Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:34

Gelukkig maar.
Uiteraard blijft het alsnog afwachten maar het scheelt dat de kans wat kleiner lijkt te zijn. :)
En zolang er niet meer dan 10 jonkies uit komen rollen waarvan 2 of 4 beertjes of enkel zeugjes zijn ze in principe allemaal al onder de pannen want dan kan ik de beertjes of 4 zeugjes uitplaatsen en de rest zelf houden want ruimte genoeg. :+
Al had ik liever een paar andere kleuren/vachttypes erbij gewild ipv enkel bruin(goud?rood?)-wit gladhaar.
Hoewel er ook driekleur broertjes waren en papa was zwart-wit, weet niet wat dat zegt over evt kleurkansen?

Qua bodembedekking heb ik nu fleece, badstof en voor nu ff vuilniszakken maar er is tafelzeil onderweg. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:12

lor1_1984 schreef:
Welkoop heeft sowieso balen hooi van 15kg voor €11,49 ....

Dat ga je toch niet serieus kopen -O-
Ik voer ze hier gewoon hooi wat de paarden ook krijgen en dat kost me 5 euro voor een baal van 20-25 kilo
Vraag eens bij lokale hooiboertjes of bij een manege/pensionstal!!
Hier een link naar grote zakken caviavoer wat niet duur is

https://www.google.com/search?client=fi ... el+20+kilo

Bnet

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:16

Wow nee, hooi moet veel goedkoper te krijgen zijn dan dat! Ik voer ook gewoon paardenhooi, bij ons al te krijgen vanaf €4/€5 euro per pak van zo'n 20 kilo. Ik heb nog een hooizolder vol liggen, dus als je ooit in de buurt bent, kom gerust een pakje halen!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:22

Omgerekend naar kleine pakjes hooi is het hooi vd Welkoop spotgoedkoop.
Ik betaal voor een klein pakje hooi (1kg) minimaal €1,44, bij de dierenwinkel iets van €2,50 geloof ik.
Dat vd Welkoop is €0,76 per kilo, zeker als je het zelf ophaalt want voor bezorging rekenen ze transporttoeslag waardoor je ruim een tientje kwijt bent. :+

Die link naar brokken had ik gisteravond ook gevonden, alsnog bedankt. :)
Momenteel voer ik Beaphar care+ complete, een bodempje in hun voerbak per dag.
Daarnaast gaan er plukken hooi in de huisjes en kruidenhooi in de ruifjes wat bijgevuld wordt zogauw het bijna op is en dagelijks een bak groenten (4-6 soorten, 1x/week een beetje fruit).

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:34

Ik geef Timothee hooi, 10 kilo voor 12,50 geloof ik. Balen zouden inderdaad wel een stuk goedkoper zijn :=

De brokjes die ik geef zijn €35 euro per 20 kilo, maar ze heeft ook een wat simpelere brok voor €20 per 20 kilo.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:39

@lor wat een prachtig hok voor je caafjes. Koop hier ook grote pakken hooi, als je op marktplaats even zoekt zal er vast wel een boertje in de buurt zitten?

@xelise wat sneu dat ze al 3 nesten heeft gehad. Hoop dat ze niet weer drachtig is en ze gewoon herstellende is.

Zag nog iets over bodembedekking. Gebruik zelf hennepvezel enige waar ik met mijn zware hooikoorts redelijk over kan. Haal altijd die groot verpakking wat voor de paarden is. Moet wel met 5 kooien van 1,20.

Gisteren liet ik Chase en Venom los lopen. Venom zat schijterig in het huisje en opa Chase liep door de hele kamer heen. Helaas moest een kat het ontgelden die volgens opa in de weg liep met een bijt in de achterpoot. Heb die kat nog nooit zo snel zien rennen haha

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:58

Gaaf dat grote hok zeg!

Heb helaas niet alles gelezen nog, sorry :o

Wij hebben duur hooi.. voor 2kg timothy hooi van Science Selective betalen wij 14-15 euro :oo maar ze doen het er wel heel goed op :+

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:18

Mooi verblijf lor1!

Ik krijg binnenkort een buitenhok met renpanelen etc van een vriendin die stopt met cavia's, ik ga daar een goed plekje voor zoeken in de tuin en dan kijken wat mijn 2 US teddy's daar van vinden :)
De rest blijft binnen want daar zitten skinny's bij.

