Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:03

Ik ben er zojuist helaas achtergekomen dat één van mijn kuikentjes is overleden ;(
Ik ging even naar buiten om te kijken of alles nog aanwezig was, aangezien mijn kuikens af en toe uit de tuin weten te ontsnappen, en toen was ik mijn oudste mannetje (en tevens ook favoriete kuikentje, hij was de enige die zich makkelijk op liet pakken en graag kwam knuffelen) kwijt. Ik ging als eerste maar in het nachthok kijken, en daar lag hij dus...
Rust zacht, lief mannetje. Ik ga je missen
Afbeelding

En natuurlijk is hij overleden aan mijn grootste angst: bloedluis. M'n moeder had een paar dagen geleden het hok nog schoongemaakt, maar dus niks gezien. Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik de kuikens ergens anders in laten overnachten? Hoe kan ik de bloedluis het beste bestrijden? Moet ik met de kuikens en volwassen kippen naar de dierenarts om ze even te laten onderzoeken of werkt het hok behandelen goed genoeg? Ik weet echt niet hoe ik hiermee moet dealen, heb pas net een jaar kippen en nu voor het eerst bloedluis Y;(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:14

Ah gos... dat is wel heel erg verdrietig... ;(

Tinkermuts

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:17

Gatver wat sneu, op een of andere manier heb ik nog nooit bloedluis bij de kippen gehad gelukkig, lijkt me echt oliebol.

Leuk die krullies, heb er ook 1, zal vd week eens nieuwe foto's maken nu ze volwassen zijn.Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:32

Sneu E_J :(

Die is ook leuk tinkermuts :D
hmm kippie met fluf aan de poten heb ik nog niet in mijn verzameling :P

8nnemiek schreef:
Geweldig!
Ik heb er ook ooit een paar willen aanschaffen, maar mijn vriend vond het 'geen echte kippen, dat ziet er toch niet uit?!' -O- Ik vind ze zooo leuk!
Ik heb mijn vriend ooit is om Auracana's gestuurd. De man had met baard en zonder baard. Het leek me vanzelfsprekend dat ik met baard wou. Toen hij thuis kwam: "ik heb de mooiste uitgezocht hoor, wat een lelijke kippen!". Ik heb 2 baardloze Aura's dus -O- :')

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:38

M’n pa is momenteel het hele hok aan het branden, want hij had gelezen dat bloedluizen niet tegen hitte (boven 45 graden) kunnen dus had hij het geniale idee om met de gasbrander de boel dood te branden en dan morgen ergens witkalk ophalen en het hele hok kalken. Volgens mij werkt het branden best goed, want je hoort de luizen knappen. Nu maar hopen dat we er zo vanaf komen

Weten jullie of die bloedluizen ook kwaad kunnen tegen honden en katten? Zou ik mijn hond en kat ook even moeten behandelen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:11

Dat weet ik niet, maar branden is wel een goed idee, ik heb zelf laatst een handstoomreiniger(tje) gekocht en doe het hok daarmee preventief. Zelfde idee als brander.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:06

Ai EJ, wat spijtig! Hier ook hardnekkige bloedluis gehad, heb meerdere producten gehaald, zowel van DA als meer op natuurlijke basis (want die chemische spullen mag je niet onbeperkt gebruiken), zowel voor het hok als voor de kip. Maar merknamen geven heeft denk ik weinig zin omdat ik deze hier in België gekocht heb. Wel leg ik ook tabakstro in het hok, houden de bloedluizen niet van.

Ons Peppie is een maand zeer zwak geweest door de bloedluis, moest echt het eten voor haar neus gezet worden, en dan nog at ze weinig, ze zakte ook vaak door haar poten, kon niet meer in of uit haar hok... Ze was wat aan de beterhand toen ik donderdagavond er voor 2 daagjes op uit trok, en had mijn pa op het hart gedrukt om goed voor haar te zorgen. Kom ik gisterenmiddag terug thuis, herkende ik haar nog nauwelijks: kwam direct uit haar hokje, liep te scharrelen in haar park, viel direct aan op haar eten... Had al bijna de hoop opgegeven, maar nu ziet ze er weer helemaal ok uit. :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:42

Vanaf welke leeftijd kun je geslacht bepalen bij zijdehoender krielen ?
Mijn zijdehoenders zijn nu zo'n 3 maand.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:55

Pfff, ik ben momenteel kiploos. Was ik begin deze week nog zo blij dat ons Peppie (cochin groothoender) bleek op te knappen van haar bloedluisbesmetting, vanmorgen kon ze niet eens meer op haar poten staan, at zelfs geen tomaat meer (haar lievelingskostje) en de vliegen zwermden al rond haar. Dan maar mijn pa gevraagd haar uit haar lijden te verlossen, we waren al aan het aanmodderen sinds half augustus.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:03

Akelig hwn.
Ik dacht daarnet dat we ook en kip zouden kwijtraken, maar het was alleen een drol die er niet goed uitkwam. Dat ziet er best bizar uit.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:12

Jeetje wat naar hwn! Sterkte!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:17

Wat balen hwn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:30

Aahw hwn wat rot! Kon je voor ze zo erg ziek werden wat aan ze merken? Of was het echt uit het niets? Bloedluis is echt mijn grootste angst.. hier lijkt het nu weg. Maar blijf twijfelen.

