Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:56

Ziet er leuk uit, MarliesR. :-)
Zertab, regular en herbal zijn hier favoriet in korrelgrootte M. Maar green en acai vinden ze ook lekker. Jouw Platy's zullen denk ik alles wel lekker vinden.
Laatst bijgewerkt door Ann op 28-01-21 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:56

Ann schreef:
Ik zou vanavond na de waterwissel even testen voor de zekerheid en dan morgen ook weer testen.

Ga ik doen. Is het nog slim om aqua safe erin te doen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:58

Ik zou eerst even testen en dan verder kijken. Heb je ook een idee waarom je NO3/nitraat waarde is gestegen?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:14

Ann schreef:
Zertab, regular en herbal zijn hier favoriet in korrelgrootte M. Maar green en acai vinden ze ook lekker. Jouw Platy's zullen denk ik alles wel lekker vinden.

Ik zal eens gaan kijken. Lijkt me een mooie afwisseling voor ze.

Doet het toevoegen van CO2 veel aan je waterwaardes?
Ik heb Pogostemon helferi staan, maar ze zijn niet mooi diepgroen zeg maar. En ik las dat ze CO2 nodig hebben. maar ik ben ook bang dat het te veel met mijn waterwaardes doet... Terwijl dat nu juist goed gaat.
En hoe zit het met japonica garnalen en CO2?
Laatst bijgewerkt door Zertab op 28-01-21 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:23

Ja en nee. Het ligt er ook aan of je écht CO2 toevoegt (dus echt uit een fles met diffusor) of een CO2 vervanger.
Met écht CO2 ligt het eraan hoeveel je toevoegt, maar je pH kan verlagen en de hoeveelheid zuurstof wordt minder. Misschien veranderen er nog meer dingen, maar deze weet ik zo even uit mn hoofd.
Ik ben trouwens voorstander voor écht CO2 tov een vloeibare vervanger. Voor mijn stelling wil ik straks bio CO2 flessen gaan maken.

Zertab

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:25

Mmm pH is hier 6,8 dus lager is niet wenselijk..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:26

Dit zijn ze:

Afbeelding

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:29

Hee grappig, die plantjes krijg ik morgen ook binnen. :)

Ik denk dat platys best tegen een iets lagere ph kunnen. Je moet met zo'n klein bakje alleen oppassen dat je niet teveel CO2 toe gaat voegen, dan kunnen de vissen stikken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:32

J0anieke schreef:

Ik vind ze wel heel mooi! Alleen ik denk dat ze bij mij dus C02 te kort komen? Ze groeien wel, maar hebben niet die diepgroene kleur.

Sowieso vind ik een van de twee niet mooi.. dus zodra die het niet meer doet, gaat ie eruit en plaats ik er een steen met java mos.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:33

J0anieke schreef:

Ik denk dat platys best tegen een iets lagere ph kunnen. Je moet met zo'n klein bakje alleen oppassen dat je niet teveel CO2 toe gaat voegen, dan kunnen de vissen stikken.

Ja precies.. daar ben ik erg bang voor met co2. Liever mijn planten dood, dan mijn vissen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:34

Gewoon even aankijken. Vind ze niet heel bleekjes ogen op de foto's.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:37

Ik ga wel ijzertabletten halen voor mijn klimop. Kijken of dat werkt. En voor mijn
althernanthera. Die is normaal ook wat roder van kleur, maar bij mij meer groen. Mogelijk heeft dit plantje ook baat bij meer ijzer

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:51

Ann schreef:

Maar het is dus niet erg om de enige dag ander voer te geven dan de andere dag?
Ik wil dan het voer wat ze nu hebben afwisselen met ander voer.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:09

Ann schreef:
Ik zou eerst even testen en dan verder kijken. Heb je ook een idee waarom je NO3/nitraat waarde is gestegen?

