Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:11

Maaaarije schreef:
Ook even een vraagje van mijn kant.

Ik heb 3 cavia's, 1 castraat en 2 zeugjes.
1 van mn zeugjes is iets van een Teddy(?) maar mijn castraat eet haar haar op? Hij knabbelt er aan en trekt er ook wel eens haar uit.

Voor Woezel ook niet echt fijn. Iemand een idee waarom hij dit doet?

Had een borstel die mijn peruvian knipte maar deed shows dus moest het haar lang zijn. Kreeg van een oude fokker een tip om het haar met rauwe knoflook in te smeren.

Joyce_R

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:51

Jewelz heeft momenteel niet cavia's beschikbaar die ons direct aanspreken. Zijn er nog andere tips voor fokkers/stallen of adresjes? Of wellicht iemand die zelf rond die periode caafjes beschikbaar heeft? :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:03

hello!
wij overwegen de aanschaf van een leuk koppeltje uit de opvang en zijn ons enorm aan het inlezen. ik kan echter niets terugvinden over de kosten? dan gaat het me niet om incidentele kosten als de dierenarts of een hok, maar wat zijn jullie kwijt aan bodembedekking (en welke), voer, speeltjes etc?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:32

Voor 2 vind ik het lastig inschatten. Ik koop alles groot in.
Ik ben nu voor 12 cavia's 2 grote balen zaagsel a 10 euro kwijt per maand
Pak hooi per 2 maanden is 6 euro. Brokjes een zak van 20 kilo per 2 maanden a 17,50.
Groente zo'n 15 euro per week. Ligt er ook aan of je veel extra's koopt.
Dierenarts kan oplopen bij problemen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:09

dierenarts weet ik helaas alles van. had hiervoor konijnen, die kosten gingen soms in de 100-en euro's...

groente valt me nog mee!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:18

Ik doe een week of 3 a 4 met een grote baal hennepstrooisel. Kosten zijn iets van 11 a 12 euro, geloof ik? Hooi koop ik bij voorkeur wat grotere zakken van, maar ik ben wel een zeikerd qua kwaliteit (het liefst van al voerde ik een klein paardenbaaltje, maar die zijn mooi groen moeilijk te vinden en lastiger op te slaan.) Hooi kost hier zo'n 10 euro per 2 maanden, denk ik? Voer science selective en een muesli waar geen brok in zit. Geen idee wat ik per maand kwijt ben. Meestal minder dan een zak science (3 kilo, goedkoper is 10 kilo online bestellen) en een zak muesli. Zal samen zo rond de 25 euro zijn. Maar ze eten/krijgen wel bizar veel brok/muesli (onbeperkt en gooi veel weg doordat het vies is), omdat ze door ouderdom zo mager worden. Groenvoer koop ik meestal bij de lidl en zal iets van 5 a 10 euro per week zijn. (Ik haal ook graag paprika's bij de kweker in het seizoen of appels bij de boer/winterwortelen per paardenzak).

Speeltjes koop ik nooit. Soms maak ik wat met hooi en wc rolletjes of zo.

Dus voor mijn 3 monsters schat ik in dat ik rond de 30/40 euro per maand kwijt ben? Zonder dierenartskosten, want dat was het afgelopen jaar dik honderden euro's. Maar das een schatting. Ik houd het nooit bij.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:22

schatting is genoeg. gaat ook neit om een tientje meer of minder maar wordt er neit blij van als vaste kosten 100 euro per maand zouden zijn (los van die dierenarts dan, want dat geld is er altijd beschikbaar)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:29

Mijn 8-tal kost zo'n €150 per maand.

Op ikwilknaagdieren.nl staat volgens mij een heel handig schema over de gemiddelde kosten :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:16

Ik heb mijn paardenbaaltje in een grote container past precies! Dat scheelt echt een hoop met als je een kleine verpakking ofzo bij de dierenwinkel koopt.
Groentes haal ik ook altijd bij de Lidl helaas is die nu 2 maanden dicht bij ons wegens verbouwing.
Ik kan de hele zomer wel gratis een tas paprika's ophalen bij Ella van cs jewelz die haalt ze gratis bij een kweker.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:20

Ah, er zijn dus meer die het doen maar het is dus niet echt duidelijk waarom.

Nog even een leuke foto van het 3tal :D

Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:59

Wat een leuk drietal! Die teddy... <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:19

Wat een leukerds! <3

Hier helaas weer een zieke, Nibbit is nog niet eens klaar met haar antibiotica. Gisteren vond ik Gompie die zich duidelijk niet lekker voelde, zijn oogjes zijn heel vies en liggen diep en zijn kin is ook echt vies. Al zijn haartjes zijn vastgeplakt, maar ze hebben niks gehad waardoor dat kan. Het stinkt heel erg en het is een beetje gelig dus ik heb het idee dat het pus is, maar ik heb ook nog niks gevonden waar dat vandaan zou moeten komen dus ik hoop dat de dierenarts iets vind..
Zoals hij er nu bij zit vertrouw ik het echt absoluut niet :(:)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:23

Arme Gompie hoop dat de dierenarts iets vind. Beterschap voor Nibitt en Gompie :(:)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:27

pfff ik blijf maar twijfelen!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:45

Voor 2 cavia's zit je met €50 per maand wel goed.

