Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:42

Ja ik weet dat entingen e.d. een goede ontwikkelingsachtergrond hebben, en al lang veilig gebruikt word enz, maar omdat je hond dus niet reageert op een vaccinatie maakt het niet uit om hoogstwaarschijnlijk onnodig aantal jaren vaccinaties erin te laten rammen? Mag je uiteraard zelf prima vinden. Ik vind het wel fijn dat ik gewoon kan laten checken of iets nodig is of niet en kies daar niet voor. Ondanks alle goed doorontwikkelde vaccins. Als het niet nodig is, is het niet nodig. En is het wel nodig, krijgt ze ze en heb ik ook vertrouwen in de kwaliteit en werking van de vaccins. Maar het gehele plaatje met de kennis en optie van titer bepaling vandaag de dag; daar mogen eigenaren best beter over geïnformeerd worden ipv dat een praktijk standaard aanhoud om gewoon te vaccineren zonder checks. Eigenaren zouden de keus en informatie moeten krijgen dat er meer mogelijk is met het oog op de gezondheid van hun dieren. Daar wringt het mij vooral vind ik. En een voorkeur hebben voor het een of ander hoor je me niet perse over hoor of oordelen maar niet geloven in titer bepaling vond ik idd wel een rare statement en dat mag ik vinden :) net zoals jij dat onzinnig mag vinden. Of dat ik het idd vreemd mag vinden dat iemand niet kiest voor titer wanneer ze weten wat het inhoud en dan toch kiest voor standaard entingen erin laten zetten zonder meten. Ieder z’n mening en verantwoording voor eigen dieren.

Zelfde met ontworming wat nog steeds preventief geadviseerd word door velen. Wat helemaal geen effect heeft om preventief te geven. Dat is imo geld klopperij dan ja. *uitzonderingen daargelaten maar in principe check je toch liever ook gewoon eerst de ontlasting. Want je gaat anders pillen geven voor iets wat helemaal niet werkt als er geen wormen zijn, tenzij er wel wormen zijn < waar je met een check achter komt. Als je vandaag een pil geeft kunnen ze alsnog volgende week wormen krijgen.

Dus goed doorontwikkelde vaccins of niet, ik vind het idd onnodig om dat gewoon erin te laten duwen ja, ook al zou m’n hond niet reageren op een enting. Genoeg die er echt niet lekker van zijn hoor dus als je ze dat kunt besparen. En zeker bij jonge honden, oudere honden en honden met aandoeningen is dit echt een ding hoor. Daar zou ik absoluut van willen weten of enten nodig is of niet voor ik vaccinaties erin zou laten zetten. Voor die doelgroepen is het echt wel een flinke extra meerwaarde nog ook. Arya is bv van de rabiës enting altijd echt een paar dagen echt niet lekker. Nu is die niet laten zetten geen optie voor ons met waar we wonen maar anders zou ik die bv idd niet standaard zetten al, even als voorbeeld. Maar ja ieder z’n eigen mening en ieders eigen beslissing :) zo maak ik ook beslissingen wat een ander misschien anders zou doen, ook prima.

Maar ik ben wel pro meer en betere voorlichting omtrent titer-bepaling. Imo is daar echt wel veel te winnen want het is in basis gewoon een fantastisch concept. Meten = weten blijft echt wel de toekomst imo.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:56

Ik bedoelde niet dat jouw statement onzinnig was (sorry als dat zo over kwam). Ik bedoelde dat ik het onzinnig vindt om negatief te oordelen over de keuze om wel of niet te titeren (of iemand nu voor wel of niet kiest).

Mij maakt het inderdaad niet uit of ik er jarenlang onnodig vaccinaties in “ram”. Als ze nodig zijn top, als ze onnodig zouden zijn dan hebben ze een extra -in mijn ogen onschuldig- prikje gehad waar mijn honden niks van geleden hebben. Ik geloof namelijk niet dat ze een negatief effect hebben op mijn honden. Jouw bericht/betoog komt op mij over alsof je vindt dat er zo veel slechte stoffen met negatieve effecten in een vaccinatie zouden zitten en dat het dus slecht zou zijn -bij gezonde honden die er niet op reageren- om gewoon jaarlijks standaard te vaccineren. Daar verschillen we dan in van mening. En als een hond niet gevoelig is voor of negatief op de vaccins reageert, vind ik zulke statements een beetje angst aanpraten als ik eerlijk ben.

