Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:29

JesdaJinn schreef:
Ondergrond is bij ons niet glad of nat hoor. Zit drainage in :j
Ik wil graag dat hij iets minder scherp springt en dus minder latten heb. Alleen ik weet niet hoe ik dat zelf moet trainen. Zelf heb ik zitten denken om hem zelf rechter te laten springen en dan pas naar rechts roepen, maar dan heb ik kans dat hij doorschiet en een DK tot gevolg.
Andere kant is dat wanneer ik iets achter hem kom ik hem never nooit meer kan inhalen, dus ik wil hem het liefst voorblijven zegma

Maar bedankt :)

in principe moet hij voor hij springt al weten wat hij daarna moet doen, dus later wat zeggen zal voor paniekvoetbal zorgen

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:30

ik kan het ook niet zien..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:32

Ik zag hem wel uitglijden in de bocht, maar nu doet het filmpje het niet meer. Wij hebben ook drainage, maar als de bodem er zo uitziet bij ons, wordt er niet gesprongen. := Dan zal ik het wel mis hebben.

Ook zou ik niet in DK denken. Je bent toch aan het trainen om zo goed mogelijk voor de dag te komen? Al zou je bij wijze van training 100 DK lopen, maar daarna valt het kwartje en is het probleem weg, wat is er dan erg aan die 100 DK, als je daarna 100 utjes loopt. ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:32

Zowel?
https://www.facebook.com/video.php?v=73 ... _processed

Ja, ik leg Jinn al verderweg dan normaal want dat gaat beter dan als ie er te dicht op zit.

Ik zeg Jinn, Hoog en doe mijn hand omhoog. (of de naam van het eerste toestel)

In de bocht zeg ik ook Hoog en wanneer hij door (kan) schieten roep ik vaker 'hier' dan zijn naam omdat ik hier zo min mogelijk gebruik en wanneer ik het wel gebruik dan let hij erg goed op.

Of ik zelf te ver door draai durf ik niet te zeggen. Kan mezelf ook niet zien :Y)
Zal eens vragen of ze mij wil filmen ipv de hond.

@EW:
Dat optijd aangeven gaat laatste tijd steeds beter. Vooral in dit soort situaties roep ik al vrij snel hier (zie bovenstaande 'hier')

Dat uitglijden is vaak omdat hij te gehaast gaat en dan zijn pootjes gewoon niet neer zet. Heeft niks met het veld te maken. Hij komt soms ook zo lomp uit de tunnel dat hij daar ook uitglijd. Nog half in de tunnel zegma.

Ik bedoel het allemaal niet als excuus hoor, maar leg uit hoe de situatie is zegma
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 09-02-15 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

liliekska

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:35

misschien als je je parcours eerst iets rustiger doet dat hij even kan focussen op het springen en daarna de snelheid weer opbouwen?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:36

liliekska schreef:
misschien als je je parcours eerst iets rustiger doet dat hij even kan focussen op het springen en daarna de snelheid weer opbouwen?

Dat is het punt. Hoe moet ik rustig dit parcour doen?
Als ik zelf ga lopen begint hij ontzettend te tollen en gaat hij zijn eigen parcour lopen :j

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:37

wat ik bij gitou doe als hij er zo hard vandoor gaat is terugroepen en nog een keer doen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:38

Dat doe ik uiteraard ook :j
Ben nu ook heel erg aan het opletten dat hij niet zelf dingen onderneemt. Continu bij me roepen en volgen naar de plek waar we heen willen. Zonder onderweg iets mee te nemen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:42

JesdaJinn schreef:
Dat doe ik uiteraard ook :j
Ben nu ook heel erg aan het opletten dat hij niet zelf dingen onderneemt. Continu bij me roepen en volgen naar de plek waar we heen willen. Zonder onderweg iets mee te nemen

Hindernis voor hindernis? Of zeg ik iets stoms? Dus even een tijdje echt maar 1 hindernis per keer laten doen en daarna weer laten wachten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:42

2e latje... kijk eens wat je met jet hand doet als hij springt.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:45

Ben daar te laat, denk ik dan?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:46

Het probleem bij de start heeft Tender ook lang gehad, hij wou dan ZO graag en snel starten dat die niet keek hoe hij de eerste moet inschatten.
Consequent altijd dan weer terug leggen werkt bij hem wel. Hij mag snel gaan, maar moet van mij wel kijken wat die doet.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:48

je geeft een commando op de sprong, dat zorgt voor het latje.

je zou hem daar al een beetje in de bocht kunnen drukken, hierdoor hoeft hij niet opeens nog af te buigen

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:57

Een keurmeester heeft mij ooit vertelt dat latten tikken, komt doordat de hond onvoldoende gefocusd is. Je hond heeft dan te veel haast, het spelletje is te leuk, en springt waar het springen kan/ mag= zelfbelonend gedrag.

Ik denk dat je met Jinn terug moet naar de basis die 'rust& focus' heet. Sprongen in hoogte variëren, zodat hij gedwongen word om de sprongafstand in te schatten.

