Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:48

Ach, weetje...Wij lopen dit jaar een heel jaar FHN A. Voor cyno hebben we nog 1 punt nodig om te promoveren naar de B maar we zijn echt nog niet B klaar op wedstrijden. Vind het ook wel fijn dat we bij de FHN niet met 3 punten moeten promoveren. Mooi wat meters maken in de A en dan volgend jaar misschien eens naar de B. En zo niet, dan gewoon niet :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:02

Ik mag hier vast mijn vraag stellen, jullie trainen actief met je honden dus wellicht weten jullie hoe je dit aan moet pakken.

Ik heb 2 chihuahua's. Een teef van bijna 5 en een reu van 9 maanden. Ik voed ze goed en strak op, maar dat valt met eigenwijze chihuahua's niet altijd mee.
Isa luistert goed, maar dat lukte ook pas vanaf dat ze een jaar oud was :')

Nu hebben we Sammy erbij en dat is ook een mooi portret.

Sammy buiten erg gefocust op Isa. Wat Isa doet, doet hij ook. Waar Isa snuffelt, snuffelt hij ook.
Als ik Sammy roep en Isa is ergens aan het snuffelen komt het dan ook niet in Sammy op om te doen alsof hij mij hoort. Hij negeert me dan volledig en blijft achter Isa aan wandelen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken. Isa kent keurig commando "volg" of "naast". Sammy wil er niet zoveel van weten wanneer Isa in de buurt is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:10

Apart meenemen als eerste? Of gaat het wel goed als hij alleen meegaat? Als het goed gaat als ze apart zijn, dan proberen als je ze beide meeneemt. Als het een grotere hond was, zou ik zeggen ook een lange lijn er aan, maar ik ben bang dat het dan chihuahua werpen wordt? := Best lastig met die kleintjes, maar ik laat geen honden los die niet komen op commando. Los lopen moeten ze bij mij verdienen (als pup liep Tay wel los, tot hij 7 of 8 maanden was, toen heeft hij 1 of 2 wandelingen aan de lange lijn gelopen, maar goed dat is een herder haha)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:15

MyWishMax schreef:
Apart meenemen als eerste? Of gaat het wel goed als hij alleen meegaat? Als het goed gaat als ze apart zijn, dan proberen als je ze beide meeneemt. Als het een grotere hond was, zou ik zeggen ook een lange lijn er aan, maar ik ben bang dat het dan chihuahua werpen wordt? := Best lastig met die kleintjes, maar ik laat geen honden los die niet komen op commando. Los lopen moeten ze bij mij verdienen (als pup liep Tay wel los, tot hij 7 of 8 maanden was, toen heeft hij 1 of 2 wandelingen aan de lange lijn gelopen, maar goed dat is een herder haha)

Als hij alleen is gaat het beter. Niet altijd goed, maar over het algemeen wel.
Ik laat hem ook niet los. Denk ook niet dat dat ooit gaat gebeuren. Met wandelen loopt hij aan de lange lijn en verder kan hij geregeld uitrazen op het grote terrein van m'n ouders. Dus hij mist niet iets. En ik wil geen risico lopen. Ik weet dat hij snel afgeleid is en gewoon niet komt dan, dus daar waag ik het niet op :P
Een chihuahua is echt een geval apart. Die werken niet met "verdienen" etc :') Die werken met: "Wij verdienen altijd alles wat wij zelf willen".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:24

Daarom :j dan is een herder een stuk makkelijker :') maar ik weet dan niks meer, behalve wat je al doet... Moeilijk

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:21

Hopeloos hondje *\o/*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:32

Ahhhh, nee! Er zal vast wel een oplossing zijn, waarschijnlijk weten mensen die wat meer ervaring hebben met die kleintjes wel iets?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:47

Haha, nee zo hopeloos is hij niet hoor. Hij is nog maar 9 maanden en kan dit onder andere al:

Bij Isa kon ik pas vanaf 13 maanden "zit" aanleren :P Zo erg is hij nou ook weer niet _O-

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:43

Eerst zorgen dat de wawapuber komt als je alleen met 'm loopt. Mijn Csiva luistert ook niet zo goed als Luca erbij is. Dat is haar grote steun en speelmaatje. En helaas luistert die niet zo goed ;) Csiva wel perfect, behalve als Luca bedenkt niet te willen luisteren. Dan gaat ze tussen ons en Luca in staan en heen en weer kijken ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:44

En nog een filmpje van Csiv op 55 cm. Gisteren weer ff 2 kleine rondjes 55 cm gedaan. Ze kan gelukkig ook korte bochtjes als ze hoger springen moet ;)

http://youtu.be/62jaAWCW0k8

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:17

Ziet er goed uit Marleen! Leuk filmpje.
Die breed in het eerste rondje stond wel een beetje link nét uit lijn hè? Het ging gelukkig net goed want ze sprong bijna tegen de markeerpaaltjes aan, tenminste zo leek het.

