Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:37

Ik heb 3 krielkipjes.. die hele dag buiten lopen en enkel snachts het hok in gaan. En dan liefst als theemutsen bovenop elkaar gaan zitten. Dus die kunnen in het nieuwe hok hun lol wel op. Huidige is kleiner (maar wel onder en boven).

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:54

Na een jaar geen kippen (waren een lopend buffet voor de vos) zou ik weer 8 kipjes krijgen. Mooie ren gemaakt nu om de vos buiten te houden en de 2 oude standaard kippenhokken kunnen nog wel een wintertje mee...
Toen bracht de kennis waar ik ze van kreeg geen 8 maar 19 (!!!!) kippen. En geloof het of niet, als ik ze 's avonds op kom sluiten voor de nacht zitten er een stuk of 6 in het grotere hok en liggen er 13 gestapeld in het andere hokje. Meestal hevel ik er dan nog wat over zodat ze iets ruimer liggen. Zolang ze overdag heel veel ruimte hebben ( zo'n 70 m2) maakt het ze geen donder uit en hebben ze nog lekker warm ook in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:03

Al stop je ze in een veel groter hok, ze blijven toch wel stapelen inderdaad :') En op stok moet ook klem op elkaar.

Even het oude trapje ertegenaan, de nieuwe open trap snapten ze nog niet. Met hun lekkere baggerpootjes..
Afbeelding

Afbeelding

Er moet nog een andere voerbak komen, maar we twijfelen nog wat we willen en waar (buiten onder het hok of binnen in het hok).

Heeft iemand trouwens ervaring met iets van houtsnippers in de uitloop voor de winter?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:05

Wij gooien vaak versnipperde takken bij de killen en na verlop van tijd verdwijnt het. Gaat dus goed, maar wil je het om een reden erbij gooien?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:27

Ik heb ook houtsnippers in de buitenren, bevalt goed, ziet er fris uit en schoon en na een week of zes schraap ik het weg en gooi ik een nieuwe zak erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:35

Voor mijn gevoel werkt dat met evt veel regen fijner dan gewoon grond. Hebben best wat kleigrond, ondertussen na kuub zand erdoor en compost al beter, maar nog niet optimaal.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:16

De kippen en eenden zijn een beetje van slag. Van ruim 600 m2 grond zijn ze nu verbannen naar slechts 30 m2 met een net erover. De kuikens vinden alles best, maar de rest weet er niet goed raad mee. Wij wonen in een landelijk en open gebied en nu het kouder wordt, werd mij door meerdere mensen - onder andere onze buurman - aangeraden de kippen en eenden te beschermen tegen de haviken. Moet zeggen dat ik het best zielig vind om 12 dieren op zo'n klein stukje te houden, maar het is voor het goede doel. Van het voorjaar mogen ze weer vrij en blij de benen strekken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:36

Het zal inderdaad wel flink wennen zijn voor ze, maar ze mogen nog steeds niet klagen! Ze anders maar flink verwennen met maiskolven overal hangen..

Ik keek gister beetje vreemd op toen ik thuis kwam na werk (rond kwart voor 11). Vriendlief had het deurtje nog niet dicht gedaan. Staken er nog 2 kippenkonten naar buiten. Waren ze daar op stok gegaan ipv binnen. Onder luid protest en geflapper de dames toch een zacht zetje naar binnen gedaan richting hun zusje. Deurtje moet voor de nacht toch echt dicht.

Mafketels lopen nu buiten in de regen. Heb ook maar een bakje eten binnen gezet ipv enkel onder het hok. Nu al een natte bende aan het worden.. bah.. de dames maken zich gelukkig niet druk erom nog..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:40

Hier is een paar dagen geleden idd ook een kipje gepakt door een roofvogel, helaas was het ons liefste kleine tamme cochin kipje :(:)
Sindsdien zit de rest ook binnen. Ik heb een kruiwagen bladeren in de ren gegooid, elke dag gooi ik er wat meelwormen doorheen, zodat ze toch iets te doen hebben en lekker kunnen scharrelen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:39

idinn schreef:
Het zal inderdaad wel flink wennen zijn voor ze, maar ze mogen nog steeds niet klagen! Ze anders maar flink verwennen met maiskolven overal hangen..

Ik keek gister beetje vreemd op toen ik thuis kwam na werk (rond kwart voor 11). Vriendlief had het deurtje nog niet dicht gedaan. Staken er nog 2 kippenkonten naar buiten. Waren ze daar op stok gegaan ipv binnen. Onder luid protest en geflapper de dames toch een zacht zetje naar binnen gedaan richting hun zusje. Deurtje moet voor de nacht toch echt dicht.

Mafketels lopen nu buiten in de regen. Heb ook maar een bakje eten binnen gezet ipv enkel onder het hok. Nu al een natte bende aan het worden.. bah.. de dames maken zich gelukkig niet druk erom nog..

Ook hier scharrelen de dames gewoon door in de regen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:47

idinn schreef:

Bij de supermarkt verkochten ze van de week inderdaad maïskolven, die heb ik door de helft gesneden en door het overdekte deel verspreid.

Kan mij voorstellen dat je het deurtje 's nachts graag dicht hebt. Hier is het luik van de stal ook 's avonds en 's nachts dicht. Het idee dat er een roofdier IN de stal komt... Die heeft een levende vleesafdeling voor zich...

