Een keurmeester heeft mij ooit vertelt dat latten tikken, komt doordat de hond onvoldoende gefocusd is. Je hond heeft dan te veel haast, het spelletje is te leuk, en springt waar het springen kan/ mag= zelfbelonend gedrag.
Ik denk dat je met Jinn terug moet naar de basis die 'rust& focus' heet. Sprongen in hoogte variëren, zodat hij gedwongen word om de sprongafstand in te schatten.
En als hij latten tikt, waarom ga je dan door? Zo beloon je (indirect) datgene wat je niet wil. Gaat het fout, Laat het met je stem merken en start dat stukje over nieuw of stop met de training. Ze hebben dan snel genoeg door dat dat gedrag niks oplevert (crossen ipv beheerst springen). Hij let nu (te) veel op jou, denk maar terug aan vorige week met de schut. Probeer hem zelfstandiger door het parcours te sturen. Train op het vooruit werken, met een commando de volgende hindernis zoeken en bochten mee sturen.
Nog iets, ik deed het ook, niet je hond bij je roepen. Dat geeft zoveel onrust. Jij moet met je lichaam leren sturen en dat is lastig, maat essentieel met een snelle hond. Die let toch op hoe je loopt incl stemcommando's.
Vraag anders eens aan een para-loper hoe hij zijn hond vooruit heeft leren werken. Een hond bijhouden is mooi, maar ik ben benieuwd of jou dat lukt op wedstrijden

Hij is toch sneller, hihi!