Dit is de eerste keer dat ik ooit mijn water geen getest. Na verversing is die gedaald naar 25.
Gisteren een dode vis. Misschien dat dat mee speelt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:18

Wat een leuk topic!! Ik en mijn vriend hebben sinds kort een aquarium. Hij kwam ermee, en ik vind het blijkbaar echt geweldig :P

Ik heb nog nooit eerder een aquarium gehad dus ik lees graag mee om te leren!

We hebben een 70L bak met een buitenpomp, de crystalprofi e402.
- 15x blauwe neons
- 2x pangia kuhlii (slangenvis)
- 2x Helena slak
- 7x japonica garnaal
- 25x blue jelly garnaal
- 10x blue dreams garnaal

En je moet alsnog echt ff goed voor het raam zitten om wat te zien.. :+

Het gaat ons vooral om de garnalen <3

Onze bak is ook nog erg jong, nu 4 weken oud. We hebben ook bepaalde middeltjes gebruikt en elke dag een druppeltest gedaan. Nitriet is nooit echt teveel geweest, echt top spul!
Tot nu toe gaat alles ook goed met de diertjes! Garnalen zitten er net een paar dagen in.

Alleen m'n 'gras' gaat niet zo lekker. :( Sommige stukken worden bruin. Ook de wortels. En twee valisnera plantjes gaan ook niet zo lekker.

Ik heb een laagje voedingsbodem onder m'n grind trouwens.

Verder ben ik vooral nog zoeken naar hoe veel ik moet voeren!

Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:22

mijn ervaring met die grasjes is dat die alleen met toegevoegd Co2 echt willen en veeel licht nodig hebben.

niet teveel voeren. alleen wat ze in een paar minuten op kunnen hebben. ik voer ook niet iedere dag maar om de dag. (behalve nu omdat een ancistrus zo is afgevallen, dat ze wel wat extra mag hebben)

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:23

Even niet online geweest, ga zo even rustig bijlezen als alles werkt zoals ik dat wil... traag internet, trage macbook... it's that kind of day.

En dan nog een niet blije Jack. ;(
Hij hangt een beetje in zn holletje, tussen de plantjes, in de hoek.. niks vrolijks meer aan.
Hij komt wel eten als hij me ziet, maar dat is de actie ook.
Ik heb net Spiderwood eruit gehaald, die witte schimmellaag werd wel heel dik, en er kwamen ook vlokken van in het water.
Meteen een gedeelte van het water ververst en de filter in het aqua water uitgespoeld. Hierna was het water in de emmer serieus gewoon ondoorzichtig bruin. Da's toch niet goed? -O- Heb overigens niet als een gek lopen spoelen, alleen even de watten / sponsje een paar keer uitgeknepen.

Nu ik dit schrijf lijkt hij iets actiever, iets meer voor in de bak aan het zwemmen voor hij weer gaat hangen.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:34

Geryon, super leuk ingericht! :D
Grasjes zijn vaak lastiger zonder CO2, dat wilt niet altijd. Als je iets qua bodembedekkende plantjes wilt, dan zou je kunnen kijken naar Staurogene repens, Sagittaria subulata, beide doen het goed in mijn bak (medium licht, geen CO2) of Cryptocoryne parva (heeft veel licht nodig, CO2 niet perse).

@Rianne zo maak ik mijn filtermateriaal ook meestal schoon, even goed uitknijpen in oude aquariumwater tijdens een verversing. En soms hebben de vissen weleens zo'n dagje ook, zolang hij nog eet en ook wel actief wordt als je eraan komt, zou ik niks extra's doen, alleen een beetje de waterwaardes in de gaten houden en misschien een extra verversing tussendoor.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:55

Veriye schreef:
mijn ervaring met die grasjes is dat die alleen met toegevoegd Co2 echt willen en veeel licht nodig hebben.

niet teveel voeren. alleen wat ze in een paar minuten op kunnen hebben. ik voer ook niet iedere dag maar om de dag. (behalve nu omdat een ancistrus zo is afgevallen, dat ze wel wat extra mag hebben)

Ah dat zou erg jammer zijn! Ik vind het echt prachtig staan die grasjes, behalve zoals het er nu uit ziet.. :+

En ik heb echt geen idee of mijn licht onder weinig of veel licht valt. Ik vind het vrij fel lijken maar ik heb geen idee wat normaal is!

