Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:42

Wat ik wilde vragen. Ik zal eerst mijn tuin volledig laten aanpakken dus op zijn vroegst kunnen er pas volgend jaar ergens kipjes kunnen komen.
Mijn voorkeur gaat echt uit naar de zijdehoenders, een stuk of 2/3 en dan 1 of 2 kipjes van red een legkip (dus 4 of 5 kipjes totaal).
Nu vraag ik me alleen af of dit wel samen kan en of een legkip niet een ander formaat stok en nachthok nodig heeft dan een zijdehoen. Of kan dit wel samen gehouden worden en samen op stok?

En wat voor afmetingen van het nachthok / leghok zouden jullie aanhouden?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:31

Gowlan schreef:
Wat ik wilde vragen. Ik zal eerst mijn tuin volledig laten aanpakken dus op zijn vroegst kunnen er pas volgend jaar ergens kipjes kunnen komen.
Mijn voorkeur gaat echt uit naar de zijdehoenders, een stuk of 2/3 en dan 1 of 2 kipjes van red een legkip (dus 4 of 5 kipjes totaal).
Nu vraag ik me alleen af of dit wel samen kan en of een legkip niet een ander formaat stok en nachthok nodig heeft dan een zijdehoen. Of kan dit wel samen gehouden worden en samen op stok?

En wat voor afmetingen van het nachthok / leghok zouden jullie aanhouden?

Even een toevoeging, kan niet meer editen helaas. Las ergens ook dat de zijdehoen helemaal niet op stok gaat. En elders lees ik weer dat ze dit wel doen. Iemand het verlossende antwoord hier ook op?

Tinkermuts

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:03

Mijn zijdehoenders die ik in het verleden had gingen niet op stok, ze hebben extra tenen waardoor op stok lastig is voor ze, zijn er vast die het wel doen, ik had in het binnenhok stokken en een brede plank voor de zijdehoentjes

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:08

@justme, wat fijn dat de spalk helpt! Super goed!

@ valerie, wow, wat een drama als je denkt het hok vrij te hebben en ze op de omheining zitten.
Mijn kippen gingen in de boom zitten, dus die had ik ook helemaal afgespoten en daarna de takken waar ze zaten ingekalkt. Mogelijk kan je dat ook met de omheining doen? De kalk is er weer af te spuiten als het leed voorbij is.
Ik voer nu Infecto poeder door het voer, spray het hok in met infecto en ik maak het hok elke week helemaal leeg, leg dan eerst een laag kalk en dan alleen zaagsel op de poepplekken.

@Gowlan, ik kreeg het advies geen kleine & grote rassen samen te zetten. Heb nu 2x 3 kippen via Red een legkip en de eerste 3 (witte) waren echt heel rustig, nooit naar elkaar zien pikken, compleet wereldvreemd. Een is na 6 maanden overleven. Hebben in mei er 3 (bruine) bijgehaald, die echt heel nieuwsgierig zijn. Door dat deze zoveel ondernemen, zijn de witte veel actiever geworden. In begin waren de witte ook best gemeen, ondertussen leven ze weer tevreden met zijn 5e ;) Het is dus wel afhankelijk van wat je krijgt.
Helaas hebben die laatste wel bloedluis meegebracht, dus let goed op wat je mee krijgt.

Hier heeft 1 kip iets bedacht hoor.. We hadden al een aantal weken weinig witte eitjes. En de witte die er lagen, zijn allemaal met een deukje/scheur in de schaal.
Zagen wel dat 1 van de witte regelmatig even ontsnapt uit de ren maar gaat er ook weer zelf in, dus was prima.
Ben ik zondag de klimop rond de ren aan het snoeien, ligt er in de klimop verstopt een nest met 18 witte eitjes!
Madam gaat dus telkens even uit de ren om een ei te leggen..
Alle eitjes maar in de kliko gegooid, bij gebrek aan een datum er op ;)
En nu dus dagelijks ook even in de klimop kijken.
Iemand een idee waarom ze dit doet?
De andere leggen allemaal in hetzelfde leghok. Een leghok wordt niet gebruikt.
Wel ligt er regelmatig een windei, soms kapot, dan is het vies maar ruim ik s avonds altijd op.