En even voor de duidelijkheid: er is niks mis met titeren, en ik zie ook in dat het zelfs erg voordelig kan zijn, zeker in bepaalde situaties. Maar er is ook niks mis met gewoon jaarlijks vaccineren mits je hond er niet negatief op reageert. Dat is het punt wat ik wil maken. Goede voorlichting rondom titeren vind ik alleen maar goed, dan kunnen mensen zelf die afweging maken.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 06:46

IMANDRA schreef:
cursebreaker schreef:
edit:

Titer-bepaling is ook gewoon feiten en wetenschap. Daarin kun je weinig mening toevoegen over erin geloven of niet; of je moet al helemaal niet in wetenschap geloven natuurlijk :+

Uiteindelijk geloof ik wel dat de meeste DA's, zéker die in loondienst, daar zitten voor de gezondheid van de dieren die ze zien. Niet om mensen maar zo veel mogelijk af te laten tikken.

Knip.

Meet het dikgedrukte ben ik het zèker niet eens. Als ik naar de casus van Jip kijk, hebben we vrij weinig aan onze dierenarts gehad. Hij heeft de standaard testen uitgevoerd waar een diagnose uit kwam van lik-mijn-vestje. Jip was/is echt flink ziek waarbij er serieus niet verder gekeken werd dan hun neus. En dat neem ik ze nog steeds kwalijk.
Als ik zelf niet medisch onderlegd was èn goede connecties met kennis van zaken had, dan had ik dit weekend met hoge spoed naar de kliniek gekund met alle gevolgen van dien. Dus nee. Echt niet elke dierenarts zal alles uit de kast trekken voor je dier. Die tijd is geweest.

Daarnaast is Jip een hond die op alle vormen medicatie, supplementen etc. Vrij heftig reageert, soms met gedragsverandering. Dus ik ben blij dat hij als minstens 4 jaar geen enting meer gehad heeft + wormenkuur. We sturen om de zoveel tijd ontlasting op en that's it.

Oke, nu duik ik weer onder mijn steen :evaw:

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 06:47

Het is vooral het feit dat je gewoon niet weet of ze wel beschermd zijn, los van of zo’n vaccinatie wel of niet onnodig een belasting is. Want idd dat is sowieso een afweging die ieder zelf moet maken. Dat kan iemand idd vinden mee wegen of niet en dat is ieders eigen mening natuurlijk.

Maar je kunt dus elk jaar vaccineren maar als het niet aanslaat loopt je hond gewoon onbeschermd rond en dat weet je alleen door te checken. En dat onbeschermd rondlopen zou ik persoonlijk dus wel echt een ding vinden. Je weet het dus gewoon niet zonder een check. Dus los van alle discussie punten zou dat eigenlijk hetgeen zijn wat het allerbelangrijkste is. Want waar vaccineer je dan voor, als je dier alsnog onbeschermd rondloopt (& je weet het niet). En je moet toch naar een DA om te vaccineren, de titer zelf is de moeite niet om te laten doen, dus in die zin snap ik persoonlijk dat idd niet. Dat nu de mogelijkheid er is, mensen er idd geen gebruik van maken maar vooral de slechte inlichtingen en de vele DA’s die er nog zo weinig of niks mee doen en klanten geen opties geven. Met standaard vaccineren en niet meten weet je dus gewoon niet of je dieren beschermd zijn. Die garantie is er niet als je standaard vaccineert Zonder checken. Het slaat gewoon niet altijd aan. Dat zou imo als eigenaar hetgeen zijn waar ik Vooral over zou nadenken mbt wel/niet titer bepaling willen doen. Je denkt dat je dan netjes vaccineert elk jaar maar je hond kan alsnog onbeschermd rondlopen en dan heb je er dus helemaal niks aan gehad (& gooi je je geld net zo goed weg)

