Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:58

Tof odin!

Arme jinn. Dit geneest wel weer. Indd honingzalf of calendulan gebruiken. Verder even rust geven

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:46

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:45

Jan Sprij is superleerzaam he Suzanne! Ik heb daar 1 training met Csiva gevolgd en dat waren echt momentjes waarvan ik dacht, ohwja.. Niet naar je hond kijken, maar kijken waar je heen moet enzo. Wij mochten een stuk niet handelen met onze handen, alleen met lichaam draaien en vooral heupen indraaien. Pittig, maar leuk.

Mooi rondje van jullie trouwens :) Tapas was lekker snel!!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:53

Ja, Jan geeft op een hele inzichtelijke manier training vind ik, ik ga zeker vaker naar workshops of thematrainingen daar.
Onze training had de focus op starten en tunnels, en bij het handlen van tunnels was het belangrijkste punt dat je moet handlen op de uitgang en niet op de ingang. En inderdaad niet naar je hond kijken, met je bekken/heupen aangeven wat je richting is en vooral je handen dichtbij je lichaam houden en niet te hoog. Een hoop leerpunten gekregen waar ik graag mee verder aan de gang ga.
Tapas heeft de laatste tijd behoorlijk wat snelheid gewonnen, het zal nooit een BC worden qua snelheid en wendbaarheid, maar als we dit ook op de wedstrijden vasthouden kan ze de tijden die nodig zijn voor de B2 wel gaan halen denk ik. Het is wel een hond die heel erg op mijn aanwijzingen reageert dus als mijn timing goed is en ik de juiste lijnen voor haar aangeef, dan kan ze gewoon prima mee qua snelheid en is ze ook wendbaar genoeg voor korte draaien.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:03

Haha, ja zelfde dingetjes die ik verkeerd deed :D En nog geregeld doe ;)
En weetje... zo'n snelle hond is leuk hoor, maar vaak worden de bochten dan lang niet zo kort als met een iets langzamere hond. En minder meters = minder snelheid nodig tov een hond die sneller is, maar meer meters maakt.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:07

Denk dat bijna iedereen daar wel moeite mee heeft hoor, in onze groep in ieder geval al wel. En dan was ik nog best wel goed in mijn timing en aangeven vergeleken met een paar van de anderen. Dat is voor mezelf wel prettig om te zien, dan heb ik toch wat geleerd de afgelopen jaren met Tapas en dat kan ik mooi gebruiken bij de opleiding van Mojo.

Ik ben zelf niet het type voor een megasnelle hond, dan word ik nog hectischer dan anders. ;)
Tapas is voor mij ideaal, genoeg drift om lekker mee te kunnen lopen en een snelheid waar ik zelf nog iets mee kan tijdens het parcours.
Ben zeer benieuwd naar de snelheid van Mojo, denk dat die wel iets hoger zal liggen dan die van Tapas. ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:33

Csiva is wel aardig snel, maar van nature wel een beheerste hond. Ze is niet van het lomp doorknallen en onvoorzichtig doen. En dat doen veel border collies wel. Die knallen lomp door. Wij zijn nog veel tijd kwijt met het mij aanleren de juiste positie te kiezen zodat de bochten wel wat korter worden :D Ik vind het best moeilijk om op een lange lijn dan ineens een korte bocht te maken. Technische stukjes waarbij alles kort moet en ik goed kort op Csiva kan werken gaan prima, maar lang en dan ineens kort vind ik erg lastig.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:35

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:46

Dat vind ik ook lastig hoor Machie. Tapas is ook een hond die heel beheerst is. Het is ook totaal geen lattentikker, ze let altijd goed op wat ze doet. Gisteren hadden we een rondje met de latten op de grond, zodat we als handlers geen zorgen hadden over eventuele latten die getikt zouden kunnen worden, springt Tapas in een bocht gewoon over de staander heen! Maar zodanig hoog dat de staander gewoon overeind bleef en zij niks raakte. Gekke hond!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:53

Gelukkig gaat het met Jinn al een stuk beter. Hij heeft zaterdagavond die sokjes om gehad en heb ze savonds afgelaten. Naar mijn idee heeft ie er niet aangezeten.
Straks even honingzalf er op doen en heb zojuist die cani sport spray besteld

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:59

Gelukkig maar!

LindaColijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:40

Ik heb al wat gedaan met Nikos... :) We hebben gehoorzaamheid gevolgd, behendigheid gedaan, treibball geprobeerd, apporteren, zwemmen, fietsen, tricktraining en doen nu aan praktijkspeuren.

Speuren kan ik iedereen aanraden! Heel leuk voor je hond, en heel bijzonder om te zien wat je hond kan zonder dat je hem zelf veel hoeft aan te leren. Ik ben een grote fan geworden. Ook omdat het een van de weinige sporten is waarbij niet alleen zijn lichamelijke batterijtje op gaat, maar vooral ook zn mentale batterijtje. Rest van de dag ligt hij heerlijkte snurken. :)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:13

Speuren is inderdaad erg leuk om te doen Linda. Ik heb een aantal jaren geleden 2 keer een workshop praktijkspeuren gevolgd bij Cor Oldenburg. Ben er zelf niet heel fanatiek mee verder gegaan omdat ik me meer op andere dingen ben gaan richten destijds, maar ik doe nog steeds zoekspelletjes met de honden en loop af en toe nog wel eens een spoortje.
Een paar van de honden die ik gefokt heb doen aan mantrailing, eentje in Finland en eentje in België. Dat vind ik erg leuk om van een afstandje te volgen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:51

Vandaag de Cani Sport Spray binnen gekomen. Ga dat pas gebruiken wanneer Jinn z'n kussentjes helemaal dicht zijn. Ze zijn nu al een stuk minder erg maar gok het er niet op. Ook ga ik vanavond gehoorzaamheid doen ipv behendigheid. Morgen kijk ik het even aan, hoe alles er bij zit.

Wel heb ik calendulazalf (schrijf ik dat goed?) gekocht en er op gedaan. Dat vind hij absoluut niet leuk! Maargoed, ik vind ook wel es wat niet leuk.
Thuis loopt hij weer prima en gister ook eventjes gehoorzaamheid met hem gedaan. Niet lang en ook dat ging weer goed. Hij moet dan gewoon rustig doen en dat issie ook wel.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:00

Gelukkig dat het beter gaat!

Hier vanavond weer heerlijk getraind, merk echt dat even weer aan bepaalde punten werken super gaat.
We kunnen weer wachten :D ik ga ook echt niet lopen voor ik zelf go kan zeggen.
Raakvlakken gaan ook weer beter nu ik weer even oefenen met de touch.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:12

Fijn!
Ben nog druk aan het kijken voor een workshop/oid voor raakvlakken

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:21

Na hoe lang trainen en eventueel wat debutanten wedstrijden zijn jullie voor het echie begonnen?

Wij trainen volgende maand 1,5 jaar en hebben nu 5 debutantenwedstrijdjes gedaan met nog 2 in het vooruitzicht

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:22

Ehm, heb er nu 3 of 4 gedaan. Volgens mij 3...

Edit:
Neem aan dat je het tegen mij hebt?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:41

Ik heb 1 jaar debutanten gelopen. In die tijd wel als voorbereiding op de A wat benefiet/open A wedstrijden gelopen. Nu 3x A gestart met Csiva.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:50

Wij trainen bij speurtraining Friesland. Daar werken Mattie en ik eraan om nog beter te worden met praktijkspeuren.... heerlijk.

Verder beginnen we met canicrossen en trainen we fanatiek met de clicker met en op mijn eigen hondenschool.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:58

Hoe oud is Csiva?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:00

Csiva is 2, in september wordt ze 3.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:57

Levi is al bijna 3,5 maar zijn pas begonnen toen hij 2 was

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:34

Ik heb voordat ik met de officiële wedstrijden begon met Tapas een keer of 3 een debutantenwedstrijd of benefiet gelopen. Ben met haar begonnen met trainen toen ze een jaar was, en mijn eerste officiële wedstrijd was toen ze 2 1/2 was. 4 Wedstrijden in de A gelopen, toen 3 seizoenen B1 en vanaf aankomend seizoen lopen we B2.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:39

Jullie gaan toch wel snel allemaal :).
Ik wil ook wel graag starten, maar moet het eerst wel A waardig zijn hihihi
Vermaak me ook prima met de debutantenwedstrijden.