn moeder had een verrassing voor me, naast de twee setjes draadheksysteem, een berg hooi en wat voer wat over was van haar cavia (2 weken terug ingeslapen ivm ouderdom) had ze een driekleur borstelcavia gekocht. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
_O- :+: :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:52

Ik heb 2 van die beeldjes in mijn tuin

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:17

Ik heb er ook eentje, leuk zijn ze :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 22:22

Haha die heb ik ook, maar zijn in handen van mijn kinderen terecht gekomen en ik vond toen ineens een onthoofde cavia.. schrok wel even :-)

Hier ben ik heel druk bezig geweest om een soort playground te maken voor mijn mannen. Ben er best een beetje trots op. Hij is 180x80 cm en ze kunnen eronder, achter het hooi en in de huisjes. Ik kan zo als het goed is ook beter bij de cavia's als ik er eentje wil vangen of wat wil schoonmaken:
Afbeelding

En ik heb nu een laatste vriendje erbij. Nu is het hok echt vol! Maar ik was gefascineerd geraakt door de Cuy cavia. Ze zijn niet per se mooi, maar ze hebben *iets*. Ze ogen wilder en het zijn ook geen knuffeldieren. De fokker adviseerde om ze tussen tamme cavia's te houden, zodat ze ook zelf wat kalmer worden. Hij is een zilver agouti.
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:25

Wat gaaf gemaakt Beert!! En een Cuy is helemaal gaaf, dat zou ik ook ooit nog wel willen <3 Weet je hoe zwaar deze ongeveer kan worden? Mooi kleurtje ook!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:28

Is dit nog een jonkie?? Want Cuy zijn toch vooral veel groter (tot wel 3 kilo?? )

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:56

Oh, een cuy! <3
En wat een mooi verblijf, daar zullen ze wel heel blij mee zijn. :))

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:36

@ beert: mooi gemaakt! :j
@ lor1: hoe ver zouden ze nu kunnen zijn? Wel ff schrikken, maar die kleintjes zijn ergens ook wel weer heel erg leuk <3 hopen op kleine nestjes met vooral zeugjes dan maar. (Of gewoon een vette pens van het eten) :')

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 09:14

DubbelDun schreef:
Is dit nog een jonkie?? Want Cuy zijn toch vooral veel groter (tot wel 3 kilo?? )

Ja klopt, hij is van 17 juni, dus nu 7 weken. Hij is bij de fokker gecastreerd. Hij komt uit een nest van 5, dus geboortegewicht was met 102 gram niet indrukwekkend. Maar die groei komt nu een beetje. Ik las dat ze tussen de 3 en 4 maanden de 1 kilo moeten bereiken. Deze fokkers gaan niet zo voor de extreme groei (waar de ouderdieren vandaan komen dan), heb ik het idee. Maar verwacht tussen de 2 en 2 en 2.5 kilo. Het extra gewicht zit ook gedeeltelijk in de lengte, ze hebben een langere kop en langer lijf.

Hij is wel regelmatig in handen geweest en mensen gewend, want een Cuy is van nature schuwer en gevoeliger voor stress. Het is wat meer een "kijkdier" en ze zouden wat intelligenter zijn. Dus ik ben benieuwd :-)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:48

amy_leftover schreef:
@ lor1: hoe ver zouden ze nu kunnen zijn? Wel ff schrikken, maar die kleintjes zijn ergens ook wel weer heel erg leuk <3 hopen op kleine nestjes met vooral zeugjes dan maar. (Of gewoon een vette pens van het eten) :')

Ongeveer 4-5,5 weken, ze zijn nu ruim 9 weken oud. :)
Morgen heb ik ze 4 weken in huis en ze waren ong 5,5 week oud toen ik ze ophaalde, daar is de berekening op gebaseerd.
Nog een week of twee voor het échte duidelijk is begreep ik.
En ik zit en zat idd niet op biggetjes te wachten, wilde juist meer variatie tzt maar als er een mooi driekleur en/of zwart-wit zeugje bij zit ben ik alsnog blij.

Jij wilde nog een roodbont zeugje toch?
Mocht die erbij zitten wil ik je wel een berichtje doen. :)

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:26

Kennen jullie hier nog fokkers in de provincie Utrecht of Gelderland? Ben een beetje rond aan het kijken maar kan er niet zo veel vinden. :(
Ik heb tot nu toe caviastal de borsteltjes, caviastal marieke en combinatie furry friends forever gevonden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:39

Ik zou Kelwin Borgstein even benaderen op facebook, hij en zijn partner hebben caviastal A-Bella('s) in Nieuwegein/Utrecht en fokken met creme-lilac-wit (vnl driekleur) geloof ik.
Iig heel mooie cavia's vind ik zelf. :D

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:44

@Emily wat zoek je precies? Ik heb ook gefokt, tegenwoordig soms nog een nestje.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 14:18

emily17 schreef:
Kennen jullie hier nog fokkers in de provincie Utrecht of Gelderland? Ben een beetje rond aan het kijken maar kan er niet zo veel vinden. :(
Ik heb tot nu toe caviastal de borsteltjes, caviastal marieke en combinatie furry friends forever gevonden.

Veel fokkers zijn wel op Facebook te vinden, maar niet echt via een website. Je kan je aanmelden voor een Facebook groep met aanbod of caviastallen en dan daar een oproepje plaatsen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:06

beert schreef:
emily17 schreef:

Veel fokkers zijn wel op Facebook te vinden, maar niet echt via een website. Je kan je aanmelden voor een Facebook groep met aanbod of caviastallen en dan daar een oproepje plaatsen.

Hele goede tip zo ben ik ook aan mijn CH teddy mannen gekomen

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:44

@beert bedankt voor de tip! Ik zal me er binnenkort voor aanmelden.

@Ilja ben nu nog niet op zoek, maar wil in de toekomst misschien nog een caafje erbij. Of mocht een van mijn cavia's overlijden, dan haal ik ze veel liever bij een fokker dan bij een dierenwinkel.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:28

Caviaforum op Facebook mag je altijd vragen of er fokkers/opvangen/nestjes in jouw regio zijn of een oproep doen dat je een bepaalde cavia zoekt. :)
Cavia's aanbieden mag daar niet dacht ik.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:39

Op Facebook zijn inmiddels wel weer groepen waar ze te koop aangeboden worden.

@Emily ik fok zo nu en dan nog een nestje gladhaar creme/wit en creme/wit california zwart of choco.