Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:15

Marg schreef:
Even een inval in deze groep. Mijn kippen hadden wormen. Na eerst een verkeerd middel via de dierenarts, de kippen ontwormt met dit middel: https://www.kippenhuis.nl/beaphar-wormm ... gels-100ml

Weten jullie hoe lang je de eieren niet mag eten na toedienen van het middel?

Ik hou zelf altijd 14 dagen aan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:28

SpeechLess schreef:
Ahh wat een schattig eitje :)

Hier helaas minder leuk nieuws. De kip waar ik even terug al over schreef is vannacht doodgegaan. Het ging de laatste weken eigenlijk juist weer goed, maar toen ik gisteren eind vd middag thuis kwam zag ik haar niet op stok zitten en de andere al wel. Toen bleek ze in de bak met zand te liggen (waar ook altijd plasjes in staan na het regenen, dus ze lag deels in nattigheid). Ze leefde nog wel, maar bewoog alleen haar kop een beetje. Vervolgens haar naar binnen gehaald en in een aparte kamer in een doos met hooi gezet en nog wat vitamine en wat water in bekje gespoten en gehoopt dat ze de nacht nog doorkwam. Maar helaas dus niet, arm kippetje :(:)

Dit lijkt mij zó vreselijk om mee te moeten maken... helaas hoort het er ook bij, maar ik vind het heel triest voor je. :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:24

Matheno schreef:
Marg schreef:
Even een inval in deze groep. Mijn kippen hadden wormen. Na eerst een verkeerd middel via de dierenarts, de kippen ontwormt met dit middel: https://www.kippenhuis.nl/beaphar-wormm ... gels-100ml

Weten jullie hoe lang je de eieren niet mag eten na toedienen van het middel?

Ik hou zelf altijd 14 dagen aan.

Ik geef die van mij Finendo Cox & Worm. Daar heb je geen wachttijd bij. De eieren kun je gewoon elke dag blijven eten, je proeft ook geen verschil. Het is ontworming op natuurlijke basis, welke ik bij de Welkoop heb aangeschaft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:42

Na alle pech van vorig jaar zaten we eindelijk in rustig vaarwater. Ik was dan ook heel blij met onze eerste eigen jonge aanwas deze zomer, maar nu maak ik me toch weer grote zorgen. Éen van onze jonge hennetjes (juni 2018) loopt sinds een paar dagen flink mank. Mijn grootste angst zou de ziekte van Marek zijn, maar ik weet niet genoeg daarvan om meteen conclusies te trekken.

Hierbij een filmpje van deze ochtend

Enkele feiten:
- ze is nu 6 maanden oud
- ik dacht een tijdje geleden dat ik haar wat mank zag maar het trok ook weer weg tot vorige week.
- de eerste 2 dagen dat het zo ernstig was trok ze zich terug, lag veel en wou amper eten
- nu voegt ze zich bij de rest en oogt verder fit. Eet en drinkt goed
- het lijkt alleen haar pootje te zijn waar ze last van heeft, is verder goed stabiel in evenwicht, gebruikt haar vleugels ook goed.
- houdt de poot wel omhoog als het typische klauwtje maar strekt haar poot niet naar voren of achteren.
- ze leunt soms wel op haar zere been, maar spreidt het pootje niet goed uit. Staat daardoor soms op het vuistje in plaats van pootje.

Wat denken jullie hiervan? Ze heeft nog 2 zussen en een broer uit het zelfde nestje hier en daar is tot nu toe niets aan te zien.

Galaika

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:00

1 van onze dames had dit ook, bleek een verkorting van de pees te zijn. We hebben haar vorig jaar oktober in huis gehaald, ze is in juli overleden.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:31

Geen bumblefoot of kalkpoot? Daar kunnen ze behoorlijk mank van worden
Ook een verstuiking door een verkeerde landing zou nog mogelijk zijn

Marek zie ik er absoluut niet in

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:00

Buiten de genoemde zaken: misschien iets scherps in het pootje?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:02

Vind het er ook niet als Marek uitzien. Denk eerder een kneuzing of breuk

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:18

Raar Murosch, is er niks te zien aan het pootje?

