gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:40

Maar dan loop je dus wel het risico dat je straks met twee konijnen zit die niet samen kunnen, en een hoop verdriet omdat je er een weg moet doen.

Ik zeg niet dát het gebeurt. Het risico is er wel.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:41

Ik heb ook gekeken bij opvangen. Daar zat bij mij ook niet iets tussen, of ik voldeed niet aan de eisen. Ik dacht dat jouw laatste konijn ook niet uit een opvang kwam Eoweyn, dat had ook bij jou mis kunnen gaan :)

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:43

Dat weet ik, maar dat risico blijf met opvangdieren die verhuizen ook houden. Daarom kies ik liever voor een fokker waar het beestje terug kan als er geen match is. Dan heb ik wel twee beestjes die ik leuk vind en naar mijn wens heb uitgezocht. Mocht het de eerste keer niet matchen, is dat jammer maar ik ben geen klein kind meer dat zich zo snel hecht aan beesten. Dan ga ik gewoon voor een volgende poging.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:09

Jannickee schreef:
Ik heb ook gekeken bij opvangen. Daar zat bij mij ook niet iets tussen, of ik voldeed niet aan de eisen. Ik dacht dat jouw laatste konijn ook niet uit een opvang kwam Eoweyn, dat had ook bij jou mis kunnen gaan :)

Dat klopt. Maar daarvan was het karakter bekend, het was geen jonkie en ik vind dat ik zelf wel genoeg kennis heb om karakters in te schatten na zelf veel konijnen te hebben gehad en vrijwilligerswerk bij een opvang. En ja, dan kan zoiets wel.

Bovendien heb ik haar niet specifiek uitgezocht. Ik ging kijken bij die kennis van m'n stage omdat ie veel watervogels had. Ik hoorde dat ie konijnen fokte en daar was ik ook wel benieuwd naar. Vervolgens val ik voor Happy, en hoor ik ook nog dat ze geslacht gaat worden ivm verkeerde kleur... Ja, toen nam ik die gok. Met in mijn achterhoofd dat als het niet zou klikken met Bob, zij naar de opvang zou gaan.

Twee jonkies aanschaffen, die hun karakter nog moeten vormen, dat is een grotere gok. Iets heel anders dan mijn verhaal ;)

MissFloorx schreef:
Dat weet ik, maar dat risico blijf met opvangdieren die verhuizen ook houden. Daarom kies ik liever voor een fokker waar het beestje terug kan als er geen match is. Dan heb ik wel twee beestjes die ik leuk vind en naar mijn wens heb uitgezocht. Mocht het de eerste keer niet matchen, is dat jammer maar ik ben geen klein kind meer dat zich zo snel hecht aan beesten. Dan ga ik gewoon voor een volgende poging.

Welk risico met opvangdieren? :)
Ik ben ook geen klein kind maar ik vond het toch verdomd moeilijk om een van mijn konijnen te herplaatsen. Je ergens aan hechten is menselijk, dieren in dit geval, niet persé iets voor kleine kinderen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:14

Laat haar alsjeblieft zelf weten wat ze doet, niet iedereen is een fan van opvangen. Leven en laten leven. Jij maakt jouw keuzes wat betreft konijnen en zij doet dat ook.

Als ze nou zei van ik wil er maar 1 in een mini hok dan mag je gaan zeuren. Maar je moet echt stoppen met het ophemelen van opvangkonijnen.

En een tip, kijk op marktplaats of daar nog herplaatsers staan!

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:19

Op marktplaats heb ik inderdaad gekeken en via die weg ben ik ook bij die fokker terecht gekomen. Ik ga morgen even bellen, en dan ga ik volgende week kijken. Deze fokker heeft ook volwassen koppeltjes die weg mogen dus wie weet wordt ik daar alsnog verliefd. Als dit niet het geval is ga ik gewoon voor een rammetje en ga ik deze na zijn castratie proberen te koppelen aan een voedster. Bedankt voor het advies!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:23

MarlindeRooz, ik geef alleen goedbedoeld advies en ik reageer op iemand die mijn verhaal onterecht vergelijkt.

Waarschijnlijk weet je niet wat twee (jonge) konijnen die ineens fout gaan, voor ellende aan kan richten. Daar wil ik voor waarschuwen, en dat staat los van het feit dat jij anti opvang bent

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:32

Die iemand heeft ook een naam hoor :+
En ik vergelijk helemaal niks, ik zeg alleen dat jouw laatste konijn ook niet uit de opvang kwam en dus ook fout kon gaan. Maar door jouw ervaring zou dat wel niet gebeuren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:32

