Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:37

Ik ga (Morgen onofficieel) verhuizen naar een dorp waar net geen losloopgebied in de buurt is. Toch ga ik mn best doen in het weekend zo veel mogelijk een losloopgebied op te zoeken. Als ik zie hoe Skip geniet van het loslopen...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:38

Ik denk dat een whippet niet los laten lopen geen ramp is hoor. Zeker aangezien je er regelmatig mee naar het veld gaat toch?

Ik doe mijn honden inderdaad wel vast op plekken waar loslopend gedoogd is maar het dus geen aangewezen losloopgebied is. Dan ' vragen ' mensen niet om loslopende honden en wil ik niemand ermee lastig vallen. Maar als we mensen met honden tegenkomen is het altijd even begroeten en door. Mensen zonder honden negeren ze straal.

Wat doet die van jou dan ZoZenn?

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:48

Ja, ik probeer af en toe eens naar de losloopweide te gaan. Maar zoals ik al zeg, rennen en spelen doet hij lekker in de tuin.

Overigens heb ik helemaal geen probleem met loslopende honden hoor, zolang ze maar aangelijnd worden als ze een aangelijnde hond tegenkomen. Helaas doen maar heel weinig mensen dat, waardoor Troy helemaal kierewiet wordt als hij andere honden ziet. Trainingspuntje dus. Gisteren een conflict gezien met een man met een agressieve hond waarmee ik al vaker heb staan praten. Hij kwam 2 verschillende mensen met in totaal 3 honden tegen, los. En die gingen natuurlijk op bezoek bij de aangelijnde hond. En als er iets gebeurd krijgt hij natuurlijk de schuld..

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:07

Kaus schreef:
Ik denk dat een whippet niet los laten lopen geen ramp is hoor. Zeker aangezien je er regelmatig mee naar het veld gaat toch?

Ik doe mijn honden inderdaad wel vast op plekken waar loslopend gedoogd is maar het dus geen aangewezen losloopgebied is. Dan ' vragen ' mensen niet om loslopende honden en wil ik niemand ermee lastig vallen. Maar als we mensen met honden tegenkomen is het altijd even begroeten en door. Mensen zonder honden negeren ze straal.

Wat doet die van jou dan ZoZenn?

Rent er op af en springt tegen ze op. En hij is nogal groot _-:( . Daarna rent hij verder of komt direct terug.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:53

Ik pak de honden altijd wel aan de kant als er mensen komen zonder hond, als ze met hond zijn en die ook los laten lopen dan laat ik hun ook allemaal los.

In een losloopgebied laat ik ze rennen, maar zoals eerder aangehaald, dan gaan ze ook vaak echt flinke stukken van mij / ons af, en we zijn dan ook vaak met 10 tot 20 honden.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:41

Inderdaad. Ik woon ook in België en loslopen mag hier niet. Mijn collega is hier ook echt tegen loslopende honden. Ik Laat Naya wel los, ze heeft daar ook echt behoefte aan. Maar zodra ik iemand zie, met of zonder hond of op de fiets etc roep ik haar bij mij :)

Edit: Merk dat lopers ofzo daar heel dankbaar voor zijn en dus blijkbaar wel al slechte ervaringen hebben.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:48

Ik vind het nog steeds zo raar dat honden gewoon nergens los mogen in België. Wordt dat dat ook echt niet gedaan? Ook niet op zomerse zondagen in het bos? En wordt daar ook streng op gecontroleerd?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:55

xLaraaj schreef:
Inderdaad. Ik woon ook in België en loslopen mag hier niet. Mijn collega is hier ook echt tegen loslopende honden. Ik Laat Naya wel los, ze heeft daar ook echt behoefte aan. Maar zodra ik iemand zie, met of zonder hond of op de fiets etc roep ik haar bij mij :)

Edit: Merk dat lopers ofzo daar heel dankbaar voor zijn en dus blijkbaar wel al slechte ervaringen hebben.