Al moet ik misschien nog even wachten helaas, als er weer 30 graden aan komt dan zijn mijn cavia's binnen beter af...

Ik heb ook een tijd veel te veel voor hooi betaald, maar dat ging niet echt anders toen.
Nu koop ik al een tijd zelf hooi in voor de paarden en neem ik daar gewoon regelmatig een plakje van mee voor de cavia's. Ideaal, bespaart thuis veel ruimte en het is veel goedkoper :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:49

Nientsje, wat een prijs! :wow:
De tip vh kopen bij de boer is een goede, die ga ik onthouden. :j
Volgende week krijg ik een groot pak hooi van mijn moeder, die heeft op €6,50 ofzo na ook de draadhekjes betaald alvast voor mijn verjaardag en omdat ik momenteel één van hun honden in huis heb. <3
Groenten haal ik bij de supermarkten, zoveel mogelijk in de aanbieding waardoor ik gemiddeld zo'n €5,- per week kwijt ben.
Vorige week bijvoorbeeld nog een lading puntpaprika's, witlof, komkommer en een struik andijvie meegenomen, had nog wortels, bleekselderij en sla liggen en nam een zak babyspinazie mee.
Hoef deze week alleen nog tomaatjes te halen en dan maandag weer een lading groenten.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:10

lor1_1984 schreef:
Nientsje, wat een prijs! :wow:
De tip vh kopen bij de boer is een goede, die ga ik onthouden. :j
Volgende week krijg ik een groot pak hooi van mijn moeder, die heeft op €6,50 ofzo na ook de draadhekjes betaald alvast voor mijn verjaardag en omdat ik momenteel één van hun honden in huis heb. <3
Groenten haal ik bij de supermarkten, zoveel mogelijk in de aanbieding waardoor ik gemiddeld zo'n €5,- per week kwijt ben.
Vorige week bijvoorbeeld nog een lading puntpaprika's, witlof, komkommer en een struik andijvie meegenomen, had nog wortels, bleekselderij en sla liggen en nam een zak babyspinazie mee.
Hoef deze week alleen nog tomaatjes te halen en dan maandag weer een lading groenten.

Weet niet of het overal zo is maar bij de jumbo hier staat een kleine koeling met afgeprijsde groenten en andere dingen. Haal hier als er wat soeps tussen zit best wel wat weg. Mensen kijken altijd heel raar als je 4 zakken sla in de kar legt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:24

Jumbo zit een stuk verder weg, daar kom ik alleen als ik net in die buurt moet zijn.
Maar Aldi heeft vaak ook 30% stickers op hun producten, dan is het tegen de datum of minder mooi maar nog goed eetbaar.
En we hebben de Plus en Lidl en een Armeense toko zo ongeveer om de hoek en binnen 5 minuten fietsen nog een paar supermarkten (AH, Nettorama, Dirk, nog een Plus) en een groenteboer. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:52

Als je een tuin hebt (of een hoekje over op je balkon) zou je zelf wat groente kunnen kweken. Hier heb ik nu voldoende sla, andijvie en wortels voor de caafs :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:42

Dat is zeker een optie. :j
Voor nu, met 2 caavjes (tzt 5-6 hoop ik), red ik het prima gelukkig.
Ze staan op textiel (kost me op jaarbasis mss €60,-), kunnen nog een tijdje vooruit met een zak brok van ong €10,- (1,5kg dacht ik) en hooi kost me ook de kop niet. :+
Dierenartskosten wordt automatisch een bedrag per maand voor opzij gezet, dat potje is wat aan de lege kant maar ik kan vanuit mijn andere budgetten nog bijleggen indien nodig. :)
Ik snap uiteraard dat hoe meer cavia's hoe hoger de kosten maar daarom had ik voor mezelf ook de max van 5-6 cavia's in mijn hoofd.

En sja, mochten de dames drachtig zijn en er gelijk (ff heel extreem) 18 uitgooien samen dan moet ik overstappen op goedkoper voer (Kasper bijvoorbeeld ipv Beaphar care+ complete) en de boer op voor balen hooi, wellicht het kruidenhooi skippen en idd zelf groenten gaan kweken of eind vd middag naar de markt etc.
Maar dat is iets wat dan komt, daar ga ik verder niet over zitten panikeren tot duidelijk is hoe het ervoor staat. :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:14

Wat groente betreft ben ik wel een beetje opzoek naar de aanbiedingen. Maar vooralsnog denk ik wel gemiddeld een euro of 10-15 per week kwijt. Hooi krijgen die van mij ook gewoon paardenhooi, 4 euro per baaltje. En dan nog iedere dag een bakje science brokken.