Je moet mij geen woorden in de mond gaan leggen, ik ben niet anti-opvang. :n

Jij bent toevallig de eerste en de enige waarvan ik gewonde konijnen zie. In mijn omgeving nog nooit eerder zoiets gezien. En mijn vader ook niet. En die heeft al even wat meer ervaring met konijnen dan jij. Konijnen gaan niet ineens fout wanneer je ze met beleid uit zoekt. En een goede fokker kent het karakter van zijn konijnen. En wanneer je voldoende ruimte + uitdaging hebt en een stabiel koppel gaat het vaak gewoon goed. Met grotere groepen wordt het nog wel eens tricky, omdat je dan een ingewikkeldere rangorde hebt. Maar dat zie je met alle groepsdieren.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:34

Mijn konijnen krijgen alle ruimte, gewoon loslopen door de konijnveilige kamer en als ze bij elkaar komen zal dit in de hersft/kerstvakantie zijn zodat ik zo goed als altijd thuis ben en ze goed in de gaten kan houden. Ik weet zelf ook dat het "opeens" mis kan gaan maar in mijn beleving kan dit bij opvangdieren ook gebeuren. (Ja ik weet dat de kans daar kleiner is)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:36

En weer... Gewonde konijnen omdat ik een konijn had met een gedragsprobleem wat ik niet wist, en een konijn wat door een ander koppel aangevallen werd omdat ze in hun territorium kwam.

Dat heeft werkelijk waar niets te maken met de discussie die nu aan de gang is. Alsof ik uberhaupt de enige ben die dat soort ongelukken heeft... Er komen hier wel vaker gewonde konijnen voorbij.

Evenals het verhaal van Happy. Dat heeft als enige vergelijking dat ze inderdaad bij een fokker vandaan komt, maar daar is ook alles mee gezegd. Ja, ook dat kon fout gaan en daar was ik me ontzettend van bewust. Deze fokker kende het karakter wel goed, ze is ruim een jaar oud, ze zat samen dus haar karakter was bekend. En ja, dat paste imo bij de karakters van mijn konijnen.
Bij veel fokkers zitten veel konijnen overigens alleen en helaas weten veel fokkers het karakter niet. Een jong konijn vind ook alles goed, het echte karakter komt later pas.

En ja, wanneer je voldoende ervaring hebt kun je zoiets heel goed zelf inschatten. Dat is hetzelfde wat een opvang doet, als je daar gaat koppelen.

Er kan wel van alles bijgehaald worden, feit blijft dat het hier gaat om (waarschijnlijk) 2 jonge konijnen aanschaffen, op de gok dat dit goed gaat. Kan goed gaan, maar kan ook fout gaan. Ik hoop natuurlijk dat het goed gaat. Vind het alleen niet zo eerlijk dat ik nu aangevallen word omdat ik advies geef, en dat er dingen bij worden gehaald die totaal niet van belang zijn.

Of had men liever gehad dat er ja, nee en amen werd gezegd? En als het dan fout was gegaan, dat er achteraf gezegd wordt dat die kans aanwezig was? Ik zou not amused zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:43

Jij neemt de gok door veel konijnen op een ruimte te hebben. Met lastige karakters en in die groep wat te wisselen. Moet jij lekker doen. Dat vind ik een veel grotere gok dan 2 jonge konijntjes in een ruime ruimte bij elkaar doen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:50

Ik heb één lastig konijn ;)
2 groepen van 4, en een koppel. Allen hartstikke stabiel, goede matches.

Ik meen trouwens dat jij ook zo'n groep hebt... 4 ook, toch?

Zou het fijn vinden als je nu stopt met mij persoonlijk aan te vallen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:23

Ik val niemand persoonlijk aan, jij doet dat. Ik zeg alleen dat jij ook dingen doet waar mensen zo hun twijfels over hebben. Dat mag jij zelf weten, daar heb ik nog geen commentaar op gegeven.

En ja ik heb een hele stabiele familie, pap, mams, kind en peetvader. :P Maar dat is nooit de bedoeling geweest. Ik ben ook niet tegen groepen, maar had er ook graag gewoon 2 gehad. :') Maar mijn beesten gaan echt niet weg.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:36

Dat doe je wel degelijk :')

"Jij bent toevallig de eerste en de enige waarvan ik gewonde konijnen zie."

"Jij neemt de gok door veel konijnen op een ruimte te hebben. Met lastige karakters en in die groep wat te wisselen."

Benoem die dingen dan wel goed, zoals het is, en gebruik het niet als tegenwoord of vergelijking. Het gaat hier om iets totaal anders, het was geen "ik heb twijfels bij wat jij doet" discussie. Nu worden mijn ongelukken met de gewonde konijnen en mijn keuzes ook nog totaal verdraaid.

Enne, wees dan voortaan ook oprecht en had het gezegd toen mijn "dingen" ter sprake kwamen en waren. Niet achteraf om je gelijk te willen halen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:41

Ik heb toch geen problemen met wat jij doet, maar doe niet alsof het bij jou allemaal perfect gaat. :) Jouw beesten, jouw feestje.

