Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:10

Zo snel geen foto's bij de hand, maar de zusjes zijn allebei mink (1 gelukkig met aftekening := ) en mijn oudje is een donkerbruine japanner :)

Voor de tanden is het misschien al genoeg om takken in de kooi te hebben? Ik heb niet het idee dat ze echt hun voorpootjes gebruiken om aan takjes te knabbelen eigenlijk. Of van de wilgenbruggetjes? Dan kan hij ook gewoon op zijn knaaghout staan :D

Macs

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:19

Leuk leuk :D
De twee broertjes Freek en Alfred zijn ook allebei mink zonder aftekeningen. De eerste paar maanden was er alleen ietsje verschil in staart te zien. Inmiddels wordt Freek bruinig en puilen zijn ogen meer uit en Alfred heeft een dikke kop. Dus het is uiteindelijk goed gekomen :D Al zijn de verschillen in karakters wel erg merkbaar!
Ik heb een wilgentak en daar bijt hij af en toe op en dat lukt inderdaad zonder gebruik van voorpootjes. :) even kijken of ik nog meer te knagen heb voor hem.. Hij pakt ook regelmatig de bodembedekking om op te bijten.. daar ben ik niet blij mee. Ga er straks volledig fleece in leggen.
Ben net weer naar de dierenarts geweest voor pijnstilling, nu elke dag een druppel tolfedine.
Kan ik iets langer doorgaan dan 2 dagen. Maar wil eigenlijk maandag een beslissing nemen samen met mijn vriend, die is dan weer thuis. Want zo kan het niet door blijven gaan, al gaat hij met mini stapjes vooruit.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:26

Mag ik heel even binnenvallen?

Ik organiseer een Dierendag om mensen (huidige eigenaren en toekomstige eigenaren) kennis te laten maken met de dieren en informatie/weetjes/enzovoort te horen krijgen uit een betrouwbare eerste bron; zoals een fokker of een opvang... of een houder die er veel verstand van heeft.

Nu heb ik heel veel leuke mensen met hun dieren al benadert die komen, zoals dwerghamsters, kleurmuisjes, cavia's, gerbils enz ... echter vind ik de Rat hier ook onder vallen en zeker omdat ik nog veel te vaak hoor; ieeeeuuuw een rat!

Ik heb al meerder opvangen en ratteries een bericht gestuurd .. plus op een Facebook pagina .. maar het lijkt wel alsof de Ratteries uitgestorven zijn ..

Kennen jullie iemand? Of ben je zelf zo iemand?
Het is op zaterdag 7 oktober in Barendrecht.

En verder zal ik het topic niet lastig vallen ... maar ik vind dat de rat ook absoluut op deze dag hoort. Want .. ratten horen niet alleen, hebben behoefte aan ruimte en zijn helemaal niet vies! <3

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:41

Helaas ken ik ook geen rattery's. Wat een ontzéttend leuk idee, echt super.
Helaas is het te ver voor mij, dan had ik graag (afhankelijk van de gezondheidssituatie van mijn beestjes) langs willen komen. Dat zouden mijn mannen te gek vinden :) Ik ben zelf dierdocent, dus ik kan ook best wat vertellen (ik raak moeilijk uitgepraat) :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:46

Barendrecht is voor mij helaas te ver. Anders was ik graag gekomen met de drie dames!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:22

In Dordrecht zit een goede rattery... misschien kan je haar eens benaderen? Rattery Neraida

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:24

Banjer schreef:
In Dordrecht zit een goede rattery... misschien kan je haar eens benaderen? Rattery Neraida

Al gedaan en nog geen respons helaas.

Bedankt tot zover! :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 00:20

Kan er ook nog wel bij! Mijt!! Maar kan ook de reden zijn waarom Afred zo ziek is!!
Snap niet hoe ik hier niet eerder achter ben gekomen. Zat zelf onder de bulten en ben toen gaan zoeken op Internet. Vandaag toevallig een roze blousje aan ipv alleen maar zwart en ik zat helemaal onder!!! Ratten gecontroleerd en zij ook.. ondanks dat alfred mager is heb ik hem toch wat ivermectine gegeven. Morgen alles schrobben en de DA bellen. Ik heb ergens een klein beetje hoop dat hij door de mijten zo ziek is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:34

Vergeet naast de da niet ook je ha te bellen! Zeker als je zelf helemaal onder zit. Kan zo maar eens zijn dat je zelf ook wat ivermectine voorgeschreven krijgt.
Echt MEGA vervelend die poedersuiker beestjes. Ik vermoed dat mijn Zonik er ook last van heeft. Ik zelf nog niet. 3 weken achter elkaar behandeld met selamectine 1x en ivermectine 2x. Ook 3x de kooi goed schoon gemaakt en al het niet plastic speelgoed heeft 3 weken in of de vriezer of in een vacuüm zak gezeten. Helaas kan ik weer opnieuw beginnen, hij lijkt er nog steeds veel last van te hebben. -:(-

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:06

Kun je de mijten die ratten krijgen überhaupt wel met het blote oog zien? :P

@xDenies ik zit daar helaas ook totaal niet in de buurt, misschien kun je op facebook te Tamme Ratten pagina benaderen (even een admin een berichtje sturen of dat mag voor je een oproep plaatst).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:08

Oooh kak... ga zo eens bellen.
Wat een klotezooi zeg!! Succes met schoonmaken, alweer... ik ga zo ook aan de gang..

