Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:31

Volgens hun maken ze bij alleen gas nog gewoon alles mee en voelen ze alles, alleen omdat ze dus onder narcose zijn kunnen ze er niet op reageren zeg maar... En is het ook niet te doen om dat gas toe te dienen als ze nog helemaal wakker zijn omdat er een buisje of zo in de keel moet en dat krijg je er niet in als ze 'bij' zijn. En ze hadden veel ervaring met ratten zeiden ze. Klonk dus allemaal erg aannemelijk en overtuigend. En ze zijn alle 3 daar gecastreerd en alle 3 gewoon helemaal goed gegaan. Behalve dan dus dat Jax dat abces bleef houden.. Daarom moest hij weer terug onder het mes...

Hoe dan ook kan ik het nu helaas niet meer terugdraaien of hem ergens mee terugkrijgen en is het niet meer of minder k.ut dat hij er nu niet meer is.. Maar was inderdaad wel van plan om voor een eventueel volgend bezoekje nog eens een rondje dierenartsen te bellen en te vragen hoe of wat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:08

Als er pijnstilling wordt gegeven voelen ze niks. Een buisje in de keel? Intubatie of iets dergelijks? Dat hoeft helemaal niet (bij voorkeur niet zelfs). Je kunt een rat prima volledig wakker in een klein bakje of groot masker zetten waar je het gas volledig op aansluit. Dan vallen ze vanzelf in slaap.

Yinthee schreef:
Klonk dus allemaal erg aannemelijk en overtuigend.

Snap ik. Dat is ook het lastige er aan, als 'leek' is het zo moeilijk om te weten waar je op moet letten. En er is bijna geen DA die toegeeft dat ze het niet weten of eigenlijk weinig ervaring hebben met ratten. Pas als je bij een ècht ratkundige DA bent geweest (en dat is een handjevol in NL) weet je het verschil. :)

Yinthee schreef:
En ze zijn alle 3 daar gecastreerd en alle 3 gewoon helemaal goed gegaan. Behalve dan dus dat Jax dat abces bleef houden.. Daarom moest hij weer terug onder het mes...

Bij gezonde ratten (3 x castratie) kan het inderdaad prima gaan. Dan is het niet ideaal, maar dan zijn ze sterk genoeg om uit de narcose te komen. Echter bij ratten die al iets mankeren (abces -infectie dus-) is zo'n injectienarcose vaak de genadeklap op een al minder sterk gestel. En dan gaat het dus mis. Ik hoor het ook vaak bij baarmoederontsteking. Dat is toch al een pittige operatie, maar gaat vaak mis door de narcose en niet door de ingreep op zich. Zonde en heel kwalijk dat dierenartsen hier maar mee blijven aanklooien. Ik zeg het echt niet om je een rotgevoel te geven, maar om te helpen (geldt voor iedereen die meeleest): Laat geen ratten meer opereren met welke vorm van injectie dan ook en ga naar een dierenarts die echt ervaring met ratten heeft (en die dus meerdere ratten per week zien en opereren). Dan krijgt je rat tenminste een heel goede kans. Ik ga zelf altijd naar dierenkliniek Lunetten in Utrecht.

mvdende

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:56

Hoe open je de beste aanval op mijt?

Hangmatten wassen op 70 graden: check

Kooi schoonmaken met chloor: check

Alle plastic in chloor weken: check

Alle niet wasbaar en klein genoeg voor de vriezer, 3 weken invriezen: check

Alles te groot voor de vriezer in een vacuüm zak: check

Dierenarts bezoek met selamectine: check

En last but not least, Beaphar anti luchtpijp mijt 1 druppel per 200 gram, ratje van +500 gram dus 3 druppels:check

Vergeet ik nog iets? Hij blijft jeuk hebben.

Ps heb nu 1 rat omdat ik z'n broer vlak voor mijn vakantie in heb moeten laten slapen. Zondag ga ik nieuwe rittens halen. Komen in een andere kooi en krijgen gelijk ivermectine druppels

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:18

Ik denk dat je aardig op weg bent (al had ik geen chloor gebruikt :o ), ik zou niet veel meer kunnen verzinnen. De jeuk kan denk ik komen door de huidbeschadiging of herstellen van de huid.
En niet te vergeten: dit zo'n 3 keer herhalen (om de 6 dagen geloof ik).
Veel plezier met je nieuwe rittens! Hopelijk blijven die mijt-vrij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:01

Ik ga de volgende behandeling zaterdag starten. Dan maak ik het hok schoon met dettol.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:54

mvdende schreef:
Ik ga de volgende behandeling zaterdag starten. Dan maak ik het hok schoon met dettol.

De mijne bleven na mijt ook nog lang last houden van jeuk, ook al was het ongedierte echt wel weg (bevestigd door dierenarts). De dierenarts heeft ons toen een vitaminekuur en een oliekuur voor de vacht meegegeven en een paar weken later hadden wij weer super vrolijke ratjes met een mooie vacht.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:59

Ik heb vanmiddag vitamine druppels gehaald. Dat in combinatie met alles nog een keer behandelen, dan ben ik er hopelijk vanaf

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:59

@Redpassion, weet je toevallig ook waarom injectienarcose ratten vaak de das omdoet?
Ik heb idd altijd overal gelezen en gehoord dat injectie absoluut niet ok is. Maar nooit de reden erachter :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:32

Ik heb nou toch wat leuks ontdekt :)) Weet niet meer precies waar ik het had gelezen maar ergens had iemand het over een keukenrol ophangen in het hok. Naast dat ze het super leuk vinden dat ze erop kunnen klimmen en die rol dan gaat draaien (echt geen gezicht :+ ) kunnen ze zo ook hun eigen nestmateriaal eraf plukken. Frummel is nu ook weer druk bezig met een nestje bouwen, zo leuk om te zien <3

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:46

Jaaaa dat is leuk he, Smee__! Doet het hier thuis ook goed!

