Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 09:59

gribaldi schreef:
Ik las even terug en ik vroeg mij af waarom zou een hond niet altijd aan de lijn kunnen lopen?

Hier moet hij ook aan de lijn, tenzij we op het strandje komen waar er niemand is dan mag hij los. Hij staat nog niet zo goed onder apel en hier is het altijd aangelijnd. (geen los loopgebied).

Tevens nog een vraagje, wat vinden jullie een goede muilkorf?

Djessey groeit lekker Kim :)

Hier lopen ze ook allemaal altijd aangelijnd. Enkele uitzondering is voor Chick om balletje te gooien op een ''afgesloten'' veld.

Geloof dat Baskerville goede zijn. zoals Kama laat zien.

Jaa ze groeit hard!!

Hoe gaat het met je speeltjes KimD?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:04

Pawshake, zal ik ook naar kijken, dankjewel!

gribaldi, hier momenteel ook een baskerville. Maar kijk zeker ook eens naar die van Dogs Creek, die kun je nog vervormen. Of een leren, bijvoorbeeld van K9. Als je hem veel om wilt doen, dan zou ik er zeker een kiezen waarbij de bek nog open kan als ze 'm om hebben.

mvdende

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:07

Skip zou doodongelukkig zijn met altijd aangelijnd. Even een sprintje trekken met tig kmh zit er dan nl ook niet in. Lekker door de bosjes struinen, in een gekke bui keihard rondjes rennen, met andere honden dollen (Dit mag aan de lijn absoluut niet!)

Hij heeft ivm verbouwing nu al 3 dagen niet los gelopen en breekt de tuin af in zn wilde bui. Vanmiddag dus maar lekker ff de poten strekken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:10

welke muilkorf het beste past is volledig afhankelijk van de soort hond je hebt. Hier past de baskervil niet helemaal optimaal.

Ik ga vanavond voor de eerste keer schapendrijven met Aelynn :D ik ben benieuwd

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:15

Het is enkel voor vakantie's. Ik zie dat sommige mensen dit ras toch verplicht een korf om doen. Ik weet dat ze niet officieel op de lijst staan maar wil gezeur of een eventuele boete niet riskeren.

Ik ga even opzoek naar bovenstaande merken :) Bedankt.

mvdende, ligt dat ook niet aan de hond of opvoeding? Hier merk ik amper verschil tussen los/vast. Ja hij trekt eens een sprintje maar niet overdreven. En i.v.m. groeien vinden wij het fijner dat hij aan de lijn loopt :)

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:16

Waaw spannend zoe schapendrijven ! Vind dat altijd zo interessant uit zien :D

Muilkorven heb ik geen ervaring mee dus kan ik niet over mee praten

Candy loopt zowel aangelijnd als los( op stukken waar het toelaat) dan zie ik haar helemaal genieten dat ze lekker kan rennen en rond snuffelen. Vanmiddag eens met candy naar het park hier in de buurt en kijken of ik wat mooie foto’s kan maken. Ze is erugg gegroeid ! En vooral in de puber fase nu ~~}>

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 10:18

mvdende schreef:
Skip zou doodongelukkig zijn met altijd aangelijnd. Even een sprintje trekken met tig kmh zit er dan nl ook niet in. Lekker door de bosjes struinen, in een gekke bui keihard rondjes rennen, met andere honden dollen (Dit mag aan de lijn absoluut niet!)

Hij heeft ivm verbouwing nu al 3 dagen niet los gelopen en breekt de tuin af in zn wilde bui. Vanmiddag dus maar lekker ff de poten strekken.

Wat heeft een verbouwing van doen met loslopen? Of word t bos verbouwd?

Veel plezier Zoe!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:31

Dat is best een leuke, die wel/niet verplichting van een korf (in het buitenland). Ik kreeg de meest afschuwelijke blikken toen ik over de grens was, mij netjes aan de regels houdende en dus mijn hond gekorft hebbende. Men (ook hondeneigenaren) wist dus blijkbaar niet dat de stad en zelfs de "provincie" waarin zij wonen, het verplicht stelt om HR honden te korven (en kort aan te lijnen)... Voor zover ik weet zijn die regels er in bijna het hele land.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:38

Baskerville dragen ze hier het fijnste

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:51

_Christina schreef:
Dat is best een leuke, die wel/niet verplichting van een korf (in het buitenland). Ik kreeg de meest afschuwelijke blikken toen ik over de grens was, mij netjes aan de regels houdende en dus mijn hond gekorft hebbende. Men (ook hondeneigenaren) wist dus blijkbaar niet dat de stad en zelfs de "provincie" waarin zij wonen, het verplicht stelt om HR honden te korven (en kort aan te lijnen)... Voor zover ik weet zijn die regels er in bijna het hele land.

Hoe bedoel je je laatste zin precies?

Ik heb geen idee of het verplicht is waar wij heen gaan, hebben nog geen bestemming.