Ik vraag me echt af hoe je collega dat dan doet... In Limburg heb je De Teut in Zonhoven, daar is een enorm omheind losloopgebied. Maar als ik nu in Leuven rondkijk... Ik zou niet weten waar je je hond los kan gooien? De losloopvelden zijn hier te belachelijk voor woorden. Is er zo'n klein ellendig 'veldje' van 9 vierkante meter. 8)7 Met omheining van nog geen meter hoog waar de hond zo over zou kunnen springen.

Ik snap dat loslopende honden vervelend kunnen zijn, maar Akira laat ik bijvoorbeeld ook gewoon los. Wel enkel als hij met andere honden aan het spelen is omdat ik dan weet dat hij bij de andere hond blijft en niet weg zal lopen. Als er niemand is laat ik hem ook niet los en ik zal altijd proberen te voorkomen dat hij zonder toestemming naar iemands hond toeloopt. De Whippet waarmee ik vroeger wandelde kon in principe ook overal loslopen. Die liep los op een overzichtelijk veld, in het bos lijnde ik hem meestal wel aan (puur voor overzicht, niet omdat hij weg zou lopen)

Maar je hond nooit los kunnen laten lopen op een plaats waar ze echt kunnen rennen lijkt me heel erg vervelend...

@Kaus de controle hangt echt af van plaats tot plaats en of je de 'juiste' persoon tegenkomt. Waar ik met Akira wandel is er een omheinde weide voor de schapen. Wanneer er geen schapen staan laten mensen hun hond daar vaak los (geen slot op de poort). Ik durfde het eerst nooit maar op een dag besloot ik hem er toch maar even in te gooien (de eigenaars zeiden dat ik het gewoon mocht doen en dat als ik een boete zou krijgen zij hem wel zouden betalen :') ). Je kan het al raden; net toen ik uit de wei wou gaan kwamen er twee mannen in paars pak voorbij (stadswachters?). Ik hield mijn hart al vast terwijl ik naar de uitgang wandelde, zij kwamen ook richting mij gewandeld en toen zeiden ze... 'Hallo' en 'fijne dag'. :+

In de stad zal er wel feller op gecontroleerd worden, maar in het bos zijn ze niet zo streng denk ik.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:01

Hier in het bos zijn ze wel erg streng. Ik laat mijne ook gewoon los. Maar als de boswachter je ziet staan er gasboetes van 50 euro per hond voor eerste overtreding en nog hoger voor recidieven op:..

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:03

DezeNaam schreef:
Ik vraag me echt af hoe je collega dat dan doet... In Limburg heb je De Teut in Zonhoven, daar is een enorm omheind losloopgebied. Maar als ik nu in Leuven rondkijk... Ik zou niet weten waar je je hond los kan gooien? De losloopvelden zijn hier te belachelijk voor woorden. Is er zo'n klein ellendig 'veldje' van 9 vierkante meter. 8)7 Met omheining van nog geen meter hoog waar de hond zo over zou kunnen springen

Hoe bedoel je? Zij laat haar hond nooit los en zou de eerste zijn om meteen je hond te stampen als je hond los loopt. Ik vermijd losloopweides want die zijn piepklein. In het weekend ga ik zeker niet naar het bos ofzo want het is dan kei druk en dan laat ik haar natuurlijk niet los. Dus ga dan in de velden ofzo :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:08

Zoe_97 schreef:
Hier in het bos zijn ze wel erg streng. Ik laat mijne ook gewoon los. Maar als de boswachter je ziet staan er gasboetes van 50 euro per hond voor eerste overtreding en nog hoger voor recidieven op:..

Dat is hier alleen als het 'jonge dieren seizoen' begint, en dat vind ik niet meer dan terecht. Dan kom ik met onze honden eigenlijk zelden in het bos juist omdat ik ze altijd los heb.

