Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:16

Jaaa altijd welkom hoor!
Ik heb de twee nieuwe mannen nu even in huis. Ze zijn beide zachtaardig van karakter en nog niet heel veel gewend, nog niet zindelijk en snappen nog niet dat je handen niet kan eten, dus ik heb wel al wat pleisters moeten plakken. :')
Ze bedoelen het niet gemeen gelukkig. Het koppelen duurde wel 1,5 week omdat mijn castraat moeilijk deed maar nu gaat het allemaal top (alleen met eten nog wat gekibbel). Ben benieuwd hoe het verder loopt :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:02

Leuk :D Zal me even voorstellen! Ik ben Esmée en ik heb nu sinds eind januari 2 knappe mannen, Frummel en Muis :D Ze zijn nu 9 maanden. Het zijn mijn eerste ratjes maar echt ik ben helemaal om! Ben stiekem ook al plannen aan het maken voor een grotere kooi en nog 2 mannen erbij :)) Maar hier in het noorden zitten geen ratteries heb ik het idee en ik weiger bij een dierenwinkel dieren te halen.

Afbeelding
Dit is Frummel!

Afbeelding
En Meneer Muis die het heerlijk vindt om in m'n sjaal te slapen <3

Klinkt leuk Simoonzel! Heb je foto's?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:24

welkom Smee :D

ik had al lang niet meer in dit topic gekeken ..

mijn meiden worden groot, ze zijn allen zoooo fluffie :D

mijn Dorete had ook altijd gebeten, nu weet ze dat mijn vinger geen eten is. ze zit graag op mijn schouder.

mijn ratten zijn wel erg druk, iedere dag mogen ze eruit. lekker op mijn bank ravotten. iemand een tip om mijn dames een stuk rustiger te krijgen? :') ik heb in de avond niet zo veel energie als hun XD
ze zijn zo beweeglijk, geen 1 moment zitten ze rustig bij mij :') aktie aktie aktie.. }:)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:34

Sorry even een vraagje. Net mijn ratten opgehaald van vakantieadres en Alfred is niet zoals hij moet zijn. Hij heeft gister veel geslapen, wrijft zijn voorpootjes over elkaar en kruist ze, is wat sloom.
Ik wil absoluut naar de dierenarts maar die heeft de vorige keer ook verkeerd gediagnosticeerd (Jack zijn "oogontsteking" was gewoon vloeiing van zijn chronische luchtweginfectie). Hij is nu wel actiever maar niet helemaal ok.
Toen ik heb wegbracht had ik ook al mijn twijfels of hij zich wel goed voelde maar dat kon ook van de reis zijn.. de afgelopen week was er echter helemaal niks aan de hand tot gisteren..
Is er iemand van jullie die dit herkent?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:42

oliebol.. zouden dit de eerste tekenen van een hypofysetumor kunnen zijn? Ik lees zwakte van de voorpootjes.. hij loopt ook wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:53

Dat kan inderdaad een symptoom van een hypofysetumor zijn, of iets anders neurologisch. Laat ook de urine checken, neurologische problemen kunnen ook voortkomen uit blaas- en nierproblemen die vergevorderd zijn.
De meeste dierenartsen hebben te weinig verstand van ratten helaas. Waar woon je? Ik ga zelf naar dierenkliniek Lunetten in Utrecht (op dit moment vragen naar Gaby, de andere ratkundige DA is met verlof) of naar dierenziekenhuis Eindhoven (Stijn Peters). Care4Animals in Arnhem/Duiven is ook ratkundig.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:30

Net care4animals gebeld, daar woon ik dichtbij. Werd niet heel vriendelijk te woord gestaan maar kan vanavond tijdens spreekuur terecht... ik verwacht niet dat hij er ineens tussenuit piept maar vraag me af hoe ik het nu comfortabel kan maken voor hem..
Hij strekt nu ook een pootje wat een teken van druk op zijn hoofd kan zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:58

Vriendelijk zijn ze daar inderdaad niet bepaald, daarom ga ik ook naar de anderen. Maar soms moet je iets en dan gaat ratkundig boven vriendelijkheid helaas. Ik hoop dat het meevalt, sterkte ermee!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:00

Oei, naja goed dat je me daar op voorbereidt.
Ik hoop ook dat het meevalt, al ga ik van het ergste uit.. Dank!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:36

@ Esmee wat een knappies!

@ Arashah, misschien helpt training? Zijn ze gefocust op voer?

@ Simoonzel hoe gaat het nu met jouw jongens? Al wat meer gewend?

