Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:58

Daarom moet het ook zo sterk verdund worden gok ik. :)
Ik heb het uiteraard ook zelf op mijn huid gekregen en merkte niks qua irritatie ofzo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 03:39

lor1_1984 schreef:
Ivermectine, 10ml op 490ml water.
Je moet de cavia er compleet mee doordrenken zodat het goed op de huid komt (met een sponsje) en dan aan de lucht laten drogen.

Te laat om de post nog te wijzigen, dus maar ff zo. :+
Het is geen ivermectine maar imaverol, verhoudingen qua verdunnen en hoe aan te brengen kloppen verder wel. :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:20

Hier weer terug van vakantie. De cavia’s zijn door mijn moeder verzorgd en waren erg blij met haar (of met de appel die ze steeds kregen) :')

Beterschap voor alle caafjes in de ziekenboeg!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:00

De liefde van de cavia gaat door de maag. :')

De meiden hebben een upgrade gehad:
Afbeelding
Van 120*60 naar ongeveer 210*70cm. 8-)
Tzt gaan ze nog groter (280*245cm min een hoekje van 35*35cm), wanneer de achterkamer vrij is. :)
Ik ben er inmiddels ook achter dat er een kans is dat ze drachtig zijn, ik heb ze met ong 5wk2dgn opgehaald en ze zaten nog bij hun broertjes in op die dag.
Las later pas dat ze vanaf 4 weken vruchtbaar zijn, dus nog ff een week of 6,5 afwachten of er wat komt uitrollen.
Met mijn pech zullen dat dan gelijk grote nesten zijn, zoals dat nest van 9 :wow: wat ik laatst op fb voorbij zag komen en uiteraard allemaal beertjes dan. :+
Gelukkig kan ik er al 4 kwijt en ik heb zelf plek voor ong 4-6 zeugjes.
Indien nodig koop ik een extra setje draadhekjes en maak ik de upgrade in de achterkamer terwijl de dames in het huidige verblijf blijven, dan kan ik in totaal een stuk of 10-12 beren kwijt gok ik.
Financieel wordt het ietwat pittig dan maar zag dat Welkoop ook goede caviakorrel heeft en grootverpakkingen hooi dus de basis komt wel goed. :)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:30

Heel mooi verblijf! Ik ben ook nogsteeds blij met mijn draadkubus!

Afbeelding
Ze vermaken zichzelf wel hoor, zo saampjes.

Maak me alleen zorgen over moeders. Ze wordt steeds dikker..

Afbeelding
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:43

Ik ben een leek maar mij lijkt het een zwanger buikje. ;)
Vooral ook omdat het ronde niet over het hele lijf verdeeld is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:53

Misschien is haar buik wat uit vorm gebleven door die 3 nestjes? Als ze in de opvang bevallen is kan ze eigenlijk niet drachtig zijn, of dan zou een babybeertje (max. 4 weken) al vruchtbaar moeten zijn geweest.

Mooie ruimte zo Lor!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:57

Ik hoop enorm dat dat het is. Heb ook al contact gehad met de opvang, super fijn dat dat gewoon kan. Maar toch blijf ik ongerust :(:)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:06

Ja snap ik! Ik vind het inderdaad ook wel een gekke vorm zo op de foto, maar je kunt je natuurlijk voorstellen dat al 3 nestjes gehad hebben op die leeftijd een zware aanslag is op zo'n lijfje. Ze heeft dan vrijwel geen tijd gehad om te herstellen, dus hopelijk ligt het daar gewoon aan :(:)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:07

Ja zielig hè! Het is sowieso wel een heel rustig beestje, beweegt ook niet zo veel als ik in de buurt ben. Dat vind ik ergens ook wel sneu voor Pien, want die rent regelmatig als een gek door dat hok, in haar eentje }:0

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:25

Ja ik vind dat ook altijd zo sneu :(:) Soms komen er echt van die schrijnende gevallen langs..

Als ze eenmaal moeder zijn vinden ze dat speelse vaak niet meer zo nodig geloof ik :')

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 21:37

Lor, wat een mooie uitbreiding van het hok!! Een zeugje *kan* vruchtbaar zijn vanaf 4 weken, maar het hoeft niet, evenals voor een beertje. Een zeugje is ook om de 16 dagen bronstig ongeveer dus ze zijn ook niet constant vruchtbaar :-).
Het is zeker goed om in de gaten te houden, maar hopelijk valt het mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:45

@lor1_1984: als je er zoveel hebt is het handig om gewon zakken van 25 kilo te kopen, net als gewone balen hooi de je ook voor paarden hebt.
Dat is het eerste verdiend :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:17

beert schreef:
Lor, wat een mooie uitbreiding van het hok!! Een zeugje *kan* vruchtbaar zijn vanaf 4 weken, maar het hoeft niet, evenals voor een beertje. Een zeugje is ook om de 16 dagen bronstig ongeveer dus ze zijn ook niet constant vruchtbaar :-).
Het is zeker goed om in de gaten te houden, maar hopelijk valt het mee.

Klopt, dat is wat ik ook las net zoals dat je beertjes moet scheiden vd moeder en zusjes vanaf dat ze 300gr zijn of 4 weken oud omdat de kans op dekking en daarmee nageslacht ontzettend vergroot. :)
Als ze gedekt zijn en het heeft gepakt dan zijn ze nu ongeveer 2,5-4 week drachtig.