@ 8nnemiek: Ah... wat afschuwelijk! Ik moet er echt niet aan denken dat zoiets gebeurt. En ook al is de kans groot, het lijkt mij echt verschrikkelijk om mee te moeten maken. |(

@ Matheno: Herkenbaar dat door de regen blijven scharrelen. Totaal doorweekte kippen af en toe, zelfs de kuikens! Dan gaan ze massaal onder de warmtelamp liggen 's avonds. Dat is dan wel weer schattig om te zien.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:02

Met 1 van mijn kippen gaat het echt niet goed. Vertoont verschijnselen van spreidpoten, maar ze is al 10? maanden. Legt nog geen eieren, is graatmager en steunt niet op haar poten. Ik weet echt niet wat ik moet doen, het lijkt me eerlijker voor haar om haar in te slapen maar toen ik vanochtend oefende met haar poten bewegen leek het beter te gaan..

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:32

Klinkt als Marek, ik heb ook volwassenen gehad die het toch kregen, rotziekte is het

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:40

Ik hou mijn hart vast... Ben bang dat ik vijf hanen heb... -O-
Het ene moment denk ik: yes, zou er dan toch een hennetje tussen zitten? Maar dan zie ik ze weer zo goed als allemaal er hetzelfde uitzien. Ze zijn lief hoor, maar ik kan onmogelijk 5 hanen houden. Nog even een paar weken afwachten, dan weet ik het zeker. Wat zouden jullie in dat geval doen? Hier worden al opties voor de plaatselijke Chinees geroepen, maar dat lijkt me toch best moeilijk als je ze hebt zien opgroeien.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:11

Shenavallie schreef:
Ik hou mijn hart vast... Ben bang dat ik vijf hanen heb... -O-
Het ene moment denk ik: yes, zou er dan toch een hennetje tussen zitten? Maar dan zie ik ze weer zo goed als allemaal er hetzelfde uitzien. Ze zijn lief hoor, maar ik kan onmogelijk 5 hanen houden. Nog even een paar weken afwachten, dan weet ik het zeker. Wat zouden jullie in dat geval doen? Hier worden al opties voor de plaatselijke Chinees geroepen, maar dat lijkt me toch best moeilijk als je ze hebt zien opgroeien.

Wat jammer! Misschien zijn er kinderboerderijen in de buurt met interesse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:27

Hier zouden ze de soep in gaan.. ik heb daar niet zoveel moeite mee. Je weet dat ze een mooi leven gehad hebben. Doe je ze weg, heb je geen idee of ze het echt goed gaan hebben.

Hopelijk heb je er toch wat meer hennetjes tussen..

Hier trouwens eigen kippen in de vriezer. En als ze de oven ingaan benoem ik ze gewoon bij naam :+

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:37

idinn schreef:
Hier zouden ze de soep in gaan.. ik heb daar niet zoveel moeite mee. Je weet dat ze een mooi leven gehad hebben. Doe je ze weg, heb je geen idee of ze het echt goed gaan hebben.

Hopelijk heb je er toch wat meer hennetjes tussen..

Hier trouwens eigen kippen in de vriezer. En als ze de oven ingaan benoem ik ze gewoon bij naam :+

Om het laatste stukje moest ik stiekem wel een beetje lachen :')
Klinkt stom, maar ik denk dat ik er ook niet heel veel moeite mee zou hebben. Ik zou een kip waar ik voor gezorgd heb niet zelf kunnen afmaken, maar wel vrede mee hebben om hem zelf op te eten denk ik.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:42

Zelf slachten zou ik niet kunnen, maar ik denk dat ik geen moeite heb met ze opeten. Toevallig zijn onze twee buurkoeien twee weken geleden geslacht en er ligt nu 10 kilo buurkoe in de diepvries. Deze koeien heb ik elke morgen even gegroet. Prachtig leven gehad en nu zijn ze erg lekker.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:03

Ik niet, ik zou ze niet willen slachten en ook niet willen opeten. Ik heb dus alleen kippen. Al zit daar ook wel weer een moreel vraagstuk achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:45

Zelf slachten zou ik opzich wel kunnen, maar ik wil het niet zonder goede (kundige) begeleiding en juiste materiaal. En die heb ik niet. Wel iemand die het kan doen gelukkig.

Overigens de eerste hap ging ik wel bijna over mijn nek hoor.. "dit is gewoon mn kip". Na nog keer proberen proefde ik dat het gewoon erg lekker was. En hallo ik eet de anonieme kip, varken en koe ook.. dus hop niet aanstellen. Vond eigenlijk heel fijn om echt precies te weten hoe ze het gehad hebben tijdens hun leven.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:53

Een goed huisje vinden voor hanen is erg moeilijk. Hier gaan ze in principe ook in de soep

Mijn beide kuifhoentjes lijken hennetjes te zijn... Tuurlijk wil je een keer een haan krijg je er geen :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:39

Oké... ik ben dus bang dat ze dan inderdaad bij iemand terecht gaan komen die ze voor consumptie wil gebruiken... Hier in de buurt zijn wel een paar kinderboerderijen, maar die hebben al hanen van mensen uit de omgeving. Allemaal in hun eigen hokje met een paar hennen. Helaas geen optie dus...

@ Van: Als je wil en het blijken inderdaad haantjes te zijn, dan mag je wel een haantje van mij hebben. Het is alleen geen kriel, maar een New Hampshire. Ik ben een beelddenker en zie jouw kuifhoentjes al platgedrukt op de grond liggen als die haan erop wil klimmen. :x

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:45

Even een vraagje: waar halen jullie vitamines vandaan voor kippen? Één van mijn kippen is niet helemaal lekker, dus die wil ik even wat extra's geven. Maar ik weet niet precies waar ik op moet letten qua vitamines. Liefste iets wat ze ook in een fysieke winkel hebben :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:53

Ik heb altijd een flesje beaphar multivit voor vogels staan. Heeft tot nu toe altijd goed geholpen. Ik gebruik een spuitje zonder naald om er genoeg uit te krijgen, en dan rechtstreeks in de snavel, want druppelen duurt nogal lang met die hoeveelheden.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:11

Ah bedankt :D