Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:53

Dan zouden onze honden verschrikkelijk moeten stinken, die worden vrijwel nooit gewassen. Hoogstens één keer per half jaar als de rui echt aanwezig is, dat scheelt een hoop haar in huis. Veel honden die stinken krijgen kwalitatief slecht voer of voer waar veel toegevoegde rommel inzit wat honden niet nodig hebben en dus gewoon weer verwerken en uitpoepen. Daar wordt de huid en vacht vaak ook vies en vet van wat een nare (honden)geur in stand houdt.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:18

Wat voeren jullie?

Voor de nieuwe pup/hond zit ik te denken aan brok in de ochtend en vers vlees in de avond. Met vers voer voeren hoor ik veel over het behoud van een beter gebit (geen tandsteen, slechte geur etc.).

Onze eerste hond kreeg maag en darmproblemen en hebben we hypoallergeen brokvoer gevoerd. Dit ging super. De tweede kreeg dit ook want gescheiden voeren was geen doen, wilde dan toch het eten van de ander. Dit hypoallergeen voer heb ik nog staan maar is voor de pup misschien niet nodig.

Dus ja, wel benieuwd wat jullie voeren. Graag ook merk benoemen, kan ik even beetje rondkijken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 11:23

Hier voeren we kvv in de ochtend(kivo, darf, kiezebrink,alroda) en in de avond brok. Acana.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:27

Wij voeren hoofdzakelijk KVV, degomeat. We hebben inderdaad gezonde honden wat dat betreft, maar naast het vlees krijgen ze ook geregeld kauwsnacks of karkassen die bijdragen aan het behoud van een gezond gebit, vacht etc.

Qua brok hebben we nu Orijen maar een vriendin voert Acana, dat is zogenaamd het 'budgetmerk' tegenover Orijen maar in prijs verschillen ze nagenoeg niks meer begreep ik van een andere Bokker, mijn vrienden is daar ook heel tevreden over en als je de brokken letterlijk naast elkaar in een bak doet zie je het verschil bijna niet. Maze heeft een tijd lang niet willen eten, dus die kreeg de keuze, óf vlees óf brok, niet eten was geen optie. Inmiddels gaat dat ook weer goed en eet ze gewoon wat we haar voorzetten.

Vroeger voerde we Prins, daar was ik ook altijd super tevreden over, ook ontzettend goed team hebben die en zijn heel open in hun proces en over hun ingrediënten. Orijen & Acana overigens ook.

KVV blijft mijn absolute voorkeur maar wij 'moeten' nu brok gaan bijvoeren omdat we een camper gekocht hebben en als we een weekend op wedstrijd gaan of (inter)nationaal langer weg gaan kunnen we geen vlees meenemen omdat we simpelweg de ruimte niet hebben. We voeren momenteel 3,3kg KVV per dag dus voor Vr - Za - Zo moeten we al snel 10kg meenemen, zo groot is het vriezertje niet. _O- Dus dan gaan alleen sportmix rollen mee voor de honden die daadwerkelijk wedstrijd hebben en de rest krijgt brok.

Ook dat eten ze zonder problemen overigens. Je kunt ook altijd even de zoekfunctie gebruiken in eerdere puppytopics, de voerdiscussie is iedere twee/drie maanden wel van de partij. :Y)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:32

StalMelyn schreef:
Wat voeren jullie?

Voor de nieuwe pup/hond zit ik te denken aan brok in de ochtend en vers vlees in de avond. Met vers voer voeren hoor ik veel over het behoud van een beter gebit (geen tandsteen, slechte geur etc.).

Onze eerste hond kreeg maag en darmproblemen en hebben we hypoallergeen brokvoer gevoerd. Dit ging super. De tweede kreeg dit ook want gescheiden voeren was geen doen, wilde dan toch het eten van de ander. Dit hypoallergeen voer heb ik nog staan maar is voor de pup misschien niet nodig.

Dus ja, wel benieuwd wat jullie voeren. Graag ook merk benoemen, kan ik even beetje rondkijken.

