Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:13

Alfred doet dit ook soms maar dat is gewoon aanstelleritis. Freek deed dit toen hij jong was maar wilde gewoon niet opgepakt worden, vind hij nog steeds niet leuk.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:49

Naar mijn idee is de buik ook harder. Als ze eenmaal zit vind ze het wel leuk! Aangezien het voor de rest dupe gaat wacht ik toch even af...

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:16

Ik lees dalijk even alles bij, ben nu even heel druk. Maar ik heb een vraag. Afgelopen maandag ben ik verhuist samen met de ratten, nu hebben mijn beide ratjes 'bloedneusjes'. Kan dit kwaad?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:33

Nee kan niet veel kwaad. Komt door stress. Gaat vanzelf over, maar als het erger wordt even naar de DA. Zorg dat ze niet op de tocht staan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:08

Beetje rare hoek, maar toetje piept niet meer *\o/*
Afbeelding

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:48

Wat fijn dat toetje niet meer piept! Wat een ontzettend leuke rat is ze trouwens, heel leuk koppie <3

Heeft een van jullie ervaring met Galastop? Mijn dierenarts wist er niet heel veel vanaf dus belt mij na het weekend terug over de dosering. Maar ik schrik echt van de dosering wat ik op internet lees. Flesje van 7 ml kost €25. En nu lees ik dat ratten rond de 2 ml per dag moeten krijgen? Dat is dus €25 euro per 3 dagen? #)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:51

Zelf geen ervaring mee, maar ik heb even de bijsluiter er bij gezocht voor je en 2 ml per dag per rat lijkt mij wat veel!? Voor katten geven ze 1 ml per dag per dier, honden 0,1 ml per kilo lichaamsgewicht. Dan lijkt mij 2 ml voor een ratje van misschien 500 gram, erg veel!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 01:10

Toetje heeft een leuk koppie <3

mijn Dorete piept nog altijd als ik haar oppak, wordt nu wel minder. ze vind het niet leuk als ik aan haar buik kom, maar als ik haar als een hoopje in mijn handen optil dan is alles goed. ik mag haar nu ook veel meer aanraken dan toen ik haar net had opgehaald.
ze had toen geschreeuwd... #) ik heb me kapot geschrokken.... >;)

ik heb haar nu ook geleerd dat ze op mijn schouder kan en zo breng ik haar naar hun kooi terug, hoef ik haar niet op te pakken en heeft ze geen stress :)

ik heb vandaag een heel leuk filmpje gemaakt, 3 tevreden ratten aan het knarsetanden en ploppen <3 ik moet kijken hoe ik dat hier op bokt kan zetten van mijn telefoon uit ;) filmpje houd ik jullie tegoed :)

Dorete kijkt me nu als een auto aan, ik geloof Bo heeft haar dat geleerd >;) _O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:34

Ik pak haar, heel crue, als het niet anders kan bij de staartbasis en haar te ondersteunen. Dan heeft ze geen last van haar buikje. Inderdaad als een hoopje in mijn handen gaat het ook goed. Ik probeer van haar buikje af te blijven. Ook de andere ratten krijgen op hun mieter van haar als ze aan haar buik komen :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:49

Yinthee schreef:
Zelf geen ervaring mee, maar ik heb even de bijsluiter er bij gezocht voor je en 2 ml per dag per rat lijkt mij wat veel!? Voor katten geven ze 1 ml per dag per dier, honden 0,1 ml per kilo lichaamsgewicht. Dan lijkt mij 2 ml voor een ratje van misschien 500 gram, erg veel!

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over de dosering, ik heb hier een link van een dierenkliniek, waar ze schrijven dat de dosering voor ratten inderdaad nog hoger is dan voor honden!
Precieze hoeveelheden kon ik zo snel niet vinden daar, maar ik wou de link toch even plaatsen.

http://www.sterkliniekamsterdam.nl/index.php/diereninformatie/knaagdier/53-melkkliertumoren-bij-de-rat#lees-meer-over-melkkliertumoren-bij-de-rat

Oftewel: het zou zomaar kunnen kloppen dat een rat inderdaad zo veel nodig heeft... :oo

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:59

Zoolgangster schreef:
Yinthee schreef:

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over de dosering, ik heb hier een link van een dierenkliniek, waar ze schrijven dat de dosering voor ratten inderdaad nog hoger is dan voor honden!
Precieze hoeveelheden kon ik zo snel niet vinden daar, maar ik wou de link toch even plaatsen.

http://www.sterkliniekamsterdam.nl/index.php/diereninformatie/knaagdier/53-melkkliertumoren-bij-de-rat#lees-meer-over-melkkliertumoren-bij-de-rat

Oftewel: het zou zomaar kunnen kloppen dat een rat inderdaad zo veel nodig heeft... :oo

Bedankt voor het delen van de link. Als ik het zo allemaal lees ga ik toch maar kiezen voor de operatie. Galastop leek mij ideaal gezien mijn ratje van 2 echt duidelijk oud begint te worden. Maar €50 aan Galastop geven per week gaat mij iets te ver.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:21

Weer even een beetje bijgelezen in het topic...wat is dat galastop duur zeg, mocht mijn ratje nog een tumor terug krijgen was dat idd voor mij nog een optie... maar gelukkig gaat het nu nog steeds helemaal goed met haar !