En dat het vol zit met allemaal slechte stoffen. Dat zeg ik niet perse Maar ik ben wel van mening dat als zoiets er niet in zou hoeven het onnodig is. Het is man-made en ja zeker doen vaccinaties goed werk maar waarom zou je het inspuiten als het niet hoeft (en wederom, standaard inspuiten zonder checken betekend niet dat ze beschermd zijn, dat weet je gewoon niet en is geen garantie en kan dus heel simpel gecheckt worden). Maar zo vind ik het idd onnodig ja. Net zoals preventief ontwormen of vlooien/teken middel geven wat je als pil geeft inwendig. Maar zo voer ik ook zo natuurlijk mogelijk en weet ik graag wat erin gaat. Ieder z’n eigen ding natuurlijk. Arya krijgt regelmatig medicatie voor een aandoening en dat vind ik poedersuiker maar is nodig, dus dat krijgt ze. Daar omheen probeer ik gewoon bewust te kijken naar wat echt nodig is of niet en waarbij ik ook weet of het nut heeft of niet, dus aangepast op het individu kijken. Zeker bij jonge honden, honden met aandoeningen en oudere honden is dat gewoon slim ook. Daarmee zeg ik niet dat vaccinaties slecht en giftig zijn, maar dat het wel degelijk het lichaam onnodig belast kan ook niet ontkend worden, ook als je hond symptoom loos door een vaccinatie gaat. Je spuit nog steeds iets in wat er van nature niet in gaat normaal. En tuurlijk wij zelf hebben ook al ons hele leven vaccinaties ed maar ja nu deze optie er is kun je gewoon Zeker weten dat je hond beschermd is < daar draait het in mijn ogen dan gewoon vooral om. Los van alle andere punten. Nu hebben we het geluk dat het gros van die ziektes hier niet echt heersen omdat het gros van de dieren door de jaren heen wel beschermd hebben rondgelopen en dit al tientallen jaren zo goed is gegaan zonder titer bepaling, maar nu het er is denk ik dat meten = weten echt voor elk individu idd wel het beste is, maar iedereen moet het vooral zelf weten :) zoveel mensen, zoveel wensen en meningen. En dat ik me dan afvraag waarom met al die informatie mensen er niet voor kiezen is natuurlijk mijn eigen mening maar mensen moeten vooral doen wat ze zelf willen voor en met hun dieren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 07:06

lor1_1984 schreef:
KimD schreef:

Het consult naast de titerprijs betalen is ook niet de normale gang van zaken. :=

Normaal gesproken zit dat in zeker zin berekend in de titerprijs. Zoals eerder gezegd, vaak loont het wel om een aantal mensen te verzamelen of een titersessie te organiseren of aan deel te nemen.

Ik heb geen idee wat de normale gang van zaken is, volgens mij verschilt dat per dierenarts. :+
Zo ken ik dierenartsen die 1 prijs rekenen voor de eerste enting en de herhaling 4 weken later, maar ook die 2x rekenen want 'je moet ook 2x langskomen en onderzoeken etc'.

Dit was de factuur toen iig:
[ [url=m/AIcy9Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Overigens ben ik gaan titeren omdat Mahdutje na een vlooienmiddelvergiftiging epilepsie heeft overgehouden welke getriggerd wordt door oa parasietenbestrijding.
Door te titeren kan ik voorkomen dat er onnodig lichaamsvreemde stoffen ingespoten worden en de kans sterk verkleinen op epileptische insulten.
Let wel; ik zeg niet dat een enting daadwerkelijk insulten veroorzaakt, enkel dat ik er zo min mogelijk van in hem wil hebben.

Jeetje, wat een geld! In zo'n situatie is het een behoorlijk kostenpost ja. Ook blijkbaar verschil tussen klein & grote hond qua consult. :=

Dit is echt een veel te overdreven prijs, zeker voor titeren!

Bij epilepsie is sowieso alles anders, dat is echt niet te vergelijken met welke situatie dan ook. Dan ben je echt 'gebonden voor het leven'. Heb je medicatie voor de epilepsie, of niet?

IMANDRA

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:55

@cursebreaker Maar de kans dat een vaccinatie helemaal niet aanslaat, zeker als een vaccinatie standaard jaar na jaar wordt gegeven, is vrij klein. mede daarom hebben pups ook vaak vaccinaties in de eerste paar weken. Dus die gok durf ik wel te nemen. En als we het dan hebben over eerlijke en goede voorlichting, vind ik dat ze daarom dat DA’s niet alleen moeten vertellen dat een titerbepaling bestaat, maar óók de kansen dat een vaccinatie niet aanslaat communiceren, dat titeren niet bij alle vaccinaties kan/betrouwbaar is (Weil bijv) en dat de hoeveelheid antilichamen ook niet per definitie een langdurige bescherming betekent, zodat mensen zelf die afweging kunnen maken. Zoals ik het lees kan een titerbepaling ook meer stress opleveren omdat het schijnbaar langer duurt en/of je voor een tweede keer naar de DA terug moet, dus alle informatie hebben zodat je een beslissing kan maken (en niet veroordeeld worden over welke keuze je maakt!) vind ik belangrijk ja.