Ik voer nu Brit Care zalm en aardappel, hiervoor dog lovers gold zalm en zoete aardappel. Hierop uitgekomen na een lang traject uitzoeken van allergieën. Van de dog lovers gold afgestapt, niet omdat onze hond het daar slecht op deed maar omdat hier erwten in zitten. Door tegenstrijdige onderzoeken mijd ik dit ingrediënt voor nu even.

Wat voor hypoallergene brok heb je nog liggen? Hypoallergeen wordt op verschillende dingen geplakt. Als het een brok is waarbij de eiwitten voor een deel onherkenbaar zijn gemaakt zou ik dat niet direct aanraden om je pup te geven (en is de brok uberhaupt geschikt voor puppy’s?). Onze hond kreeg obstipatie van de hypoallergene brok en anallergene brok. De verklaring van de dierenarts was dat de brokken door de gedehydreerde eiwitten nog beter verteerd worden en zag dat dus vaker bij honden.

Wij voeren nu dus een graanvrije brok, maar dit is lang niet voor iedere hond nodig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:13

Ik voer 90% KVV, verschillende merken door elkaar (Kiezenbrink, Pure Instinct, Raw4dogs en een paar smaken Kivo). Toen hij kwam met 8 weken zijn we vrijwel meteen 'over' gegaan en hij doet het er super op. De fokker voert ook KVV maar omdat de meeste pupeigenaren brok wilden, hebben de pups in het nest brok leren eten.

Als hij ergens logeert of gaan kamperen voeren we 's morgens brok (nu Carnilove) en in de avond gestoomd vlees.

Inderdaad hele mooie vacht, ruikt altijd gewoon schoon en gezond (en gaat amper in bad).

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:19

wij voeren kvv, verschillende merken. ik probeer uit elk merk de beste te halen en die onze honden het meest smakelijk vinden.
Cody krijgt wel brok bij. Dit vooral omdat hij anders giga hoeveelheden moet krijgen. Nu zit hij op 500gram vlees en 380 gram brok per dag. De brok is van Just Russel, op maat voor hem en samengesteld naast zijn vers vlees.
voor de chihuahua's heb ik wel altijd een zakje staan als ik een keer te laat ben met vlees uit halen. Dan krijgen ze eens een dag brok.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:20

Hier krijgt Vesper hoofdzakelijk Butternut Box gekookt eten. Daarnaast heb ik altijd een brok in huis voor trainen/hersenspelletjes whatever. Daar ben ik niet merkentrouw in. Bij voorkeur graanvrij, niet op basis van erwt (maar een beetje vind ik prima) en met best opneembare mineralenmix (chelaten). Extra kudo's voor toegevoegd taurine.

Ik heb nu bv Essentials en Tails. Die laatste omdat ik 5 kilo voor een euro kon krijgen want die geniet niet mijn voorkeur. Maar op mijn lijstje van opties staan ook nog Farmina, Platinum of Riverwood. Essentials ook heel tevreden over.

Daarnaast krijgt ze ook regelmatig kevir, bottenboullion, fruit, kvv, bokashi of geitenmelk. Hoofdzakelijk voor een gezonde darmbalans en weerstand.

Prachtig glanzende vacht, vol energie en stinkt niet. Behalve als ze in de diarree van een ander heeft gelegen. Wat helaas voorkomt op onze dagopvang. Dan moet ze van mij echt gewassen want :r

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:24

Kimd, ik wil geen discussie starten. Puur interesse. Door de eerste hond en zijn 'maag darm problemen' dus altijd brok gevoerd en ben ik zelf niet bekend met wat anders. De eerste fokster waarvan de teef niet drachtig was vertelde erover en dat honden inderdaad een beter gebit hebben en betere vacht. Vanuit die fokster kreeg je voor de eerste periode ook voer mee, of deze fokster dat ook doet weet ik nog niet. Als de hond drachtig is gaan we pas kennismaken.

