Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:58

Net die beaphar gekocht en gegeven, hopelijk knapt ze snel een beetje op. Ze zit er zo sneu bij nu telkens :(:) Al eet en drinkt ze gelukkig nog wel redelijk goed.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:04

Shenavallie schreef:
Oké... ik ben dus bang dat ze dan inderdaad bij iemand terecht gaan komen die ze voor consumptie wil gebruiken... Hier in de buurt zijn wel een paar kinderboerderijen, maar die hebben al hanen van mensen uit de omgeving. Allemaal in hun eigen hokje met een paar hennen. Helaas geen optie dus...

@ Van: Als je wil en het blijken inderdaad haantjes te zijn, dan mag je wel een haantje van mij hebben. Het is alleen geen kriel, maar een New Hampshire. Ik ben een beelddenker en zie jouw kuifhoentjes al platgedrukt op de grond liggen als die haan erop wil klimmen. :x
Zo nodig hoef ik er geen haan bij hoor :P
Mijn kuifjes zijn de enige kleintjes dus de haan die ik nu heb is ook veel te groot voor ze :=
Kleine Pannekoek is al net zo groot als de kuifjes. Ben er nog niet over uit of Pannekoek nou een haan of een hen is

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:28

Gelukkig ben ik dus niet de enige die twijfelt, hoewel.... misschien denken jullie hetzelfde bij het zien van deze foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:23

Vandaag kwam ik tot de conclusie dat er drie jonge kippen zijn die bijna puber-af zijn. Ze konden zelf al via de bovenzijde van stal naar buiten komen (normaal moeten ze wachten tot ik een deurtje voor ze openmaak) en ik hoorde ineens een bijzonder geluidje bij eentje dat ik nog niet eerder heb gehoord. Alsof die de baard in de keel had. Ik moest gelijk grinniken. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:58

Ik zag zojuist op het journaal dat het sinds kort mogelijk is om eieren te controleren en te sorteren op vrouwelijke of mannelijke hormonen/stofjes. Wat gaaf! Ik zou het geweldig vinden als die techniek over een tijdje ook voor particulieren beschikbaar komt.
Eindelijk wordt het dan mogelijk om met kippen te fokken zonder dat er onnodige doden hoeven te vallen *\o/* De haantjes houden me momenteel echt tegen om nog eens zelf eitjes uit te broeden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:12

Ik vind het aan de ene kant een goed idee, aan de andere kant lijkt het mij voor de industrie wel heel bewerkelijk. Daarnaast worden eendagskuikens ook gebruikt als natuurlijk diervoer, dus ik denk dat er altijd wel op de 'ouderwetse' manier gefokt zal worden.

JustMeKV

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:20

Die embryo controle is al ruim 3 jaar mogelijk maar is nu voor het eerst binnen een bedrijf daadwerkelijk grootschalig toegepast. Spijtige van de zaak is dat ze hierdoor nog meer gaan richting die geforceerde hybride kippen... niets meer natuurlijks aan.
Het goede is dan weer dat vele 1 dagskuikens verdwijnen. Voor dierenvoer hoef je doorgaans niet te vrezen, niet alle kuikens die hen zijn overleven het gesjor en gepor door de machines de eerste dag. Ook vele van die kuikens hebben gebroken poten of vleugels, deze worden alsnog de molen in gegooid... Bekijk dit alles niet te rooskleurig... het blijft industrie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:41

Die hele legkippenfokkerij is inderdaad vreselijk. Maar het scheelt wel veel dierenleed als de kuikens niet meer door dat hele uitsorteerproces hoeven.
Wat betreft diervoeding ben ik ook niet bang.. ik geef zelf sowieso liever afvalvlees als orgaanvlees en delen die mensen niet eten, en dat zal toch blijven bestaan zo lang mensen vlees blijven eten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:46

Vanmiddag liep ik naar de stal en zag bij twee jonge kippen/kuikens dat ze flink wat bloed op hun kop hadden. Zouden ze met elkaar in de clinch hebben gelegen? De andere 3 mankeerden niets, evenals de broedmoeder en mijn andere hen niet. Ook de eenden mankeerden niets, dus ik ben bang dat dit een gevalletje hanengedrag is geweest?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:18

Hoe leuk is dit: zojuist heb ik het eerste eenden ei gevonden. Foto 2 is vergelijk met een ei van een van onze kippen.