Ik kies ervoor om niet te titeren. Jij kiest ervoor het wel te doen. Beide is prima. Geen van ons is een slechte hondeneigenaar door de keuzes die we maken hierover.

@Cupcakes: daarom zei ik ook meeste dierenartsen. Helaas zijn er altijd uitzonderingen, en ik vind het oprecht heel vervelend dat jij te maken hebt gehad met zo’n dierenarts

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:01

Ik ben voor titeren, maar tot nu toe met onze stabij altijd daarna moeten enten. Dus dubbele kosten steeds. Dus onze aus met 1 jaar ook gewoon geent.
Kennelhoest, rabies en weil krijgen ze zowiezo.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:12

Voordat Mariska een scheef beeld krijgt bij titeren, onze ervaring wat betreft duur van het titeren.

Een DA die fatsoenlijk prikt heeft dit net zo snel gepiept als een vaccinatie. Zeker als je weet waar de goede aders van je hond liggen, je kunt de DA helpen doordat te melden.

Ons nest van negen pups waren in nog geen vijftien minuten allemaal getiterd en hebben daarna heerlijk in de wagen geslapen tot de uitslag.

Vier honden titerbepaling & vier honden Rabiës was nog geen vijf minuten werk en dan had ik zelfs nog Puk bij me die normaal gesproken alleen onder verdoving de DA binnen gaat. Maar voor een titer is dat niet ideaal. :+

Daarna honden terug in de auto en even gewacht op de uitslag.

Eerlijk, alles valt of staat met communicatie met de desbetreffende praktijk. De meeste mensen gaan met een gestresste hond in de wachtkamer zitten tot ze aan de beurt zijn en dat voed alleen maar die stress nog meer, waardoor ze met nog meer spanning en stress de behandelkamer in moeten. De meeste DA's werken godzijdank uitsluitend op afspraak waardoor je bij benadering weet hoelaat je aan de beurt bent.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:12

IMANDRA schreef:
@cursebreaker Maar de kans dat een vaccinatie helemaal niet aanslaat, zeker als een vaccinatie standaard jaar na jaar wordt gegeven, is vrij klein.

Mwah, mijn ervaring is ondertussen dat er best veel honden zijn waar een bepaald merk niet op aanslaat en die dus met een ander merk geënt moeten worden. Alleen weet je dat alleen als je het controleert. Daarnaast zijn er ook best wat pups waarbij de '12 weken enting' te vroeg komt vanwege bescherming van de moeder die ze meekrijgen. Dan heb je dus een pup die het eerste jaar maanden onbeschermd rondloopt.
Wat iedereen doet moet iedereen zelf weten. Ik veroordeel niemand, maar zeggen een enting werkt altijd, nee dat is gewoon niet waar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:14

Bo_Y schreef:
Ik ben voor titeren, maar tot nu toe met onze stabij altijd daarna moeten enten. Dus dubbele kosten steeds. Dus onze aus met 1 jaar ook gewoon geent.
Kennelhoest, rabies en weil krijgen ze zowiezo.

Dan klopt er iets niet in het aflezen van de titer, enting met te hoge waardes vermoed ik. Als je het wilt delen ben ik benieuwd naar de foto's van de titerstrip en de bijbehorende waardes. Als je het wilt delen, mag je me die eens per PB sturen als je tijd hebt. O:)

Machie schreef:
IMANDRA schreef:
@cursebreaker Maar de kans dat een vaccinatie helemaal niet aanslaat, zeker als een vaccinatie standaard jaar na jaar wordt gegeven, is vrij klein.

Mwah, mijn ervaring is ondertussen dat er best veel honden zijn waar een bepaald merk niet op aanslaat en die dus met een ander merk geënt moeten worden. Alleen weet je dat alleen als je het controleert. Daarnaast zijn er ook best wat pups waarbij de '12 weken enting' te vroeg komt vanwege bescherming van de moeder die ze meekrijgen. Dan heb je dus een pup die het eerste jaar maanden onbeschermd rondloopt.
Wat iedereen doet moet iedereen zelf weten. Ik veroordeel niemand, maar zeggen een enting werkt altijd, nee dat is gewoon niet waar.