Oja, wat warmtelamp betreft, de 2 witte gingen in januari ruien na het overlijden van nr 3. Zaten ze in februari half kaal de hele dag samen in 1 leghokje te rillen. Toen ik zag dat het -20 werd heb ik een warmtelamp opgehangen en deze via een tijdklok geregeld. Werd zeerrrr gewaardeerd door ze! Zorg wel dat ze ruimte hebben om ook zonder lamp te kunnen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:14

Sommige dames zijn nu eenmaal een beetje eigenwijs :+

Hier 2 dames die in de stromende regen de druppels van het kippengaas staan te plukken...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:40

Ja ik wilde perse een hok met afdak zodat er een stuk ren overdekt is, maar je denkt toch niet dat ze daar gebruik van maken als het regent?!
Al heb ik wel het idee dat ze het stofbad er onder wel waarderen ;)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:38

Ok, dan zijn mijn kips vast atypisch. Mijn 2 zijdehoender krieldames gaan gewoon op stok, en leven vreedzaam samen met 4 brahmas en 1 Wyandotte. Ze vormen wel groepjes, de zijders, 3 brahmas en de oudste Brahma met de Wyandotte, maar hebben de rangen bepaald en af en toe wordt er eentje in de kont gepikt om opzij te gaan. Ik denk dat een goede introductie en rustig aan elkaar laten wennen sowieso wonderen doet, niet perse zelfde ras dat samen altijd (of alleen maar) goed gaat..

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:38

Mijn hennetje zit nu sinds 22 augustus (nu 24 dagen dus) te broeden op een eitje. Hij is zeker bevrucht, want ik heb net even geschouwd en ik zie alleen de luchtkamer en de rest is donker. Hij is nog niet aangepikt. Zou het kuiken nog leven? Kan het nog uitkomen? Of kan ik het eitje er beter maar onderuit halen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:33

Ik heb nu al twee bekenden van mij gesproken die hetzelfde als jij aan de hand hadden: een kuiken dat langer dan 21 dagen onder de hen lag. Zij kregen het advies om het weg te gooien, maar hebben het toch geopend. Bleek dat het kuikentje nog leefde in beide gevallen... Het advies wat ik onlangs kreeg van een kippenhoudster was dat je het ei nog maximaal een week na de 21 dagen onder de hen laat, om uitzonderingen een kans te geven. Als er dán nog niets komt, dan pas weggooien.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:15

Shenavallie schreef:
Ik heb nu al twee bekenden van mij gesproken die hetzelfde als jij aan de hand hadden: een kuiken dat langer dan 21 dagen onder de hen lag. Zij kregen het advies om het weg te gooien, maar hebben het toch geopend. Bleek dat het kuikentje nog leefde in beide gevallen... Het advies wat ik onlangs kreeg van een kippenhoudster was dat je het ei nog maximaal een week na de 21 dagen onder de hen laat, om uitzonderingen een kans te geven. Als er dán nog niets komt, dan pas weggooien.

Bedankt voor het advies! Mijn hen is vanmorgen van het ei af gekomen, en heeft ‘m achtergelaten dus heb ik ‘m nu net inderdaad maar weggedaan want hij was ijskoud en mijn hen keek er niet meer naar om. Vanmorgen om 7 uur is ze van het ei af gegaan en ik heb ‘m een kwartiertje geleden uit het nest gehaald en weggedaan

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:55

Man man man. Denk je dat de bloedluisplaag voorbij is, zie je ze weer overal zitten.. iemand een idee wat we nog kunnen doen? Heeft het zin om een nieuw hok te kopen en dit dan helemaal dicht te kitten?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:14

Ik heb ook sinds een paar weken (weer) kippen. De kippenman adviseerde het hok eenmaal per maand met Dasty in te spuiten. Maar dat is preventief, denk ik. En bovendien lijkt het me niet zo gezond. Ik heb nu een stoomreiniger gekocht, (wilde ik toch al graag hebben voor andere klussen) men zegt dat zowel luizen als eitjes de hete stoom niet overleven. Maar ik heb dus nog geen ervaring met bloedluis. Gelukkig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:44

E_J schreef:
Shenavallie schreef:

Bedankt voor het advies! Mijn hen is vanmorgen van het ei af gekomen, en heeft ‘m achtergelaten dus heb ik ‘m nu net inderdaad maar weggedaan want hij was ijskoud en mijn hen keek er niet meer naar om. Vanmorgen om 7 uur is ze van het ei af gegaan en ik heb ‘m een kwartiertje geleden uit het nest gehaald en weggedaan

Heb je het wel in een plastic zakje weggegooid? Anders heb je kans dat als er een breuk in komt, dat het enorm gaat stinken door het rotten.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:53

