Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:36

melody7 schreef:
Ik denk niet dat dat nog goed gaat komen nu.. Meestal als ze eenmaal vechten blijven ze dat doen, dan klikt het gewoon niet.
Heb je de mogelijkheid om ze te laten castreren en ze allebei een zeugje te geven? Dat is waarschijnlijk de beste oplossing als je beide wilt houden.

Die optie kan wel maar dan voor een van de heren. Want heb altijd zeugje met castraten gehad en dat ging altijd goed... Maar kan maar twee caafjes houden, heb gewoon geen ruimte voor meer. Door het geknok pak ik ze ook niet op want dat kan dus ook een knokpartij uitlokken als er eentje op schoot is geweest. Ik ga even serieus nadenken want dit is voor beide partijen niet leuk

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:45

Dan zou ik inderdaad gaan voor wat Nienke heeft gedaan, dat is heel zuur omdat er eentje weg moet maar voor de beestjes is het waarschijnlijk het best. Samen wonen met iemand die je niet leuk vind is vast niet fijn..

Mira283

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:48

Nee daarom ik ga contact opnemen met stichting cavia die zit hier in de buurt. Nu nog kiezen wie er van de twee weg moet. Zijn peruvian x borstel maar de ene is een echte peruuf. De andere is een borstel met een lange pluk haar op de kont. Moeilijk dit

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:50

@mira
en, intussen al vorderingen?

De flat is bijna af (eindelijk :o)!
Maaaaarr.. we zitten met het trappetje. Ik kan ze nergens vinden voor een redelijke prijs. Zelf maken zou opzich ook kunnen, maar ik ben bang voor giftig hout (en op internet zijn de meningen heel verschillend over wat goed is..).

Weten jullie waar ik dat kan kopen, een goed alternatief of geschikte houtsoorten voor een betaalbaar prijsje?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:30

Vind het heel lastig eentje weg te moeten doen dus zit nog in dubio wie er weggaat... Maar de dierenarts die cavia's goedkoop castreerd is al gevonden gelukkig

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:32

Misschien kun je bij een houtzagerij vragen of ze een stukje over hebben miramii? Vaak hebben ze daar hele bakken afvalhout waar een prima stuk voor zo'n trappetje bij zit.
Hoe het met giftig hout zit weet ik dan weer niet, dat is voor mij ook wel een goede om op te letten bij de nieuwe hokken.

Ik snap dat dat lastig is Mira! :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:41

Djinnie wat naar ...

Nienke leuke foto's!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:25

miramii schreef:
@mira

Maaaaarr.. we zitten met het trappetje. Ik kan ze nergens vinden voor een redelijke prijs. Zelf maken zou opzich ook kunnen, maar ik ben bang voor giftig hout (en op internet zijn de meningen heel verschillend over wat goed is..).

Weten jullie waar ik dat kan kopen, een goed alternatief of geschikte houtsoorten voor een betaalbaar prijsje?

Wat voor trapje zoek je? Ik heb n trapje van n konijnenhok wat weggaat. Mag je zo hebben. Zitten knaagsporen aan en moet wss op maat gemaakt worden maar misschien heb je er wat aan?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:38

meisje_ schreef:
miramii schreef:
@mira

Wat voor trapje zoek je? Ik heb n trapje van n konijnenhok wat weggaat. Mag je zo hebben. Zitten knaagsporen aan en moet wss op maat gemaakt worden maar misschien heb je er wat aan?

pb! Heel graag!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:17

na het verlies van zoveel cavia's, toch nog een lichtpuntje, we krijgen babies :D

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:24

Ah wat super!! Van dezelfde zeug?
Wie is de vader?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:28

melody7 schreef:
Ah wat super!! Van dezelfde zeug?
Wie is de vader?

Madame is gelijk van de man afgegaan met de eindfase dracht vorige keer, maar toch zwanger... Al zeggen ze altijd dat een cavia twee baarmoeders heeft? :') Dus snap t niet helemaal

Pappa is Kareltje, die langhaar die ik had :)
(of tenminste, daar ga ik vanuit...)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:35

Een cavia draagt ongeveer 2 maanden, dat nestje is langer geleden toch?
Misschien was een van de baby's vroeg fanatiek? :=

Volgens mij kunnen cavia's geen zaadjes bewaren voor de volgende ronde, 2 baarmoeders heb ik ook nog nooit van gehoord :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:48

melody7 schreef:
Een cavia draagt ongeveer 2 maanden, dat nestje is langer geleden toch?
Misschien was een van de baby's vroeg fanatiek? :=