Het is superfish aqua expert 70 aquarium en ik heb op fora gelezen dat mensen superfish wel zwak licht vinden hebben.

Jij hebt crystal reds <3 die wil ik ook zo graag maar mijn leidingwater is denk ik niet dicht genoeg bij hun waterwaardes. Waar heb jij ze op zitten?

Melyoramel schreef:
Geryon, super leuk ingericht! :D
Grasjes zijn vaak lastiger zonder CO2, dat wilt niet altijd. Als je iets qua bodembedekkende plantjes wilt, dan zou je kunnen kijken naar Staurogene repens, Sagittaria subulata, beide doen het goed in mijn bak (medium licht, geen CO2) of Cryptocoryne parva (heeft veel licht nodig, CO2 niet perse).

@Rianne zo maak ik mijn filtermateriaal ook meestal schoon, even goed uitknijpen in oude aquariumwater tijdens een verversing. En soms hebben de vissen weleens zo'n dagje ook, zolang hij nog eet en ook wel actief wordt als je eraan komt, zou ik niks extra's doen, alleen een beetje de waterwaardes in de gaten houden en misschien een extra verversing tussendoor.

Ah dank je! Ik wist niet dat die grasjes blijkbaar niet zo makkelijk zijn -O- super bedankt voor de ideeen ik ga er meteen naar kijken want ik wil wel heel graag van die bodembedekkende plantjes!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:15

heb mijn crystal red gewoon op ADA substraat (ph verlaagend) en leidingwater zitten, werkt prima.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:49

Zouden jullie voor vloeibar ijzer gaan of voor tabletten bij de wortels? Vloeibaar is wel lekker makkelijk en dan kunnen alle planten ervan profiteren. Maar tabletten worden bij de wortels geplaatst dus wordt sneller/makkelijker opgenomen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:58

je geeft al voeding toch ?
misschien moet je even wachten, je planten staan nog maar net er in.
die pogostemon is soms ook wat lichter als in je bak licht is.
maar sticks bij de wortel kan.
ik heb voor ijzer ook wel ferrotabs van jbl
deze
https://www.aquastorexl.nl/jbl-ferrotabs-30-tabl.html

ik heb ook de klimop

Afbeelding
zie je dat ik ook een raar licht blaadje heb?
dat gaat zo bij planten, hoort er bij en komt ook wel weer een nieuwe voor.
ik heb mijn klimop trouwens gewoon drijven,deze zit om een stukje hout heen.

en heb mijn enige corydoras adolfoi nog op de foto kunnen zetten.

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:12

Maar ik heb gewoon echt dat al mijn bladeren afsterven... ze worden geel aan de randen en dan glazig. Heb 3/4 van de planten weg moeten gooien afgelopen woensdag. En de rest van de plant gaat ook echt niet goed...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:15

Ik heb trouwens van Bassleer biofish de regular besteld. Ben heel benieuwd hoe de visjes dat vinden :)

Heb ook nog een proefpakketje van Hikari vibra bites. Misschien is dat wel leuk om ze vanavond te geven (dan mogen ze weer eten). Hebben ze een keer iets anders.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:22

Zertab, mijn Braziliaanse klimop groeide de 1e maand ook matig en nu is het bijna 'onkruid' zo weelderig is het aanwezig. Ik zou ook even afwachten. Verder heb ik een bruine posthoorn slakjes plaag. :') Even kijken hoe we die diervriendelijk vangen en in de vijver onderbrengen.