Hier zijn een paar kippen in de rui en ze zijn toch chagrijnig... Vliegen elkaar continu aan, jagen elkaar weg bij het eten terwijl ze dan niet zelf gaan eten.. Hoop dat de rust snel weer terug komt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:00

Heeft iemand van jullie misschien een tip waar je goedko(o)p(er) meelwormen kunt kopen? Ik betaal me blauw bij de Welkoop... 13 Euro voor 500 gram en met 12 enthousiastelingen is dat er met een week tot twee weken doorheen. :$

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:16

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:23

Dat is een stuk voordeliger, zeg! Ga ik ook daar bestellen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:25

Ik bestel in het groot bij lyra-pet.de

Pas weer een besteld, 5 kg voor zo'n 48 euro, goedkoper heb ik ze nog niet gevonden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:32

Ik koop ze vaak bij Cranenbroek, maar helaas geen idee wat ze daar kosten. Wel ook erg goedkoop iig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:37

Dank jullie wel! _/-\o_

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:40

Is er hier misschien iemand met Noord hollandse blauwen? Het lijkt me leuk om die uit te broeden in maart/april. Ik wil wat variatie in mijn toom kippen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:42

Daar heb ik geen ervaring mee. Ik snap wel je wens voor variatie: wij lopen af en toe te grappen om twee broedeieren van de Ayam Cemani volgende keer tussen de 'gewone' broedeieren te leggen. :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:00

Ik heb een nhb haan gehad en nu een hen. Ik vind het een heel fijn ras. Legt goed en makkelijk tam te maken.

Dit was mijn jonge haantje
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:34

Mooi dier! Mochten jullie iets weten over broedeieren van de nh blauwe, dan hoor ik het graag!

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:18

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:07

Hoe zijn jullie kippen Oud & Nieuw doorgekomen? De jonkies van mij vonden de knallen niet leuk, tot ze doorhadden dat de oudere dames er niet veel om gaven (alleen bij de knetters zaten ze rechtop). De eenden maakten er niets van en sliepen er gewoon doorheen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:11

Geen enkel probleem hier, en het was voor allemaal de eerste keer. Overdag gewoon lekker buiten gescharreld en er werd toch al serieus geknald, maar ze keken niet op of om. Toen ik nog even ging kijken om 1 uur waren ze lekker aan het snurken :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:30

Ah gossie... één van mijn hennen is al een paar dagen bezig met het verliezen van haar nekveren. Helemaal kaal - ziet er niet uit - en ze is niet helemaal haar zelf (logisch). Er zitten wel heel veel mooie exemplaren tussen de veren op de grond, dus die bewaar ik, maar ik vind het wel sneu. Vandaag maar even een bakje kwark voor haar halen. Ze wilde gisteren niet eens meelwormen eten, vandaag een paar happen tot die andere hen haar wegjoeg. Zal haar wel even apart zetten, want ze loopt een beetje met haar ziel onder haar vleugels.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:34

Ik heb ook mooie veren van mijn kippies gespaard met het idee er ooit eens wat dromenvangers mee te gaan maken.
Hier zijn ze ineens een beetje van het groenvoer af, normaal verslinden ze het. Nu kan ik ze met wat komkommer nog wel overhalen, en maiskolven ook, maar verder qua vers echt weinig. Er legt er maar eentje nu, dat is een baardkuifhoen, rest is sabelpoot en wel door de rui maar nog niet weer begonnen.
Ze houden wel van yoghurt en dat geef ik dan af en toe met wat vitaminespul doorheen. Ze zullen ook wel minder vocht nodig hebben als ze niet leggen en bij deze temperaturen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:39

iemand een idee waarom mijn kippen van tussen de 2 en 5 jaar opeens mini eitjes (formaat duivenei) leggen? Ik had eerder een kleine winterstop verwacht. Het betreft zowel de legkippen (herplaatsertjes uit de industrie) als amrocks van een hobbyfokker.