Ik ben vandaag bij de exoknaag geweest, nieuw huisje gekocht voor de dames, gedroogde meelwormen en gedroogde stukjes banaan. De dames zijn weer verwend!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:56

Leuk! Hoe was het verder daar?
Ik ga volgende maand, want die is groter. :) En tot dan niks kopen voor ze.. want anders ga ik voor niks :+
Heb je nog iets met de marktplaats-dames gedaan?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:08

de marktplaats dames is niet doorgegaan, ik twijfelde heel sterk (waardoor weet ik niet) en ik had daarom zo iets van: nee, toch maar niet. Hopelijk vinden ze een ander thuis.

Ik vond het wel weer groot genoeg :') Ik heb echt tig rondjes gelopen en bleef steeds nieuwe dingen zien :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:24

Ik kom me hier weer melden :D Enkele jaren terug 4 ratten gehad maar toen mijn één na laatste is overleden is de andere naar een nieuw huisje gegaan.

Nu ik een zelfstandige plek heb wil ik weer aan ratten beginnen. Ik zit al flink rond te kijken maar wil ze niet van een ratterie. Alleen van een opvang of herplaatsers. Mocht iemand dus toevallig iets weten hoor ik het graag :D

Ik kan reizen tot ongeveer Gelderland/Noord Holland vanaf Friesland.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:57

Hey! Welkom :D
Wat leuk dat je weer gaat beginnen!
Kijk eens op de fb pagina 'Knaagdieren zoeken gouden hangmatjes'.
Daar delen mensen advertenties of zetten ze zelf advertenties als ze niet meer voor hun ratjes kunnen zorgen.
Zelf heb ik twee broertjes van marktplaats gehaald.

Het gaat trouwens mega goed met ze. We kunnen ze voorzichtig oppakken maar aaien en spelen altijd :D Ook geen derde-wiel-perikelen, ze zijn gewoon leuk met elkaar :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:48

Super tip, dankjewel die kende ik nog niet :D

Ik moet zeggen dat ik wel enigszins huiverig ben voor het karakter van mijn toekomstige ratjes. Bij mijn vorige ratjes waren twee ontzettend lief, één was een bijtend monster en één was gewoon heel bang.

Ik ben wel voornamelijk op zoek naar leuke knuffelratten en niet een volledig project. Ik heb mijn handen wel vol aan mm hondenproject :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 05:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn aanwinsten van exoknaag vandaag. Inclusief kooi, de heb ik echter uit Heerlen gehaald. Lange reis en lang kooi soppen, maar tis zo leuk de rittens te zien stuiteren ! Nu naar bed. Trusten :o

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:48

Hoe doen jullie dat met jonge ratten en dierlijke eiwitten geven? Ik ga voor mannetjes en heb gelezen dat ze boven een jaar zo min mogelijk dierlijke eiwitten moeten ivm tumoren.

Ik ga science selective voeren en zou daarbij tot een jaar dus ook hondenbrokjes kunnen geven. Maar hoeveel en hoe vaak doe ik dit?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 07:33

Ik geloof dat er wordt aangeraden om tot een half jaar 3x per week dierlijk bij te voeren, en een half jaar tot een jaar 1x, daarna volledig overgaan op vega. Ik zou er dan gewoon een beetje hondenvoer doorheen mengen. :P

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:18

Vandaag is één van onze drie kereltjes door de dierenarts ingeslapen. ;( Gisteren lag hij ineens half verlamd in zijn kooi. Waarschijnlijk heeft hij een hersenbloeding gehad. :( Hij was te suf en niet meer in staat om te lopen om er mee door te gaan...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:09

Och jeetje :(:)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:44

Ah wat sneu. :(
Heel veel sterkte.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:32

:(:) sterkte!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:59

Mijn oudje, Mulan, is vorige week vrijdag geopereerd aan een tumor. Wat onder de huid voelde als een kleine knikker, bleek een vrij grote tumor te zijn. Ik kon er helaas ivm studiereis zelf niet bij zijn, maar mijn vriend heeft heel goed voor haar gezorgd :) Alles is gelukkig goed gegaan, en maandag mogen de hechtingen eruit. Dan kan ik gelukkig wel weer mee naar de DA, dus dan kan ik gelijk vragen wat voor tumor het was. Ze heeft gelukkig een langwerkende AB injectie gehad na de operatie, dus geen gedoe gehad met spuitjes!

Sterkte Soesita :(:)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:30

Bedankt allemaal. Dochter was er even niet goed van. ;( Het zijn eigenlijk haar ratjes, maar ik ben er zelf stiekem ook erg aan gehecht moet ik zeggen. <3
Nu hebben we nog maar twee oude heren. Als er hier bij gelegenheid een koppeltje jonge kereltjes een goed thuis zoekt, hebben we eventueel wel plaats voor ze...

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:41

Hopelijk blijft het allemaal weg en kan ze nog een poosje mee Eelmo!

Hier a.s. dinsdag gezinsuitbreiding <3 Ga er 2 ventjes bijhalen.