Misschien een stomme vraag, maar de bloedluis die bij kippen voorkomt, is dat het zelfde als de rode bloedluis die op slangen leven?
Mijn slang (koningspython en nee, die krijgt geen kippen en kuikens te eten!!!) heeft 1x rode bloedluis gehad en dat was een behoorlijk doen om hem er vanaf te krijgen. Uiteindelijk een geweldig en betaalbaar middel ontdekt, namelijk loxazol (een soort creme spoeling voor mensen met hoofdluis :+), een beetje hiervan verdunnen met water, in een spray stoppen, hok leeghalen, schoonmaken en hiermee in sprayen en slang ook in sprayen. Die dagen mijn slang op keukenpapier gelegd, alles viel er dood vanaf. Paar dagen later nergens last meer van.
Indien dit dezelfde soort bloedluisjes zijn, werkt de manier met loxazol dan ook voor kippen?
Volgens mij kunnen kippen een stuk meer hebben dan een slang en deze verdunning is absoluut niet schadelijk voor mijn slang, zodoende de vraag over de kippen.
Ik heb natuurlijk nog geen kippen, maar ben er wel heel nieuwsgierig naar!

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:05

Shenavallie schreef:
Heb je het wel in een plastic zakje weggegooid? Anders heb je kans dat als er een breuk in komt, dat het enorm gaat stinken door het rotten.

Ja! In een zakje buiten in de grijze ton :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:45

Hier lijken we bloedluis vrij op moment.. eindelijk :+

En Dot rende vanmorgen keihard naar buiten toen ik het deurtje opende. Dus die is ook weer klaar met dr broeds zijn. Gelijk weer 2 eitjes vandaag ipv 1.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:37

E_J schreef:
Shenavallie schreef:

Ja! In een zakje buiten in de grijze ton :j

Gelukkig! Ik had het onbevruchte ei van de zes in de groene bak willen gooien, tot mijn vader riep dat ik het toch echt in een zakje in de grijze moest doen. Kwartje viel bij mij een beetje later. :')

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:28

Shenavallie schreef:
Gelukkig! Ik had het onbevruchte ei van de zes in de groene bak willen gooien, tot mijn vader riep dat ik het toch echt in een zakje in de grijze moest doen. Kwartje viel bij mij een beetje later. :')

Iets te herkenbaar :')
Bij mij ging het ook echt maar net goed. Wilde het ook net in de groene ton tot ik me ineens bedacht dat dat misschien geen fantastisch idee was :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:29

Pff, ben 2 weken op vakantie geweest en na de vakantie had ik dus een MEGA bloedluis plaag in mijn hok.
Krijgen het niet echt onder controle ondanks elke dag hok reinigen en behandelen inclusief de kippen, dus heb maar een nieuw hok besteld. Huidige hok heeft veel (grote) kieren en naden die onmogelijk dicht te kitten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:04

Oh nee toch... wel goed excuus voor een nieuw hok! Welke heb je gekocht?

Charmant.. madam floepte net een ei eruit..
Afbeelding
:')

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:07

Mag ik met jullie mee komen praten? :) Altijd gedroomd om eigen kipjes te hebben, en die droom lijkt nu op korte termijn uit te gaan komen, maar ik moet zeggen dat ik nog vrij onzeker ben over alles. Ik wil het echt perfect gaan maken voor mijn kippen, maar ik zie een soort van door de bomen het bos niet meer, dus ik zou graag met jullie meepraten om wat meer te gaan leren over kippen. Mijn vriend en ik hebben vorig jaar een huisje gekocht met grote tuin en allemaal schuren erop (het was vroeger een boerderij, al is het daar erg klein voor voor onze standaarden van tegenwoordig). Maar ik zit dus bijvoorbeeld met een oude varkensstal, wat een gemeentemonument is, dus deze mag niet weg. Nu had ik bedacht dat dit gebouw het binnen verblijf kan gaan worden voor mijn kippen, het is 4,5x3,5 en volledig af te sluiten, maar er zit ook een luikje in waardoor ze naar buiten kunnen dus ze zouden ook dag en nacht zelf kunnen kiezen. Buiten heb ik veel ruimte maar weet nog niet precies hoe groot ik de ren ga maken, en of ik deze ga overdekken of niet. Ik denk dat deze dubbel zo groot gaat worden als het binnenverblijf. En dan wil ik 3/4 kipjes gaan houden.

