Als er pijnstilling wordt gegeven voelen ze niks. Een buisje in de keel? Intubatie of iets dergelijks? Dat hoeft helemaal niet (bij voorkeur niet zelfs). Je kunt een rat prima volledig wakker in een klein bakje of groot masker zetten waar je het gas volledig op aansluit. Dan vallen ze vanzelf in slaap.
Yinthee schreef:Klonk dus allemaal erg aannemelijk en overtuigend.
Snap ik. Dat is ook het lastige er aan, als 'leek' is het zo moeilijk om te weten waar je op moet letten. En er is bijna geen DA die toegeeft dat ze het niet weten of eigenlijk weinig ervaring hebben met ratten. Pas als je bij een ècht ratkundige DA bent geweest (en dat is een handjevol in NL) weet je het verschil.
Yinthee schreef:En ze zijn alle 3 daar gecastreerd en alle 3 gewoon helemaal goed gegaan. Behalve dan dus dat Jax dat abces bleef houden.. Daarom moest hij weer terug onder het mes...
Bij gezonde ratten (3 x castratie) kan het inderdaad prima gaan. Dan is het niet ideaal, maar dan zijn ze sterk genoeg om uit de narcose te komen. Echter bij ratten die al iets mankeren (abces -infectie dus-) is zo'n injectienarcose vaak de genadeklap op een al minder sterk gestel. En dan gaat het dus mis. Ik hoor het ook vaak bij baarmoederontsteking. Dat is toch al een pittige operatie, maar gaat vaak mis door de narcose en niet door de ingreep op zich. Zonde en heel kwalijk dat dierenartsen hier maar mee blijven aanklooien. Ik zeg het echt niet om je een rotgevoel te geven, maar om te helpen (geldt voor iedereen die meeleest): Laat geen ratten meer opereren met welke vorm van injectie dan ook en ga naar een dierenarts die echt ervaring met ratten heeft (en die dus meerdere ratten per week zien en opereren). Dan krijgt je rat tenminste een heel goede kans. Ik ga zelf altijd naar dierenkliniek Lunetten in Utrecht.