Zou moeder en kind niet willen storen. En omdat het bos zo toeristisch is zijn ze streng. Nogmaals, meer dan terecht!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:31

KimD, heb je het dan over een losloopbos waar de jonge diertjes zijn? Hier in het noorden heb je per bos eigenlijk altijd een losloopgebied en een rustgebied. Genoeg ruimte dus voor de beestjes om voort te planten zonder bemoeienis van honden. Maar wij gaan nergens heen waar ze niet los mogen, teveel stress. _O-

Zoë, dat valt op zich nog mee. Hier betaal je €97 per hond. In de vorige gemeente waar ik woonde kreeg je zelfs een boete als je niet TWEE poepzakjes zichtbaar bij je had 8)7

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:34

xLaraaj schreef:

Dat is ook hoe het hoort, of de hond nou los loopt of niet: hondenetiquette (eventueel aangevuld met de plaatselijke APV).

Velen doen dat hier gelukkig ook, maar vanmiddag natuurlijk niet. Een individu die mij al had zien lopen. Ik had Django gekorft en aan de flexi, omdat ik lekker het park in ging en daar velen de aanlijnplicht negeren. Zij liep dus achter ons aan richting het park. En ja hoor, meteen honden (twee golden retrievers) los zodra we in het park waren. En die kwamen meteen op die van mij af gerend (gelukkig wel vrolijk). Ok Django was gekorfd, maar wat bezielt je? Eentje kwam alleen even snuffelen en ging weer door, maar de jongere wilde spelen en was flink onderdanig. Maar dat mocht dan weer niet van haar (beest luisterde natuurlijk ook niet), dan moet je je misschien gewoon aan de aanlijnplicht (én hondenetiquette) houden 8)7

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 00:53

Daar verbaas ik mij ook over inderdaad. Ook de grote hoeveelheid mensen die zijn loslopende hond niet meekrijgt bij andere honden. Wij lopen bij ons losloopbos de eerste paar honderd meter altijd aan de riem. Het is daar smal, slingerend, dichtbegroeid en er lopen paarden en wandelaars. Heeft totaal geen zin dus om de hond los te doen want dan kan je m om de vijf meter weer bij je roepen. En toch enorm veel mensen die hun hond daar los hebben waarvan de hond bij ons aanplakt en het baasje ze niet meer meekrijgt. En ik ga echt niet wachten, dan ren je er maar achteraan om je hond mee te krijgen :Y)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 01:05

xLaraaj schreef:
DezeNaam schreef:
Ik vraag me echt af hoe je collega dat dan doet... In Limburg heb je De Teut in Zonhoven, daar is een enorm omheind losloopgebied. Maar als ik nu in Leuven rondkijk... Ik zou niet weten waar je je hond los kan gooien? De losloopvelden zijn hier te belachelijk voor woorden. Is er zo'n klein ellendig 'veldje' van 9 vierkante meter. 8)7 Met omheining van nog geen meter hoog waar de hond zo over zou kunnen springen

Hoe bedoel je? Zij laat haar hond nooit los en zou de eerste zijn om meteen je hond te stampen als je hond los loopt. Ik vermijd losloopweides want die zijn piepklein. In het weekend ga ik zeker niet naar het bos ofzo want het is dan kei druk en dan laat ik haar natuurlijk niet los. Dus ga dan in de velden ofzo :)

Hoe ze haar hond even rond laat 'crossen'. Tenzij je een eigen tuin hebt, dan is het nog handig. Maar als je geen tuin hebt kan je in België niet veel als je je hond niet los mag laten.
Iemand zijn hond stampen als het beest niks doet vind ik wel een erg overdreven reactie jezus.. :=

Dat van die poepzakjes is ook zo vaag? Spreken ze je dan letterlijk aan om die vraag te stellen? Ik begrijp dat hondenpoep overlast kan veroorzaken maar damn.. :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 07:16

Kaus schreef:
KimD, heb je het dan over een losloopbos waar de jonge diertjes zijn? Hier in het noorden heb je per bos eigenlijk altijd een losloopgebied en een rustgebied. Genoeg ruimte dus voor de beestjes om voort te planten zonder bemoeienis van honden. Maar wij gaan nergens heen waar ze niet los mogen, teveel stress. _O-

Zoë, dat valt op zich nog mee. Hier betaal je €97 per hond. In de vorige gemeente waar ik woonde kreeg je zelfs een boete als je niet TWEE poepzakjes zichtbaar bij je had 8)7

Nee! In het bos achterom bij ons, daar moeten ze officieel vast. Maar daar wordt 's morgensvroeg en buiten het toeristen seizoen eigenlijk niet moeilijk over gedaan als de honden onder appèl staan.