Echter wil ik me wel al oriënteren en zal ook even googlen :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:41

Idd voer ik ook groentepuree toe aan het voer (kook en pureer ik zelf, vries het in porties in), en ik geef extra's bij als kefir, bokashi, fruit en zelfgemaakte bottenbouillon.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:48

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:54

Cody krijgt brok van Darf.

Had hem eerst op combinatie brok van Britt en vlees van Lotgering. Uiteindelijk over gegaan naar Kivo maar Cody bleef maar dikker worden van het voer. Uiteindelijk helemaal gestopt met vers vlees en brok van Darf geprobeerd en daar doet die het super goed op :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:15

Mahdu en Dívka eten Wolf of the Wilderness, de blue river, wild hills etc lijn.
Alle smaken behalve green fields (lam), omdat Mahdu geen lam lust.
Ik heb de soft and strong lijn geprobeerd maar dat gaf slappe ontlasting dus daar ben ik weer vanaf gestapt toen het niet verbeterde.
Daarnaast eten ze met de pot mee, krijgen ze geregeld een eitje of half zakje natvoer vd supermarkt of een schepje pasta oid als ik dat over heb.
En uiteraard gedroogd vlees/kluifwerk maar ook gewoon die goedkope koekjes vd supermarkt etc.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:55

Gaabje schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Hij is in november 1 jaar geworden tot nu toe iets van 2x gewassen. Toen we hem voor de eerste keer wasten kwam er alleen maar bruin water vanaf, dat was dus vieze vacht denk ik. Ik weet niet of hij strest maar hij ligt de helft van de dag te slapen en doet altijd wel relaxed. Ook loopt hij tijdens het uitlaten met z’n lichaam ook tegen beplaste bosjes. Dus daar kan de stank ook vandaan komen.

Het kan ook zijn dat het zijn eigen plas is die onder zijn buik blijft hangen. Je hebt speciale hondenwipes, maar wij hebben van die ultra neutrale babydoekjes liggen waar we z’n buik even mee af doen.

Ja dat gebeurd weleens, dat halen we weg met een nat doekje. Maar het is echt met z’n kop, het is een raar geurtje ik weet het niet honderd procent zeker maar het is geen zweet. Hij springt regelmatig in vijvers en rolt graag in zand.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:24

ElfBeau_067 schreef:
Gaabje schreef:

Het kan ook zijn dat het zijn eigen plas is die onder zijn buik blijft hangen. Je hebt speciale hondenwipes, maar wij hebben van die ultra neutrale babydoekjes liggen waar we z’n buik even mee af doen.

Ja dat gebeurd weleens, dat halen we weg met een nat doekje. Maar het is echt met z’n kop, het is een raar geurtje ik weet het niet honderd procent zeker maar het is geen zweet. Hij springt regelmatig in vijvers en rolt graag in zand.

Dan zou ik eens in z’n bekkie en aan z’n oren ruiken. Misschien is er iets met z’n tanden of heeft ie een oorontsteking. Dat kan ook gaan ruiken.

Overigens zweten honden niet zoals mensen. Ze verliezen warmte via hijgen, de oren en de pootjes.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:33

Wij voeren afwisselend Wolf of Wilderness, Taste of the Wild, Purizon of Rosie's Farm. Dat krijg je met een ontzettend kieskeurige windhond jammer genoeg.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:05

Ik voer acana al jaren naar tevredenheid.
Tandsteen hebben er 2 wel maar die slikken de brokken heel door.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:06

Hier kvv, afwisselend met verschillende merken. Misschien ooit net als Jarv over op brok, misschien ook niet. Maar net waar hij het beter op doet :D

Qua wassen, Parker is nu 2x gewassen. De 1e keer met 8 weken oud, hij meurde best wel naar puppy :') De tweede keer was omdat ik Jarvis deed, en ik hem wilde laten wennen aan de routine van het wassen en blazen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:11

