Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emily17

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:35

@Irlijn de eerste keer kwam het omdat ze buiten stonden terwijl het iets te hard waaide, maar voor deze keer weet ik het niet :(

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:26

Hmmm... vanmorgen weer wat kleffe poep gevonden in de kooi...

Caafs gedragen zich normaal, zijn ook allemaal verder schoon...

Wel is het sinds gisteren ineens weer heel warm in huis (tot wel 25°)
Verder eten ze hetzelfde, brokjes Timothy hooi en vers water...

Kan het ook aan de plotselinge omslag in de temperatuur liggen?

Wordt er echt gek van ondertussen :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:32

Als ze gevoelig zijn voor temperatuurschommelingen kan dat maar zo op de maag slaan.
Ik voel me ook verre van lekker als het ineens te warm wordt (sowieso als het te warm is :D ).

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:37

Hier begint het ook vaak als het warm is. Ik zou me er niet te veel zorgen om maken, gewoon even wat minder groente geven aan de cavia met diarree en opletten of het niet te lang duurt.

Ik heb nu nog één cavia (Alfie) met actieve schimmel, hopelijk stopt het bij hem ook snel! Het lijkt wel rustiger te worden, dus dat is mooi.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:08

Ik weet nu wie diarree heeft... onze Ecky. Ze verhaart ook heel veel...

Ze zit nu lekker te drinken, heb haar net even schoongemaakt. Maar ik hou dr in de gaten.

Bij haar had ik het niet zo snel verwacht eigenlijk... Eerder Meeko...

Ik hou dr in de gaten, ze lijkt verder oké, maar moet niet te lang duren.. pff

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:26

Wat een gedoe nientsje, hopelijk ben je er snel vanaf.

@Melody slaat de behandeling wel aan of niet?

Heb een waker in huis, eergisteren dat vogel tjilp geluidje uit de kooi komen. Ik kijken was het Apollo in al die jaren dat ik cavias heb, heb ik misschien 4 wakers gehad.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:29

Meeko is ook een waker.

Tot nu toe geen verschil... Ecky blijft aan de diarree... ze drinkt wel gelukkig en eet wat hooi. Brokjes wil ze niet echt geloof ik...

Kreeg ik vandaag ook het telefoontje dat mijn paard ook weer verhoging heeft... ik ben er zo klaar mee allemaal... :\

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:54

Ja ik denk het wel, maar het duurt even voordat dat echt goed doorzet (was de vorige keer bij de beren ook zo) dus het is nog even afwachten. Het zou hiermee echt helemaal over moeten gaan, dus daar hoop ik op!

Wat balen van Ecky en je paard Nientsje :(:) Soms lijkt het net alsof je zoiets aan kunt trekken he. Onze puppy (12 weken, gewoon van een goede fokker/goed over nagedacht etc.) heeft ook al een blaasontsteking gehad en haar urine is nog niet helemaal goed.. De cavia's mankeren ook altijd wel iets, en dan zullen we het nog maar niet over mijzelf hebben :=

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:29

Wat balen nientsje van Ecky en je paardje. Snap dat je er wel klaar mee bent. Had ik ook na 3 tripjes dierenarts achter elkaar aan pfft.

Beterschap voor al je beestjes hoop dat het snel goed komt en je er voorlopig vanaf bent :(:)

@Melody klinkt wel heel erg hardnekkig.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:53

Irritant is dat Melody.
Ik zit zowat elke week bij de dierenarts en dat al maanden... pff...

Maar Ecky lijkt wat beter.
Heb vandaag wel Meloxidyl voor haar gehaald, voor de buikpijn en als ontstekingsremmer. En ik ben gisteren begonnen met toch af en toe even dwangvoeren (Recovery care plus) voor de extra vezels, voedingsstoffen en vitamines.

En ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want haar poep begint langzaamaan weer vorm te krijgen en wordt ook alweer wat steviger. Dus daar ben ik heel blij mee :)

Gisteren is ze ook even in bad geweest <3
Afbeelding

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:27

Beterschap met Ecky Nientsje!
En wat een plaatje <3

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:39

Dankjewel :+:

Eckysmeks is sinds gisteravond schoon aan haar kont. Heb geen plakpoep meer gezien en ze lijkt ook op te knappen.

Net wel wat meloxy en recovery gegeven.
Nu een lekker vol buikje <3
Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:59

Geweldig snoetje heeft ze met dat zwarte vlekje op haar lip te schattig.

Apollo zal ook binnenkort in bad moeten, Oliver rijd nog wel eens op hem en laat dan wat achter... En pol heeft een schilferig huidje waar ik toch maar even wat aan ga doen.

Maar denk niet dat anti roos shampoo zo goed voor Apollo is? Twijfel of de anti roos of lekkere zwitsal. Waar wassen jullie de caafjes mee als het moet?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:29

Arme Apollo, zo genant :))

Wij wassen ze met babyshampoo, daarna goed uitspoelen!