Klopt, ik kan het beamen met twee van onze honden. Harvey reageerde niet op de Parvo, Puk werd er van verdacht non-responder te zijn voor Distemper. Pas bij de derde DA, die de moeite nam een compleet ander merk te bestellen, sloeg die aan. Echter, is die waarde ook nooit verder gestegen dan vier.

Onze puppen, die wat we gefokt hebben en de aangekochte zijn ook allemaal beschermd gebleven tot dik over de tien weken. De oudste ook rond de 16 weken pas laten enten vanwege de waardes. Dus die 6, 9 & 12 weken enting waren pas echt weggegooid geld geweest. := En de hond niet beschermd voor een jaar bij normaal entschema.

De pup die we hebben teruggekregen hadden ze tegen advies in, vier dagen te vroeg laten enten, het resultaat was dat de enting niet was aangeslagen en hij dus opnieuw de enting heeft gekregen.
Laatst bijgewerkt door KimD op 02-06-24 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:27

Wij enten en ontwormen 'gewoon' standaard incl. Rabiës en ze krijgen van die pipetten tegen vlooien en teken. Wel pas een nieuw pipet als we weer een teek zien, dus niet standaard elke maand. Meestal komt ik dan op 3 pipetten per jaar, maar wij zitten wel in een regio met weinig teken.

Tot nu toe hebben ze er allebei nog nooit last van gehad. Kennelhoest doe ik overigens alleen als pup, omdat dan de weerstand toch nog minder is.

Verder moet iedereen denk ik gewoon doen wat voor hem/haar werkt. Controleren met titeren is zeker wat voor te zeggen, maar vroeger deed ook niemand dat en werden de honden ook 'oud'.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:35

Ontwormen doe ik alleen als het nodig is en ben ook erg terughoudend met al dat ‘gif’ voor teken.
Denk altijd als het giftig is voor teken, hoe kan het dan veilig zijn voor mijn honden. En heb een aus, die wellis waar mdr1 vrij is, maar blijf voorzichtig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:44

KimD schreef:
Jeetje, wat een geld! In zo'n situatie is het een behoorlijk kostenpost ja. Ook blijkbaar verschil tussen klein & grote hond qua consult. :=

Dit is echt een veel te overdreven prijs, zeker voor titeren!

Bij epilepsie is sowieso alles anders, dat is echt niet te vergelijken met welke situatie dan ook. Dan ben je echt 'gebonden voor het leven'. Heb je medicatie voor de epilepsie, of niet?

Nee, lang consult en kort consult.
Maar zoals je ziet zijn 3 vd 4 consulten weggestreept, anders had de rekening nog ±€125,- hoger geweest.
Ik heb overwogen om een goedkopere praktijk te zoeken maar zie dat met opperkneus Mahdutje (de epilepsielijder) niet zitten en de rest ziet de dierenarts normaal niet, dus dat zou alsnog weinig schelen.

Mahdutje krijgt geen medicatie, we hebben wel standaard een shot rectiole in huis voor nood.
Met het schrappen vd parasietenbestrijding en goed in de gaten houden dat zijn agenda niet te vol ingepland wordt is hij vrijwel aanvalsvrij, de enkele aanval die hij nog heeft (2x/jaar) zijn super mild (max 2-3 minuten en wat schokken/trappen met de achterpoten icm iets ongeremd gedrag) en goed terug te wijzen naar te drukke periodes of toch iets binnengekregen hebben ofzo wat triggert.
Ik noteer elke aanval en wanneer het er meer dan 3 per jaar zijn of ze worden heftiger, duren langer dan 5 minuten etc gaat hij terug op de anti epileptica.
Dit alles in overleg met de dierenarts.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:56

Bo_Y schreef:
Ontwormen doe ik alleen als het nodig is en ben ook erg terughoudend met al dat ‘gif’ voor teken.
Denk altijd als het giftig is voor teken, hoe kan het dan veilig zijn voor mijn honden. En heb een aus, die wellis waar mdr1 vrij is, maar blijf voorzichtig.

Ik vind dat teken spul ook wel een dingetje, maar die van ons hebben lang en heel dik haar. Je vindt ze gewoon oprecht niet en dan is het imo kiezen tussen twee 'kwaden'.