Even ervan uit gaande dat je dit nodig hebt per maand: (dat is wat ze hier krijgen, wij hebben voor 8 cavia's in 2,5x1 bakken 2 pakken zaagsel en 3-4 pakken hooi nodig per maand)

1x zaagsel 9,95 - https://www.hornbach.nl/shop/PLOSPAN-Ho ... tikel.html
1x hooi 6,95 - https://www.hornbach.nl/shop/PUIK-Origi ... tikel.html
1x voer 11,- (ongeveer 2 kilo per maand) - http://www.dierendoktersshop.nl/supreme ... ApgT8P8HAQ

Groenvoer: 8 paprika's (elke dag 1/8 per caaf), 4 kroppen andijvie (elke dag 1/een paar blaadjes per caaf), 4 komkommers, 4 zakjes wortel. (en dan kun je natuurlijk nog afwisselen, dit is hier ongeveer de basis)

Dat samen is ongeveer €16 per maand, wisselend per seizoen natuurlijk.

Dan zou je met twee cavia's uitkomen op € 44,- per maand.

Stiekem is dat meer dan ik dacht := Ik dacht dat wij met 8 cavia's op 150€ per maand zitten, maar met dat groenvoer erbij zal dat duurder zijn. Grote zakken voer kopen is natuurlijk in verhouding wel wat goedkoper, wij hebben 10 kilo zakken voor 32-42 euro. Het wisselt een beetje, vaak zijn er wel aanbiedingen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:26

groenvoer zijn idd flinke kosten. die had ik met de konijnen niet per maand, zij aten toch minder (of ik deed het toendertijd heel fout...)

zitten jullie cavia's binnen of buiten?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:34

Cavia's maken zelf geen vitamine C aan dus die hebben inderdaad een stuk meer nodig dan konijnen.

Die van mij binnen, als je ze buiten wilt houden kun je ze ook pas volgende lente/zomer naar buiten doen. Nu is het te laat om een goede vacht aan te maken (of ze moeten al buiten wonen nstuuelijk)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:19

Hier zitten ze nog buiten hier gaan ze vanaf April/Mei naar buiten tot meestal eind oktober begin november.
Ik heb ze in de winter binnen omdat ik dat zelf fijner vind en gezelliger.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:08

Gompie's kiezen waren te lang, daar zijn abcessen gekomen dus het was inderdaad pus :(:)
Hij is gestopt met eten dus we moeten hem nu dwangvoeren maar hij is al heel erg verzwakt dus het is maar de vraag of we hem er nog doorheen gaan krijgen..

Ik snap echt niet hoe ik dat niet eerder heb kunnen zien, want het moet dus al langer aan de gang zijn maar hij liet echt gisteren pas wat zien. Daarvoor at hij gewoon nog (of probeerde het iig) en was hij gewoon zichzelf :\

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 06:59

Dat is hun specialiteit he, helaas :(:)

In de natuur kunnen ze ook niet meteen laten zien dat er wat is want dan worden ze aangevallen door andere beesten..
Hopelijk gaat het snel beter met Gompie!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:23

Ah, Melody, dat klinkt heftig. :( Ik heb het ooit met 1 van mijn konijnen gehad, die had ook de wangen al kapot van de kiezen. Ik dacht dat ze even minder goed at door de dood van haar vriendin tot ik veel speeksel zag en een nagenoeg kale plek op haar wam. Zij is onder narcose geholpen toen.

Heel veel beterschap met Gompie.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:55

Is het toen met dat konijn helemaal goed gekomen?

We moeten straks weer met hem naar de dierenarts, misschien moet het nog wat verder gevijld worden want hij wil wel eten maar het lukt hem niet :(:) Ik ben wel blij dat ik nu zelf mee kan, ik wil graag zien hoe die kiezen er nou uit zien.

Gisteren heb ik de rest op de foto gezet, het zijn zo'n leuke modelletjes :D
[BB-ITP] De cavia's in herfstsfeer!
Afbeelding
Afbeelding

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:49

Aaah, leuke foto's. Ja. Met haar is alles prima nu. Ze is inmiddels een enthousiaste bijna 9 jarige dame. Wat minder snel dan voorheen, maar dat wijten we aan de jaren ;)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:43

Lieeef :)
Wortel is n echte schootcavia <3
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:45

9 is een mooie leeftijd al! :)

Gompie is vanavond weer naar de dierenarts, zijn kiezen zijn nu verder bijgewerkt (de vorige keer was hij te zwak om alles te doen) en ze waren nu gelukkig veel positiever! Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het hem gaat lukken.

Wat een leukerd is het toch Nienke! Haar koppie lijkt kwa aftekeningen echt op Sammy:
Afbeelding