Ivermectine, werkt dat systemisch of alleen op de huid? Anders doe ik ze vanavond even in een tea tree badje zodat het ergste eraf is.
Doe alfred dan ook.. hoe zwakkig hij ook is. Die beesten moeten gewoon er af!! Bah!!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:07

Simoonzel schreef:
Kun je de mijten die ratten krijgen überhaupt wel met het blote oog zien? :P

Ja zeker.. zie ze gewoon kruipen.

De assistente vertelde mij dat een rat niet ziek kan worden van mijten, ook al zouden ze er al 2 weken zitten. Behalve jeuk, kaalheid en wondjes.
Ze zei ook dat ik hem de tijd moest geven met de pijnstilling omdat hij daar nu 3 dagen op zit, want ik vertelde dat ik hem eigenlijk vanavond in wilde laten slapen omdat ik geen verbetering zag.
Daarvoor had hij ook al pijnstilling via injectie gehad, maar dat heeft ze niet gezien denk ik.
Dus ik ben even in de war -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:37

Mijt is met het blote oog niet te zien, vermoedelijk is het dan luis. Geen paniek. :)
Alle ratten behandelen met ivermectine (anti-luchtpijpmijt) of Stronghold roze, doseren op gewicht. Geen badjes, tea tree doet sowieso niks. Kooi(en) goed schoonmaken, hangmatjes op minimaal 60 graden wassen en houten spullen 24 uur in de vriezer. Twee keer herhalen op dag 8 en 15. Geldt ook als het mijt is overigens, dit werkt op de meeste parasieten.

Hij heeft waarschijnlijk door zijn mindere weerstand luizen gekregen. Bij een flinke besmetting kunnen ze bloedarmoede krijgen, maar vermoedelijk was hij hiervoor al ziek en daardoor de luis er bij. Van mijt worden ze in de regel verder niet ziek. Sterkte met alles!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:50

Ik zie het nu idd.. luis
Luizen uit het hooi bij cavia's zien er heel anders uit. Dat zijn witte kleine wormpjes. Vandaar dus niet aan gedacht.

Ik heb wel goede verhalen over tea tree en parasieten gehoord. Naja, eerst alles maar wassen en poetsen.. bleh..
Ik hoef niet behandeld te worden in ieder geval, krijg wel een creme voor de jeuk gelukkig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:55

Ik heb de 'goede resultaten' van tea tree hier regelmatig in de opvang. De meest ernstige mijtbesmetting die ik ooit gezien heb kwam ook van iemand die met tea tree had behandeld. Het doet niks, echt niet. :)
Meer dan de helft van wat er hier binnenkomt heeft mijt of luis, met ivermectine of stronghold zijn ze er zo vanaf. En het is een drupje in de nek, dus zo stressvrij mogelijk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:17

Ik doe "altijd" allebei. Eerst even wassen met een tee tree shampoo, ratje afdrogen en gelijk ivermectine druppels in de nek. Heb het idee dat bij tee tree geld, baat het niet, schaad het niet.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:25

Ik zou tea tree idd eerder ter ondersteuning gebruiken maar niet zien als een oplossing voor een mijt/luizen infectie. Met antiparasitaire druppels ben je veel effectiever bezig. Of in het ergste geval, ivermectine injecties.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:47

De tea tree zou dan ook zeker niet ter vervanging van ivermectine zijn..

Heb Alfred net in laten slapen. Ben er kapot van. Mijn knuffelkont... veel getraind met hem voor school en natuurlijk heel veel geknuffeld. Het was de aanhankelijkste van de drie.
Het ging niet meer, begon te kwijlen, kon zich niet goed meer wassen en viel telkens om. Hij leefde soms wat op maar was op andere momenten een hoopje ellende. Wilde het niet langer 'proberen'. Heb met de dierenarts nog even goed in zn bek gekeken toen hij al dood was. Zn ondertanden waren al te lang maar zijn kiezen waren nog oke. Daar lag het in ieder geval niet aan dus..
Super fijne dierenarts van care4animals wel.. hij gaat bij haar in de tuin begraven worden.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:23

Ah sterkte ermee :(:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:25

Sterkte Y;( p

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 06:40

Sterkte

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:24

Sterkte :(:)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:44

Bedankt allemaal... :*
Het lijkt erop dat het voor Jack ook einde verhaal is.. Een jaar geleden kwam hij hier en heeft vanaf dag 1 geniest. AB-kuur etc helpt allemaal niet. Een paar dagen geleden werd het erger, en nu zit hij continue te pompen met zijn lichaam... Dus weer een ritje dierenarts..
Neusspray helpt niet, gister laten stomen in de badkamer.. maakt allemaal niks uit.
Net maar wat pijnstiller/ontstekingsremmer gegeven wat ik nog had van Alfred.. verlicht misschien iets.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:12

Geen chronische luchtweginfectie maar hartfalen... al die tijd al...
Hij zit nu in een zuurstofbak, heeft vochtafdrijvers en luchtwegverwijders gekregen. Hij zit onder het bloed van de dierenarts :+ hij was het niet eens met de prikjes..
Ze belt vanavond, als het allemaal aanslaat mag ie morgen mee naar huis met hartmedicatie!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:59

Het zit je ook niet echt mee :(:)