Ecky had 3 poepjes! Wel nog aan elkaar geplakte kleine nog niet 100punten poepjes. Maar het waren wel poepjes *\%/*

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:22

Heel gênant voor meneer helemaal toen pa vroeg wat ie op zijn kont had. Eeeuuuuhhhhh :'). Word nog leuk want Apollo is luchtalarm nummer twee

Dat je zo blij kan zijn met een stel keuteltjes haha, maar ze gaat de goede kant op of niet?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:23

Haha nou pap... ze hebben elkaar even aangeduwd :))

Ja lijkt wel zo. Net weer wel een vies poepje. Maar haar maagdarmstelsel moet natuurlijk herstellen.
Ze ligt nu lekker in het hooi :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:26

Heb gewoon gezegd dat het een kwakje was van Oliver nou die kop van pa.moeten zien hahaha

Ze heeft ook wel even de tijd nodig om te herstellen natuurlijk. Heb hier ook van die hooi liggers. Had van die hooizakken voor ze minder verspilling. Dat laatste dacht ik... Want ze trokken het hooi eruit om in te slapen dus heb de zakken eruit gehaald.

Joehoe waarom hang je de bleekselderij op?!
Afbeelding

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:09

Haha mafkezen ook Mira.

Ecky lijkt het goed te doen, ze is weer feller en duidelijk nog steeds de baas in de kooi. Ze eet ook alweer wat brok dus dat is super.

Wel de handdoek uit de kooi gehaald omdat er gaten in geknaagd werden... Etterbakken :P

En dan hebben ze zo'n grote kooi. Maar gaan ze lekker hutjemutje liggen :))
Afbeelding

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:31

Vanochtend met mijn Supreme Leader haha naar de dierenarts. Middenoorontsteking, had ik al verwacht gezien zijn hoofd scheef stond helaas. Hij was verder wel gezond, geen koorts of iets. Alleen door het ziek zijn wel wat afgevallen, mocht wel wat zwaarder worden de pop. Als echte Kylo Ren was hij super dapper en heel lief voor de dierenarts en assistente. Heel even piepen bij de injectie, maar verder keurig! Haha, nu een week antibiotica. Ze zei als hij niet verbeterd moet je terug komen. Maar zijn hoofd blijft waarschijnlijk scheef staan, dus waaraan kan ik zien dat hij verbeterd? Dat hij groeit in gewicht?

Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:45

Ach beterschap voor je knapperd. Zou hem een keer in de week wegen, kan je mooi bijhouden of ie aankomt. Heb zelf er een appje voor my guinea pig app. Kan je de gewichten mooi bijhouden en zien of ze aankomen of niet.

Heb hier gisteren ook alles gewogen weer, Cisko komt langzaam aan in gewicht na zijn ziek zijn. Oliver is echt een mega groot en fors aan het worden denk dat die wel eens tegen de 2 kilo aan komt te zitten de vreetzak

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:01

Beterschap voor alle zieke) kwakkelende caavjes. :(:)

Sinds een dag of twee komen mijn meisjes helemaal los:

<3

Willow's schimmelplekjes werden groter en begonnen uit te breiden. -O-
Ben donderdag naar de dierenarts geweest en die heeft beide meisjes onderzocht.
Meadow heeft niets, is lekker rond en gezond en woog 370gr.
Willow heeft ivermectine meegekregen en moet 2x per week gewassen worden (5x in totaal), verder is ook zij rond en gezond en woog ze 340gr.
Voor de zekerheid zijn er wat haartjes en schilfertjes onder de microscoop gelegd, als het wat anders dan schimmel zou zijn zouden ze bellen maar ik heb niks meer gehoord.

Morgen komen er twee sets draadhekjes binnen, dan krijgen de dames een groter verblijf.
Hun huidige hok (120*60cm( is toch te klein, ze kibbelen soms flink en kunnen elkaar niet echt ontwijken waardoor het zaagsel soms door de huiskamer vliegt en ze gillend op elkaar inhakken. :roll:
Hun nieuwe verblijf wordt 175-210 bij 70-105 cm, moet nog ff kijken wat het beste past als ik de woonkamer heb heringedeeld. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:54

Waarmee moet jij ze wassen? Het lijkt hier nu eindelijk weg te gaan, maar dat is wel een goede om te onthouden want 6 weken lang medicatie toedienen vind ik eigenlijk maar niets.

Dat klinkt als een gaaf verblijf, mooie afmeting!! :D

Middenoorontsteking klinkt naar :(:) Ik ken dat alleen van muizen, daarbij is dat ook heel akelig..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:59

Ivermectine, 10ml op 490ml water.
Je moet de cavia er compleet mee doordrenken zodat het goed op de huid komt (met een sponsje) en dan aan de lucht laten drogen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:40

Dat is toch heel raar agressief spul? Of ben ik in de er met iets anders?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:50

Dat is ook het werkende middel in anti-schurft en ik meen ook in anti-parasiet, een wateroplossing om mee te wassen kende ik nog niet! Ben benieuwd of dat goed gaat helpen, hopelijk zijn ze er snel vanaf :)

Ik vind dat inderdaad vrij agressief spul. Op je huid kan het ook echt branden, maar de cavia's lijken er zelf weinig last van te hebben.