Hoe houden jullie de groente zo goed dan? Merk toch dat het vrij snel rot of iig slecht wordt..

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:32

DubbelDun schreef:
lor1_1984 schreef:
Welkoop heeft sowieso balen hooi van 15kg voor €11,49 ....

Dat ga je toch niet serieus kopen -O-
Ik voer ze hier gewoon hooi wat de paarden ook krijgen en dat kost me 5 euro voor een baal van 20-25 kilo
Vraag eens bij lokale hooiboertjes of bij een manege/pensionstal!!
Hier een link naar grote zakken caviavoer wat niet duur is

https://www.google.com/search?client=fi ... el+20+kilo

Moet je wel op kunnen slaan natuurlijk... kan via het werk ook wel balen meebestellen, mooi hooi en goedkoper, maar kan dat niet goed opslaan helaas -O-

Groente krijgen ze hier wat we op dat moment zelf ook eten, wat er in de aanbieding is en uit onze eigen mini-moestuin :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:49

Ik heb een droge schuur, maar vind qua rommel de verpakte baaltjes fijner. :)
Die zijn ook makkelijker in de achterkamer te zetten bijvoorbeeld.

Jolliej schreef:
Hoe houden jullie de groente zo goed dan? Merk toch dat het vrij snel rot of iig slecht wordt..

Ik ga 3-4x per week naar de winkel, de slechte stukken snij ik eraf of bekijk iig ff of het echt rot is of gewoon niet meer mooi.
Alles gaat hier in de groentela en een aparte bak de plank erboven.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:24

Ik koop groente vooral bij de Nettorama en Lidl, dat blijft meestal wel een week goed in de koelkast. Dat zal ook voor zo'n 10-15 euro per week zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:24

Je hebt speciale tassen daar past een hele baal hooi in, heb je geen troep achterin je auto ook :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 19:55

Ik haal groente voor de cavia's bij een boerderijwinkel. De kolen komen vers van het land en zijn 70 cent ofzo per stuk. Andere dingen zijn even duur als in de supermarkt, maar in elk geval niet driedubbel verpakt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:46

Ik heb het buitenspul maar even naar binnen gehaald toen ik zag dat ze het hok uitkwamen om buiten in een klein hoekje schaduw te gaan liggen. Dus nu moeten ze het even met wat minder ruimte doen :)

Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 17:37

Ik denk dat ze dat helemaal niet erg vinden :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:11

Dat klopt. Ze liggen nu heerlijk ontspannen te slapen of eten wat van het vers geknipte gras.

't Schaapje was er wel als de kippen bij om over de omheining te springen (via een huisje). Dus die liep even amok te maken. Maar die zit nu weer aan zijn eigen kant en ik heb er een hoger tussenstukje voor gezet. De rust is nu weergekeerd :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:54

't Schaapje is een beetje een Draakje zo te lezen. :')
Enne, beter ff wat klein gehuisvest dan straks gebraden cavia's te hebben. :)

Mijn meiden hebben 22-23c als omgevingstemperatuur in de woonkamer en bij een echte hittegolf zal de temperatuur naar rond de 30c stijgen.
Maar wanneer de temperatuur onder de temperatuur in huis zakt gooi ik alles open zodat het ff kan doorwaaien en afkoelen.
Ook staan er een ventilator en een aircooler, wel zodanig opgesteld dat de meiden niet in de tocht zitten maar het helpt wel om de temperatuur stabieler te houden icm gesloten gordijnen omdat de zon van 14-21u vol op de woonkamer staat. -O-

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:07

Hebben jullie geen icepods voor jullie cavia's?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:15

Nee, is hier binnen normaal ook niet nodig.
De meiden zijn levendig, de ademhaling is normaal etc.
Wanneer het wel nodig is trek ik een flesje water uit de vriezer, theedoek erom en dan kunnen ze zelf kiezen of ze erbij liggen of niet.
Maar het scheelt wsl enorm dat ze in een draadheksysteem zitten met veel ruimte en de zon eigenlijk niet direct op het hok staat dankzij de gordijnen.