Poepzakjes heb ik ook altijd in overvloed bij me, want het is heel makkelijk zeggen 'dat zullen die vijf wel zijn geweest!'. En dat laat ik uiteraard niet gebeuren, want ik ruim altijd netjes de poep op als het op een plek ligt waar mensen erin kunnen trappen of waar kinderen spelen oid.

Wij kunnen trouwens poepzakjes op de gemeente halen. :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:04

DezeNaam nee je moet je zichtbaar aan je riem knopen. In een tasje of in je broekzak is niet goed. Ik wil alleen de naam van de gemeente niet plaatsen maar anders kan je het wel op internet vinden. Voordeel was wel dat op elke hoek een prullenbak met gratie poepzakjes stond. Overigens woonde ik daar vlakbij de politieschool (hint :)) ) en heb ik nooit iets van iemand gehoord. Alleen maar positief over dat het zulke leuke honden waren, zo goed luisteren, leuke kandidaten voor de academie :))

KimD, ah ja dan snap ik het inderdaad wel. Waar ik voorheen woonde zaten veel reeën in het losloopbos. Vond ik ook wel lastig want ik wilde mijn hond daar los maar ik wil ook geen wild lastig vallen.

Bij ons in de wijk wordt ook nooit poep opgeruimd. Het gezin tegenover ons laat hun hond een paar keer per dag in de speeltuin poepen en loopt weer weg. Zonder het op te ruimen. En dat terwijl ze zelf drie jonge kinderen hebben 8)7 Ben ook altijd bang dat mensen ons daar stilletjes van beschuldigen... :=

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:08

Ik ken niet alle APV's, maar hier moet je ook poepzakjes op zak hebben. Ik vermoed dat dat in de meeste APV's zal staan. Maar hier hebben ze niet genoeg boa's om te controleren, helaas.

Bah in de speeltuin? Er zijn hier ook mensen die op schoolpleinen enzo uitlaten.. Dat mag allemaal niet. Blijkbaar is gezond verstand gebrekkig en kent niemand de APV.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:43

Ik denk dat 95% van de honden hier losloopt. Grootste deel wordt aangelijnd bij zien van een aangelijnde hond, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die hun hond wel op de mijne af laten stormen.

Bij mij op 5 minuten met de auto ligt een enorme losloopweide, maar wandelen is een uur om daar te geraken. Dat kan dus ook niet dagelijks.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 08:50

DezeNaam schreef:
Hoe ze haar hond even rond laat 'crossen'. Tenzij je een eigen tuin hebt, dan is het nog handig. Maar als je geen tuin hebt kan je in België niet veel als je je hond niet los mag laten.
Iemand zijn hond stampen als het beest niks doet vind ik wel een erg overdreven reactie jezus.. :=

Dat van die poepzakjes is ook zo vaag? Spreken ze je dan letterlijk aan om die vraag te stellen? Ik begrijp dat hondenpoep overlast kan veroorzaken maar damn.. :')

Ach honden van anderen krijgen bij mij vrij snel een trap. Liever dat ik t oplos dan dat mijn honden zich daar genoodzaakt toe voelen.
Chick is gewoon echt van 90% van de honden die we tegen komen niet gediend. Puur door hun uitstraling of hun manier van benaderen. En als zij gaat grommen omdat eerdere signalen gemist of genegeerd worden, wat ze altijd netjes doet als het haar niet bevalt, dan klappen de meeste er ineens op ipv dat ze weg gaan. Nou daar zit ik niet op te wachten. Ik wandel niet voor niets in een aanlijnplicht gebied. Rot beest bij je houden en zeker als ie niet luistert of niet sociaal is. En voordat ik ingrijp roep ik altijd meerdere keren naar het baasje dat ze dat beest terug moet halen. Als ze er niet op reageren of de hond niet luisterd brul ik gewoon dat ik hem mee neem en naar t asiel breng.