Net even naar het parkje gelopen om een wilgentak de halen, ze vermaken zich er helemaal mee. Zo leuk om te zien :D

Afbeelding

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:54

Haha prachtig, indoor jungle!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:18

Toet en snoet zijn beide snipt verkouden, super sneu. Ik koop geen ratten meer bij Animal Cross, het kan ook zomaar toeval zijn natuurlijk. Even langs de kruitvat gefietst voor de hoestdrank, eerder genoemd in dit topic. Ik zat nog even te kijken met de dosering maar het is gelukt!

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:36

Wat leuk met die takjes, die zullen zich vast vermaken :)
Dat is balen eclair! Ik hoop dat ze snel weer beter worden.

Ik heb nog een vraagje aan jullie, eerder had ik al verteld dat wij voor school een nest ratten moeten fokken en deze zijn afgelopen zaterdag geboren. Helaas is dit erg slecht gepland door de school want wij hebben bijna vakantie en zullen dus moeder+nest moeten verhuizen. hoelang zou ik moeten wachten met verhuizen denken jullie? De moeder is wel erg lief en we mogen makkelijk bij haar nest kijken, gelukkig is ze niet erg snel gestresst.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:42

:( Lilly is níét zichzelf. Ze lag eerst heel raar waar door ik dacht dat ze dood was. Nu ligt ze op schoot. Ze haalt moeilijk adem en is mager. Kan het komen doordat ze de hoestdrank heeft gehad? Ik had ergens gelezen dat het niet zo kwaad kon maar ik ben een beetje in paniek nu :(

Edit: ze eet wel gelukkig

Afbeelding

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:07

Hoestdrank kan het niet zijn, zelfs als je de dosering niet helemaal goed hebt gedaan kan dat ze niet zo ziek maken. :\

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:10

Oei.. dat klinkt niet best.
Hoe heb je het gegeven? Met een spuitje? Misschien verslikt?
Gelukkig maar ook gek dat ze wel eet.. Reflexen nog goed? Kleur vd slijmvliezen? Turgor (vochtgehalte, even rugvel omhoog halen en kijken of direct het terugspringt)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:22

Zo'n snelle check had ik gedaan, slijmvliezen zijn wat bleek. Ik heb het hoestdrank in de waterflesjes gedaan, ik durfde het niet in die bekkies te spuiten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:35

Heel goed.
Ik zou het ook niet weten. Maar ik zou haar goed in de gaten houden en zorgen dat ze rustig blijft.
Is ze echt mager of heeft ze haar buik ingehouden? Omdat ze ook moeilijk ademhaalt..?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:38

Dat kan idd ook! Je kan haar ruggen graat zien en voelen. Op school hebben we het helaas niet erg uitgebreid ge ha over ziektes ed bij ratten.... Ik zet haar straks bij de rest met schoon water en dan hoop ik maar dat ze de nacht door komt. Da is gebeld maar die kan ook niks doen zegt ie....

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:03

Tja die situaties zijn altijd lastig. Je kunt het alleen maar comfortabel maken voor haar.. Succes en sterkte!!

Ik heb laatst ergens gelezen dat je ratten met longproblemen bittere (pure?) chocolade kan geven. Ongeveer ter grootte van een pinda.
Chocola is niet giftig maar wel slecht voor de lever.. maar ik zit wel te denken om het na mijn vakantie met Jack te proberen. zijn oog is nog steeds ontstoken en dat komt voort uit zijn longproblemen. Verschillende AB kuren en hoestdrank geprobeerd ook...
Dit raad ik trouwens niet aan nu hoor Eclair, lijkt me handig om eerst uit te zoeken wat er met je ratje is en ze moet eerst stabiel worden natuurlijk.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:34

Was ik ook niet van plan haha! Ik heb haar bij de rest gezet en ze is in een huisje gekropen in een nestje met papier. Er is nu een flesje met hoestdrank en een flesje met schoon water aanwezig dus ze kunnen kiezen. Ik ga zo zelf ook probeten te slapen, en ik hoop dat ze de nacht door komt....

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:28

Lilly is de nacht doorgekomen maar ademt nog steeds moeilijk en is nog steeds mager :(

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:25

Ik weet het niet meer, ze blijft slecht. Heb haar kattenvoer gegeven, vind ze normaal heel erg lekker. Ze heeft een paar kleine hapjes genomen en ook een paar kleine hapjes appel. Ook pijnstilling gegeven, maar als ze morgen nog zo is, ga ik naar de DA en laat haar inslapen. Ik wil haar nog de kans geven, maar vind het zo ontzettend lastig.