Zit trouwens die lijst te bekijken, die van mij staat er niet eens op :') Maar dit geldt aan voor NL. Hoe zit dat dan in het buitenland?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:06

Het verschilt per land, hier is bv alles toegestaan terwijl bij de omringende landen honden niet eens binnen mogen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:10

Nee precies dat is mij wel duidelijk :') Maar Zweden staat nog steeds bovenaan, dus hopelijk daar 2 weken vertoeven :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:11

Jaaaa Zweden is fantastisch maar ja bevoordeeld :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:12

Haha ja maar dat snap ik wel hoor :P

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:21

Los van die laatste zin én níét persoonlijk bedoeld (want jij laat blijken dat je de regels wel wilt kennen):
Je bent als burger(! nog los ervan of je wel of geen hond hebt) verplicht om de wetten en regels te kennen van het land en de plaats waarin je woont (en je daaraan te houden). Ik ga hier niet beweren dat ik alle wetten en regels ken. Maar ik ben van mening dat je op z'n minst op de hoogte moet zijn van regels die misschien alleen op 'jou' van toepassing zijn en dan bedoel ik in dit topic dus 'jou' in zijn algemeenheid als hondeneigenaar (omdat daar specifieke regels voor zijn, als iemand dat niet snapt vervang 'hond' dan eens met bijvoorbeeld 'auto' of 'verbouwing').
Binnen Nederland betekent dat dus dat je o.a. de APV kent (bovenop de regels voor heel Nederland) en dus weet dat er binnen de bebouwde kom aanlijnplicht is én opruimplicht (dat staat hier iig in de APV, ik denk zelfs in de meeste APV's). Om ook een landelijke regel te noemen: het is verboden om treksporten te doen met je hond.
Ga je naar het buitenland zoek je dus (bijvoorbeeld via de ANWB, licg of liefst nog sites van het specifieke land) op wat de regels m.b.t. dieren (specifiek honden) zijn (en dat niet alleen voor je eindbestemming, maar ook alle landen die je doorkruist!). Laat ik Duitsland als voorbeeld nemen. Daar mogen bepaalde HR rassen (of kruisingen) maximaal 4 weken verblijven. Moeten honden zwaarder dan 20kg en/of groter dan 40cm altijd aangelijnd zijn en een muilkorf mee hebben. Of de muilkorf ook om moet, moet je dan weer specifiek opzoeken bij de deelstaat (en eventueel stad) waar je heen gaat. Daarnaast, dat stond voorheen wel op de site van de ANWB (meen ik) mogen honden in Duitsland niet op de achterbank, maar moeten ze in een autokennel of achter een hek/net in de kofferbak.

Er zijn nog veel meer regels, zoals inentingen, wormen/teken/vlooien etc. Maar wat het lastig maakt, is dat niet alles op de site van de ANWB (of licg) staat. Maar als het daar niet staat, hoe weet je dan of je alle regels kent. Daarnaast weet ik niet of je als buitenlander daadwerkelijk geacht wordt om meer dan alleen de 'invoerregels' te kennen. Als je geen HR ras hebt (en hij is niet duidelijk agressief), hoef je je denk ik niet zo'n zorgen te maken en volstaat het kijken bij de ANWB/licg en eventueel daar gelinkte sites. Dus ik wil best toegeven dat ik wat dat betreft misschien een beetje doordraaf met het helemaal precies uitzoeken tot op stadsniveau qua regels. Maar ja, ik heb nu eenmaal een HR ras en dus is het (mijn inziens) extra belangrijk om mij aan de regels te houden en het juiste voorbeeld te geven. Daarom baal ik er ook extra van als (lokale) hondeneigenaren niet eens op de hoogte zijn van de voor hun geldende (landelijke) regels.

Om dan toch nog even 'die laatste zin' specifiek toe te lichten, voor als die na bovenstaande achtergrondinformatie nog niet te interpreteren is: Daar bedoelde ik mee dat het korven van bepaalde HR rassen niet eens een lokale regel is van stad en/of deelstaat, maar een regel die in heel het land geldt. Het verschilt (in Duitsland) slechts per deelstaat welke HR rassen er nog meer op de lijst staan voor de korfplicht. En het dus, in mijn ogen, 'common knowledge' zou moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door _Christina op 11-06-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:37

kiwiwitje schreef:
gribaldi schreef:
Ik las even terug en ik vroeg mij af waarom zou een hond niet altijd aan de lijn kunnen lopen?

Hier moet hij ook aan de lijn, tenzij we op het strandje komen waar er niemand is dan mag hij los. Hij staat nog niet zo goed onder apel en hier is het altijd aangelijnd. (geen los loopgebied).

Hier lopen ze ook allemaal altijd aangelijnd. Enkele uitzondering is voor Chick om balletje te gooien op een ''afgesloten'' veld.

Geloof dat Baskerville goede zijn. zoals Kama laat zien.

Jaa ze groeit hard!!

Hoe gaat het met je speeltjes KimD?