Ik had het er van de week nog over met de buurvrouw. Die heeft niks met dieren in t algemeen, vind ze wel leuk en toont altijd interesse. Maar daar houd t wel op. Ik was laatst zo verbaasd dat we in aanlijnplicht liepen waar er een hond los liep. Braaf een meter of 2/3 voor zn baasje maar netjes luisterde. Vervolgens word de hond aangelijnd toen ze ons zagen en vroegen ze welke kant we op wilden, nou wij wilden terug ivm Djessey dus konden elkaar netjes AANGELIJND!! passeren en pas toen wij verder weg waren lieten ze hem weer los.
En toen dacht ik; t is toch bezopen dat we daar BLIJ om moeten zijn? Of verbaasd?! T is eigenlijk gewoon fatsoen..

Bij ons in de woonwijk maak ik er gewoon gebruik van dat ik staffords heb bij loslopers. Ik ga stil staan echt overduidelijk in het zicht en pak mijn hond zo kort dat ik bijna zn tuigje vast heb.. :P Dan lijnen ze spontaan aan en lopen ze ineens om. Braaf! dan is de boodschap duidelijk.
Behalve voor mijn hond. Want die staat mij dan aan te kijken van waarom staan we stil? Waar wachten we op? :')

Ik ruim alleen poep op als t op de stoep/straat is of bij iemand bij/voor zn oprit.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:10

Hier ook vanaf 1 maart tot 1 augustus aanlijnplicht iets anders geregeld als nl/be wel goed want het kaf word van het koren geschaafd hier rapporteer je los lopende honden. Je krijgt dan waarschuwing doe je er niks aan boetes. In verloop van tijd kunnen ze zelfs je hond in beslag nemen mits je het echt bont maakt, echter hebben wij echt grote losloop velden die goed bijgehouden worden en waar mensen beleefd wachten/vertrekken

Edit je hond krijgt dus een "strafblad"

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:39

Bij ons zijn redelijk wat losloop plekken dichtbij gelukkig. En in het bos mag het sowieso.

Wel boetes voor het niet bij je hebben van poepzakjes ed. Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 11:45

Chicka is moe en vies na wat qualitytime
Afbeelding

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:02

Ik ruim altijd alles overal op en heb altijd een rol biologisch afbreekbare zakjes bij me, maar die boetes voor opruimplicht en zakjes plicht vind ik belachelijk. Ik betaal me al blauw aan hondenbelasting |o . Voorheen woonde ik in een gemeente die dat ook vond, en de hondenbelasting had afgeschaft. Hier loopt daar ook al een petitie voor.

Ik krijg AJ 50/50 mee als hij met andere honden staat, dus lijn hem altijd aan als ik honden zie. Ik voel me altijd zo'n kneus als ik hem niet meekrijg en hij gewoon meerent _O- , maar bij sommige honden zijn z'n ballen luider dan mijn fluitje. Zig komt wel altijd. Maar, vergeleken met AJ zijn eerdere 0% komen als ik roep en er zijn andere honden, is het al beter. Ik kan hem bijvoorbeeld op de zandvlakte, waar overal honden zijn, niet loslaten. Dan is hij constant overal en nergens aan het socialisen en ook al heb ik zelf 5 honden mee en loop door, hij doet dat niet >;) . Ik weet ook even niet hoe ik dat moet trainen, zodra hij aan de lange lijn zit dan weet hij dat en negeert hij andere honden zoals ik m dat geleerd heb. Waarschijnlijk leeftijd en nog even wachten :j.

Chick is vies :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 12:34

Zeker wat dat betreft ben ik blij dat de hondenbelasting er nu af is!

Haha ja ze was heel vies :P lekker vol zand! :P