Hier (nog) Acana en sinds we het voeren tevreden over geweest. Alleen zijn er 2 dingen die me doen twijfelen om niet te switchen. Ze zijn recentelijke overgenomen door een veel groter bedrijf en er zijn twijfels hoe dit het product gaat veranderen. Dit kan alleen ook de verontwaarding zijn dat een Canadees bedrijf als Acana zich laat uitkopen door een Amerikaans bedrijf. De tweede is dat de DA net een heel betoog heeft gehouden over het mogelijke gevaar van erwten in hondenvoer (link met hartziekten). Volgens mij is dat in NL al weer voorbij, maar hier zijn ze er nog erg mee bezig. Misschien dat we overstappen naar iets anders, miss geen graanvrij meer en miss houden we het gewoon zo.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:29

ElfBeau_067 schreef:
Gaabje schreef:

Dan zou ik eens in z’n bekkie en aan z’n oren ruiken. Misschien is er iets met z’n tanden of heeft ie een oorontsteking. Dat kan ook gaan ruiken.

Overigens zweten honden niet zoals mensen. Ze verliezen warmte via hijgen, de oren en de pootjes.

Nee ik ruik niks. Overigens, niks wat van de geur vandaan komt. Het is meer een vijver luchtje dat ik ruik, dus hij zal wel regelmatig in vijvers en plassen liggen. Hij ligt ook vaak in modderpoelen, vanwege het bos. Maar bedankt dat je zo meedenkt!!

Oeps, beetje geknoeid met de quotes.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:31

Qua voer is het vooral kijken waar jouw hond het goed op doet.
Acana ging hier bijvoorbeeld juist niet goed, qua vacht etc wel, maar het bleef er zacht uit komen. Echter kan dat aan heel veel dingen liggen, andere merken gingen ook niet per se beter. Pas bij Real Nature ging het goed, maar toen voerde ik er ook al een tijdje hoofdzakelijk kvv bij. Misschien had hij een slechte darmflora en heeft de kvv dat verbeterd en gaat het daarom nu al lange tijd ook zonder kvv goed.
Groente gaat hier bijvoorbeeld ook niet goed, een keer een klein stukje wortel of een blaadje sla ofzo is ok, maar de hoeveelheid zoals aangeraden bij het voeren van kvv veroorzaakt hier diarree en hele vieze ruften. Zowel van de groente "kvv" rollen, als ook verse of diepvriesgroente en (geweekte) groentevlokken.
Dus wat voor de één werkt, hoeft niet te werken voor de ander.

Er was een site waar je een en ander op kunt bekijken, voerwijzer meen ik.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:37

Heb net tussendoor al even zitten neuzen maar werd meteen overspoeld door het aanbod. Ik kijk even wat de fokker doet en als ze dan vanaf pup wat krijgen wil ik daar eerst mee veder. Vaak switchen is ook niet goed.

Wel interessant allemaal. Zoveel dat ik weet van paarden (ook nog niet veel hoor), zo weinig weet ik dus van honden. Ik kwam per toeval in dit topic en nu vraag ik me serieus af waarom ik wel al die tijd en energie in paardeninfo steek en dat nooit heb gedaan voor mijn honden. Toch raar als ik er zo over nadenk.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:21

Er is niks aan de hand met z’n stank. Hij stinkt eigenlijk niet maar soms heeft hij dan buiten gespeeld (in het bos bevoorbeeld) en ligt dan in modderpoelen, kijk dan stinkt hij wel naar de modderpoel. Maar er is niks aan de hand, hij doet het goed op z’n voer, stinkt niet uit z’n oren of bek en is gewoon 100 procent gezond. Er is niks mis met hem, alleen is hij soms gewoon een beetje vies, dan wassen we hem puur alleen met water. En als ik boos overkom, niet mijn bedoeling, maar ik krijg allemaal reacties van dit en dat maar er is gewoon niks mis met onze hond.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:29

Kunnen we alsjeblieft een leeftijdsgrens instellen voor dit topic :roll:

ElfBeau, je stelt toch zelf een vraag. En vervolgens reageer je op alles afwijzend. Stel dan ook geen vraag.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:34

Mee eens Kaus.
Ik twijfelde eerst ook om te reageren.