Dilemma 1 waar ik al niet uit kom is, welk kippenras wil ik.. Ik denk iets kleinere kippen, maar ik zou het wel leuk vinden als ze tam worden, en ik hoorde dat Krieltjes toch vaak wat minder makkelijk daarmee zijn, is dat ook jullie ervaring?

Word wel nu al zenuwachtig van al die bloedluis berichten hier, had van een vriendin al de tip gekregen om meteen roofmijten te plaatsen in het binnenhok..

Wat een mooie kip wel Idinn! Wel een charmant getimede foto inderdaad haha.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:23

idinn schreef:
Oh nee toch... wel goed excuus voor een nieuw hok! Welke heb je gekocht?

Charmant.. madam floepte net een ei eruit..
[ [url=m/lURvM0.jpg]Afbeelding[/url] ]
:')

Wat een plaatje! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:26

Merell123 schreef:
Mag ik met jullie mee komen praten? :) Altijd gedroomd om eigen kipjes te hebben, en die droom lijkt nu op korte termijn uit te gaan komen, maar ik moet zeggen dat ik nog vrij onzeker ben over alles. Ik wil het echt perfect gaan maken voor mijn kippen, maar ik zie een soort van door de bomen het bos niet meer, dus ik zou graag met jullie meepraten om wat meer te gaan leren over kippen. Mijn vriend en ik hebben vorig jaar een huisje gekocht met grote tuin en allemaal schuren erop (het was vroeger een boerderij, al is het daar erg klein voor voor onze standaarden van tegenwoordig). Maar ik zit dus bijvoorbeeld met een oude varkensstal, wat een gemeentemonument is, dus deze mag niet weg. Nu had ik bedacht dat dit gebouw het binnen verblijf kan gaan worden voor mijn kippen, het is 4,5x3,5 en volledig af te sluiten, maar er zit ook een luikje in waardoor ze naar buiten kunnen dus ze zouden ook dag en nacht zelf kunnen kiezen. Buiten heb ik veel ruimte maar weet nog niet precies hoe groot ik de ren ga maken, en of ik deze ga overdekken of niet. Ik denk dat deze dubbel zo groot gaat worden als het binnenverblijf. En dan wil ik 3/4 kipjes gaan houden.

Dilemma 1 waar ik al niet uit kom is, welk kippenras wil ik.. Ik denk iets kleinere kippen, maar ik zou het wel leuk vinden als ze tam worden, en ik hoorde dat Krieltjes toch vaak wat minder makkelijk daarmee zijn, is dat ook jullie ervaring?

Word wel nu al zenuwachtig van al die bloedluis berichten hier, had van een vriendin al de tip gekregen om meteen roofmijten te plaatsen in het binnenhok..

Ik zou denken dat je een fantastische stal + buitenruimte voor ze hebt. Zelf heb ik een stal van ongeveer dezelfde afmetingen en aaneengesloten een omheinde, onoverdekte weide van ongeveer 600 m2 voor alleen twee kippen. Althans, zo begon het. Inmiddels zijn er 5 loopeenden en 5 kuikens bijgekomen, maar dan nog is 600 m2 weide groot zat voor dit aantal.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:10

Voor mij nooit nog een ander kippenras dan de cochin krieltjes. Zo'n lieve, rustige, tamme en intelligente kippen krijg ik nooit meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:12

Merell123 schreef:

Voor opgesloten ook met flinke ren (en ivm roofdieren eigenlijk aan te raden volgens mij) kies ik voor krielen, die hebben dan gewoon meer ruimte omdat ze kleiner zijn en wat meer dieren werkt voor een groepsdier als een kip vaak prettiger. Ik heb liefst ren geheel overdekt ivm droge ondergrond en dus minder kans op parasieten (die niet zonder vocht kunnen) en droog stinkt er ook eigenlijk niks. Wil je kippen met bevederde poten, kuiven, of afwijkende veren (silkies oid), dan is geheel overdekt eigenlijk noodzakelijk als je ze gezond en actief wil houden, die hebben anders extra zorg nodig ivm nattigheid en viezigheid die overal aan blijft plakken. Verder is een kip een dier dat graag op iets zit (al is dat wat ras en leeftijd afhankelijk), dus paar dikke takken schuin zetten, etc. zodat ze verschillende hoogtes en meer bruikbaar oppervlak hebben is fijn (en levert heel leuke tv op).
Qua omheining kies voor volieregaas, kippengaas beschermt je kippen niet en is eigenlijk enkel nuttig om konijnen uit de moestuin te houden.