En als hij latten tikt, waarom ga je dan door? Zo beloon je (indirect) datgene wat je niet wil. Gaat het fout, Laat het met je stem merken en start dat stukje over nieuw of stop met de training. Ze hebben dan snel genoeg door dat dat gedrag niks oplevert (crossen ipv beheerst springen). Hij let nu (te) veel op jou, denk maar terug aan vorige week met de schut. Probeer hem zelfstandiger door het parcours te sturen. Train op het vooruit werken, met een commando de volgende hindernis zoeken en bochten mee sturen.

Nog iets, ik deed het ook, niet je hond bij je roepen. Dat geeft zoveel onrust. Jij moet met je lichaam leren sturen en dat is lastig, maat essentieel met een snelle hond. Die let toch op hoe je loopt incl stemcommando's.

Vraag anders eens aan een para-loper hoe hij zijn hond vooruit heeft leren werken. Een hond bijhouden is mooi, maar ik ben benieuwd of jou dat lukt op wedstrijden ;-) Hij is toch sneller, hihi!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:59

JJ, ik heb gekeken, eigenlijk moet je hem tussen sprong 1 en 2 al in de bocht zetten. Als hij afzet en boven de sprong is, geef je pas aan dat hij een bocht moet maken. Jinn zijn focus is echter op de sprong die recht achter sprong 2 staat.
Ik zou eens tussen sprong 1 en 2 gaan staan en hem dan voor sprong 2 in de bocht zetten.
Dit zou zijn looplijn ongeveer moeten zijn (ik kan niet tekenen in paint :P )

Afbeelding

Je kan hem dus bij de start al wat meer naar rechts van het midden van de sprong leggen, dan begint hij al met een buiging in zn lijn.

Ik zou het trouwens niet erg vinden dat hij zelf dingen zoekt. Je wilt uiteindelijk een hond die lijnen zelf zoekt ipv dat je alles hindernis voor hindernis aangeeft ;)
verder denk ik dat je actiever moet worden in je handling. Hij accepteert dat nu nog niet echt he? Wordt dan zelf heel druk toch? Maar daar zal hij wel aan moeten gaan wennen. Zodra je de A door bent moet je actief kunnen lopen en positie kunnen kiezen.

Je hebt echt wel een fijne hond. Hij is goed snel en zoekt heel makkelijk zelf. Heeft keurige tunnels en ik zou er echt voor gaan waken dat je hem niet te veel 'aan je been' gaat leren lopen om sprong voor sprong aan te geven. Niks mis met eens een sprong te veel, dan was jij gewoon te laat in de juiste positie om te zeggen wat ie wel moest ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:19

Ik ga mijn hond niet stil zetten als hij een latje tikt, dan kan ik net zo goed stoppen met behendigheid want het is nu eenmaal een latten koning.

Dat variëren in sprongen doen we tijdens de training wel vaak :j Ook de afstand er tussen ook verschillend en dat heeft geholpen omdat hij eerder van de 6 hindernissen die er stonden er 5 tikte. Ook op een recht lijntje. Nu staan hier 6 hindernissen en tikt hij er eentje. Op rechte lijnen doet hij het praktisch niet meer. Het is nu puur in de bochten of wanneer hij na die hindernis een bocht moet maken.

Ik heb nog een filmpje (van een heel JP parcour) waar dus ook veel hindernissen in staan en hij geen enkele lat tikt, terwijl er ook aardig wat scherpe bochten instaan.

https://www.facebook.com/video.php?v=73 ... _processed

Weigering was omdat ik zelf verkeerd stond :Y)

@Marleen: Ik probeer hem zelf ook dingen te laten zoeken, maar als er 3 hindernissen achter elkaar staan en hij moet na de 2e hindernis rechts af dan moet ik wel wat zeggen :Y)
Of bedoel je dat niet?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:26

JesdaJinn schreef:
@Marleen: Ik probeer hem zelf ook dingen te laten zoeken, maar als er 3 hindernissen achter elkaar staan en hij moet na de 2e hindernis rechts af dan moet ik wel wat zeggen :Y)
Of bedoel je dat niet?

en daarom zet je hem in een bocht bij de start, daardoor is het geen rechte lijn.

mede doordat het geen rechte lijn meer is en jij naar rechts zal lopen zul je niet eens meer veel hoeven zeggen en zal hij zelf de bocht maken

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:28

Ik snap het. Dankje.
Die 3e hindernis helemaal achteraan, daar is Jinn z'n focus op. Ik denk niet als ik hem al wat meer in de bocht zet dat hij geen latten tikt. Op het moment dat ik zeg dat tie af moet dan lijkt het wel of ie z'n achaterpoten vergeet

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:46

Latten tikken is ook een concentratie dingetje. een bc tikt relatief snel een latje, maar ik denk wel dat als je alle bochten iets eerder voorbereid, je kans hebt dat hij meer kan letten op zn sprong ipv wat jij doet :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:08

LhinnOlijf schreef:
Een keurmeester heeft mij ooit vertelt dat latten tikken, komt doordat de hond onvoldoende gefocusd is. Je hond heeft dan te veel haast, het spelletje is te leuk, en springt waar het springen kan/ mag= zelfbelonend gedrag.