Afbeelding

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:43

Leuk!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:46

Vond het wel bijzonder! We hebben de eenden gekocht toen ze tussen de 7 en 10 weken oud waren en gisteren dan het eerste ei. Vanmorgen het tweede gevonden. Deze heb ik ook weggehaald, want ik vind het nu geen geslaagde periode om eventueel te broeden. Het lijkt me wel leuk om in het voorjaar een poging te wagen. Tot die tijd haal ik de eieren steeds weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:50

Leuk dat ze leggen! Alleen niet helemaal handig inderdaad om te laten broeden.

Ik gooide hier de eendeneieren en duiveneitjes vaak kapot. Kippen waren er dol op :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:42

Dat zou nog een optie kunnen zijn, maar vooralsnog bewaar ik ze. Misschien dat iemand uit mijn omgeving ze wil opeten, om te proberen. Het schijnt heel lekker te zijn, maar op een of andere manier durf ik mij zelf er nog niet aan te wagen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:20

Loopeenden? Die broeden niet zo snel hoor
De eieren verschillen nauwelijks van kippeneieren dus lekker opeten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:03

Oké, dank je! Dan ga ik mij er toch maar eens aan wagen. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:37

Eendeneieren schijnen helemaal super te zijn in gebak, dus er een cake mee bakken zou ook een optie zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:23

Dank je wel voor de tip, ik denk dat ik dié maar ga proberen. Mijn broer was dit weekend hier en ook die durfde het (nog) niet aan. Eens kijken hoe gebak ermee smaakt. Y)(^) Vandaag had ze haar 3e ei gelegd en ik vind het ook zonde om er niets mee te doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:16

Leggen eenden net zo vaak als kippen? Dat wist ik niet!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:31

Enige wat ik hier merk is dat de dooier wat groter is, verder smaakt het net zo :P Wel gebakken trouwens, gekookt nog niet geprobeerd.

Loopeenden staan er om bekend veel eieren te leggen al leggen mijn eenden niet zo veel als de kippen. Ze hebben af en toe een periode dat ze veel leggen en dan weer eens een hele poos niks.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:39

Het eendenvrouwtje heeft nu in 5 dagen tijd 4 eieren gelegd. Had ik niet verwacht, zeker niet omdat het nu wintertijd is. Ik ging daarbij even uit van de kip die nu eens in de twee, drie dagen wat legt. De kippen leggen hier meestal zo'n 5 tot 6 eieren per week, maar nu dus zo'n twee en bij hoge uitzondering 3 per week.

Even een vraag: de kippen'kuikens' zijn nu 3 maanden oud en behoorlijk zelfstandig. De broedmoeder was al een geval apart toen ik haar kreeg, maar nu is ze helemaal een draak. Ik noem haar al een broedloeder. Ze doet zeer akelig tegen de jonkies, maar ook tegen de andere hen die ik heb. Ze eist alle plekken op, al het eten en jaagt werkelijk kip en eend door zowel de stal als het uitrendeel. Wat is wijsheid? Ze legt nog steeds niet (nu al een aantal maanden niet). Volgens de vorige eigenaresse zou ze nu zo'n 3 jaar oud zijn. Nog even aankijken of hebben jullie er andere ideeën over?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:22

Ik weet niet wat er hier in het water zit, maar net ging ik de staldeur opzetten om de beestjes in de buitenren te laten en zag dat er een mini-eitje in het legnest lag (en nog helemaal warm). Er moet dus tussen de 'kuikens' een hennetje zitten!!!! Zó blij!!!! *\o/*
Afbeelding

Om te vergelijken met een normaal kippenei en een eendenei:

Afbeelding

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:28

Ahh wat een schattig eitje :)

Hier helaas minder leuk nieuws. De kip waar ik even terug al over schreef is vannacht doodgegaan. Het ging de laatste weken eigenlijk juist weer goed, maar toen ik gisteren eind vd middag thuis kwam zag ik haar niet op stok zitten en de andere al wel. Toen bleek ze in de bak met zand te liggen (waar ook altijd plasjes in staan na het regenen, dus ze lag deels in nattigheid). Ze leefde nog wel, maar bewoog alleen haar kop een beetje. Vervolgens haar naar binnen gehaald en in een aparte kamer in een doos met hooi gezet en nog wat vitamine en wat water in bekje gespoten en gehoopt dat ze de nacht nog doorkwam. Maar helaas dus niet, arm kippetje :(:)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:01

Even een inval in deze groep. Mijn kippen hadden wormen. Na eerst een verkeerd middel via de dierenarts, de kippen ontwormt met dit middel: https://www.kippenhuis.nl/beaphar-wormm ... gels-100ml

Weten jullie hoe lang je de eieren niet mag eten na toedienen van het middel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:28

Ach wat sneu Speechless :(:)