Ik denk dat het met zulke dingen ook gewoon ontzettend belangrijk is de verpakkingen te lezen en echt te gebruiken zoals de omschrijving zegt. Ik gok dat het daar ook wel mis gaat (mensen die overdoseren, niet op de goede plek aanbrengen e.d.).

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:05

mavantos schreef:
Bo_Y schreef:

Ik vind dat teken spul ook wel een dingetje, maar die van ons hebben lang en heel dik haar. Je vindt ze gewoon oprecht niet en dan is het imo kiezen tussen twee 'kwaden'.

Ik denk dat het met zulke dingen ook gewoon ontzettend belangrijk is de verpakkingen te lezen en echt te gebruiken zoals de omschrijving zegt. Ik gok dat het daar ook wel mis gaat (mensen die overdoseren, niet op de goede plek aanbrengen e.d.).

Ik heb beide honden nu een kralenketting om en spray met met natuurlijk spul in van Keetjes. En onze stabij heb ik pas 1 teek afgehaald en van onze aus iets meer.
Maar zie ze wel vaak lopen door huis. %) Dus blijkbaar happen ze niet.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:39

Voor Jip moet ik wel iets gaan vinden voor de teken. Hij heeft nu ook Anaplasmose opgelopen door een besmette teek. Het grootste issue is dat hij het MDR1 gen defect heeft èn overal heftig op reageert ook met gedragsveranderingen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:30

Wij gebruiken inmiddels al jaren Seresto, dit jaar voor het eerst één band per drie honden en zelfs nu vinden we nog maar minimaal teken. Helemaal uitsluiten is vrijwel onmogelijk, maar ik vind het aantal wat we vinden over een heel seizoen, verdeeld over tien honden, echt verwaarloosbaar.

Alleen de puppy's krijgen een pipetje, als ze minder hard groeien krijgen ze ook een Seresto.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:04

mavantos schreef:
Bo_Y schreef:

ja dat lange haar is echt vervelend als het aankomt op teken :)). Bij m’n lab vroeger was het toch makkelijker zoeken haha
Wij geven dus bravecto tabletten (altijd via de dierenarts ook, icm wegen zodat de dosering klopt) en kom bij beide honden echt amper teken tegen gelukkig.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:47

@cupcakes, hoe is de nacht voor Jip verlopen? Trekt hij nog steeds het infuus er uit? Of is er al zicht op dat hij misschien naar huis kan?

Hier kleine update van Vidar zijn verlatingsangst training. We trainen rustig door. Afgelopen donderdag is hij vanwege uitloop van een werkafspraak bijna 3 uur alleen geweest. Maar ook dit ging wederom super :):) . Dit zal ook het maximaal aantal uur zijn dat hij alleen thuis zal blijven. Gelukkig gaat dat goed. Het zijn vooral mijn vriend en ik die het meeste moeten wennen. Altijd om Vidar heen gepland en dat hoeft nu niet meer. We zeiden al tegen elkaar dat wij degenen zijn die verlatingsangst therapie moeten volgen _O-

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:54

Pippa, wat goed van jullie en Vidar. Training wordt beloond **\O/**

Jip zou Jip niet zijn als hij zijn infuus weer gemolesteerd had. :')
Hij kreeg een kraag om maar daar maakte hij zich zò druk mee en werd heel onrustig dat ze die maar afgelaten hebben. Hij blijft nu even zonder infuus, want er is ergens nog kans dat hij een bloed transfusie moet krijgen als de HB waardes niet gaan stijgen. Daarnaast gaan ze morgen een volledige buk echo maken van alle organen, want gisteren hebben ze toch nog een kleine snelle echo gemaakt en daarop zagen ze wel dat zijn lever wat opgezwollen is. Ik ga er zo dadelijk weer naar toe. Gisteren kwam er een spoed OK van een paard tussen dus toen was het wat kort.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:58

Pippa13 schreef:
@cupcakes, hoe is de nacht voor Jip verlopen? Trekt hij nog steeds het infuus er uit? Of is er al zicht op dat hij misschien naar huis kan?