Hier werd gister bijna mijn boterham gekaapt. Zat lekker buiten te eten, opeens een kip op schoot op mijn bord _O-

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:33

@Idinn, eigenlijk had ik het moeten merken deze zomer, maar ik weet het aan de hitte dat ze zo futloos waren. Overkomt me geen tweede keer, heb tig productjes staan momenteel, heb het gewoon te ver laten komen uit ontwetendheid, de ene kip was al dood tegen dat we met de behandeling van de andere begonnen zijn.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:49

Hier lijkt de kust weer veilig. Het hele hok is gebrand en gewitkalkt, en ik zie er dan ook nergens meer bloedluizen op lopen. Maar de kippies vinden het wel geschikt, die gaan nog steeds iedere avond lekker in het tijdelijke nachthok zitten :')

Nou ja, prima dan. Zolang alles goed met ze gaat kan het me echt niks boeien waar ze slapen, als ze maar veilig en warm zitten.

idinn schreef:
Hier werd gister bijna mijn boterham gekaapt. Zat lekker buiten te eten, opeens een kip op schoot op mijn bord _O-

Zo herkenbaar, dit. Had laatst de hele club kuikens even naar binnen gehaald om op de bank te knuffelen en toen sprongen ze de hele tijd op mijn bord om frietjes te pikken _O-
Uiteindelijk kon ik ze bezighouden met een stuk brood. Kan me niet voorstellen dat vette friet erg goed voor ze is dus dat liet ik ze maar niet eten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:52

Haha ja maar jij hebt ze vanaf kuiken.. deze vinden ons eigenlijk eng.. tot het op eten aankomt :')

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:04

idinn schreef:
Haha ja maar jij hebt ze vanaf kuiken.. deze vinden ons eigenlijk eng.. tot het op eten aankomt :')

Alles voor eten, hè. Ik geef ze groot gelijk _O-
Even bij ‘het grote boze baasje’ op schoot om eten weg te pikken

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:17

Hier eindelijk licht aan de horizon mbt bloedluizen!
Heb dasty ontvetter eens geprobeerd, en wow! Na 1x al heel veel bloedluizen dood!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:40

Daar heb ik vaker over gelezen, dat Dasty super spul moet zijn. Heb het daarom onlangs uit voorzorg aangeschaft, maar gelukkig heb ik er - afkloppen!!!! - niet mee te maken gehad.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:55

Ik heb het hok op aanraden van de kippenverkoper een paar weken na aanschaf van de kippen met Dasty behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:01

Dasty? Is dat gewoon een normaal schoonmaakmiddel?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:35

idinn schreef:

Dasty is een sterke ontvetter, inderdaad gewoon een schoonmaakmiddel, te koop bij de Wibra. Het werkt omdat het pantser van de mijten erdoor ontvet, vervolgens uitdroogt en dan sterft de mijt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:11

idinn schreef:

Ja! Gewoon een spuitflacon ontvetter met gele inhoud. Te koop bij de Wibra voor 2 euro.
Ik denk dat ik minstens over de 200 euro besteed heb aan allemaal anti bloedluis producten, dus was oprecht verbaasd dat zoiets goedkoops écht zou werken! Vanochtend weer een zooi dode bloedluizen. Rest van de week evengoed nog inspuiten en misschien kunnen ze volgende week dan weer veilig in het nachthok vertoeven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:09

Even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen: hoe lang blijft de hen haar kuikens zo fel beschermen richting andere dieren? Die van mij blijft maar fanatiek uithalen naar de andere volwassen hen. Zelfs dusdanig dat ik haar en de kuikens niet eens met de eenden samen durf te laten. De eenden zijn al van die angstkikkers... Volgend jaar komt er overigens een nieuwe stal voor ze en dan wil ik dat ze allemaal een eigen uitgang hebben om buiten te komen. Op dit moment moeten de kippen via het eendendeel.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:07

Vandaag was ik in de Aveve om nieuw voer te kopen. Ik wilde ook vlokreeftjes meenemen, 2e bak was aan de halve prijs. Dus heb er 2 meegenomen. Leuk dierendag-cadeautje!