Zelfde met ontworming wat nog steeds preventief geadviseerd word door velen. Wat helemaal geen effect heeft om preventief te geven. Dat is imo geld klopperij dan ja. *uitzonderingen daargelaten maar in principe check je toch liever ook gewoon eerst de ontlasting. Want je gaat anders pillen geven voor iets wat helemaal niet werkt als er geen wormen zijn, tenzij er wel wormen zijn < waar je met een check achter komt. Als je vandaag een pil geeft kunnen ze alsnog volgende week wormen krijgen.
Dus goed doorontwikkelde vaccins of niet, ik vind het idd onnodig om dat gewoon erin te laten duwen ja, ook al zou m’n hond niet reageren op een enting. Genoeg die er echt niet lekker van zijn hoor dus als je ze dat kunt besparen. En zeker bij jonge honden, oudere honden en honden met aandoeningen is dit echt een ding hoor. Daar zou ik absoluut van willen weten of enten nodig is of niet voor ik vaccinaties erin zou laten zetten. Voor die doelgroepen is het echt wel een flinke extra meerwaarde nog ook. Arya is bv van de rabiës enting altijd echt een paar dagen echt niet lekker. Nu is die niet laten zetten geen optie voor ons met waar we wonen maar anders zou ik die bv idd niet standaard zetten al, even als voorbeeld. Maar ja ieder z’n eigen mening en ieders eigen beslissing

Maar ik ben wel pro meer en betere voorlichting omtrent titer-bepaling. Imo is daar echt wel veel te winnen want het is in basis gewoon een fantastisch concept. Meten = weten blijft echt wel de toekomst imo.