Hier kleine update van Vidar zijn verlatingsangst training. We trainen rustig door. Afgelopen donderdag is hij vanwege uitloop van een werkafspraak bijna 3 uur alleen geweest. Maar ook dit ging wederom super :):) . Dit zal ook het maximaal aantal uur zijn dat hij alleen thuis zal blijven. Gelukkig gaat dat goed. Het zijn vooral mijn vriend en ik die het meeste moeten wennen. Altijd om Vidar heen gepland en dat hoeft nu niet meer. We zeiden al tegen elkaar dat wij degenen zijn die verlatingsangst therapie moeten volgen _O-

Echt zo fijn dit zeg! Super knap ook! Is echt zo’n pak van je hart als je idd ziet dat je hond dit aan kan nu en hij zich prettiger voelt.

Ik herken dat gevoel van jullie wel. Dat had ik met de vuurwerk periode afgelopen jaar. Na jaren maandenlange ellende jaar in jaar uit, deed ze het afgelopen jaar zo vreselijk knap en ik zit telkens te wachten tot die terugval komt en het terug bij af is. Ik kan nog steeds niet rustig ademhalen en ervan genieten :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 15:46

Ik heb niet alles gelezen maar ik titer al 5 nesten vanaf t nest de pups en vrijwel al mn pups konden niet onder de 13 weken gevaccineerd zijn of moesten daarna opnieuw.
Dan zijn ze tot 1 jr gewoon onbeschermd als ze t normale entschema doorlopen hadden.
Daarnaast snap ik gewoon niet, en dat benadruk ik bij mn pupkopers ook, dat je zonder enige aanleiding je hond vaccineert/ontwormt of ontvlooit. Enten gaat op titer. Alles wat niet getiterd kan word niet gegeven hier. Uitzondering is rabies en sowieso los van andere vaccins en alleen als t niet anders kan. Ontwormen in t nest op zn vroegst 1x op 4,5 week. En evt nog. 1 week voor verhuizen.
Ontvlooien of tegen teken alleen als we ze zien(vlooi) of veel hebben(teken)
Ontwormen verder alleen bij verdenking of heel groot risico

Een pup krijgt overigens dezelfde hoeveelheid als een volwassen hond. Als je dat al geen belasting meer vind.. die vaak dus onnodig is…
Daarnaast beschermen weil en kennelhoest NIET. ze kunnen het nog steeds oplopen. Vaak hoogstens wat milder. Maar t is geen voorkoming van. Wat dhp wel is.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 02-06-24 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:48

Wat knap van Vidar! Meeko kan ook drie uur alleen blijven en dat is zooo fijn. Ik snap het heel goed!

Veel beterschap met Jip! :knuffel:

Ik heb morgen met Meeko mijn eerste privé-les van vijf in totaal om met zijn overenthousiasme om te gaan richting honden. We hebben wel wat vooruitgang geboekt maar hij windt zich soms nog zo ontzettend op. Hopelijk kunnen we daar nog wat verder in komen.
Zonet een nieuw losloopgebied geprobeerd, en vooral aan het eind (toen de opwinding en energie wat gezakt was) deed hij het best goed! Ook heb ik hem af en toe weg kunnen roepen bij andere honden zonder hem te hoeven pakken/aanlijnen. Dat is echt nieuw.
Wel rent hij nu vaker uit het zicht. Hij komt vaak wel weer terug, maar soms ben ik hem dan toch even kwijt. Ik kwam mensen tegen die zeiden dat hij mij aan het zoeken was, dat was dan wel weer heel schattig, maar het liefst wil ik nog wel zien waar hij naartoe gaat :Y)

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:54

Hier dragen ze ook seresto maar Tommy blijkt toch een ware tekenmagneet. De vorige zwart-wit borders ook al. Nondeju :')

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:21

Jip is weer thuis! Al heeft hij nog een lange weg te gaan. Hij is nog steeds erg vermoeid, wat door het lage hematocriet te verklaren is. Hij drinkt en plast veel maar dat kan door de medicatie komen.

Uit de buik echo kwam niets bijzonders gelukkig. Zijn hematocriet was iets gestegen, maar moet nog gemonitord worden. Hij heeft nu nog een afbouw schema voor de prednison en de AB moet voor 28 dagen nog gegeven worden. Daarnaast moeten we twee keer daags zijn temperatuur blijven meten en eind de week zijn HT weer laten afnemen.
De eind conclusie voor nu is dat het allemaal veroorzaakt is door de Anaplasmose.

Afbeelding