En ben erg blij met de nieuwe opstelling ja. :D
De meisjes ook, die maken zoomies, popcornen, fluiten en oinken/'kwebbelen' flink nu, ook zijn de ruzies spontaan zo goed als voorbij.

DubbelDun schreef:
@lor1_1984: als je er zoveel hebt is het handig om gewon zakken van 25 kilo te kopen, net als gewone balen hooi de je ook voor paarden hebt.
Dat is het eerste verdiend :)

Dat was ik idd ook van plan, om groot in te kopen. :)
Welkoop heeft zowiezo balen hooi van 15kg voor €11,49 zag ik, moet alleen nog ff kijken voor grote grootverpakkingen caviakorrel dan.
Grootste verpakking compleetvoer wat ik tot nu toe ben tegengekomen was iets van 8kg maar ook daarvan kan ik meerdere meeslepen natuurlijk. :)
Of desnoods wekelijks ofzo naar Welkoop fietsen met de fietskar, die zit hier 2km verderop nl.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 22:22

Waarom zou je 10 tot 12 beren willen? Of bedoel je als ze drachtig zijn?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:23

Wat een ruimte lor1!

Ik koop ook groot in, heb die grote balen hooi van de welkoop idd :j gebruik dat om te eten en voor over de bodembedekking.
Vanuit de fokker had ik een 25 kg zak met stropellets, maar weet niet goed of ik ze daar op wil houden... lijkt me toch niet zo lekker aan de pootjes (vandaar die laag hooi erover dus)

Maar ik hoop voor je dat je straks niet met 10 beren zit O:)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:23

Als ze drachtig zouden zijn zou ik met mijn geluk wsl 2 grote nesten hebben liggen/lopen met beertjes ja. :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:28

amy_leftover schreef:
Wat een ruimte lor1!

Ik koop ook groot in, heb die grote balen hooi van de welkoop idd :j gebruik dat om te eten en voor over de bodembedekking.
Vanuit de fokker had ik een 25 kg zak met stropellets, maar weet niet goed of ik ze daar op wil houden... lijkt me toch niet zo lekker aan de pootjes (vandaar die laag hooi erover dus)

Ik hoop het ook niet. :')
Heb het liefst geen jonkies maar als dan 2 of 4 beren en verder zeugjes of alleen zeugjes.

Stropellets..
Zijn dat die staafjes?
Want die lijken me idd niet fijn aan de voetjes, net zoals corbo.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:49

Lor ik zie nu pas dat jouw zeugjes wat ouder waren! De kans bij zeugjes is heel nihil, maar het kan inderdaad wel. De jonge zeugjes (tot een week of 6) uit de groepen die in de opvang komen zijn grotendeels niet drachtig, af en toe heb je wel eens een pechvogel maar gelukkig zijn zeugjes vaak iets later.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:54

Pfoe, dat zou wel schelen dan.
Ze waren 5 weken en 2-3 dagen toen ik ze ophaalde.
De één zegt alleen dat de kans groot is dat ze drachtig zijn, de volgende dat de kans groot is maar ze dan vaak 1-2 jongen krijgen en jij zegt weer dat de kans klein is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 22:58

lor1_1984 schreef:
De één zegt alleen dat de kans groot is dat ze drachtig zijn, de volgende dat de kans groot is maar ze dan vaak 1-2 jongen krijgen en jij zegt weer dat de kans klein is.

Op Facebook roepen ze heel snel "de kans is groot dat je zeug drachtig is" als een beertje ontsnapt is en er even bij heeft gezeten, terwijl zeugjes elke 16 dagen bronstig zijn. Ik vind een kans van 1 op 16 niet groot :-).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:12

Was niet alleen op Facebook, ook op het caviaforum. :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:34

lor1_1984 schreef:
amy_leftover schreef:
Wat een ruimte lor1!

Ik hoop het ook niet. :')
Heb het liefst geen jonkies maar als dan 2 of 4 beren en verder zeugjes of alleen zeugjes.

Stropellets..
Zijn dat die staafjes?
Want die lijken me idd niet fijn aan de voetjes, net zoals corbo.

Ja, van die staafjes, lijkt wel op die “houten” kattenbakvulling

Heb het toen meegenomen, omdat ik niet goed wist wat nou een fijne bodembedekker is.
Vroegah hadden we gewoon zaagsel in het hok liggen. Maar van de tijd dat ik tamme ratten had, weet ik dat dat vrij stoffig is.
Voor de ratten had ik hennepvezel, wat ik wel fijn spul vond. Las daar echter ook weer verschillende meningen over :+

Dus uiteindelijk die pellets maar genomen om uit te proberen, maar is niet helemaal mijn ding :n

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:36

Hemparade is ook fijn, veel minder stoffig ook. :)
Ik heb zelf wel zaagsel gebruikt in het oude hok maar wil in de volgende upgrade een deel maken voor bodembedekking en ga dan hemparade gebruiken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:26

lor1_1984 schreef:

In de opvang valt het mij gelukkig erg mee (daar komen soms groepen binnen met alles bij elkaar, dus dat is vooral mijn 'vergelijkingsmateriaal'), als zeugjes te lang bij beertjes hebben gezeten blijven ze altijd in de opvang tot de draagtijd voorbij is. Een enkele keer is zo'n jonkie wel drachtig, maar gelukkig niet heel vaak. Als het wel gebeurd kunnen ze een dracht meestal prima aan, beter dan een te oud zeugje. Of het invloed heeft op de hoeveelheid baby's durf ik niet te zeggen, dat wisselt sowieso veel.

Ik gebruik Cocoon hennepvezel.