Lumoz is in het nest getitert en nog voldoende antistoffen. Hij moet over n week ofzo weer. De anderen moeten dan ook. Dus van de week kan ik een afspraak maken voor 4 honden
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KimD schreef:Guinness is 12, dus ik ga er vanuit dat hij zijn volgende test niet meer haalt eerlijk gezegd. Daarnaast heeft titeren voor hem dan geen doel meer omdat ik hem toch niet meer laten enten. Dus beschermt of niet, hij krijgt de enting sowieso niet meer.
Een pup is tot één jaar. Als je Simba dus laten enten en de titer blijkt goed ná de enting heb je kans dat hij inderdaad voor drie jaar mag worden afgetekend bij goede waardes.
Voor de beeldvorming, als voorbeeld.
Je gaat nu met drie honden titeren, Jinn & Jaxx worden afgetekend tot 2027 met goede hoge waardes. Simba blijkt niet te zijn aangeslagen met zijn puppy enting, die krijgt dus het advies enten. Je laat hem de enting zetten. Dan wacht je +/- vier weken en dan herhaal je de titer om te controleren wat de enting gedaan heeft, aangeslagen of niet. Dan kan het twee kanten op, de enting is goed aangeslagen en Simba wordt ook afgetekend voor drie jaar. Of, de enting is wederom niet aangeslagen en Simba is onbeschermd en moet nogmaals een enting krijgen. Dan ga je in principe een stapje terug want dan herhaal je de controle titer weer na +/- 4 weken.
In het laatste geval ben je dus duurder uit maar uiteindelijk weet je wel zeker of je hond beschermd is of niet.
KimD schreef:Maar wat heb je eraan om je pup te laten enten als je niet weet of het überhaupt nut heeft? Al is het maar €5,- zijn per enting.
JesdaJinn schreef:KimD schreef:Guinness is 12, dus ik ga er vanuit dat hij zijn volgende test niet meer haalt eerlijk gezegd. Daarnaast heeft titeren voor hem dan geen doel meer omdat ik hem toch niet meer laten enten. Dus beschermt of niet, hij krijgt de enting sowieso niet meer.
Een pup is tot één jaar. Als je Simba dus laten enten en de titer blijkt goed ná de enting heb je kans dat hij inderdaad voor drie jaar mag worden afgetekend bij goede waardes.
Voor de beeldvorming, als voorbeeld.
Je gaat nu met drie honden titeren, Jinn & Jaxx worden afgetekend tot 2027 met goede hoge waardes. Simba blijkt niet te zijn aangeslagen met zijn puppy enting, die krijgt dus het advies enten. Je laat hem de enting zetten. Dan wacht je +/- vier weken en dan herhaal je de titer om te controleren wat de enting gedaan heeft, aangeslagen of niet. Dan kan het twee kanten op, de enting is goed aangeslagen en Simba wordt ook afgetekend voor drie jaar. Of, de enting is wederom niet aangeslagen en Simba is onbeschermd en moet nogmaals een enting krijgen. Dan ga je in principe een stapje terug want dan herhaal je de controle titer weer na +/- 4 weken.
In het laatste geval ben je dus duurder uit maar uiteindelijk weet je wel zeker of je hond beschermd is of niet.
Ah zo. Maar omdat ik me nooit echt netjes aan het ent schema heb gehouden met Jinn en Jaxx moet ik die dan niet titeren om het zeker te weten hoe die er voor staan?
En Simba die moet sws zn puppy enting hebben. Daar ga ik een afspraak voor maken en dan na 4 weken weer titeren en dan kijken of die aangeslagen is of niet en zo niet dan weer enten en zo wel wordt ie afgetekend.
Toch?
Mizora schreef:KimD schreef:Maar wat heb je eraan om je pup te laten enten als je niet weet of het überhaupt nut heeft? Al is het maar €5,- zijn per enting.
Sommige mensen geloven niet in titeren, of vinden het bloed afnemen bij pups zielig. Of vaccineren alleen omdat het nu eenmaal hoort. En 3 of 4x blind vaccineren is nu eenmaal de norm op dit moment (6-9-12 en eventueel tussen de 16 en 26 weken). En dan met een jaar nogmaals.