Heel goed! Ze hebben ze nu een paar dagen om en zeker tevreden. Synchen beter en sneller. :j Ze hebben er nog niet mee gezwommen.

Wij hebben overigens ook Baskerville, en in de auto liggen zowel snuitjes als van die goedkope plastic muilkorven voor alle vijf.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:38

gribaldi schreef:

Toch je eigen keuze... ik zou zelf geen honden willen als ze altijd aan de lijn moeten. Is fijn voor ze als ze lekker elke dag flink kunnen racen in het bos, lekker overal snuffelen in plaats van alleen op en naast het pad.
Een tuin alleen vind ik niet genoeg daarvoor.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:01

Ianthe, yep maar dan kom je weer terug bij het verhaal van _Christina. Geen los loopgebied = geen honden los laten lopen tenzij je een boete wilt riskeren.

Ligt er dan ook maar net aan of je de regels wilt volgen. Is denk ook een beetje hoe je er zelf in staat.

_Christina, duidelijk verhaal en vat het niet persoonlijk op hoor. Was nieuwsgierig en kan mij vinden in wat je schrijft.
Dit ras staat niet op de HR lijst en ik heb de sites van ANWB/licg bij de hand. Kijk daar ook zeker naar als we op reis gaan. Vandaar toch voor de zekerheid een korf in de auto, mocht het nodig zijn.
Ga liever voorbereid op pad :)
We hebben een speciale autokennel met kreukelzone, dit wilde ik graag. Wil sowieso niet een hond los in de auto, achterbank of voorstoel. Nee hij hoort in zijn kennel, zonde van de auto :')
In het buitenland loslaten is voor ons sowieso geen optie, korte en lange lijn gaan dan mee.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:08

Dan zitten wij, denk ik, aardig op een lijn :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:28

gribaldi schreef:
Nee precies dat is mij wel duidelijk :') Maar Zweden staat nog steeds bovenaan, dus hopelijk daar 2 weken vertoeven :D

Zweden heeft zover ik weet geen lijst met verboden rassen. Maar houd er rekening mee dat als bijvoorbeeld de saarloos vermeld word als verboden je met een officiele stamboom moet kunnen aantonen dat het geen saarloos is en dat word moeilijk omdat de tamaskan nog niet fci erkent is (toch?).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:33

kiwiwitje schreef:
mvdende schreef:

Wat heeft een verbouwing van doen met loslopen? Of word t bos verbouwd?

Veel plezier Zoe!

Doordat we aan het verbouwen zijn, hadden we geen tijd/zin om met Skip naar het losloopgebied te gaan. Dat zit hier in mijn nieuwe huis nl niet echt in de buurt. Ik (we, mijn ouders helpen) heb nu wel een behoorlijke tuin waar Skip de laatste dagen lekker in gespeeld heeft, maar ik merk toch dat een tuin niet vergelijkbaar is als met een losloopgebied waar hij echt lekker kan rennen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:33

_Christina, dat denk ik ook :)

Diandra, geen idee volgens mij zijn in Zweden gewoon alle rassen welkom :) Ik neem geen officiële documenten mee op reis, een kopie kan ik nog overwegen. Maar zoals het er nu naar uitziet willen we een land waar honden welkom zijn. Mochten we er niet uitkomen, kunnen we altijd nog kijken of hij naar de oppas/pension gaat :)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:35

gribaldi schreef:
Ianthe, yep maar dan kom je weer terug bij het verhaal van _Christina. Geen los loopgebied = geen honden los laten lopen tenzij je een boete wilt riskeren.
.

Nog steeds te maken met eigen keuze toch ;) Als ik ergens woonde waar het niet mocht, zou ik geen honden nemen, want ik vind zelf dat ze die vrijheid nodig hebben. Zou zelf ook niet blij worden van alleen aan de lijn lopen met honden. Vond die paar weken met Olly al irritant. :')

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:36

gribaldi schreef:
_Christina, dat denk ik ook :)

Diandra, geen idee volgens mij zijn in Zweden gewoon alle rassen welkom :) Ik neem geen officiële documenten mee op reis, een kopie kan ik nog overwegen. Maar zoals het er nu naar uitziet willen we een land waar honden welkom zijn. Mochten we er niet uitkomen, kunnen we altijd nog kijken of hij naar de oppas/pension gaat :)

Het was ook maar een tip.. ;) veel mensen denken namelijk snel klaar te zijn omdat het dat ras niet is maar staan er niet bij stil dat je dit moet kunnen aantonen.
Als het er op lijkt en er geen tegen bewijs is worden ze gewoon onder het verboden ras geschaard en kan je met een beetje pech weer omdraaien..

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:42

Oh Diandra, ben ook blij met je tip hoor :D Maar ik durf geen officiële mee te nemen, ben dan echt bang dat ik ze verlies/kwijtraak :+

Ianthe, natuurlijk. Maar als je dat op jouw manier zou bekijken zou dat betekenen dat heel veel mensen geen honden kunnen houden ;) En natuurlijk ieder zijn ding hoor.