Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gowlan schreef:Wat ik wilde vragen. Ik zal eerst mijn tuin volledig laten aanpakken dus op zijn vroegst kunnen er pas volgend jaar ergens kipjes kunnen komen.
Mijn voorkeur gaat echt uit naar de zijdehoenders, een stuk of 2/3 en dan 1 of 2 kipjes van red een legkip (dus 4 of 5 kipjes totaal).
Nu vraag ik me alleen af of dit wel samen kan en of een legkip niet een ander formaat stok en nachthok nodig heeft dan een zijdehoen. Of kan dit wel samen gehouden worden en samen op stok?
En wat voor afmetingen van het nachthok / leghok zouden jullie aanhouden?
Shenavallie schreef:Ik heb nu al twee bekenden van mij gesproken die hetzelfde als jij aan de hand hadden: een kuiken dat langer dan 21 dagen onder de hen lag. Zij kregen het advies om het weg te gooien, maar hebben het toch geopend. Bleek dat het kuikentje nog leefde in beide gevallen... Het advies wat ik onlangs kreeg van een kippenhoudster was dat je het ei nog maximaal een week na de 21 dagen onder de hen laat, om uitzonderingen een kans te geven. Als er dán nog niets komt, dan pas weggooien.
E_J schreef:Shenavallie schreef:Ik heb nu al twee bekenden van mij gesproken die hetzelfde als jij aan de hand hadden: een kuiken dat langer dan 21 dagen onder de hen lag. Zij kregen het advies om het weg te gooien, maar hebben het toch geopend. Bleek dat het kuikentje nog leefde in beide gevallen... Het advies wat ik onlangs kreeg van een kippenhoudster was dat je het ei nog maximaal een week na de 21 dagen onder de hen laat, om uitzonderingen een kans te geven. Als er dán nog niets komt, dan pas weggooien.
Bedankt voor het advies! Mijn hen is vanmorgen van het ei af gekomen, en heeft ‘m achtergelaten dus heb ik ‘m nu net inderdaad maar weggedaan want hij was ijskoud en mijn hen keek er niet meer naar om. Vanmorgen om 7 uur is ze van het ei af gegaan en ik heb ‘m een kwartiertje geleden uit het nest gehaald en weggedaan
E_J schreef:Shenavallie schreef:Heb je het wel in een plastic zakje weggegooid? Anders heb je kans dat als er een breuk in komt, dat het enorm gaat stinken door het rotten.
Ja! In een zakje buiten in de grijze ton
Shenavallie schreef:Gelukkig! Ik had het onbevruchte ei van de zes in de groene bak willen gooien, tot mijn vader riep dat ik het toch echt in een zakje in de grijze moest doen. Kwartje viel bij mij een beetje later.
Merell123 schreef:Mag ik met jullie mee komen praten?Altijd gedroomd om eigen kipjes te hebben, en die droom lijkt nu op korte termijn uit te gaan komen, maar ik moet zeggen dat ik nog vrij onzeker ben over alles. Ik wil het echt perfect gaan maken voor mijn kippen, maar ik zie een soort van door de bomen het bos niet meer, dus ik zou graag met jullie meepraten om wat meer te gaan leren over kippen. Mijn vriend en ik hebben vorig jaar een huisje gekocht met grote tuin en allemaal schuren erop (het was vroeger een boerderij, al is het daar erg klein voor voor onze standaarden van tegenwoordig). Maar ik zit dus bijvoorbeeld met een oude varkensstal, wat een gemeentemonument is, dus deze mag niet weg. Nu had ik bedacht dat dit gebouw het binnen verblijf kan gaan worden voor mijn kippen, het is 4,5x3,5 en volledig af te sluiten, maar er zit ook een luikje in waardoor ze naar buiten kunnen dus ze zouden ook dag en nacht zelf kunnen kiezen. Buiten heb ik veel ruimte maar weet nog niet precies hoe groot ik de ren ga maken, en of ik deze ga overdekken of niet. Ik denk dat deze dubbel zo groot gaat worden als het binnenverblijf. En dan wil ik 3/4 kipjes gaan houden.
Dilemma 1 waar ik al niet uit kom is, welk kippenras wil ik.. Ik denk iets kleinere kippen, maar ik zou het wel leuk vinden als ze tam worden, en ik hoorde dat Krieltjes toch vaak wat minder makkelijk daarmee zijn, is dat ook jullie ervaring?
Word wel nu al zenuwachtig van al die bloedluis berichten hier, had van een vriendin al de tip gekregen om meteen roofmijten te plaatsen in het binnenhok..
Wat een mooie kip wel Idinn! Wel een charmant getimede foto inderdaad haha.
Merell123 schreef:Mag ik met jullie mee komen praten?Altijd gedroomd om eigen kipjes te hebben, en die droom lijkt nu op korte termijn uit te gaan komen, maar ik moet zeggen dat ik nog vrij onzeker ben over alles. Ik wil het echt perfect gaan maken voor mijn kippen, maar ik zie een soort van door de bomen het bos niet meer, dus ik zou graag met jullie meepraten om wat meer te gaan leren over kippen. Mijn vriend en ik hebben vorig jaar een huisje gekocht met grote tuin en allemaal schuren erop (het was vroeger een boerderij, al is het daar erg klein voor voor onze standaarden van tegenwoordig). Maar ik zit dus bijvoorbeeld met een oude varkensstal, wat een gemeentemonument is, dus deze mag niet weg. Nu had ik bedacht dat dit gebouw het binnen verblijf kan gaan worden voor mijn kippen, het is 4,5x3,5 en volledig af te sluiten, maar er zit ook een luikje in waardoor ze naar buiten kunnen dus ze zouden ook dag en nacht zelf kunnen kiezen. Buiten heb ik veel ruimte maar weet nog niet precies hoe groot ik de ren ga maken, en of ik deze ga overdekken of niet. Ik denk dat deze dubbel zo groot gaat worden als het binnenverblijf. En dan wil ik 3/4 kipjes gaan houden.
Dilemma 1 waar ik al niet uit kom is, welk kippenras wil ik.. Ik denk iets kleinere kippen, maar ik zou het wel leuk vinden als ze tam worden, en ik hoorde dat Krieltjes toch vaak wat minder makkelijk daarmee zijn, is dat ook jullie ervaring?
Word wel nu al zenuwachtig van al die bloedluis berichten hier, had van een vriendin al de tip gekregen om meteen roofmijten te plaatsen in het binnenhok..
Wat een mooie kip wel Idinn! Wel een charmant getimede foto inderdaad haha.