Ik denk dat je met Jinn terug moet naar de basis die 'rust& focus' heet. Sprongen in hoogte variëren, zodat hij gedwongen word om de sprongafstand in te schatten.

En als hij latten tikt, waarom ga je dan door? Zo beloon je (indirect) datgene wat je niet wil. Gaat het fout, Laat het met je stem merken en start dat stukje over nieuw of stop met de training. Ze hebben dan snel genoeg door dat dat gedrag niks oplevert (crossen ipv beheerst springen). Hij let nu (te) veel op jou, denk maar terug aan vorige week met de schut. Probeer hem zelfstandiger door het parcours te sturen. Train op het vooruit werken, met een commando de volgende hindernis zoeken en bochten mee sturen.

Nog iets, ik deed het ook, niet je hond bij je roepen. Dat geeft zoveel onrust. Jij moet met je lichaam leren sturen en dat is lastig, maat essentieel met een snelle hond. Die let toch op hoe je loopt incl stemcommando's.

Vraag anders eens aan een para-loper hoe hij zijn hond vooruit heeft leren werken. Een hond bijhouden is mooi, maar ik ben benieuwd of jou dat lukt op wedstrijden ;-) Hij is toch sneller, hihi!

Klinkt wel heel logisch :j

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:08

JJ wat mij wel verteld word op training is je lichaam(schouders) op tijd indraaien naar de volgende sprong. Eigenlijk al net voordat Jinn afzet. Als ik naar het filmpje kijk lijkt het alsof je daarmee te laat bent. In combinatie met de tips hierboven zou het een stuk beter moeten worden. Ook met z'on ondergrond zou ik in ieder geval niet op 65 cm springen maar gewoon wat lager maar dat is mijn mening heb natuurlijk niet op de bodem gestaan ;)

Latten tikken kan ook nog te maken hebben met een hond die al wat vermoeid is minder concentratie. Dit merk ik erg goed aan Boco. Hij is ook zo'n snelle jelle. Als hij moe word (kwa gedrag merk je het niet maar hij is het wel) Tikt hij ook veel latten. Wij trainen nog altijd veel verschillende afstanden/hoogtes ik zie bij Boco steeds meer dat hij goed op de afstanden gaat letten.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:39

Dit was 50/55 cm ;)
Dit was 2e of 3e rondje, kan me niet voorstellen dat hij al moe is. Daar voor wel 2 of 3, misschien 4 baantjes geflyballt. Alleen daarna hebben we koffie gedronken. Ongeveer half uurtje en toen moest ie blijven liggen en heeft toen ook ontspannen gelegen. Dus echt super moe geloof ik niet.

Bedankt voor de tips. Dit soort tips krijg ik allemaal niet ;)
Hier kan ik wel wat mee :)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:44

KarinW86 schreef:
Leuke hond! Hij deed het ook wel goed geloof ik

Het zag er goed uit op de filmpjes die ik op FB gezien heb in ieder geval.
Het is inderdaad een leuke hond, ik moet zeggen dat het hele nest gewoon erg leuk uitgepakt is tot nu toe. Iedereen is even blij met zijn of haar hond geloof ik.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:51

JesdaJinn, er zijn al een aantal prima tips gegeven maar ik wil er toch iets aan toevoegen.
Waarom laat je hem vanuit de "af" starten, in plaats van vanuit "zit"? Ik denk dat een start vanuit "zit" een beter resultaat geeft met het laten liggen van de eerste lat. Plus je hond is sneller weg, hoewel de snelheid niet je probleem is volgens mij. ;)
Verder zou ik heel veel gaan oefenen/trainen op sprongtechniek. Afstanden afwisselen zodat hij beter op gaat letten wat er gebeurt, rechte lijnen oefenen met diverse afstanden en zet er ook eens een oxer tussen om hem beter bewust te maken van het goed kijken naar de sprong omdat ze allemaal verschillend kúnnen zijn. Latjes om en om scheef leggen (dus de linkerkant ligt dan hoger/lager dan de rechter) wil ook nog wel eens helpen om je hond beter te leren opletten op de spronghoogte.
Ik ben het met Machie eens dat het tikken van latten vooral komt door te weinig focus. Je ziet het erg veel bij BC's, en het is wel iets wat in mijn ogen onderschat wordt, of te snel voor lief genomen wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:16

Eventjes opscheppen hoor! Onze nieuwe auto, alleen nog even de hokken bouwen en licht achterin maken. Was nogal nodig om een andere auto te kopen, we konden in principe alleen Tay meenemen, Tessa alleen op hele kleine stukjes. Nu ruimte voor 3 honden :D

Afbeelding