Wij hebben afgelopen dinsdag bij de jonge hondenbehendigheidstraining met Mojo voor het eerst de slurf gehad. Niet dat meneertje daar ook maar enigszins van onder de indruk was hoor... Hij rende er doorheen alsof hij het al jaren deed, uiteraard nog niet met het zakdeel op de grond maar iets omhoog gehouden door de trainer. De sprongtechniek ging ook lekker, volgens de trainer heeft Mojo een hele goede sprongtechniek. Is overigens met latjes die nu om en om op de grond en aan 1 kant op de laagste stand liggen. Er wordt heel weloverwogen rekening gehouden met de leeftijd van de deelnemende honden.
Het om sturen en dan door de tunnel wilde dit keer niet zo heel erg goed, Mojo was erg afgeleid door de pups die op een meter of 10 van de tunnel vandaan achterlangs liepen om naar hun training te gaan. Daaraan zie je vooral dat hij nog echt een jonge hond is, zijn concentratieboog is niet altijd even lang.
Maar we hebben weer lekker getraind.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:36

Jep, ze kwam net niet fijn uit. Normaal hoef ik er nooit naar te kijken en springt ze de breed altijd keurig in het midden. Hier niet en ik denk dat het komt omdat alles wat korter stond dan waar ik rekening mee hield. Ik had haar in de bocht iets meer moeten sturen, dan was ze er wel recht voor gekomen. Dit is ons vrij trainen parcours, dat is altijd hetzelfde als de week ervoor, alleen nu stond het dus duidelijk iets korter allemaal waardoor csiva net niet de ruimte had om goed terug te komen in lijn voor de breed.
Gelukkig stonden er alleen maar prikkers en geen dikke palen ;)

edit, zie nu je verhaal over Mojo :D
Fijn dat het allemaal zo goed gaat :) Ben heel benieuwd hoe hij het straks gaat doen :)

Bij Csiva merk ik trouwens dat ze op 55 cm veel bewuster springt dan op 45 cm. Daar hoeft ze totaal niet bij na te denken ofzo. Raar beest ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:39

Ja, ik ben ook erg benieuwd hoe hij het gaat doen. Maar voorlopig doen we nog rustig aan, en trainen we alleen heel erg spelenderwijs en puur gericht op de basis. Ben benieuwd of ik wat dat betreft verschil ga merken met Tapas, waar de basis toch wat minder goed is aangeleerd destijds.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:21

Ziet er goed uit Marleen!

Leuk dat Mojo het zo goed doet Odin.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:45

Ziet er goed uit Machie. Ziet er ook best snel uit.

Leuk filmpje limoen Vind het er super schattig uitzien :D

Ik heb ook een paar filmpjes van de training. Niet geheel vlekkeloos. Maar dat zijn echt mijn fouten. 1ste filmpje is het laatste stukje van het parcours. Na de paaltjes gaat hij niet direct de tunnel in. Ik had nog 1 stap door moeten lopen of beter/eerder aan moeten geven. 2de filmpje een lat dat komt omdat ik net kijk roep terwijl hij springt := . En hij mist de paaltjes. Verder tevreden.
http://youtu.be/NEbmQyS2-IE

http://youtu.be/SU26B7fqA6c

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:54

Csiva is ook best snel voor zo klein als ze is ;)

Mandje, leuk filmpje. Wat een boel hond heb je ook als ie door de palen moet ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:00

Boco is sowieso toch wel aardig groot?

Wel leuke filmpjes :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:09

Jinn is gegrepen van de week. Gelukkig niet ernstig en hij heeft helemaal niks, maar de schrik zat er wel even goed in.

Een vriendin van mij heeft een Rottweiler en een Duitse Herder. We waren aan het wandelen, zoals we 3 keer in de week doen. Nooit iets aan de hand. Jinn begon te rennen op het grasveld en haar Herder volgende en niet veel later de Rottweiler ook. Ik kreeg het idee dat de Rottweiler gefixeerd was op Jinn want hij liep continu om hem heen te drentelen. Op het moment dat ik dacht laat ik hem terug roepen, stel je voor dat het mis gaat, ging het inderdaad mis. De Rottweiler pakte eerst haar Herder in de achterpoten en die hond stopte. Moest ook wel := Vervolgens rende Jinn vrolijk door en de Rottweiler rende achter Jinn aan. Jinn is natuurlijk veel sneller en ik kreeg het idee dat de Rottweiler dat niet kon waarderen en pakte Jinn volop in de rug. Gelukkig liet ie meteen ook weer los maar pakte hem daarna in de voorpoot. Jinn kwam snel naar mij toe gesneld en liep iets kreupel. Even stukje mee gelopen en toen verdween de kreupelheid. Ook op de rug was niks aan de hand.

Vervolgens belde dus die vriendin haar vriend om de Rottweiler op te halen, zodat we verder konden wandelen. Voor de rest niks aan de hand. Heb haar wel gezegd, als dat nog een keer gebeurd, wil ik niet meer samen wandelen. In ieder geval niet met die Rottweiler er bij.

Rottweiler is wel vaker fanatiek naar/op andere honden maar nog nooit zo naar Jinn. Net of de knop ineens omging.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:11

Dank jullie.
Ja Boco is sowieso 60 cm hoog.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:50

Dat valt me nog mee, 60 centimeter. Voor een BC wel hoog, maar mijn Laekense is 62 centimeter en Mojo is net zo hoog als Boco, ook 60 centimeter dus.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:15

Leuke filmpjes mandje

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:01

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:23

Ja klopt Nobel01, met een beetje mazzel kan ik de stand zondag aanpassen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:14

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:03

Afbeelding

Bij ons in de buurt had een fotowinkel kortingen voor studiofotografie. Natuurlijk mochten Flappie en Jinn er heen.
Bovenstaande is het geworden. Ben er blij mee ;)