Zo ff bijgelezen, na alle 'hectiek'
Ik ben dus uiteindelijk bij care4animals geweest en ondanks de drukte (een rij voor de deur) viel het me hartstikke mee. Super aardig te woord gestaan door de assistente (oke misschien was ze niet de meest enthousiaste persoon maar ach) en de dierenarts die heel aardig en kundig is. Ze heeft ook nog even naar Jack zijn oog gekeken en dat is inderdaad gewoon vloeiing van de chronische luchtweginfectie icm een verstopte traanbuis. Is nu gewoon niks aan te doen (of hij moet onder narcose).

Alfred heeft waarschijnlijk een virus op zijn hersenen waardoor hij zich nu zo slecht voelt en is afgevallen. Ze heeft even goed gevoelt aan zijn pootjes en zijn hele linkerkant heeft schade van een tijd geleden. Waarschijnlijk van vorig jaar toen hij zijn achterpoot verlamd had (gevallen?). Doordat hij zich nu niet lekker voelt kan het zijn dat dat daarom weer zeer doet (zwakke plek).
Hij heeft nu pijnstilling gekregen en als het niet beter wordt dan is het waarschijnlijk een tumor op zijn hypofyse ipv een virus. En dan is het wel klaar, maar we hopen dat hij er weer bovenop komt :)

Momenteel is hij wel uitgedroogd, mager en vrij slap (hoe snel kan het gaan... :oo ) maar hij zit lekker trosgerst te eten. Dus ik ga hem zo wat bouillon geven als hij het lust. Freek zit lekker bij hem en wast hem veel. Heel lief om te zien. Jack snapt het (zoals altijd) niet echt.
Ik hoop zo dat het een virus is. Dan kan het de komende dagen erger worden (koorts is ook juist goed) en daarna minderen. En anders is het de tumor.. ik wil er even niet aan denken.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:03

Jeetje Macs, wat een pech :n Hopen dat het allemaal weer goed komt.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:16

Ach wat sneu zeg, zal voor jullie duimen dat hij er gewoon weer bovenop komt!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:53

Hij is heel wisselend deze ochtend. Vanochtend uit zijn slaap opgetild en toen was het een slap vaatdoekje. Even wat water en bouillon in gestopt en hij heeft weer praatjes.
Hij liep net 3 plateaus naar beneden en het trappetje. Maar zodra hij slaapt is hij heel slap.
Ik geef hem nu om de 2 uur 2/3 ml bouillon en water. Maar ik vraag me af of het te weinig is? Zijn turgor is nog steeds slecht.
Hij eet wel, wil drinken maar gaat lastig. Dus heb nu een bordje met water neergezet op beide verdiepingen.
Ook zie ik dat hij meer pijn heeft dan gisteravond. Misschien toch even de dierenarts bellen of ik drops kan krijgen voor erbij? De injectie zou twee dagen werken.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:41

Ik dacht dat ratten zo'n 20-30 ml per dag drinken en dat klopt ook wel aardig als ik zie hoe snel de drinkflesjes hier leeg gaan. Ik zou hem iets meer geven, of ga je er 's nachts ook uit?

Dan nog een vraagje van mijn kant. Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe kooi, omdat ik graag wil uitbreiden. Nu valt het me op dat een volière vaak veel goedkoper is dan een rattenkooi van vergelijkbare grootte, terwijl mij lijkt dat er nauwelijks verschil in zit :P Zijn er toevallig bokkers die een volière als rattenkooi gebruiken?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:51

Zijn turgor is stukken beter en hij is ook veel alerter! Momenteel is ie lekker aan het scharrelen, probeert wat te eten en ziet er wat levendiger uit. Het eten gaat echter wel heel lastig aangezien zijn voorpootjes niet meewerken. Hij lijkt er geen kracht of coördinatie in te hebben. Maar hij heeft wel wat tactieken gevonden om alsnog te kunnen knabbelen. Ik strooi ook regelmatig wat 'snackvoer' wat heel klein is en dat kan hij makkelijk oplikken.
Vandaag heb ik er flink wat ingestopt; water, bouillon en vitamine c tabletjes in water. Lijkt toch zijn werk te doen!