Hier zijn de pups getiterd weggegaan, alle pupeigenaren hebben er voor gekozen om toch direct 2x blind te vaccineren in combinatie met L4 (waarbij de eerste al met 10 weken, kort na vertrek). Mijn advies was om met 12 weken te vaccineren (gezien hun uitslagen met 9 weken) en met 18 weken te titeren en de eerste L4, en zo nodig dan nogmaals te vaccineren en met de 2e L4 op 22 weken dan een controletiter indien nodig. Maar ik vind het geen halszaak. Een gezonde hond krijgt in principe niets van gevaccineerd worden.
De vaccinatie van 5 euro voegt niets toe als ze goed beschermd zijn, maar de titer van 80 euro voegt ook niets toe als ze goed beschermd zijn. Het enige wat titeren toevoegt is weten of de vaccinatie is aangeslagen, zodat je daar naar kan handelen. Maar geld schelen zie ik het niet doen, behalve als je significant goedkoper kan titeren dan wat je daar dhp kan vaccineren. Beide doe je iedere 3 jaar in principe, maar met titeren loop je het risico op dubbele kosten omdat er toch gevaccineerd moet worden.
Voor de duidelijkheid, mijn volwassen hond is met 4 maanden voor het laatst gevaccineerd en had dus een keurige titer en deze ook doorgegeven aan de pups, die net zo top beschermd waren met 6 weken en met 9 weken nog dusdanig beschermd dat vaccineren nog niet nuttig is. Maar goedkoper? Nee. En zo heftig als er soms over vaccineren gedaan wordt vind ik ook niet nodig, zelfs al kies ik voor titeren.
Mizora schreef:Sowieso stond niet 'iedereen' te stampen en te tieren hoe we het in ons hoofd haalden klakkeloos mensen te vaccineren. Er stond een klein groepje zeer luidruchtig te stampen en te tieren. De meeste mensen haalden 'gewoon' de vaccinatie. En ja, ik heb dat van heel dichtbij meegemaakt.
Jij gelooft niet in dat iets giftig kan zijn tegen teken, maar niet schadelijk voor de hond. Andere mensen geloven niet in titeren. Waarom iets wel giftig kan zijn voor ongewervelde diersoorten, terwijl dit niet giftig is voor zoogdieren is iets dat prima in de materie terug te vinden is.
3 van de 4 klinieken in deze omgeving zitten rond de 80 euro voor titeren met vaccicheck, het zal niet verrassen dat ik bij de 4e kliniek, met 40 euro voor titeren, ben gaan titeren. Maar dan moet je dus wel bij een heel rijtje dierenklinieken informeren als je pech hebt.
Een titersessie is net zoiets als bij een DrWoof-sessie vaccineren, dat kan voor 30 euro voor DHP, al dan niet met L4. En dan is vaccineren dus weer gewoon goedkoper, want titeren draait alleen om DHP en zowel de titer als de vaccinatie 'moet' met 6-9-12 weken-1 jaar-4 jaar en dan iedere 3 jaar. Dat bij jouw specifieke kliniek de vaccinatie duurder is dan het titeren, is puur een kwestie van jouw kliniek, en niet de norm.
Dat jij de prijs geen factor vindt, betekent niet dat dit voor andere mensen niet op gaat. Inlezen is top, mee gaan met de hysterie van de facebookgroepen, waar ze elkaar tot grote hoogten aan het opfokken zijn en alles dat ook maar een vleugje mogelijkheid heeft dat het door het 'van die groep afschrikwekkende' middel beïnvloed kan worden is per definitie 100% extra bewijs hoe slecht het middel is, gaat nergens over.
Maar je kunt er gewoon niet omheen: met titer-bepaling kun je checken of je dieren daadwerkelijk antistoffen hebben en zo niet; dan vaccineer je en check je weer. Zijn de antistoffen wel aanwezig; niet onnodig chemische stoffen het lichaam in pompen, wat mij betreft toch een gigantisch belangrijk iets is voor onze dieren. Meten = weten en eerlijk; dit zouden ze bij mensen eigenlijk Ook moeten doen imo. Tig covid entingen erin pompen idd, maar of ze daadwerkelijk mensen geholpen hebben? who the F. knows.