En die 2 dingen die jij citeert zijn gewoon feiten, ik heb nog nooit meegemaakt dat een koppeling uitliep op vechten.

En jouw konijnen zitten bij elkaar. Misschien wel met hek er tussen maar ze zien en ruiken elkaar.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:12

Blijkbaar heb je dat wel. Je zegt net zelf twijfels te hebben en dat laten je berichten ook duidelijk zien. Prima, maar zeg dat dan direct en gebruik het nu niet als stok om mee te slaan.

Ik doe niet of het perfect is. Als je goed zou lezen zou je dat ook weten, wat er hier gebeurt is en hoe het komt. In ieder geval niet omdat ik op de gok 2 jonkies aanschaf.
Dieren houden gaat nooit perfect... Maar nogmaals, daar ging het helemaal niet om.

Gelukkig waren de ongelukjes bij mij ook niet door een koppeling :D weer een verdraait verhaal opgelost.
Dat jij dat nooit mee hebt gemaakt, zegt niet dat het niet voorkomt.

Klopt, mijn konijnen zitten bij elkaar. 2 x 4 en 1 x 2. En die 3 groepen zitten niet bij elkaar maar gescheiden, in een eigen ren. Ze kunnen elkaar niet zien want dat is afgeschermd. Ruiken, ja. Maar als jouw buren konijnen hebben, ruiken jouw konijnen dat ook. Weer iets ontrafeld!

Wat ik citeer zijn geen feiten, maar mijn dingen die verdraaid zijn. Want ik heb niet alleen maar lastige karakters, ik ben niet de enige die gewonde konijnen heeft. Ik heb 20m2 voor 10 konijnen.
En wisselen, ja. Je moet wat als er een konijn herplaatst wordt, de volgende overlijdt en je met ongelijke aantallen blijft zitten wat onrust geeft.

Stop alsjeblieft met het verdraaien van mijn verhalen, en deze als onzinnige vergelijking te gebruiken ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:48

MissFloorx schreef:
Op marktplaats heb ik inderdaad gekeken en via die weg ben ik ook bij die fokker terecht gekomen. Ik ga morgen even bellen, en dan ga ik volgende week kijken. Deze fokker heeft ook volwassen koppeltjes die weg mogen dus wie weet wordt ik daar alsnog verliefd. Als dit niet het geval is ga ik gewoon voor een rammetje en ga ik deze na zijn castratie proberen te koppelen aan een voedster. Bedankt voor het advies!

Ik doe hetzelfde. Heb een rammetje gekocht die ik eind September krijg. Dan moet ik nog 2/3 weken wachten tot ik m kan castreren en dan neem ik er een voedster bij.

Hier zijn nauwelijks konijnen in opvang en anders alleen hele grote en die wil ik niet.

Zal vast goed komen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:05

Zullen we het hier nu weer een beetje gezellig houden?

Missfloor, ik denken dat je een goede keus maakt Door eerst een ram te nemen, deze te castreren en dan een voedster. Zeker als je ze ten alle tijden weer mag wisselen bij de fokker.

Ik heb hier ook wel eens vechtende konijnen gehad. Terwijl het de eerste week na de koppeling super ging.
Sharon mist hierdoor een stuk uit haar oor.
Het is nooit leuk om een konijntje dan terug te moeten doen, maar zowel bij een opvang als bij een fokker kan dat, dus zie ik het verschil niet perse.

Pixy mist ook de helft van haar oor, die heeft dus ook ooit ergens behoorlijk gevochten.

Ik heb nu een leuke groep, en hoop dat degene hier die nog opzoek naar konijntjes zijn, dit ook krijgen. Ongeacht of ze van een opvang, fokker of marktplaats komen :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:35

Ik wordt wel een beetje huiverig voor koppelen als ik dat allemaal zo lees hier. :=

Sproet zit nu eindelijk in haar hok met ren, dag en nacht! Ze is helemaal content. :D

Dinsdag vertrek ik al naar Australië.. spannend. Ik hoop dat mijn vriend haar goed in de gaten kan houden naast zijn werk en de verzorging van de andere huisdieren. Ik vind het wel moeilijk om ze los te laten voor drie weken.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:50

Dotje is weten te ontsnappen en is de tuin uit geglipt.. ze is weg :(

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:03

Ivy_ schreef:

-O- dat is echt heel rot. Ga je dr ergens opgeven? Misschien wordt ze gevonden.

Koppelen was hier een hele ervaring voor Puk. Hij was doodsbang voor Eva :').

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:05

Ik zou het niet weten.. ze is zo moeilijk te vangen ook.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:06

Ivy_ schreef:

Ohnee! Ik hoop dat je haar gauw weer kunt vinden/vangen!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:07

Zijn vast wel pagina's voor op internet, ben de naam ff kwijt. Zou ook plaatselijke konijnenopvangen en dierenasiels contacteren.