Volgens mij kunnen cavia's geen zaadjes bewaren voor de volgende ronde, 2 baarmoeders heb ik ook nog nooit van gehoord :+

Ik heb écht geen idee.... :=

Maar dat ze zwanger is is duidelijk _O-

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:15

Gewoon wat eronder voor het pissen en ze zit lekker een tijd bij je <3
Afbeelding

Mira, al een beslissing gemaakt? Of is het lastig met je mannetjes? :(:)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:06

Een cavia baarmoeder heeft twee hoornen. Daardoor kan een bevalling soms middenin een korte pauze hebben, diordat dan de jonkies in de tweede hoorn moeten gaan zakken. In uitzonderlijke situaties heb ik weleens gelezen dat er twee nesten van verschillende leeftijden in zaten, maar die worden dan toch tegelijkertijd geboren. 1 nest is dan niet levensvatbaar. Zaad bewaren kunnen ze niet.

Ik zou dus ook denken aan een vroeg actief mannetje?

Aaah, laatste foto's, lekker op schoot. <3

Hier moeten de konijnen weer enorm wennen na de vakantie, maar de caafjes hebben er helemaal geen last van. Zo grappig.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:00

:D

Afbeelding
ze zijn zooooo mooi!!!

Ze blijven alle drie. :j

Hoorde net van mn zusje dat ze dr vorige keer lotus pas bij kater har weggehaald toen de babies er net waren... Dus misschien nog een karel nestje...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:14

Oooh, ze stond echt op knappen! <3

Als het er na was en ze bevalt nu al zal het idd wel Karel zijn geweest, anders was de baby wel heel vroeg :j

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:37

Hoi allemaal! :wave:

Vroeger zat ik ook in dit topic, maar door tijdsgebrek wat uit het oog verloren.. Toch hoop ik dat jullie mij eventjes kunnen helpen / tips geven.

Mijn 2 mannen (ongeveer 3,5 jaar) hebben precies een lichte vorm van diarree. Al ben ik niet helemaal zeker of het al diarree is. Hun keuteltjes zijn iets minder vast en hebben andere vormen, dan het mooie langwerpige wat we gewend zijn...
Nu weet ik niet goed wat ik moet doen, even afwachten of toch onmiddellijk een dierenarts van wacht zoeken?
Ze eten en drinken nog goed, hun levenslust is zeker niet minder geworden, dus zo is er niets aan hun op te merken...
Vroeger een jong caafje gehad met zeer erge diarree en voor zover ik me kan herinneren ziet het er nu zo nog niet uit.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen dierenartsbezoek uitstellen maar soms ben ik te snel bezorgd en misschien valt het zelf op te lossen... :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:27

Wat geef je ze te eten?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:32

Hier hebben er een paar ook wat dunnere poep gehad de afgelopen weken met het warme weer. Ze hadden er verder geen last van dus ik let er gewoon goed op en geef ze wat banaan, daar wordt de poep harder van. Nu is er niks meer aan de hand gelukkig :)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:24

enamorada, hetzelfde als altijd. Dus geen verandering in hun eten ;) . Hooi en korrels van Selective. Verder krijgen ze ook verse groenten, afhankelijk wat de koelkast in aanbieding heeft. (Witloof, wortel, paprika, ....)

melody, hier hebben ze afgelopen dagen overdag binnen gezeten omdat ik ging werken. Dus, volgens mij, hebben ze niet veel last gehad van de warmte.
Banaan is een goed idee! Ik heb ze nu ook eventjes van het gras gehaald, geen idee of dat nodig was of niet.

Ben vandaag toch nog niet naar de dierenarts geweest, heb wel hun hok helemaal proper gemaakt, inclusief hun achterwerkjes zodat ik goed in de gaten kan houden of ze viezer worden of niet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:18

Van gras kregen die van mij altijd diaree.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:51

Hier zijn ze gewoon om gras te eten :) Maar ik heb de indruk dat het vandaag weer in orde is met hun! :)

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:09

Wat zullen jullie doen?
Heb zeugje van ongeveer 6 jaar.
Ze hebben goeie leven met goeie brok en groenten.
Het zeugje heeft vetbult op dr heupje en opgezette kliertjes onderen andere bij dr oksels.
En nu heeft ze waarschijnlijk niersteen in de plasser vast zitten.
Ze heeft afgelopen maand a anderehalve maand nonstop schimmel die ik wel goed behandeld.
Maar verder is ze heel vrolijk dame.
Ik merk dat ze lichamelijke op is maar geestelijk nog fit is.
Wat zullen jullie er mee doen?
Ik ga morgen naar de da bellen om afspraak te maken