Kennelhoest geven we dan weer niet.
Maar die zal dus ook AL zijn klanten beïnvloeden met die negativiteit richting KVV bv en dat vind ik oprecht jammer omdat niet iedere eigenaar nu evenveel in leest, evenveel snapt en vaak afhankelijk zijn van DA advies e.d. Niet dat KVV voor elk individu de oplossing is, maar het is niet zo dat het per definitie de duivel onder het honden voer is, verre van. Maar ja…En dat zie je met vaccineren vs titer-bepaling vind ik ook heel erg terug, dat soort reacties/omgang ermee.
JesdaJinn schreef:Wat een schatje Marleen!
Ik komhier even binnen vallen.
Hele tijd niks gepost of gelezen hier maar alles gaat prima.
Jinn doet weer beetje hoopers. Jaxx gaat nog steeds lekker met de behendigheid en Simba is over 2 weken alweer 1 jaar! Hoe snel?!
Maargoed.
Is er iemand die mij wil en kan helpen. Ik hoor steeds vaker om me heen dat titeren echt loont en zeker met 3 honden dat gewoon scheelt in de kosten en de belangrijkste misschien wel voor de gezondheid van je hond.
Alleen ik heb er echt 0,0 verstand maar dan ook echt 0,0. Ik begrijp dat ze een buisje bloed nemen. Er iets mee doen. Vervolgens komen er uitslagen uit en hoe hoger het cijfer hoe beter beschermd en adh van die uitslag moet je of enten of ben je x aantal jaar beschermd.
Maar hoe beginnen?
cursebreaker schreef:Je zou via https://www.vaccicheck.nl ook kunnen kijken welke DA in je buurt zit, aangesloten bij vaccicheck bv.
lor1_1984 schreef:Ik laat mijn honden bij mijn vaste dierenarts in Harbrinkhoek titeren.
De eerste keer dat ik ze liet titeren waren de waardes van Mahdutje lager dan die van Dívka dus tekenden ze hem af voor 2 jaar en haar voor 3 jaar.
Inmiddels liggen ze vrijwel gelijk qua waardes en moeten ze allebeyin 2025 weer getiterd (2022 was de laatste keer).
Ik heb toen ±€40,- per hond betaald maar het bijbehorende consult was €67,50.
Geen idee wat de huidige prijzen voor titeren zijn trouwens.
cursebreaker schreef:Je zou via https://www.vaccicheck.nl ook kunnen kijken welke DA in je buurt zit, aangesloten bij vaccicheck bv.
kiwiwitje schreef:cursebreaker schreef:Je zou via https://www.vaccicheck.nl ook kunnen kijken welke DA in je buurt zit, aangesloten bij vaccicheck bv.
Wat hier op staat heeft niet allemaal de kennis maar iedereen die de test een keer aankoopt staat op de lijst.
Ik zou eerder voor de fb groep gaan.
En ik heb de voorkeur voor vaccicheck, mits bij een kundige arts.
cursebreaker schreef:edit:
Titer-bepaling is ook gewoon feiten en wetenschap. Daarin kun je weinig mening toevoegen over erin geloven of niet; of je moet al helemaal niet in wetenschap geloven natuurlijk
KimD schreef:lor1_1984 schreef:Ik laat mijn honden bij mijn vaste dierenarts in Harbrinkhoek titeren.
De eerste keer dat ik ze liet titeren waren de waardes van Mahdutje lager dan die van Dívka dus tekenden ze hem af voor 2 jaar en haar voor 3 jaar.
Inmiddels liggen ze vrijwel gelijk qua waardes en moeten ze allebeyin 2025 weer getiterd (2022 was de laatste keer).
Ik heb toen ±€40,- per hond betaald maar het bijbehorende consult was €67,50.
Geen idee wat de huidige prijzen voor titeren zijn trouwens.
Het consult naast de titerprijs betalen is ook niet de normale gang van zaken.![]()
Normaal gesproken zit dat in zeker zin berekend in de titerprijs. Zoals eerder gezegd, vaak loont het wel om een aantal mensen te verzamelen of een titersessie te organiseren of aan deel te nemen.