Qua voliere, moet kunnen. Alleen opletten dat je geen openingen voor voerbakjes hebt zoals bij die kleine vogelkooitjes en dat de tralieafstand (incl hoeken die vaak wat breder zijn) niet te groot is.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:21

Fijn dat het wat beter lijkt te gaan. Echt niet fijn als een huisdier ziek is :(

Ja daar zat ik inderdaad goed naar te kijken. Heb nu bijvoorbeeld deze gevonden: https://www.tectake.nl/grote-vogelkooi- ... e8QAvD_BwE maar ik twijfel of de oppervlakte van de bodem niet te klein is. Nu lopen m'n ratjes toch grotendeels van de dag los als ik thuis ben, maar voor de keren dat ze eens een dagje in de kooi zitten moet het wel zo fijn mogelijk zijn natuurlijk :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:06

In principe zijn de maten 128cm x 50 cm x 50 cm. 50x50 is misschien niet ideaal maar met veel plateau's kan het best denk ik hoor.. zeker omdat ze veel los lopen ook. Hier wordt op de bodem alleen wat gescharreld, verder veel van plateau naar plateau gesprongen of lekker klimmen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:19

Ja dat was ook mijn idee, ze zitten nu ook vooral in de sputnik/hangmat als ze in hun hok zitten. Toch te overwegen dus, en helemaal voor die prijs :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:58

Hier een filmpje van hoe Alfred probeert te eten maar waarbij het vastpakken niet zo goed lukt.
Hij was net aardig kwiek maar ligt nu weer zielig in een hoekje. Heb de brokken op een schaaltje met water gelegd en nu ze nat zijn kan hij ze een stuk beter eten. Vannacht nog eventjes kijken hoe het met hem is..

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:59

Wat vervelend Macs :(
Hoop dat hij er bovenop komt. Zo te horen wordt er in ieder geval super voor hem gezorgd.

Met mijn ratsels gaat het allemaal goed, een van de mannen heeft last van niesbuien maar elke oorzaak is al zo'n beetje uitgesloten dus ik kan er waarschijnlijk niets aan veranderen.
Verder vinden ze het spannend op schoot maar tegelijkertijd vinden ze het toch wel lekker om geaaid te worden haha. Ik probeer hun uit-de-kooi tijd te beperken tot 1 op 1 tijd met mij want als ze met z'n vieren op de bank zitten werken ze effectief samen om uit te breken en daar heb ik niet genoeg handen voor. :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:16

Die niesbuien zijn vreselijk ja. Jack heeft er momenteel ook heel veel last van.
4 zijn inderdaad veel om in je eentje in de gaten te houden _O- Mijn vriend en ik hebben met 3 al problemen soms :+

Hebben jullie ideeën wat ik kan bijvoeren aan Alfred? Iets vloeibaars? Voor cavia's en konijnen heb je speciaal dwangvoer maar dat kan ik nu niet echt vinden voor ratten. Ik wil wel iets zonder dierlijk eiwit.
Het eten gaat super lastig. Het lijkt hem ook zeer te doen want hij knarst elke keer flink na het eten en drinken.. Maar moet ook oppassen dat zijn tanden niet te lang worden.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:31

Ik dacht meteen aan de porrigde van HangmatjesEnzo. Je hebt het dan alleen wel pas volgende week. Zo op korte termijn kan ik niks bedenken..

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:40

Zou ik me hier ook mogen melden? :) (hoewel ik vaak meer van onder een steen mee lees dan post)

Ik ben een hele gelukkige eigenaar van 3 rattenmeisjes; een opvangertje van bijna 2,5 en 2 zusjes van bijna 3/4 jaar jong :) Gelukkig is mijn 'oudje' nog net zo sterk en kwiek als haar medebewoners :)

Macs, heb je al havermout geprobeerd? Gewoon met kokend water aanmaken, of eventueel een scheut kattenmelk. Kan je zo dik of dun maken als je zelf wilt natuurlijk, dus misschien zelfs met een spuitje te voeren? Convalescence support wordt geloof ik ook vaak bijgevoerd aan verzwakte dieren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:46

Welkom! :) Heb je een foto van je meisjes?

Ik ga zo even havermout en brinta proberen. Denk dat hij losse havertjes ook wel lekker vindt.
Ik maak me alleen zo'n zorgen om de tanden... hoe lang duurt dat voor die echt te lang worden? Met dit lichaampje kan hij 'straks' niet onder narcose om kiezen/tanden te slijpen..
Ik haal morgen even een potje olvarit fruit, zoet vindt hij nu erg lekker en ik wil gewoon alles er in hebben wat erin gaat :o

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:23

Babyvoeding doet het vaak ook goed ja. :j

Tanden wel in de gaten houden ja, dat kan in een paar weken uit de hand lopen.
En hoi Eelmo! :D